42 weken zwanger is te lang

23-11-2009 19:20 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens het programma Zembla van afgelopen zondagavond sterven er in Nederland veel pasgeboren babies omdat de verloskundigen en artsen de zwangere vrouwen die over tijd gaan, veel te lang laten doorlopen. Nl. tot 42 weken. In andere landen gaan de medici al opwekken met 41 weken zwangerschap. In de week van 41 t/m 42 schijnt de moederkoek al af te sterven, soms is er heel weinig vruchtwater over, waardoor het gebeurt dat de baby in de baarmoeder zelf de navelstreng afknelt, met het gevolg zuurstofgebrek en soms hersenbeschadiging, maar vaker nog de dood van het kindje.

Natuurlijk kwamen er ook ouders aan het woord waarbij het kindje overleden was. Hartverscheurend. Ben je 9 maanden zwanger en dan aan het eind sta je met lege handen.

En waarom?

Er is steeds meer bewijs dat er niet zolang gewacht moet worden, het zou gaan om 2 babies per 1000 die op deze manier sterven. En gemiddeld worden er 50.000 babies geboren per jaar, dus reken maar uit!

Maar ja, de opvatting dat zwangerschap geen ziekte is....dus ziekenhuisopname niet nodig.....doet ons in deze de das om.

De verloskundigen propageren thuis bevallen, en als het dan mis gaat wordt een vrouw midden in de nacht nog snel naar een ziekenhuis vervoerd, maar dan is het dus vrijwel altijd te laat.....want in het ziekenhuis 's nachts is dus ook geen gyn aanwezig.



Het is toch wel schokkend dat we in Nederland meer baby sterfte hebben dan de andere westerse landen, en daar kan dus best iets aan gedaan worden. Maar het schijnt dat de verloskundigen en gynecologen het niet eens kunnen worden en de regels die opgesteld zijn van hogerhand zijn hopeloos uit de tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, maar even een nuance: is het niet zo dat met regelmatige echo's en ctg's (zeg 1x per dag vanaf 41 weken) prima vast is te stellen hoe de conditie van de baby is, en of er nog genoeg vruchtwater is? Ik ben zelf met 42 weken ingeleid. Baby had nog een ruime hoeveelheid vruchtwater en huidsmeer. De bevalling liep helemaal niet soepel (eindigend in een ks) omdat (naar mijn mening) mijn lichaam er nog niet klaar voor was. De baby was niet eens ingedaald en ik had ook nog geen voorwerk gehad. Ik had dus met liefde nog een paar dagen onder strenge controle gewacht tot het op een natuurlijke manier begon (maar dat is wel achteraf gezegd, want op dat moment was ik het zwanger zijn echt ZO zat). Wat ik zeggen wil: elke zwangerschap is anders, en er zijn ook baby's die wat langer nodig hebben dan precies 40 weken om "af te bakken". Ik denk dat frequentere controle dmv echo's echter geen overbodige luxe is als een vrouw overtijd loopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:blumpke schreef op 24 november 2009 @ 23:42:

Wat mij tegenstaat in het verhaal van Zembla, is dat er gedaan wordt alsof de verloskundigen het er niet mee eens zijn dat de verschuiving naar 41 weken gaat.



Ik had eigenlijk de hoogleraar verloskunde geïnterpreteerd als sprekende voor de beroepsgroep. Zij kwam meteen met de standaardbezwaren aanzetten, terwijl in het programma ook werd gezegd dat de mogelijke complicaties van inleiden toch minder ernstig bleken te zijn dan werd gedacht.



Het lijkt me duidelijk dat er iets moet worden gedaan om Nederland van die laagste plaats qua perinatale sterfte af te krijgen. Daarvoor hoeft niet meteen het hele systeem veranderd te worden, maar aanpassing van het protocol voor overtijd gaan en 24/7 beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel (in een beperkter aantal ziekenhuizen met verloskamer) lijkt mij als leek toch alleszins redelijk en haalbaar, ook financieel. Alleen zou het wel consequenties hebben voor het 'thuisbevalbeleid' - wegens grotere afstand naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.



Blumpke, goed en dapper dat je hier post. Ik vind je bijdragen heel nuttig. Ik vraag me af of er binnen de 'verloskundewereld' ook voorstellen worden ontwikkeld voor verbetering van het systeem, in hoeverre hierover ook met gynaeocologen wordt overlegd en of de Zembla-uitzending hierbij als catalysator kan dienen (ook naar de politiek toe).
mahna mahna tuduuuudududu
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen het overtijd lopen is natuurlijk de oorzaak van het hoge sterftecijfer. Er worden jaarlijks een hoop protocollen opgesteld, maar eer die goedgekeurd worden ben je zo een paar jaar verder. Ik weet niet of dat in de hele medische wereld zo is, maar het duurt veel en veel te lang.

Daarnaast zijn vk's en gyn's moeilijk te controleren zijn. Er zijn wel toetsingen etc, maar in de praktijk blijken er genoeg te zijn die zich niet aan de regels houden. Zoals het verhaal hier over de fluxus en dan toch thuis bevallen.

Dat komt enerzijds door subjectieve waarneming en anderzijds doordat er te weinig Evidence Based Medicine is in de verloskunde. En ook dat laatste is weer niet gek, want wie wil haar (ongeboren) baby opgeven voor invasieve wetenschappelijke onderzoeken?

In onze praktijk hebben we een 'better safe than sorry'-beleid. Dat maakt dat we in verhouding veel in-/doorsturen tijdens de zwangerschap, maar daarnaast tijdens de bevalling heel erg weinig. De noodsituaties zoals in de uitzending werden geschetst heb ik in de 9 jaar die ik werk nog nooit meegemaakt. Natuurlijk heb ik wel eens een ambulance gebeld. Maar gelukkig niet om een kwestie van leven of dood (*klopt keihard af op stuk hout*). Of dat een kwestie van geluk of goed beleid is, tja... Daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Ik denk dat ik het wel aardig doe, maar blijkbaar denken 'we' dat allemaal. Ergens blijkt dat dus niet zo te zijn en we moeten met zijn allen er achter komen waardoor dat is.

Daarnaast moeten we onze verslaglegging gelijk leggen aan die als de rest van Europa (zo worden baby's voor de 28 weken in Nl ook meegeteld en in de rest van Europa niet). Dat maakt voor het aantal overleden kindjes in Nl niet uit, maar wel om een eerlijk beeld met de rest van Europa te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Speet lin het babysterftecijfer niet ook mee dat we in Nederland de oudste moeders van Europa hebben? Zwanger zijn op oudere leeftijd zorgt toch ook voor een hoger percentage complicaties bij de bevalling?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Elska, meer echo's op het eind helemaal voor, heb zelf bij mijn zwangerschappen maar 1 echo gehad nl. bij 12 weken als termijnbepaling bij mijn oudste zelf nog een "pretecho"bij 20 weken en thats'it. Maar liep wel 42 weken bij mijn oudste en daardoor de ene complicatie na de andere, en blijf dat onverantwoord vinden.



Blumpke bedankt voor je bijdragen, regelgeving en protocollen en dan nog invoeren, en dan de verzekering die geen geld wil betalen! Blijf Nederland toch het zwakke broertje van Europa qua gezondheidszorg.
Alle reacties Link kopieren
quote:blumpke schreef op 25 november 2009 @ 14:30:

Daarnaast moeten we onze verslaglegging gelijk leggen aan die als de rest van Europa (zo worden baby's voor de 28 weken in Nl ook meegeteld en in de rest van Europa niet). Dat maakt voor het aantal overleden kindjes in Nl niet uit, maar wel om een eerlijk beeld met de rest van Europa te krijgen.



Er kwam in Zembla een vrouw aan het woord, een vrouwelijke gyn, ik geloof dat haar naam Kwee was, en zij had onderzoek gedaan uitsluitend naar de uitkomsten van het overtijd lopen. Haar conclusie was dat er soms babies sterven, maar vaker nog komt een volkomen voldragen kindje door deze foute protocollen in de couveuse terecht. Zij heeft dus ook die babies meegeteld met haar onderzoek, waarbij het BIJNA fout ging, en de baby met zuurstof en allerhande machines weer tot leven gewekt moet worden. Volgens mij had ze het over een percentage van 55 %, dit zijn dus zwangeren die thuis wilden bevallen maar uiteindelijk toch in het ziekenhuis eindigen.

Dus dat van die 28 weken voortijdig geboortes telde in haar onderzoek niet mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:digijuf schreef op 25 november 2009 @ 21:20:

Speet lin het babysterftecijfer niet ook mee dat we in Nederland de oudste moeders van Europa hebben? Zwanger zijn op oudere leeftijd zorgt toch ook voor een hoger percentage complicaties bij de bevalling?Dat zou zeer zeker mee kunnen spelen, je zou dus een protocol kunnen voorstellen waarbij oudere moeders met hun eerste bevalling in ieder geval tot de risico groep behoren en die dan in het ziekenhuis laten bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Het onderzoek van Kwee is specifiek op 1 groep gericht geweest en niet op het hele sterftecijfer. Dat staat dus los van het Peristat onderzoek.



Gister is er een nieuw onderzoek (2009) vrijgegeven waaruit blijkt er niet per see een verslechtering optreedt bij een afwachtend beleid. Oordeel zelf hier.

Ik moet eerlijk zeggen: ik weet het ook niet meer.



P.s. Er is vandaag nogmaals een landelijke waarschuwing geweest voor verloskundigen om niet te reageren. Mochten mijn berichten weggehaald worden, dan ligt dat daar aan.
Alle reacties Link kopieren
Er is nu in Nederland ook een sterfte-onderzoek gaande waarbij gekeken wordt naar punten als: leeftijd zwangere en partner, ivf/icsi-zwangerschap, hoeveel controles had de zwangere, welke controles, was er een fout in de overdracht, communicatie tussen 1e en 2e lijn, tijd voor er iets gedaan werd, maar ook hoe laat of vroeg meldt een zwangere zich, etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:blumpke schreef op 26 november 2009 @ 10:03:





P.s. Er is vandaag nogmaals een landelijke waarschuwing geweest voor verloskundigen om niet te reageren. Mochten mijn berichten weggehaald worden, dan ligt dat daar aan.Wat raar. Niet reageren in de media of ook niet op vragen van verontruste zwangere vrouwen? Werd er ook een reden bij gegeven, ik neem aan dat de waarschuwing van een beroepsorganisatie komt? Zijn die bezig met het bepalen van een algemene beleidslijn die jullie moeten volgen? Is er al een officiële reactie vanuit de beroepsgroep op de Zembla uitzending?
mahna mahna tuduuuudududu
Alle reacties Link kopieren
quote:Feesie schreef op 26 november 2009 @ 11:04:

[...]





Wat raar. Niet reageren in de media of ook niet op vragen van verontruste zwangere vrouwen? Werd er ook een reden bij gegeven, ik neem aan dat de waarschuwing van een beroepsorganisatie komt? Zijn die bezig met het bepalen van een algemene beleidslijn die jullie moeten volgen? Is er al een officiële reactie vanuit de beroepsgroep op de Zembla uitzending?

In de media of openbaar(in hoeverre werd er niet bij gezegd). Vragen van zwangeren mogen natuurlijk wel.

Ze willen domme uitspraken zoals die van dr Visser voorkomen. Zijn interview was alleen op zijn mening gebaseerd en niet op feiten. En ja, er is een officiële reactie op Zembla, maar hoe en wanneer die naar buiten komt, blijft onbekend.

Die beleidslijnen die er zijn blijven staan.
Alle reacties Link kopieren
Nou die media stop daar kan ik me wel iets bij voorstellen, anders gaan misschien een heleboel VK's hun mening geven in de kranten op tv, op de radio, allemaal net even iets anders, en daar is ook niemand bij gebaat.



Je zegt dat je het ook niet meer weet Blumke, maar al eerder heb je geschreven dat als jij bezorgd was,je een vrouw doorstuurde naar de gyn, en het soms een beetje moest overdrijven.

Dat is dan toch goed! Ik denk dat jij best heel ervaren bent in je oordeel, en daar moet je gewoon verder in de toekomst ook op af gaan.
Alle reacties Link kopieren
Op Volkskrant.nl:

DEN HAAG - Minister Ab Klink (Volksgezondheid) roept artsen op goed te bekijken of ze eerder moeten ingrijpen als een zwangerschap lang duurt.



In Nederland wordt een bevalling opgewekt als de baby twee weken overtijd is, maar onder gynaecologen gaan stemmen op dat dit te laat zou zijn.



Klink benadrukte donderdag in overleg met de Tweede Kamer dat het aan de verloskundige beroepsgroep zelf is om te bekijken wanneer een bevalling moet worden opgewekt. Maar hij deed wel een oproep om alle twijfel rond het ingrijpen bij een lange zwangerschap weg te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Maar als een gyn ook gebeld gaat worden als hij te veel inleidingen doet, dan praat Klink niet tegen de juiste groep... hij moet de verzekeraars toespreken.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik helemaal met je eens Faye, er zou overleg moeten zijn met de verzekeraars en de overheid. Vraag me af wat het de verzekeraars en de overheid kost, bij de kinderen die het slachtoffer zijn geworden van niet of te laat ingrijpen bij geboortes, los van het feit dat te laat ingrijpen alleen maar kost en niet maximaal oplevert, ls blijvend geestelijk- of lichamelijk letsel, handicaps, beperkingen, aanpassing woning, ziekenhuisopname's eventueel wonen in een tehuis, speciaal onderwijs, vervoersmiddelen, persoonsgebonden budgetten, latere uitkeringen omdat het geen betaalde arbeid kan verrichten. Tegen de kosten van een inleiding, ziekenhuisbevalling, betere begeleiding moeder/ongeboren kind zwangerschap/bevalling.



Los van het grote verdriet waar nabestaanden mee opgezadeld worden als het kindje en/ of de moeder overlijdt, wat niet in geld uit te drukken is.



Ben benieuwd dus naar deze "kosten/baten analyse wat misschien de overheid en de verzekeraars misschien hun beleid doen aanpassen. En ik woon hier in de grensstreek laat meneer Balkenende maar eens met zijn Belgische collega gaan praten hoe het er in Belgie aan toegaat, daar hebben ze het nl. wel goed geregeld, zowiezo heel de gezondheidszorg is in Belgie beter geregeld. Heel wat mensen in mijn omgeving die de wachtlijsten en slechte behandelingen in Nederland achter zich laten en zich in Belgie laten behandelen, o.a. in Brasschaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf in het buitenland bevallen. Mijn gynaecoloog vertelde meteen al dat hij me niet langer dan 40 weken zou laten doorlopen. Toen ik vertelde dat in Nederland vaak tot week 42 wordt gewacht, vond hij dat echt belachelijk. Hij had het ook over de placenta die steeds slechter gaat functioneren, de baby die te groot wordt en het feit dat de baby helemaal klaar is, dus waarom de gevarenzone ingaan? Iemand zei in dit topic dat we in Nederland de natuur teveel zijn gang laten gaan, maar dat vind ik ook wel wat genuanceerder mogen. Toen ik met 40 weken werd gestript en de volgende ochtend met om de 3 minuten weeen het ziekenhuis inkwam, wilden ze me meteen aan de pitocin leggen om de weeen te versnellen. Ik protesteerde, want alles ging prima. Maar toen werd ik onder druk gezet, want mijn gynaecoloog had net toevallig die ochtend tijd. Uiteindelijk ging ik wel akkoord, omdat in de tussentijd een andere gynaecoloog mijn ontsluiting ging checken en dat zo ongelofelijk bruut deed dat ik niks liever wilde dan bevallen o.l.v. mijn eigen gyn. Bevallen is hier een grote industrie, en baby's worden geboren als de gyn tijd heeft (het liefst ook nog eens met geplande keizersnedes). Van alle baby's die die dag in dat ziekenhuis werden geboren was die van mij de enige die niet met een keizersnede ter wereld kwam. O ja, ruggeprik kun je gelukkig te allen tijde krijgen. Was ik wel blij mee, want met die pitocin ging het zo keihard dat ik tegen de muren opvloog.
Alle reacties Link kopieren
quote:digijuf schreef op 25 november 2009 @ 21:20:

Speelt in het babysterftecijfer niet ook mee dat we in Nederland de oudste moeders van Europa hebben?



Dit is een mythe. De leeftijd ligt precies ongeveer op het Europese gemiddelde.

Verder komt de relatief hoge leeftijd (vergeleken met 30 jaar geleden) vooral door het lage aantal tienerzwangerschappen. Dus niet veel "oud", maar minder "extreem jong"!
Alle reacties Link kopieren
Dat is geen mythe. Nederland staat op de 3e plaats in Europa...

Daarnaast (of daardoor) is het ivf cijfer in Nederland ook hoger tov de rest van Europa
Alle reacties Link kopieren
Maar ik las ooit ergens dat dat niet de reden was... weet niet meer waar.

Dat ze dus eigenlijk niet weten waarom dat in NL zo is, en dat het inderdaad misschien met een andere manier van tellen te maken heeft.

Heb helaas geen bronvermelding...
Alle reacties Link kopieren
Schokkend!

Gelukkig is mijn zwangerschap van 42 weken wel goed gegaan.

Wist niet dat 42 weken een hoog risico had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven