Basisinkomen en de kogel door de kerk.

18-11-2014 20:24 139 berichten
Zwitserland zou wel eens 's werelds meest interessante case study in basisinkomen kunnen worden. In plaats van een 'traditioneel' sociaal vangnet, met bijvoorbeeld voedselbonnen, woonsubsidies en werkloosheidsuitkeringen, heeft de burgercommissie “Grundeinkommen” (basisinkomen) in Zwitserland een voorstel gedaan om iedere burger een onvoorwaardelijk inkomen van CHF 2.500,- te verstrekken, iets meer dan ¤2.000,-.



Begin oktober dumpten voorstanders van de beweging een berg van acht miljoen stuivers, één voor elke Zwitserse inwoner, voor het parlementsgebouw in Bern om aandacht te vragen voor het referendum dat ze willen houden. In Zwitserland, één van de weinige (deels) directe democratieën in de wereld, kan een volkscommissie een referendum inroepen als het meer dan 100.000 handtekeningen verzamelt.



Ik ben gek op bergen.
quote:Annapalona schreef op 19 november 2014 @ 08:59:

[...]





Wie betalen nu alle regelingen? Denk dat het best goedkoper is om alle regels en potjes samen te voegen en zoiets te doen. Scheelt ook duizenden ambtenaren salarissen.Tegenlicht heeft dit berekend: http://tegenlicht.vpro.nl ... tember/rekenmodellen.html



Zo makkelijk als "basisinkomen -/- regelingen/overheidskosten = 0" is het helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Geen belastingdienst meer

Geen uitkeringen

Veel minder fraude en antifraudeteams

Minder stress, dus hogere arbeidsproductiviteit

Beter klimaat voor inventiviteit, scholing en (persoonlijke) ontwikkeling

Dus minder ziektekosten (!!)

Meer ruimte voor mantelzorg omdat we meer tijd hebben

Dus minder zorg nodig



Je moet wel werken, anders is het geen vetpot. Maar je werkt slimmer, productiever en zorgt voor ouders en je kids.



En mensen die geen prikkel ervaren om te werken, zijn waarschijnlijk sowieso liever lui dan moe.



Of het haalbaar is weet ik niet, maar het is niet per definitie een slecht idee
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 19 november 2014 @ 09:01:

[...]



Deze snap ik even niet? Wat bedoel je precies?Er zijn in Nederland naar verhouding veel mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Die uitkering is in veel gevallen aanzienlijk.
Ben je nou helemaal gek?
Alle reacties Link kopieren
quote:valentina82 schreef op 19 november 2014 @ 10:16:



Of het haalbaar is weet ik niet, maar het is niet per definitie een slecht ideeNee, dat vind ik ook zeker niet. Ik hoop vooral dat het systeem er eerlijker door wordt en dat de juiste mensen beloond worden voor hun inzet in plaats van dat de mensen die dat niet verdienen verwend worden.
Ben je nou helemaal gek?
quote:aanmaaklimonade schreef op 19 november 2014 @ 10:26:

[...]





Er zijn in Nederland naar verhouding veel mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Die uitkering is in veel gevallen aanzienlijk.



Is dat zo? Ik heb zo'n uitkering en kan je vertellen dat het helemaal niet aanzienlijk is.

Zeker bij de chronisch zieken. Denk dat 90% graag zo'n basis inkomen zouden willen. Gaan ze er op vooruit.
quote:nerdopviva schreef op 19 november 2014 @ 10:12:

[...]





Tegenlicht heeft dit berekend: http://tegenlicht.vpro.nl ... tember/rekenmodellen.html



Zo makkelijk als "basisinkomen -/- regelingen/overheidskosten = 0" is het helaas niet.



Misschien niet maar er zullen veel bijeffecten zijn die ws het missende bedrag wel compenseren.

Zie post van Valentina.
Voor Zwitserland is dat minder dan de bijstand in Nederland, daar kun je daar echt niet van leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met een basisinkomen misschien zelfs harder gaan werken.

Ik ben zelfstandig, maar innoveren en ondernemen is lastig, ik moet nu vooral uren draaien om brood te verdienen.



Dus voor mij zou het zo werken:

Minder productie draaien - meer innoveren en risico's nemen - meer verdienen - meer uitgeven - kwaliteit van mijn werk gaat omhoog en ik hou tijd over om voor mijn familielid en vriendin te zorgen die ziek zijn.



Ben ik ook gelukkiger en minder gestrest. Man gaat ook niet minder werken, die vind het veel te leuk. We gaan wel meer uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
Het uurloon gaat aanzienlijk omlaag.

Dus niet dat als je onder basisinkomen verdient je dan niks krijgt. Je verdient aanzienlijk minder om het basisinkomen mede te financieren.

Volgens mij wel iets van 60% ....
Alle reacties Link kopieren
Rare gedachte eigenlijk dat arbeidsongeschikten het nu zo breed hebben.

dat is dus echt niet zo

En ziek zijn is nogal duur.
Ik hoop het nog mee te maken. Zoveel kan ik nooit van mijn leven verdienen. Voor de helft doe ik het ook. Neem op staande voet ontslag
quote:valentina82 schreef op 19 november 2014 @ 10:16:

Geen belastingdienst meer

Geen uitkeringen

Veel minder fraude en antifraudeteams

Minder stress, dus hogere arbeidsproductiviteit

Beter klimaat voor inventiviteit, scholing en (persoonlijke) ontwikkeling

Dus minder ziektekosten (!!)

Meer ruimte voor mantelzorg omdat we meer tijd hebben

Dus minder zorg nodig



Je moet wel werken, anders is het geen vetpot. Maar je werkt slimmer, productiever en zorgt voor ouders en je kids.



En mensen die geen prikkel ervaren om te werken, zijn waarschijnlijk sowieso liever lui dan moe.



Of het haalbaar is weet ik niet, maar het is niet per definitie een slecht ideeLui ben ik niet... Wel moe, hondsmoe. Ik hoef geen luxe, geen vakantie niks. Als ik kan eten en de vaste lasten betalen ben ik de gelukkigste mens ter wereld. Nee ik werk dan echt niet meer hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 19 november 2014 @ 10:28:

[...]





Is dat zo? Ik heb zo'n uitkering en kan je vertellen dat het helemaal niet aanzienlijk is.

Zeker bij de chronisch zieken. Denk dat 90% graag zo'n basis inkomen zouden willen. Gaan ze er op vooruit.Ja, dat is zo. Dat het niet voor jou geldt, betekent niet dat het niet zo is.
Ben je nou helemaal gek?
Alle reacties Link kopieren
quote:lammy schreef op 19 november 2014 @ 10:47:

Ik hoop het nog mee te maken. Zoveel kan ik nooit van mijn leven verdienen. Voor de helft doe ik het ook. Neem op staande voet ontslagAls het er al gaat komen, wordt het zeker geen vetpot. Niet hoger dan het huidige bijstandsniveau verwacht ik. Voor Zwitsers is EUR 2.000 gene vetpot.
quote:Annapalona schreef op 19 november 2014 @ 10:02:

[...]





Ik ook hoor, al zou ik graag zien dat er wat voorwaarden aanhangen. Maar het lijkt me goedkoper en makkelijker voor iedereen, de overheid en de belastingbetaler enz.



Het gaat om een onvoorwaardelijk basisinkomen. Daar moet je dus helemaal niets tegenoverstellen. Het is bedoeld om mensen de keuze te geven of ze gaan werken en hoeveel ze gaan werken. Daarnaast is het de bedoeling dat het voldoende is om heel basaal te leven.

Ik vraag me af wat het maakt dat je er persé voorwaarden aan wil hangen. Dan hou je nl. een gedeelte van het huidige systeem in stand, en dat is weer niet de bedoeling.



Diegene die zei dat bij arbeidsongeschiktheid er nog een bedrag bovenop komt; volgens het artikel onder de link van BGB is dat dus niet. Net als bijvoorbeeld WW. Het zijn nu 'verzekeringen', maar deze vervallen dan. Ik ga er wel vanuit dat je je dan particulier kunt verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid.



Wat ik mis in het artikel van BGB is dat de schrijver aangeeft dat er banen weg gaan (denk aan de mensen van het UWV, misschien ook bij de belastingdienst want minder regels, en bij andere overheden). Deze besparingen zijn niet meegnomen in de tabellen. Hij gaat alleen uit van de huidige toeslagen, uitkeringen etc.



Ook denk ik niet dat veel mensen thuis willen blijven. Natuurlijk is er een groep die dat voldoende vindt en natuurlijk zullen er ouders zijn die liever thuis blijven bij hun kinderen. Toch willen de meeste mensen meer dan basis en hier moet toch echt voor gewerkt worden. Ik denk wel dat er meer mensen voor parttime zullen kiezen en dit creëert weer nieuwe banen.



@Bitje, natuurlijk moet je dit niet van het salaris af halen. Dan straf je dus diegene die gaat werken. Dan stimuleer je mensen juist om thuis te blijven. De inkomensbelasting zal denk ik wel omhoog gaan en hier compenseer je weer mee.
quote:valentina82 schreef op 19 november 2014 @ 10:16:

Geen belastingdienst meer

Geen uitkeringen

Veel minder fraude en antifraudeteams

Minder stress, dus hogere arbeidsproductiviteit

Beter klimaat voor inventiviteit, scholing en (persoonlijke) ontwikkeling

Dus minder ziektekosten (!!)

Meer ruimte voor mantelzorg omdat we meer tijd hebben

Dus minder zorg nodig



Je moet wel werken, anders is het geen vetpot. Maar je werkt slimmer, productiever en zorgt voor ouders en je kids.



En mensen die geen prikkel ervaren om te werken, zijn waarschijnlijk sowieso liever lui dan moe.



Of het haalbaar is weet ik niet, maar het is niet per definitie een slecht ideeGeen belastingdienst meer kan natuurlijk niet. Zo zal er nog steeds BTW betaald worden, belastingen geïnd worden en verrekeningen met het buitenland plaats vinden (zo maar een kleine greep). Ik verwacht wel dat bepaalde zaken eenvoudiger zullen zijn en er dus minder mensen nodig zijn.
quote:bungaa schreef op 19 november 2014 @ 10:40:

Het uurloon gaat aanzienlijk omlaag.

Dus niet dat als je onder basisinkomen verdient je dan niks krijgt. Je verdient aanzienlijk minder om het basisinkomen mede te financieren.

Volgens mij wel iets van 60% ....Dus als het wordt ingevoerd, blijf ik net zoveel verdienen en mijn buurman die met een bijstandsuitkering kan lekker thuis blijven zitten zonder verplichtingen (waarbij ik dan werk voor zijn basisinkomen). Er wordt dan wel heel veel solidariteit verwacht van de werkenden.
quote:aanmaaklimonade schreef op 19 november 2014 @ 11:00:

[...]





Ja, dat is zo. Dat het niet voor jou geldt, betekent niet dat het niet zo is.Ik zit in die wereld en kan je vertellen dat dat dus niet zo is. Voor heel veel mensen dus niet. Ik vraag me af hoe je hier bij komt ook.
quote:bungaa schreef op 19 november 2014 @ 10:40:

Het uurloon gaat aanzienlijk omlaag.

Dus niet dat als je onder basisinkomen verdient je dan niks krijgt. Je verdient aanzienlijk minder om het basisinkomen mede te financieren.

Volgens mij wel iets van 60% ....Waar staat dat het uurloon omlaag gaat?
quote:aanmaaklimonade schreef op 19 november 2014 @ 11:00:

[...]





Ja, dat is zo. Dat het niet voor jou geldt, betekent niet dat het niet zo is.Dit zeg je wel erg stellig. Ik zie juist de andere kant. Dat het idd niet zo is. Heb je ergens een bron met cijfers?
quote:nerdopviva schreef op 19 november 2014 @ 11:10:

[...]





Dus als het wordt ingevoerd, blijf ik net zoveel verdienen en mijn buurman die met een bijstandsuitkering kan lekker thuis blijven zitten zonder verplichtingen (waarbij ik dan werk voor zijn basisinkomen). Er wordt dan wel heel veel solidariteit verwacht van de werkenden.



Waar staat dat het uurloon omlaag gaat?

En dat is nu toch dan ook al zo?
quote:Annapalona schreef op 19 november 2014 @ 11:15:

[...]





Waar staat dat het uurloon omlaag gaat?

En dat is nu toch dan ook al zo?Ik reageerde op Bungaa die dat schreef.
quote:LadyZiva schreef op 19 november 2014 @ 11:05:

[...]





Het gaat om een onvoorwaardelijk basisinkomen. Daar moet je dus helemaal niets tegenoverstellen. Het is bedoeld om mensen de keuze te geven of ze gaan werken en hoeveel ze gaan werken. Daarnaast is het de bedoeling dat het voldoende is om heel basaal te leven.

Ik vraag me af wat het maakt dat je er persé voorwaarden aan wil hangen. Dan hou je nl. een gedeelte van het huidige systeem in stand, en dat is weer niet de bedoeling.



Diegene die zei dat bij arbeidsongeschiktheid er nog een bedrag bovenop komt; volgens het artikel onder de link van BGB is dat dus niet. Net als bijvoorbeeld WW. Het zijn nu 'verzekeringen', maar deze vervallen dan. Ik ga er wel vanuit dat je je dan particulier kunt verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid.



Wat ik mis in het artikel van BGB is dat de schrijver aangeeft dat er banen weg gaan (denk aan de mensen van het UWV, misschien ook bij de belastingdienst want minder regels, en bij andere overheden). Deze besparingen zijn niet meegnomen in de tabellen. Hij gaat alleen uit van de huidige toeslagen, uitkeringen etc.



Ook denk ik niet dat veel mensen thuis willen blijven. Natuurlijk is er een groep die dat voldoende vindt en natuurlijk zullen er ouders zijn die liever thuis blijven bij hun kinderen. Toch willen de meeste mensen meer dan basis en hier moet toch echt voor gewerkt worden. Ik denk wel dat er meer mensen voor parttime zullen kiezen en dit creëert weer nieuwe banen.



@Bitje, natuurlijk moet je dit niet van het salaris af halen. Dan straf je dus diegene die gaat werken. Dan stimuleer je mensen juist om thuis te blijven. De inkomensbelasting zal denk ik wel omhoog gaan en hier compenseer je weer mee.



Ik ben het met je eens hoor, ik zou alleen voor niet zieken en aow-ers er misschien een (vrijwilligers) baan van een aantal uren aan hangen. Maar dan word het ook erg communistisch achtig misschien.

Ik denk wel dat er veel mensen naast het basis inkomen gaan werken of zelf een kleine onderneming gaan starten. je hebt dat een vaste basis en dat lijkt me goed voor zelf ontplooiing en ondernemerschap.
quote:nerdopviva schreef op 19 november 2014 @ 11:22:

[...]





Ik reageerde op Bungaa die dat schreef.Ja en die roept ook maar wat.
quote:Annapalona schreef op 19 november 2014 @ 11:28:

[...]





Ik ben het met je eens hoor, ik zou alleen voor niet zieken en aow-ers er misschien een (vrijwilligers) baan van een aantal uren aan hangen. Maar dan word het ook erg communistisch achtig misschien.

Ik denk wel dat er veel mensen naast het basis inkomen gaan werken of zelf een kleine onderneming gaan starten. je hebt dat een vaste basis en dat lijkt me goed voor zelf ontplooiing en ondernemerschap.



Blijft voor mij de vraag staan: waarom wil je dat? Is het een gevoelskwestie? In de trand van voor wat hoort wat? Oprechte vraag hoor. Ik kan me nl. indenken dat een onvoorwaardelijk basisinkomen mensen stimuleert om meer mantelzorg op zich te nemen of om eindelijk een keer die vrijwilligersfunctie te nemen waar ze tot nu toe de tijd niet hadden.



Ik ben overigens wel van mening dat een basisinkomen niet mee mag tellen voor bijv. een hypotheek. Ook kun je je afvragen of er op basis van dit inkomen een krediet verstrekt mag worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven