Zwangerschapsyoga &zo: écht nodig of...?

22-09-2015 17:11 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Vroeg me af hoe de vrouwen hier over deze kwestie denken...



Ik ben bijna 29 weken zwanger. Het leek me eerst niet meer dan logisch dat ik ook een cursus bij een of andere goeroe ging doen. Immers mijn vriendinnen / collega's deden het ook (bijna) allemaal.



Tot ik me opeens begon te ergeren aan de dringende toon die veel goeroes bezigen in hun folders of zelfs in hun persoonlijke mails naar mij: dat je als vrouw en als partner toch zeker wel écht goed voorbereid wilde zijn op de bevalling??? Of: doe deze cursus en ga rustig en zelfverzekerd de bevalling in... Met andere woorden, doe je het niet, dan LIG je daar straks te panikeren.



Ook de forse prijzen die er gerekend worden deden me twijfelen. Waarom is dit zoveel duurder dan gewone yoga?

En: is het wel echt nodig allemaal? Aan yoga doe ik sowieso, om mijn lichaam soepel en sterk te houden, maar dit doe ik thuis. Hier voel ik me prima bij.



Wetenswaardigheden over bevallen kan ik ook van vriendinnen of uit boeken leren, en ik ga ervan uit dat het personeel bij het geboortehotel/ziekenhuis/de verloskundige je niet aan je lot overlaat tijdens het bevallen.



Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is: is dit allemaal keiharde zwangerschapsmarketing of ga ik er echt spijt van krijgen als ik geen zweverige pufcursus volg?



Ben benieuwd naar jullie meningen!



Gr
quote:MadameQetesh schreef op 22 september 2015 @ 17:33:

Ik heb het mijn vk gevraagd wat ik het beste kon doen en of het nodig was.

Zij raadde me zwangerschapsyoga aan.

Juist omdat je hier goed leert ontspannen, ik zie namelijkbest op tegen de bevalling.

Ze gaf dat als ik dan niet kon ontspannen het een stuk lastiger gaat.



De prijzen vallen hier heel erg mee. ¤120 voor 13 lessen incl 3 partnerlessen.

Helaas lig ik nu met rugklachten in bed dus het is de vraag of ik uberhaupt nog aan yoga kan gaan doen. Hoop het heel erg van wel.Ik hoop het met je mee! Zo balen die rug.



Ik ga ook zw yoga doen, bij mij 10 lessen incl 2 partnerlessen voor 195 euro... wel iets duurder dus
Alle reacties Link kopieren
niet gedaan, en ook niets gemist.



Zelf gewoon lekker blijven sporten en bewegen.



Wel 1 avond prive "puf club" gedaan. Vooral voor mijn partner. Werd er verteld wat er ging gebeuren. Verschillende fases van ontsluiting en hoe de baby door het geboorte kanaal gaat. Gewoon kort maar krachtig.



En omdat de bedoeling was om thuis te bevallen, gekeken wat goede plekken waren om te ontspannen. 1 Avond vond ik zeer nuttig, maar meer dan genoeg.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
8 min zeer effectief persen is gewoon een kwestie van mazzel. Je persweeen moeten sterk genoeg zijn.



Gymnastiek heb ik gedaan voor de gezelligheid, samen bevallen omdat ik angstig was voor de bevalling.

Samen bevallen is niet zweverig.

Beatrijs Smulders vind ik zweverig.

De nalessen van de gymnastiek zijn goed, die leggen de nadruk op de bekkenbodemspieren.



Puffen vergat ik compleet, een verpleegster heeft me aan het puffen gezet in het ziekenhuis. Gelukkig mocht ik met 2cm al die kant op.



Tijdens ontsluitingsweeen krijg je normaal nauwelijks begeleiding, bij het bevallen zelf wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noelle85 schreef op 22 september 2015 @ 18:05:

Ik wilde heel graag iets van een 'puf-cursus doen, alleen was het lichamelijk niet meer haalbaar. Geen idee of ik er wat aan zou hebben gehad. Het enige waarvan ik achteraf denk, had ik dat maar eerder geweten, was weten hóe ik moest persen. Ik perste namelijk een keer op een perswee, en pas na drie kwartier ofzo, kwamen ze dat je toch echt drie keer tien seconden per wee moest persen. Had het wel fijn gevonden als ze dát eerder hadden gezegd, misschien dat de bevalling dan ook wat soepeler was gegaan



Maar dat soort dingen weet je toch nooit van tevoren. Ik zou wel proberen zo goed mogelijk jezelf voor te bereiden, dus hoe je moet puffen, hoe je het beste je ademhaling onder controle kan houden, dit zijn de dingen die je echt nodig gaat hebben tijdens je bevalling. En als al dat 'zweverige' niks voor jou is, dan doe je het toch lekker niet. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt, want jij bent degene die straks moet bevallen.



Succes nog even, voordat je het weet is het zover!



Een lange pers van 30 seconde komt toch op hetzelfde neer? Vraag me oprecht af hoe je "verkeerd" kan persen..



Ontopic: geen cursus gevolgd of dingen gelezen en heb het tijdens de bevalling ook niet nodig gehad. Achteraf had ik het wel leuk gevonden als ik contacten had overgehouden aan zo een cursus (dat lees ik vaak).
Alle reacties Link kopieren
De kans is niet groot bij de eerste, maar het kan zijn dat je snel bevalt en er niemand bij is. Bereid je daar ook op voor.
Bevallen, dat moet jij doen. Je man doet het niet voor je, de verloskundige niet en het ziekenhuispersoneel ook niet. Het is echt iets wat JIJ doet.

Ik vond het fijn om voorbereid te zijn, te weten wat er ongeveer ging gebeuren en een 'plan' te hebben hoe ik de weeën op ging vangen. Denk dat ik door de cursus, de ontspanningsoefeningen die ik had geleerd (en een hoop geluk) een hele fijne bevalling had.



Het is nogal wat, bevallen. Ik zou me daarop voor willen bereiden. Kun je wel hautain over doen, maar is gewoon zo.



En maak je geen illusies: er is het grootste deel van de bevalling echt geen professional bij en hoe je die weeën opvangt moet je toch echt zelf uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 3 lessen gegaan en heb daarna briesend afgemeld. Stelletje mafklappers. Vrouwen aanraden om vooral niet te doen wat de fysio aan had geraden. Vertellen dat je door je vagina moet ademen. Dat je vooral geen ruggenprik moet nemen. Wat de fuck?!



Ik was er erg snel klaar mee.



Overigens had ik supersnelle bevallingen wat het persen betreft. Kwam geen roosademhaling aan te pas.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ik heb Zwanger Fit gedaan bij mijn dochter destijds en dat was gericht op het versterken van je rug - en beenspieren en het soepel houden van je bekken. Er is een info avond geweest en we hebben een avond besteed aan ademhaling, maar ik heb er niets van gebruikt tijdens de bevalling. Ik had mijn fitnessbal om overheen te hangen en mijn man die een natuurtalent bleek in rug weeën wegmasseren. Daar heb ik het prima mee gered.



Toch ga ik dit keer weer op cursus, wil dit keer yoga proberen en vind het ook leuk om bewust bezig te zijn met de zwangerschap. Ik vond het ook een leuke tijdbesteding. Maar ik denk dat jij het daarvoor hoeft te doen. ;- )
Ik heb geen cursus of yoga gedaan en het niet gemist. Alhoewel.... de verloskundige bleef hoofdschuddend roepen 'pers naar beneden, pers naar beneden'. Tja, uhh, wat dacht je dat ik dan aan het doen ben, dat kind er bovenlangs door mijn neusgaten uit aan het persen? NATUURLIJK PERS IK NAAR BENEDEN!!! Stom mens ;) . Zoon is na minder dan twintig minuten persen geboren. Langs beneden that is



Overigens ben je inderdaad een groot deel van de bevalling alleen (of met je partner). Zo af en toe komt er iemand checken hoe het ervoor staat en gaat dan weer. Pas bij het persen blijven ze bij je.
Alle reacties Link kopieren
Veel verschillende ervaringen!



Even: Ik vind het niet per definitie onzin, het LIJKT me onzin dat je niet zonder kunt, zoals veel "beval-opleidingen" je willen laten geloven. Wat ik al vertelde: Patricia Vriens (een bekende, die-hard bevallingsgoeroe) had mailcontact met mij over eeb mogelijke deelname aan haar cursus en zij bleef mij maar spammen met mail of ik het echt zeker wist dat ik het aandurfde om zonder haar cursus de bevalling in te gaan. Ik schrok van het manipulatieve. Vandaar dat ik hier even postte om een tegengeluid te horen van meerdere moeders.



Overigens mben ik niet helemaal ongevoelig voor zwangerschapsmarketing want heb een kamer in het geboortehotel :-)
Natuurlijk kun je zonder. Die baby komt er ook zonder cursus uit hoor.

Maar ik denk dat het goed is om je een beetje voor te bereiden, want jij zult het toch echt moeten doen. En niemand vertelt je hoe, zoals jij in de OP zegt.
Alle reacties Link kopieren
Ik was van plan om zwangerschapsyoga te gaan doen, maar het is er nooit van gekomen. En ik heb het absoluut niet gemist. Ik heb boeken gelezen over bevallingen en de verpleegkundige in het ziekenhuis heeft me voorgedaan hoe je 'moet' puffen. Twee vlotte bevallingen gehad.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 22 september 2015 @ 18:25:

Ik ben 3 lessen gegaan en heb daarna briesend afgemeld. Stelletje mafklappers. Vrouwen aanraden om vooral niet te doen wat de fysio aan had geraden. Vertellen dat je door je vagina moet ademen. Dat je vooral geen ruggenprik moet nemen. Wat de fuck?!



Ik was er erg snel klaar mee!



Dit +1!



Er werd vrouwen echt aangepraat dat je zo'n beetje mislukt bent als vrouw als je pijnstilling vraagt. Meiden bij wie de bevalling anders liep hielden er een trauma aan over...en dat ik in reactie daarop triomfantelijk vertelde ondanks de kz hartstikke trots op mijn lijf te zijn werd me niet in dank afgenomen!

Pfffffffff we leven niet in het jaar 1800 hoor!
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een proefles yoga gedaan, maar werd daar enorm duizelig van. Dat werd hem niet. Toen besloten een cursus van 3 avonden te doen over bevallen. Alleen maar info over wat de bevalling inhoudt, puftips, etc. Het leek me wel handig en ik wilde graag beter weten wat ik kon verwachten.

Uiteindelijk geen enkele techniek uit de cursus toegepast in de praktijk. Alles was op buikweeen gericht, en ik had volledige rugweeen. Bovendien raakte ik zo in paniek van de pijn, dat ik niks kon met al die tips waarbij je rustig moest blijven. Zelfs niet toen mijn vriend mij er aan herinnerde.

Voor mijn geruststelling is de cursus aardig geweest, ik had het idee goed voorbereid de bevalling in te gaan. Maar voor de uitvoering was het verspeelde tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 5 lessen zwangerschapsyoga gehad, omdat ik de ademhalingstechnieken wilde leren. Ik zou t niet nog een keer doen, ik vond het veel te blij. Iedere keer als er iemand bevallen was dan kreeg de yoga instructrice een partij veren in haar kont gestoken van "zonder jouw hulp was het me nooit gelukt" en dan dacht ik "ja daaaag er is er nog nooit een blijven zitten hoor". Vond t een beetje overdreven.
Alle reacties Link kopieren
quote:hannaeva schreef op 22 september 2015 @ 18:23:

Bevallen, dat moet jij doen. Je man doet het niet voor je, de verloskundige niet en het ziekenhuispersoneel ook niet. Het is echt iets wat JIJ doet.

Ik vond het fijn om voorbereid te zijn, te weten wat er ongeveer ging gebeuren en een 'plan' te hebben hoe ik de weeën op ging vangen. Denk dat ik door de cursus, de ontspanningsoefeningen die ik had geleerd (en een hoop geluk) een hele fijne bevalling had.



Het is nogal wat, bevallen. Ik zou me daarop voor willen bereiden. Kun je wel hautain over doen, maar is gewoon zo.



En maak je geen illusies: er is het grootste deel van de bevalling echt geen professional bij en hoe je die weeën opvangt moet je toch echt zelf uitzoeken.



Helemaal wat hannaeva zegt!

Ik heb bij de eerste de gratis cursus van de thuiszorg gedaan. Dat is vooral een boel geklets, wat lichte oefeningen en handige tips voor tijdens je zwangerschap en bevalling. Ook werd uitgelegd wat er eigenlijk gebeurd in je lijf tijdens (en na, de horror) de bevalling en met name dat heeft me geholpen. Dat ik wist waarom het pijn deed, hoe ver ik ongeveer was, welke fase er ging komen etc.

Dat de gyn zei dat hij een knip ging zetten en ik een idee had wat dat uberhaupt was (zonder er in mijn hoofd hele grote nachtmerries van te maken). Heldere en duidelijke info over de zwangerschap en de bevalling en een leuk groepje mama's om tijdens en na de zwangerschap ervaringen mee te delen.



Bij de tweede wilde ik het weer doen, met name voor de contacten en om één keer per week even echt met de zwangerschap bezig te zijn. Want in de hectiek van alledag met al een kind dat rondloopt, is de voorbereiding bij een tweede toch heeeel anders als bij een eerste kind. Helaas is het er door omstandigheden niet meer van gekomen en vond ik dat achteraf best jammer. Zat ik daar met mijn baby trots te zijn en toen miste ik dat groepje moeders in hetzelfde schuitje wel.
Alle reacties Link kopieren
Het leren puffen is wel heel bruikbaar natuurlijk evenals wat meer diepgaand inzicht wat er met je lijf gebeurt tijdens en na de bevalling. Ik had ook geen zin in iets zweverigs en koos voor een korte cursus van 3x met nog 2 andere vrouwen bij een fysiotherapeute. Er was ook nog een opvolgbijeenkomst. Werd grotendeels vergoed. Ik vond dit zeker nuttig
Alle reacties Link kopieren
quote:juubje schreef op 22 september 2015 @ 18:15:

Samen bevallen is niet zweverig.

De Samen Bevallen-cursus die ik heb gevolgd was dat wel. Het hangt denk ik erg af van de cursusleidster. De mijne had een aversie tegen het ziekenhuis en probeerde dat ook iedereen aan te praten
Alle reacties Link kopieren
Hier geen zwangerschapscursussen, yoga oid gedaan. Absoluut geen spijt van, heb een goede, voorspoedige bevalling gehad en niks gemist. Puffen heb ik niet gedaan, gewoon rustig in en uitgeademd en dat vond ik erg prettig. Het is toch voor iedereen anders ☺️
Alle reacties Link kopieren
quote:fiool schreef op 22 september 2015 @ 20:40:

[...]



De Samen Bevallen-cursus die ik heb gevolgd was dat wel. Het hangt denk ik erg af van de cursusleidster. De mijne had een aversie tegen het ziekenhuis en probeerde dat ook iedereen aan te praten Dat denk ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen cursus gevolgd en daar ook geen spijt van gehad. Ik ben daar ook te nuchter voor. Overigens kwamen bij mij de weeen meteen met orkaankracht vrij. Er was niet echt een moment om even zen in een hoekje te gaan liggen puffen. Ik ben ruim een halfuur na aankomst in het ziekenhuis bevallen, dus ook daar is er de hele tijd iemand bij geweest.



Zelf heb ik een vrij hoge pijngrens en ik raak niet snel in paniek. Het ligt er dus ook echt aan wat voor persoon je bent. Als je onzeker of angstig bent voor de bevalling lijkt het mij zeker aan te raden om een cursus te volgen. Ik heb als voorbereiding overigens tig afleveringen van 'one born every minute' gekeken.

Wellicht niet iedereen aan te raden



Ik ben nu zwanger van de tweede en overweeg nu wel een cursus te volgen. Dit omdat ik binnenkort ga verhuizen naar een plek waar ik niemand ken en wellicht leuk om zo alvast wat contacten op te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier nuchter en ook geen cursus, te veel geld, en voorbereiden kan ook op een andere manier. Netjes weeën weggepuft, pijnstilling gehad (toen had ik dat puffen niet meer nodig! ) en kind was snel geboren. Inderdaad in het ziekenhuis tijdens de weeën alleen met mijn vriend geweest, maar die wist ook wat hij wel/niet moest doen. Bij persen krijg je wel instructie of aanwijzingen als het anders moet.
Alle reacties Link kopieren
quote:fiool schreef op 22 september 2015 @ 20:40:

[...]



De Samen Bevallen-cursus die ik heb gevolgd was dat wel. Het hangt denk ik erg af van de cursusleidster. De mijne had een aversie tegen het ziekenhuis en probeerde dat ook iedereen aan te praten De mijne was tegen een ruggenprik, want vroeger deden ze het ook zonder. Uhuh vroeger lieten ze ook kiezen trekken zonder verdoving, daar moet je nu toch niet aan denken.
Als je denkt dat het niks voor jou is zou ik het niet doen, simpel zat.



Mij leek een pufcursus of zwangersyoga ook helemaal niets. En nu, twee kinderen verder heb ik nog steeds niet het idee dat ik er iets aan gemist heb. Paniek gedurende de bevalling heb ik helemaal niet gehad, ik was juist heel rustig.

Ik ben twee keer thuis bevallen en heb beide keren de verloskundige pas gebeld toen ik (achteraf gezien) al op zeven centimeter ontsluiting zat, dus tussen dat moment en de daadwerkelijke geboorte zat beide keren maar een paar uurtjes.



Wel werden bij mijn verloskundigepraktijk losse informatieavonden georganiseerd over de bevalling en het geven van borstvoeding, hier ben ik wel naar toe geweest, maar dit waren maar twee losse avondjes en achteraf vond ik ze niet echt veel meerwaarde hebben.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben je al een beetje laat om je aan te melden, mijn gynaecoloog zei dat je dat het beste voor de 19e week kan doen. Je mag volgens mij ook maar tot max 34 weken doorgaan.



Ik wilde eerst ook geen cursus doen, tot de gynaecoloog het dus zei, dat zij dat wel aanraden. Ik heb gezocht naar de minst zweverige en meest professioneel ogende cursus waarbij partners niet betrokken worden. Begin maandag en heb er eigenlijk wel heel veel zin in, vooral om bewust met mijn veranderende en zere lijf aan de slag te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven