Zwangerschapswens, zonder vaste baan?

18-01-2020 22:09 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
He allemaal,

(Dit is mijn eerste topic, dus SORRY als ik iets fout doe)

De kinderwens van mij en mijn vriend is enorm groot, vooral nu iedereen om ons heen ook langzaam ouders beginnen te worden. Het begint echt te kriebelen, rammelende eierstokken!
"Liever gisteren dan vandaag" zegt mijn vriend als de vraag gesteld wordt ("Jullie nog geen kinderen?")

Maar nu hetgeen waar ik mee zit.
Ik heb geen vast contract bij mijn werkgever, mijn vriend wel.

Ik zie een vast contract als een voorwaarde voor mezelf. Of ik het werk leuk vind of niet: dat vast contract moet binnen zijn voordat ik hoop een kindje te mogen krijgen.
Op de een of andere manier is dat iets wat aan me knaagt.
Mijn vriend ziet dit niet zo, die vind een vast contract niet belangrijk genoeg om op te wachten en vind het vervelend dat ik zo'n voorwaarde aan mezelf stel.

Het leven is te kort om daarop te wachten, het red zich wel, blabla, ik weet het en misschien moet ik het ook maar proberen los te laten. Ofzo.

Daarom wil ik graag weten wat jullie hier van vinden, hoe kijken jullie hier tegenaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik had 2 jaar geleden geen vast contract, ben toen van werkgever gewisseld, daar zou ik na een jaar ene vast contract krijgen. Dat is niet gebeurd. Ik zit nu met een tweede jaar contract en wil eigenlijk een nieuwe baan. Dan krijg ik weer een jaar contract. Dan zou het dus eigenlijk nooit kunnen. Maar ik heb wel gemerkt dat als werkgevers blij met je zijn, dat die zwangerschap geen invloed heeft op het contract soort.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er een beetje aan hoe lang je contract nog duurt, ik zou het in die zin voor zover het kan proberen te timen. Ik had ook geen vast contract, maar wel net mijn 2e jaarcontract in de pocket.

En werkgevers weten nu eenmaal ook dat veel vrouwen meerdere keren zwanger raken, dat is een ingecalculeerd risico. Dit betaalt het UWV trouwens ook gewoon, het zwangerschapsverlof dan.
Alle reacties Link kopieren
Beide zwangerschappen in eerste instantie geen vast contract. Tijdens beide zwangerschappen een vast contract gekregen (bij eentje een dag voor mijn bevalling haha). Tussen beide zwangerschappen van baan gewisseld.

Ik zou mijn kinderwens niet uitstellen voor een vast contract.
Alle reacties Link kopieren
Dat met die contracten herken ik inderdaad wel ja.

Mijn angst is meer wat als er een kindje is en ik verlies mijn baan, om wat voor reden dan ook. Wat dan? De kosten lopen gewoon door natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dan heb je recht op WW en zoek je een nieuwe baan. Gedurende je verlof heb je sowieso recht op een wazo uitkering die normaliter 100% van je dagloon is.

100% zekerheid heb je nooit. Dan zou je na een vast contract nooit meer van baan moeten wisselen. En zelfs dan kan het bedrijf waar je voor werkt bijvoorbeeld failliet gaan of een re-organisatie doormaken en sta je alsnog op straat.
karavaan wijzigde dit bericht op 18-01-2020 22:34
43.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RosesBird schreef:
18-01-2020 22:29
Dat met die contracten herken ik inderdaad wel ja.

Mijn angst is meer wat als er een kindje is en ik verlies mijn baan, om wat voor reden dan ook. Wat dan? De kosten lopen gewoon door natuurlijk.
De kosten lopen ook door zonder kindje, dus dat risico loop je altijd.
(En dan krijg je WW van eerst 75% en dan 70% en zoek je een nieuwe baan, zoals ieder ander)
Dat dacht ik dus altijd ook, maar ben nu toch echt zwanger zonder een vast contract te hebben.

Oudste is geboren toen ik wel een vast contract had. Een jaar daarna ben ik van werkgever veranderd, omdat ik wat anders wilde. Ik heb wel bewust bij mijn huidige werkgever gewacht om zwanger te worden tot mijn eerste verlening. Toen ik die binnen had zijn wij er toch voor gegaan.
Als ik op safe had willen spelen had ik nog een jaar moeten wachten, maar dat wilde ik gewoon niet.
Ik ben nu dus zwanger en heb een jaarcontract. Over een paar maanden zou deze omgezet moeten worden naar een vast contract of beëindigd moeten worden. We zien het wel, maar vond nieT dat ik onze wens voor een tweede moest uitstellen.
Bij geen verlening komt er vast wel weer wat anders.
Zo zijn er elke keer wel redenen om het uit te stellen en soms moet je gewoon de gok wagen.
Alle reacties Link kopieren
Zonder kind kun je toch ook je baan verliezen? En met ene vast contract kun je trouwens ook je baan kwijt raken.
Ik kan me een hoop dingen voorstellen die je geregeld wilt hebben (gezondheid op orde, mini huisje ingeruild, opleiding afgerond enz), maar een vast contract? En dan krijg je die niet, en moet je elders weer opnieuw beginnen, ga je dan weer twee jaar wachten? En dan nog een keer?
Zolang je gewoon een baan hebt, en zeker als de vooruitzichten prima zijn (dus niet als je bv weet dat je over twee maanden sowieso weg moet), zou ik me daar niet door laten tegenhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan ook niet anders dan jullie allemaal gelijk geven.

Ik ben bij mijn vorige werkgever weggegaan vanwege de tijdelijke contracten, na 2 jaar zou het omgezet moeten worden naar vast maar daar deed deze niet aan. Mijn huidige werkgever echter wel.
Maar inderdaad, ook met een vast contract kun je je baan verliezen. Ben eigenlijk ook niet van plan om mijn hele leven lang hier te blijven werken.

Dingen regelen hoeven we verder eigenlijk niet. We wonen sinds 3 jaar samen in een ruime koopwoning. Mijn vriend werkt fulltime (met vast contract) en ik werk 24 uur.
Eigenlijk zou het dus gewoon al kunnen.
In Februari krijg ik (ik kreeg het advies om me daar totaal geen zorgen om te maken) is mijn eerste verlenging bij mijn werkgever.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
18-01-2020 22:38
Zonder kind kun je toch ook je baan verliezen? En met ene vast contract kun je trouwens ook je baan kwijt raken.
Ik kan me een hoop dingen voorstellen die je geregeld wilt hebben (gezondheid op orde, mini huisje ingeruild, opleiding afgerond enz), maar een vast contract? En dan krijg je die niet, en moet je elders weer opnieuw beginnen, ga je dan weer twee jaar wachten? En dan nog een keer?
Zolang je gewoon een baan hebt, en zeker als de vooruitzichten prima zijn (dus niet als je bv weet dat je over twee maanden sowieso weg moet), zou ik me daar niet door laten tegenhouden.
Precies...
Nóóit begrepen ook dat je daar druk over kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit een vast contract gehad, heb een dochter van 2,5 en zwanger van de 2e. Wel is mijn contract net verlengd en er is aangegeven dat na dit contract(7 maanden) ik een vast contract krijg, dat is dus praktisch direct na m’n verlof. Dus ik maak me nergens druk om.
Tijdens mijn eerste zwangerschap studeerde ik trouwens nog, ook geen problemen gehad.
Het komt echt wel goed!
RosesBird schreef:
18-01-2020 22:29
Dat met die contracten herken ik inderdaad wel ja.

Mijn angst is meer wat als er een kindje is en ik verlies mijn baan, om wat voor reden dan ook. Wat dan? De kosten lopen gewoon door natuurlijk.

Tja, ook met een vast contract kun je je baan verliezen.
Alle reacties Link kopieren
Een ex-collega van mij vertelde mij ook dat ze na vast contract aan kinderen ging beginnen. En nog geen jaar inderdaad eerste kindje geboren. Daarna is ze alsnog ontslagen.
Zij werkte voor de geboorte full time en wilde daarna volgens mij 3 om 2 of zo en dat was onmogelijk in haar functie volgens het bedrijf, weet verder niet precies hoe het gegaan is maar haar vaste contract was niet zo vast als ze dacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik had niet eens een baan toen ik zwanger werd. Heb ik nu nog steeds niet (ben aan het afstuderen) en bezig met IVF 2 voor kind 2.

En mijn man heeft nu ook geen vast contract meer want die is van baan gewisseld.

Tja. Zoals je ziet is het niet iets dat heel hoog op mijn prioriteitenlijstje staat. Man en ik zitten wel in zeer baanzekere gebieden, mocht dat niet zo zijn zou ik er wellicht nog anders over denken.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
We hebben trouwens ook geen koophuis, geen bakken met spaargeld, we werken beiden fulltime (mijn studie is in de master 3 jaar fulltime stage lopen), en we zijn ook nog niet uitgereisd.

En toch komt onze zoon al bijna 3 jaar niets tekort. Hij is gezond en gelukkig.

Maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ‘klaar zijn voor een kind’ met dat soort dingen te maken had. We hielden van onszelf en elkaar, we verhongerden niet en we hadden plek voor een babybedje. Dat waren eigenlijk mijn criteria.

Ik hoop nog heel lang te kunnen groeien en ontwikkelen in mijn vak, ik wil nog de hele wereld rond mét mijn kroost en ik wil zeker niet de rest van m’n leven in 1 huis en bij 1 werkgever blijven. Het idee alleen al. Brr.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Pin je niet vast op een vast contract. Waarom wil je dat zo graag?

Als je jouw werk en carrière zeker wilt stellen doe je er goed aan om dat goed af te stemmen met de partner.
Wat gaat hij doen aan zorg voor jullie kind? Hij heeft een vast contract en kan dus makkelijker onderhandelen over een dag minder werken om te kunnen zorgen.

Of je wel of niet een vast contract krijgt is meestal meer afhankelijk van hoe beschikbaar je bent na je verlof, dan van het feit dat je zwangerschapsverlof hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je eis onzin. Na het tekenen van mijn contract bij nieuwe baan kwam ik erachter dat ik zwanger was. Toen de baby 2 maanden oud was werd mijn contract niet verlengt. Het is allemaal goed gekomen. En als de nood hoog is kan je altijd wel ongeschoold werk gaan doen.

Weet je, ik had al twee miskramen gehad en wilde al tijden een andere baan. Ik was zo ongelukkig bij mijn oude baan. Toen liep toevallig alles samen, maar straks duurt het een tijd voordat je Zwanger bent. Je gaat toch niet wachten op dat vaste contract.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt een onzinnige reden als je partner wel een vast contract heeft. Hier 2 kinderen en geen vast contract. Bij eerste bijna contract niet verlengd en bij tweede zwangerschap inderdaad niet verlengd. Zodra ik na bevalling weer ging solliciteren had ik binnen maand gewoon een baan.

Bij eerste zwangerschap werd man werkloos tijdens zwangerschap zelfs en ook dat hebben we gered.

Onze kinderwens was sterker dan de wens voor een vast contract.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 19-01-2020 07:01
7.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je werkt nu maar 24 uur? Waarom is dat eigenlijk?

Nouja je hoeft je dan in ieder geval geen zorgen te maken dat minder uren een probleem zou worden voor je werkgever.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Hier bij nummer 1 ook geen vast contract. Maar als ik daar op moest wachten. Er is altijd wel een reden om nog geen kinderen te nemen. Maar 5 jaar verder en nummer 3 onderweg en inmiddels wel een vast contract. Het leven loopt zoals het loopt. Blijf niet wachten.
In feb een verlenging? Er is een nieuwe wet: Wab. Zou maar zo vast kunnen worden...
En het ligt er ook nogal aan wat je doet: onderwijs of zorg? Dan vind je snel wel weer wat. Kunstgeschiedenis? Dan kan het wel even duren
Ik had en heb helemaal geen contract, bevalt (pun intended) prima
Alle reacties Link kopieren
Ik had een minimaal inkomen en een soort van bijbaan, geen geschikt huis. Ik dacht of ik moet een ‘echte baan’ en huis gaan regelen en dan aan kinderen beginnen. Of we beginnen nu aan kinderen en dan volgt hopelijk de rest van zelf. Het is de laatste keuze geworden.
Na een aantal maanden zwangerschap een huis gekocht, na de bevalling verbouwd en nog voor het kind 6 maanden was een ‘echte baan’.

Scheelde dat mijn vriend een stabiel inkomen had.
Als je met 24 uur rond komt kun je ook nu misschien wat extra gaan werken en dat opzij zetten zodat je na verlof wat spaargeld hebt? Ik heb geloof nog nooit een vast contract gehad en 2 kinderen. In het allerergste geval kom je in de bijstand (als je vriend ook zijn baan kwijtraakt), zelfs dan kun je in theorie rondkomen. Vast contract vind ik een schijnveiligheid... Weet je zeker dat je kinderen wil? Nu? Het hoeft niet he. Als je man ze wel wil en jij (nog) niet wees daar dan duidelijk over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven