zwangerschapskwaal slapeloosheid

30-01-2014 03:51 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,



Ben 28 weken zwanger en heb ontzettende last van slapeloosheid. Dit speelt nu al gok ik 3 weken. Heb wel geprobeerd hier wat aan te doen, vast ritueel voor slapen gaan, warme melk drinken of via een app een soort van klein meditatie momentje in te plannen. Helaas helpt het tot nu toe niet. Heeft iemand tips o.i.d. Wil hier vanaf komen omdat het nogal wat onrust in mij veroorzaakt waardoor de 'deur' tot piekeren wel heel gemakkelijk open staat.

Groetjes
Hoi kroelebeestje,

Ik heb daar ook last van gehad! Ook rond die periode. Frustrerend hè! Vond dat zo vreemd, want ben eigenlijk echt een slaapkop. Ik sliep wel in, want ik was wel moe, om vervolgens 2 uur later wakker te worden. Niet uitgerust, maar ook niet meer kunnen slapen.

Ik piekerde niet, maar was gewoon echt klaarwakker. Wel soms geïrriteerd, omdat ik alle uren op de klok voorbij zag komen, wetende dat als het tijd was om op te staan, dat ik dan wel weer kon slapen.

Ik stond dan maar op, beneden nog even boekje lezen of ipadten. En 'smiddags maar even een een kort dutje doen.

Nu ben ik 35 weken en kan ik wel weer slapen, behalve dat ik soms wakker wordt van maagzuur of pijn in mijn bekken. Maar ben niet meer zo slapeloos.
Echte tips heb ik dus ook niet, behalve dat het waarschijnlijk vanzelf weer overgaat .
Kun je vroeg in de avond of in de middag wel slapen? Heb je daartoe de mogelijkheid? Ik las ooit ergens de tip dat je jezelf bij zwangerschap niet zo aan de normale slaaptijden hoefde te houden, maar gewoon slapen wanneer je lichaam dat aangaf.
Alle reacties Link kopieren
ik heb er ook last van.. nu 29 weken zwanger en wordt standaard tussen half 3 en half 4 wakker... moe.. maar echt niet meer kunnen slapen.. Heb ook last van benauwdheid sinds 1.5 week en oprispingen.. heel fijn...

meestal kan ik 's ochtends nog wel even verder slapen als manlief naar werk gaat, maar een paar dagen in de week ook niet Jammer genoeg moet ik dan ook nog vaak overgeven 's ochtends als ik slecht geslapen heb. Maandag weer naar de VK, hopelijk heeft zij een goed idee. Als ik het idee heb, laat ik het weten!
Ik heb het sinds de test positief was. Het zuigt. Bij mij is het de vorige keer overgegaan toen mijn dochter 3 jaar en 11 maanden was. Ik heb er anderhalve maand van kunnen genieten
Alle reacties Link kopieren
Je erbij neerleggen is het enige dat je kunt doen.

Ik was standaard iedere nacht een uurtje of 2 wakker. Ik ging uit bed, in de kamer zitten lezen, totdat ik weer moe werd.



Volgens mij is het een voorbereiding op het feit dat je straks, als je kind geboren is, ook geen hele nachten meer kunt doorslapen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hier ook lig meerdere uren per nacht wakker. Tussen half 5 en 6 heeft de baby altijd een volksverhuizing. Dan gaat hij van de ene kant naar de andere kant maakt een koprol of weet ik het wat hij allemaal aan het sjouwen is.

Ook lig ik gewoon niet meer lekker maar begin er inmiddels wel aan gewent te raken.



Straks als de baby er is kun je ook geen nachten meer door slapen. Zo kun je alvast wennen., eigenlijk knap hoe je lichaam dat regelt.
Yup... Herkenbaar... Heb afgelopen week zowaar maar 2 keer een uur wakker gelegen. Ben nu 21 wkn zw.

Kennisje van mij had het ook en is naar de ostgeopaat anex natuurgenezer gegaan en was er direct vanaf. Ik ben niet zo van de alternatieve geneeskunde, maar als het weer erger gaat worden dan ga ik misschien ook een keer. Ik wil wel een beetje uitgerust aan een baby beginnen natuurlijk.
Ik moet zeggen dat ik wel heel blij ben met dit forum sinds het slechte slapen. Als er 's nachts een nieuw topic geopend wordt, woehoe! Iets te lezen!
Een hele bekende kwaal en volgens mij doe je er weinig tegen. Ik sliep altijd heel slecht in mijn zwangerschappen. Na de bevalling was het meteen weer over, maar dan zijn er weer andere factoren die je het slapen beletten . Het is heel vervelend, maar hoort er een beetje bij.
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Ik vandaag 27 weken zwanger en hetzelfde probleem.

Ook tijdens mijn vorige zwangerschap in extreme vorm gehad.

Vooralsnog ga ik overdag niet slapen omdat ik anders het idee heb dat ik mijn volledige ritme omgooi. Ofwel dat ik dan straks helemaal niet meer kan slapen omdat ik overdag teveel slaap. Maar dat is uiteraard een keuze. Ik accepteer maar gewoon dat ik veel nachten heb waarbij ik gedeeltelijk wakker ben.



Geen zorgen over maken. Het hoort er echt bij. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik mij niet meer ga ergeren aan deze bijwerking. Ik zorg er gewoon voor dat ik wat te doen heb. Foto's inplakken, lezen, film kijken of wat dan ook. Je verandert er immers niet zoveel aan. Dan maar een beetje tijdinvulling met zaken waar je normaal misschien wel te weinig tijd aan besteed.
geniet!
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt wat flauw, maar ik heb me er tijdens mijn zwangerschap maar bij neergelegd. Ik ging 's nachts maar wat TV kijken, ik nam veel dingen op om 's nachts te kijken. Het is ook wel weer overgegaan uiteindelijk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
O wat een timing qua tipic. Ik heb er nu 1,5 week echt last van (bijna 25 weken zwanger) en het is vervelend. Mijn collega's zien het aan me en zelf wordt ik ook niet vrolijk van mijn spiegelbeeld. Gelukkig is mijn humeur nog goed:) en inderdaad heb besloten me er bij neer te leggen. Mocht iemand de magische tip hebben dan hou ik me uiteraard aanbevolen:)
ik wist de tweede zwangerschap dat ik zanger was voor de test. Opeens, zonder reden werd ik midden in de nacht wakker. Verrek, dat herken ik!



Ik heb het de hele zwangerschap gehad en je kunt er denk ik niks aan doen. Wat je wel kan doen is ophouden met de wens hier vanaf te komen. Dat levert alleen maar stress op.



Leg een tweede dekbed of plaid op de bank en schaf wat fijne, makkelijke boeken aan. Zelfs al lees je snachts een uurtje of twee. Toch rust je even uit en kun je genieten van de stilte.



Als het te sterk invloed heeft op je werk dan moet je dit bespreken met de HR-manager/arbo arts.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vanaf die periode tot aan het eind gehad, elke nacht 2-3 uur wakker. Ik ging standaard na een uur naar beneden, dan had ik een knorrende maag.

Nu is zoon alweer 4 weken en komt elke nacht 2-3 keer voor een voeding. Afgelopen nacht kon hij na de voeding niet meer slapen en omdat hij verkouden is, sliep ik ook niet lekker. En dan hebben we dochter nog rond huppelen, die doet meestal geen middagslaapje meer en is tussen 6 en 7.30 uur wakker. Alles went, ook slaapgebrek.
Heb het met vlagen gehad tijdens mijn zwangerschap, vanaf een week of twintig tot het eind en het werd steeds erger. Je kunt er volgens mij niet zoveel aan doen behalve gewoon een beetje ontspannen tijdens de nachten: boeken lezen, tv kijken. Piekeren heeft geen zin.
Alle reacties Link kopieren
Dank iedereen voor de reacties. In het begin dacht ik echt wtf, heb ik dat weer... Later las ik dat dit een zwangerschapskwaal kan zijn. Het vervelende in mijn situatie is dat ik vooraf aan mijn zwangerschapsverlof half maart nu al in de ziektewet zit (wegens medische klachten) Dus overdag kan ik ook slapen, soms doe ik dat... Ik probeer alleen mijn ritme niet om te gooien, mja dat is vind ik lastig...
Ik wilde eerst ook niet overdag slapen, omdat ik dacht dat de slapeloosheid s nachts alleen maar zou verergeren dan. Maar nu van gedachte verandert en gewoon besloten dan maar slaap te pakken op de momenten dat t wel lukt. Slaap ik dan s nachts slechter? Ik bedenk me dan dat ik dat uurtje s middags in elk geval in the pocket heb, dat pakken ze me niet meer af. Nu 30 weken en gaat iets beter. Wel vaak wakker om te plassen maar slaap relatief snel weer in. Lukt t niet, dan ga ik er toch even uit, want anders raak ik alleen maar gefrustreerd omdat ik wil slapen en t niet lukt. Door de frustratie lig ik fan niet lekker meer en is t cirkeltje rond.

En ik houd voor ogen dat ik als ik lig, toch rust, ook al slaap ik niet. En daardoor ben ik nu meer ontspannen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kroelebeestje,



Ik ben inmiddels 32 weken zwanger, en heb vanaf de eerste week van de zwangerschap enorme last van slapeloosheid. Als ik een 'goede' nacht heb gehad, dan slaap ik in totaal 4 uur. Minstens 2 nachten per week slaap ik helemaal niet. Inmiddels hangen mijn wallen op mijn knieën en is mijn huid nog witter dan casper het spookje. Heb het meerdere keren besproken met zowel de verloskundige als met de huisarts. Conclusie; er is nu niks aan te doen. De huisarts wil absoluut geen slaapmedicatie geven, omdat dit eventueel een verslavende werking kan hebben op het kind. Dat snap ik opzich wel, ik ben zelf ook huiverig met medicatie. Wel heb ik van de verloskundige de tip gekregen om maar gewoon iedere slaap te pakken die je kunt pakken, ook al is dit overdag. Werken gaat nu in mijn situatie niet meer, omdat ik overdag dus uitgeput ben na 7 maanden bijna niet te hebben geslapen. Ik doe in ieder geval heel rustig aan om mijn lichaam toch rust te gunnen, en ik hou me vast aan het idee dat het na de bevalling allemaal weer normaal wordt.

De enige tip die ik je kan geven is; probeer je er niet al te druk om te maken en probeer overdag regelmatig je rust te pakken. Je lichaam heeft die rust wel nodig namelijk. Ik hoop voor jou heel erg dat het over een paar weekjes weer minder wordt!
Alle reacties Link kopieren
Geen tip, wel herkenning! Ik heb het bijna de hele zwangerschap gehad, en was tevreden als ik 'maar' twee uur wakker lag, of van 2-4/5 en niet van 3-6 als om half 7 de wekker weer ging.



Voordeel: mijn baby is nu 2 week oud en ik slaap als een blok tussen voedingen in, en daarmee meer/beter dan tijdens de zwangerschap Gevalletje elk nadeel hep s'n voordeel.
mijn eerste kraamhulp zei: zolang je nog nachtvoedingen geeft moet je overdag gaan rusten. Dus waarom niet ook bij wakkerliggen door zwangerschap ipv voeden?



gewoon rusten wanneer je wil en actief zijn wanneer het lukt. Blijven fietsen en wandelen tot het eind, dan verlies je niet je gehele conditie.
same here.. nu 23 weken zwanger en lig ook naar het plafond te staren, gelukkig meestal pas van een uurtje of 4/5.. hoort erbij helaas..! maar wel veel sterkte allemaal!!!
Alle reacties Link kopieren
Hier begon het al voor de positieve test en is tot de bevalling niet meer weggegaan. De laatste weken voor de bevalling ging het wel steeds beter maar ik heb echt maanden uren wakker gelegen 's nachts.
Alle reacties Link kopieren
Zo herkenbaar! Ben nu 25 wk. En kom niet in slaap snachts.

Om 16:00 uur val ik om en probeer ik een uurtje bij te slapen.

Heb me er maar bij neergelegd.



Viva-forum is een uitkomst! 's nachts lekker bijlezen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven