'Slopen in oude wijken helpt niet'

23-12-2008 18:29 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs in de dagbladen het verhaal dat slopen in oude wijken niet helpt. Het verbaast me dat er nog geen topic over is. Waarschijnlijk omdat het meerendeel van de forum bezoekers zich niet bewust is van de grotestadsproblematiek. Als je die krachtwijken nog nooit met eigen ogen hebt gezien kun je je er ook nauwelijks een voorstelling van maken. Zo een wijk (in Den Haag gaat het om Zuid West) is en blijft totaal verloederd door het grote aantal allochtonen dat er woont. Hier het artikel:



UTRECHT - Het slopen van flats uit de jaren vijftig en zestig en ervoor in de plaats nieuwe woningen bouwen, helpt niet of nauwelijke de leefbaarheid van wijken te verbeteren. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht in een onderzoek waaraan het NOS Journaal zondag aandacht schonk. De universiteit heeft de conclusies bevestigd.



De wetenschappers voerden hun onderzoek uit in Rotterdam, Zwolle, Den Haag, Arnhem, Amersfoort en Breda.



De gedachte van de overheid bij herstructurering is dat de nieuwe, duurdere woningen rijkere bewoners trekken die de wijk vervolgens leefbaarder maken. De aanpak kost de overheid vele tientallen miljoenen euro's. Volgens de onderzoekers is het rendement van de investeringen niet of nauwelijks te zien.



De 'oude' en 'nieuwe' bewoners mengen zich niet met elkaar, de veiligheid neemt niet toe, zeggen de onderzoekers.



Volgens de universiteit moet de overheid minder snel gaan slopen, en meer aandacht hebben voor sociale maatregelen: Werklozen moeten aan werk of een dagbesteding worden geholpen, wijkagenten dienen de veiligheid te bewaken en jongerenwerkers zouden meer projecten moeten opzetten om de jeugd bezig te houden.



Eén van de onderzoekers, Gideon Bolt, zegt in een toelichting dat maatschappelijke organisaties, zoals bijvoorbeeld woningcorporaties, een langere adem moeten ontwikkelen bij het oplossen van sociale problemen. „Ik ken een voorbeeld van een Haagse wijk waar de instanties maar besloten te slopen omdat er in het flatcomplex een paar probleemgezinnen zaten die moeilijk te corrigeren waren. Dat is eeuwig zonde, want de flat was verder in goede staat en lag goed in de verhuurdersmarkt.” Tegenwoordig zijn er volgens Bolt veel meer mogelijkheden om overlastveroorzakers aan te pakken. „Alleen kost dat wat meer tijd en moeite dan simpelweg slopen.”
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als je de problemen in de krachtwijken wilt aanpakken een deel van de mensen die er wonen opgevoed moeten worden. Dit kan bijvoorbeeld door de instanties in de wijk meer middelen en bevoegdheden te geven. De woningbouw zou makkelijker overlastgevers, hennepkwekers en drugsdealers uit huis moeten kunnen zetten, de wijkagent moet daadkrachtiger moeten kunnen optreden tegen de hangjeugd en overlastgevers, wie vuil op straat dumpt moet hier direct bekeurd voor worden etc, etc. Met sloop en nieuwbouw verander je deze problemen niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:boarder schreef op 29 december 2008 @ 14:29:

Ik denk dat als je de problemen in de krachtwijken wilt aanpakken een deel van de mensen die er wonen opgevoed moeten worden. .



Doet me denken aan een vorig buurtje waar we hebben gewoond, centrum G4. Kwam een buurman wonen, "vers" uit hoe de krachtwijken toen ook mochten heten. Hij was helemaal opgetogen, dat een wijk ook zo rustig en vriendelijk en gezellig kon zijn. En ging vervolgens iedere vrije minuut aan zijn auto sleutelen, die hij dan op de stoep parkeerde met de portieren open en de stereo 'gezellig' hard erbij aan

Die moesten we dus inderdaad opvoeden: dat de reden dat onze wijk zo rustig en vriendelijk en gezellig was, onder meer was omdat we de auto's achter op het parkeerterrein zetten ipv op de stoep, en we elkaar niet lastig vielen met onze muzieksmaak... Het heeft even geduurd, maar de opvoeding is uiteindelijk geslaagd
Alle reacties Link kopieren
Wel zo prettig.



Ik begin me zo langzamerhand af te vragen aan welke voorwaarden een wijk heeft moeten voldoen om het predicaat krachtwijk te krijgen. Zoals eerder gezegd woon ik ook in zo'n krachtwijk en ik vind het hier enorm meevallen. Het is wel overduidelijk een volksbuurt maar ik beleef hier niet de dingen die anderen hier wel hebben meegemaakt in dergelijke wijken. Blijkbaar zit er nog een groot verschil in leefbaarheid van dergelijke wijken. Ik vind het bij ons anders zeer leefbaar.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Alle reacties Link kopieren
quote:shahla schreef op 29 december 2008 @ 15:20:

Wel zo prettig.



Ik begin me zo langzamerhand af te vragen aan welke voorwaarden een wijk heeft moeten voldoen om het predicaat krachtwijk te krijgen. Zoals eerder gezegd woon ik ook in zo'n krachtwijk en ik vind het hier enorm meevallen. Het is wel overduidelijk een volksbuurt maar ik beleef hier niet de dingen die anderen hier wel hebben meegemaakt in dergelijke wijken. Blijkbaar zit er nog een groot verschil in leefbaarheid van dergelijke wijken. Ik vind het bij ons anders zeer leefbaar.

het kan letterlijk per straat verschillen.

ben ooit twee straten verderop gaan wonen, wat een ellende!

tuig en tokkies, echt vreselijk. Maarja, wil toch per se de buurt niet uit dus nu weer terug naam 'mijn' straatje, zit ook wel schorem tussen maar toch veel leefbaarder schorem
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk zal ik niet ontkennen dat het soms per gedeelte in een wijk kan verschillen en dat ik onmogelijk kan zeggen, dat omdat ik het als goed leefbaar ervaar, dat in elke straat in onze wijk dit dan ook het geval is. Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Onze wijk bestaat uit twee gedeeltes en het gedeelte waar ik zelf zit, daar struin ik ook vaak rond omdat ik honden uit laat. En op mij komt het als volks over, alleen dan op een positieve manier. Natuurlijk hoor je hier wel eens wat maar dat bestempel ik als normale leef geluiden. We hebben hier geen dichtgetimmerde deuren en ramen, rond slingerende spuiten of rond hangende junks c.q. zwervers. Daarom vraag ik me echt af wat de reden was onze wijk tot een krachtwijk te bestempelen. Was het vanwege de oudheid van de huizen of vinden ze ons niet sociaal genoeg qua betrokkenheid met de buurt. Ik heb geen idee en vooralsnog merk ik ook bar weinig van de plannen rondom het aanpakken van de krachtwijk.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven