Basisinkomen

07-09-2014 16:23 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie weleens gehoord over het basisinkomen? Dat is een inkomen die een groep mensen wil realiseren waar iedere inwoner van 18 jaar en ouder recht op heeft. Het inkomen moet hoog genoeg zijn om iedereen een menswaardig te bieden. De website (zie onderstaande link) spreekt van ¤ 1.500 per persoon per maand.



De website legt daarnaast uit hoe het inkomen gefinancierd moet worden. Op zich klinkt het allemaal wel plausibel en denk dat een hoop mensen ermee geholpen zouden zijn.



Toch zie ik twee nadelen, die niet of niet voldoende op de website aan de orde komen:



Hoe voorkomen we dat iedereen buiten Nederland zich in Nederland wil vestigen?Als wij er ¤ 3.000 per maand meer inkomen krijgen, dan gaan wij meer consumeren. Ik denk niet alleen wij zelf, maar ik denk dat iedereen dat doet. De vraag naar producten en diensten zal stijgen, waardoor ook de prijzen zullen stijgen. Ik vermoed dat de prijzen zo sterk zullen stijgen dat zelfs ¤ 1.500 niet meer genoeg is.



Geen idee wat ik met dit topic wil. Discussiëren over een basisinkomen? Vinden jullie het een goed idee of hebben jullie beter alternatief? Ik vind het een interessant onderwerp.



Voor mensen die niet weten wat het basisinkomen inhoudt of die er graag meer over willen weten, kunnen hier kijken: www.basisinkomen.info/
Ben je nou helemaal gek?
Volgens mij is het nu zo dat er een aantal mensen tegen heug en meug werkt, onproductief is en geld kost voor werkgevers, en een aantal mensen die graag willen werken maar niet in aanmerking komen wegens gebrek aan opleiding of werkervaring. Als je die twee van plek laat wisselen ben je klaar. En dat kan door een basisinkomen.



Mensen die niet willen of kunnen werken ga je niet kunnen dwingen. Alle maatregelen en eisen bij de bijstand helpen volgens mij geen moer, ze werken alleen demotiverend bij de mensen die wel graag zouden willen maar niet kúnnen en niet aan de bak komen, de mensen die echt niet willen krijg je er niet mee in beweging. Dus daar hoef je je ook niet op te richten.
quote:valentinamaria schreef op 07 september 2014 @ 20:21:

[...]





dit soort artikelen zal dus een stuk duurder moeten worden.



Exact. En wel zo veel duurder, dat je van 1500 euro nauwelijks een week kunt leven.



Of we laten de ongelijkheid wereldwijd zo, maar dan is het dus een schijn-herverdeling van rijkdom. De basisstructuur van de kapitalistische economie blijft dan identiek.
Alle reacties Link kopieren
daarom dus duurzaamheid en consuminderen.
wij slapen nooit.
Gewoon zo laten, lijkt me prima. Kunnen we dan nu weer verder met dit onderwerp?
quote:Thordis schreef op 07 september 2014 @ 20:22:

Volgens mij is het nu zo dat er een aantal mensen tegen heug en meug werkt, onproductief is en geld kost voor werkgevers, en een aantal mensen die graag willen werken maar niet in aanmerking komen wegens gebrek aan opleiding of werkervaring. Als je die twee van plek laat wisselen ben je klaar. En dat kan door een basisinkomen.





Die mensen die nu graag willen werken, willen graag werken omdat ze momenteel in een uitkering zitten met minder inkomen (want de bijstand voor een alleenstaande is echt niet 1500 euro) met daarbij sollicitatieplicht van 5-10 sollicitaties per week die je moet doen en die gecontroleerd worden. Daarbij nog andere verplichtingen, zoals max. 4 weken per jaar vakantie in het buitenland, je bankafschriften laten zien en niet mogen samenwonen enz enz, maakt het nog erger. Dan ga je liever werken.



Op het moment dat je die verplichtingen weghaalt en ze zo vrij als een vogeltje de rest van hun leven verder kunnen met een basisinkomen, dan wil ik nog wel eens zien hoe graag die mensen dan nog willen werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 september 2014 @ 19:58:

[...]





Tuurlijk. Zoveel verdien je ook helemaal niet met parttime een baan op LBO of MBO niveau.





Jullie vergeten elke keer dat de heffingskortingen, toeslagen, aftrekposten en de inkomstenbelasting en BTW dan tegelijkertijd zullen veranderen.



Iemand die een LBO parttime baan heeft met een man die een MBO full time baan heeft, heeft nu ook recht op oa zorg- en huurtoeslag en kindgebonden budget. Die mensen krijgen ook de arbeidskorting, loonheffingskorting, combinatiekorting en weet ik veel welke heffingskortingen er nu nog zijn.



Als je die bedragen bij dat part time LBO baantje optelt zal het serieus niet zo gek veel schelen met het basisinkomen.



Hoe weet ik dat? Omdat ik een aantal jaar geleden als werkende alleenstaande ouder met een bovenmodaal inkomen al meer dan die 1500 euro aan toeslagen en heffingskortingen binnenharkte.



Tel maar op:



840 euro kinderopvangtoeslag

34 euro zorgtoeslag

220 euro huurtoeslag

88 euro kindgebonden budget



Voeg daar bijna 400 euro p/m aan heffingskortingen ((aanvullende) alleenstaande ouderkorting, (aanvullende) combinatiekorting) aan toe en voeg daar ook de algemene heffingskortingen en arbeidskorting die iedereen krijgt aan toe en je ziet dat in ieder geval voor mij gold dat het totaalbedrag al meer dan die 1500 euro basisinkomen is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 07 september 2014 @ 20:33:

[...]





Die mensen die nu graag willen werken, willen graag werken omdat ze momenteel in een uitkering zitten met minder inkomen (want de bijstand voor een alleenstaande is echt niet 1500 euro) met daarbij sollicitatieplicht van 5-10 sollicitaties per week die je moet doen en die gecontroleerd worden. Daarbij nog andere verplichtingen, zoals max. 4 weken per jaar vakantie in het buitenland, je bankafschriften laten zien en niet mogen samenwonen enz enz, maakt het nog erger. Dan ga je liever werken.



Op het moment dat je die verplichtingen weghaalt en ze zo vrij als een vogeltje de rest van hun leven verder kunnen met een basisinkomen, dan wil ik nog wel eens zien hoe graag die mensen dan nog willen werken.



Ik denk dat je je daarin vergist. Alle wetenschappelijke onderzoeken spreken die aanname ook tegen. Mensen worden diepongelukkig van niets doen, van in een sociaal isolement leven en ze worden ook diep ongelukkig van geen geld hebben.



1500 euro basisinkomen betekent juist dat mensen twee factoren die bewezen voor een lagere productiviteit, slechtere gezondheid en lager zelfbeeld zorgen kunnen elimineren, wat er dus waarschijnlijk juist voor zal zorgen dat ze in plaats van minder productief juist meer productief worden.



Edit: ik heb zo de onderzoeken niet paraat, maar er staat me bovendien bij dat uit allerlei pilots en work first projecten blijkt dat het niet zozeer het inkomen is dat bij uitkeringsgerechtigden het geluksgevoel en de motivatie vergroot, maar juist het opnieuw participeren in de maatschappij en het gevoel nut te hebben in de maatschappij.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 07 september 2014 @ 20:38:

[...]





Jullie vergeten elke keer dat de heffingskortingen, toeslagen, aftrekposten en de inkomstenbelasting en BTW dan tegelijkertijd zullen veranderen.



Iemand die een LBO parttime baan heeft met een man die een MBO full time baan heeft, heeft nu ook recht op oa zorg- en huurtoeslag en kindgebonden budget. Die mensen krijgen ook de arbeidskorting, loonheffingskorting, combinatiekorting en weet ik veel welke heffingskortingen er nu nog zijn.



Als je die bedragen bij dat part time LBO baantje optelt zal het serieus niet zo gek veel schelen met het basisinkomen.



Hoe weet ik dat? Omdat ik een aantal jaar geleden als werkende alleenstaande ouder met een bovenmodaal inkomen al meer dan die 1500 euro aan toeslagen en heffingskortingen binnenharkte.



Tel maar op:



840 euro kinderopvangtoeslag

34 euro zorgtoeslag

220 euro huurtoeslag

88 euro kindgebonden budget



Voeg daar bijna 400 euro p/m aan heffingskortingen ((aanvullende) alleenstaande ouderkorting, (aanvullende) combinatiekorting) aan toe en voeg daar ook de algemene heffingskortingen en arbeidskorting die iedereen krijgt aan toe en je ziet dat in ieder geval voor mij gold dat het totaalbedrag al meer dan die 1500 euro basisinkomen is.



Ons referentiekader is duidelijk anders



Ik verdien netto iets meer dan 1500 euro. Mijn vriend verdient wat meer (mede dankzij wisselende diensten). Geen kinderen. Samen hebben we een goed inkomen. Als we ieder een basisinkomen zouden hebben, zouden we waarschijnlijk allebei flink minder gaan werken. Nu brengen we elke maand een paar duizend euro naar de staat. We ontvangen geen toeslagen, dus wij brengen meer op dan we kosten. Als we straks ieder 1500 euro zouden krijgen, zouden we in ieder geval 3000 euro kosten. Die twee parttime banen brengen niet zoveel belasting op. Met een basisinkomen kosten wij meer geld dan we opbrengen.
quote:fashionvictim schreef op 07 september 2014 @ 20:38:

[...]





Jullie vergeten elke keer dat de heffingskortingen, toeslagen, aftrekposten en de inkomstenbelasting en BTW dan tegelijkertijd zullen veranderen.



Iemand die een LBO parttime baan heeft met een man die een MBO full time baan heeft, heeft nu ook recht op oa zorg- en huurtoeslag en kindgebonden budget. Die mensen krijgen ook de arbeidskorting, loonheffingskorting, combinatiekorting en weet ik veel welke heffingskortingen er nu nog zijn.



Als je die bedragen bij dat part time LBO baantje optelt zal het serieus niet zo gek veel schelen met het basisinkomen.



Hoe weet ik dat? Omdat ik een aantal jaar geleden als werkende alleenstaande ouder met een bovenmodaal inkomen al meer dan die 1500 euro aan toeslagen en heffingskortingen binnenharkte.



Tel maar op:



840 euro kinderopvangtoeslag

34 euro zorgtoeslag

220 euro huurtoeslag

88 euro kindgebonden budget



Voeg daar bijna 400 euro p/m aan heffingskortingen ((aanvullende) alleenstaande ouderkorting, (aanvullende) combinatiekorting) aan toe en voeg daar ook de algemene heffingskortingen en arbeidskorting die iedereen krijgt aan toe en je ziet dat in ieder geval voor mij gold dat het totaalbedrag al meer dan die 1500 euro basisinkomen is.

Eens! Bij mij zijn kinderopvangtoeslag en kinderbijslag al een flink eind richting de 1000,-. Op de rest heb ik geen recht qua toeslagen.



En nogmaals: of je als werkgever nou zo blij moet zijn met mensen die eigenlijk niet willen werken.....
quote:manusvanalles schreef op 07 september 2014 @ 19:57:

Serieuze vraag dus: is dit basisinkomen bedoelt voor de hele wereld (en hoe denken we dan met de mondiale afschaffing van goedkope arbeid nog te kunnen produceren? Of gaan we maar meteen helemaal af van het kapitalisme? Maar waar komt dan nog geld vandaan voor basisinkomen? Zitten we dan niet weer in de rurale samenleving, inclusief alle armoede vandien?)



of alleen voor enkele Westerse landen -- waarbij we dan maar moeten vergeten dat onze idylle leunt op de structurele uitbuitingen van Aziaten, Afrikanen etc?Veel te realistisch deze vragen
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 07 september 2014 @ 20:07:

[...]



Ik formuleer het verkeerd: als je met tegenzin naar je werk gaat en klaagt dat je móet werken. Daar ken ik er genoeg van. Familielid is meer 'ziek' dan werkend sinds ze kinderen heeft, probeert het werken tot een minimum te beperken omdat ze eigenlijk vindt dat ze niet zou hoeven werken omdat haar baarmoeder werkt en ze dus recht heeft op thuisblijven. Dat is werkelijk de minst gemotiveerde werkneemster ooit. Waar je als werkgever alleen maar gezeik mee hebt, want iets extra's doen zit er niet in, doen wat er gevraagd wordt maar met moeite en geklaag. Werkgever wil er ook vast vanaf, maar ja, vast contract en zelf gaat ze geen ontslag nemen want inkomen nodig. Hoeveel gesprekken met personeelszaken die al niet gehad heeft....



Wat mis je daar nou aan als werkgever als die thuis blijft om van haar basisinkomen voor de kinderen te gaan zorgen? Het is treurig als je zo met je werk omgaat.



Terwijl ik aan de andere kant genoeg mensen ken die die baan dolgraag zouden willen, maar die niet aan de bak komen. Dat is wat mij betreft oneerlijk.Zulke werknemers moet je niet belonen door een basisuitkering te geven, maar daarvoor kun je beter het ontslagrecht versoepelen. Het is te gek voor woorden dat mensen er de kantjes van af kunnen lopen en dat je alleen met een grote zak geld van een niet functionerende werknemer af kunt komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 07 september 2014 @ 20:07:

[...]



Ik formuleer het verkeerd: als je met tegenzin naar je werk gaat en klaagt dat je móet werken. Daar ken ik er genoeg van. Familielid is meer 'ziek' dan werkend sinds ze kinderen heeft, probeert het werken tot een minimum te beperken omdat ze eigenlijk vindt dat ze niet zou hoeven werken omdat haar baarmoeder werkt en ze dus recht heeft op thuisblijven. Dat is werkelijk de minst gemotiveerde werkneemster ooit. Waar je als werkgever alleen maar gezeik mee hebt, want iets extra's doen zit er niet in, doen wat er gevraagd wordt maar met moeite en geklaag. Werkgever wil er ook vast vanaf, maar ja, vast contract en zelf gaat ze geen ontslag nemen want inkomen nodig. Hoeveel gesprekken met personeelszaken die al niet gehad heeft....



Wat mis je daar nou aan als werkgever als die thuis blijft om van haar basisinkomen voor de kinderen te gaan zorgen? Het is treurig als je zo met je werk omgaat.



Terwijl ik aan de andere kant genoeg mensen ken die die baan dolgraag zouden willen, maar die niet aan de bak komen. Dat is wat mij betreft oneerlijk.Dubbel.
quote:milna schreef op 07 september 2014 @ 20:03:

[...]





Dat is juist het mooie, ze zal niet alleen zijn. Veel mensen zullen hun (parttime) baan opzeggen en je kunt lekker rondhangen met z'n allen net als toen je 16 was. Gezellig met vrienden en familie de paden op en de lanen in.Alleen jammer dat het leven onbetaalbaar is geworden. 1500 euro is een druppel op een gloeiende plaat geworden
Alle tegens gaan uit van het negatieve: je moet mensen onder controle houden, als je ze loslaat komt er niets van terecht, dan stoppen ze met werken en doet niemand meer wat.



Ik denk dat dat onjuist is. Door alle betuttelende regels zou je dat wel gaan denken. Je hoort immers alleen maar over uitkeringstrekkers die niet willen werken.... En dan heb je daar opeens een land vol van....



Maar zo werkt het niet denk ik. Mensen zijn van nature, als je je niet met ze bemoeit, geneigd om zichzelf te ontwikkelen, om zich nuttig te maken. Voor de één houdt dit carrière maken in, voor de ander zorgen voor de kinderen, de buren en zieke ouders, weer een ander neemt genoegen met weinig om zich te richten op zijn passie die weinig geld opbrengt, een ander wil toch meer inkomen en gaat werken. Maar ik denk echt dat als je je niet met mensen bemoeit, dat ze dan niet thuis op de bank gaan zitten. Dat lijkt lekker als je je net wekenlang met tegenzin naar je werk hebt gesleept, maar in praktijk zijn de meeste mensen doodongelukkig met nietsdoen. Dus die angst en controledwang is wat mij betreft onterecht.



Uit een andere proef met daklozen en verslaafden die opeens een flink bedrag kregen bleek dat ze dat geld juist nuttig besteden, helemaal niet aan nog meer drank en nog meer drugs, maar aan een nieuw gebit of nieuwe kleding of onderdak. Ook daar bleek controledwang niet terecht. Uitzonderingen zijn er altijd, maar daar moet je beleid niet op baseren.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 07 september 2014 @ 20:50:

[...]





Ons referentiekader is duidelijk anders



Ik verdien netto iets meer dan 1500 euro. Mijn vriend verdient wat meer (mede dankzij wisselende diensten). Geen kinderen. Samen hebben we een goed inkomen. Als we ieder een basisinkomen zouden hebben, zouden we waarschijnlijk allebei flink minder gaan werken. Nu brengen we elke maand een paar duizend euro naar de staat. We ontvangen geen toeslagen, dus wij brengen meer op dan we kosten. Als we straks ieder 1500 euro zouden krijgen, zouden we in ieder geval 3000 euro kosten. Die twee parttime banen brengen niet zoveel belasting op. Met een basisinkomen kosten wij meer geld dan we opbrengen.



Ik verdiende in het jaar waaruit die bedragen komen een stuk meer dan 1500 euro netto in de maand. Echt flink wat meer.



Nu is het wel al zo dat er met name in de toeslagen al flink is gekort, maar dat wordt aan de andere kant weer net zo hard gecompenseerd door de heffingskortingen en dergelijke te verhogen.



Feit is gewoon dat ons huidige belastingstelsel van de toeslagen, compensaties, aftrekposten, kortingen, en nog maar wat meer compensaties aan elkaar hangt en dat alleen de uitvoering van al die stoplappen miljarden per jaar kost. Zaken als kindertoeslag die de kinderkorting compenseert die vervolgens vervangen wordt door kindgebonden budget die weer gecompenseerd moet worden met een nieuwe heffingskorting die weer gecompenseerd moet worden met een nieuwe toeslag kost klauwen met geld. Bovendien is het extreem fraudegevoelig, wat ook weer klauwen met geld kost.



Gewoon die hele inmiddels totaal onoverzichtelijke warboel in de vuilnisbak mieteren en weer op 0 beginnen zet volgens mij altijd meer zoden aan de dijk.
Am Yisrael Chai!
quote:pientjexxx schreef op 07 september 2014 @ 20:56:

[...]





Zulke werknemers moet je niet belonen door een basisuitkering te geven, maar daarvoor kun je beter het ontslagrecht versoepelen. Het is te gek voor woorden dat mensen er de kantjes van af kunnen lopen en dat je alleen met een grote zak geld van een niet functionerende werknemer af kunt komen.

Dat is weer die controledwang...



Nog meer regels. Dat helpt niet. Maatregelen helpen over het algemeen ook niet. Daarmee pak je de mensen die het wel goed willen doen ook.
quote:Thordis schreef op 07 september 2014 @ 20:19:

Nog 1 keer dan: als je een discussie wilt over globalisering en uitbuiting en het eerlijk verdelen van grondstoffen en geld enzo vind ik dat prima, maar open daar een topic over. Het past iig niet in een topic over binnenlandse afspraken en politiek wat mij betreft en er zit een naar al luchtje aan je geschreeuw.Toch is het relevant in de discussie over een basisinkomen, je verandert namelijk je economische structuur fundamenteel, en dat is als klein land in een europese maar ook mondiale markt gewoon niet haalbaar. Grootverdieners zullen wegtrekken en gelukszoekers komen binnen. Laaggeschoold werk zal moeten worden gedaan door buitenlandse arbeidskrachten en door hoge belastingen heb je jezelf uit de markt geplaatst.
Alle tegen concentreren zich op de financiële en economische haalbaarheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 07 september 2014 @ 20:58:

Alle tegens gaan uit van het negatieve: je moet mensen onder controle houden, als je ze loslaat komt er niets van terecht, dan stoppen ze met werken en doet niemand meer wat.



Ik denk dat dat onjuist is. Door alle betuttelende regels zou je dat wel gaan denken. Je hoort immers alleen maar over uitkeringstrekkers die niet willen werken.... En dan heb je daar opeens een land vol van....



Maar zo werkt het niet denk ik. Mensen zijn van nature, als je je niet met ze bemoeit, geneigd om zichzelf te ontwikkelen, om zich nuttig te maken. Voor de één houdt dit carrière maken in, voor de ander zorgen voor de kinderen, de buren en zieke ouders, weer een ander neemt genoegen met weinig om zich te richten op zijn passie die weinig geld opbrengt, een ander wil toch meer inkomen en gaat werken. Maar ik denk echt dat als je je niet met mensen bemoeit, dat ze dan niet thuis op de bank gaan zitten. Dat lijkt lekker als je je net wekenlang met tegenzin naar je werk hebt gesleept, maar in praktijk zijn de meeste mensen doodongelukkig met nietsdoen. Dus die angst en controledwang is wat mij betreft onterecht.



Uit een andere proef met daklozen en verslaafden die opeens een flink bedrag kregen bleek dat ze dat geld juist nuttig besteden, helemaal niet aan nog meer drank en nog meer drugs, maar aan een nieuw gebit of nieuwe kleding of onderdak. Ook daar bleek controledwang niet terecht. Uitzonderingen zijn er altijd, maar daar moet je beleid niet op baseren.





Ik wou die proef nét gaan aanhalen! Daklozen kregen in Engeland kregen 3000 pond zonder enige voorwaarde. Gewoon, alsjeblieft, hier heb je 3000 pond, leef je uit.



Op 2 na waren ze aan het einde van de proef niet langer dakloos, maar hadden een huis, sommigen hadden een baan, anderen een opleiding gevolgd, ze waren gezonder, in de meeste gevallen afgekickt en hadden weer een sociaal netwerk.
Am Yisrael Chai!
En misschien (waarschijnlijk) denk ik gekleurd, ik bevind me al jaren aan de absolute onderkant van de samenleving (niet privé gelukkig ) en het is bijna godsonmogelijk om daar uit te komen. Niks geen 'als je maar je best doet' of 'als je je maar bij de juiste instanties meldt' of 'als je maar de juiste keuzes maakt'....



Er gaat zo ongelofelijk veel mis, ik kan daar boeken over schrijven. Als je voor een dubbeltje geboren bent dan word je nooit een kwartje is actueler dan veel mensen denken, uitzonderingen daargelaten. En ik denk dat een basisinkomen daarbij helpt, al was het maar dat dingen overzichtelijker worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 07 september 2014 @ 20:59:

[...]



Dat is weer die controledwang...



Nog meer regels. Dat helpt niet. Maatregelen helpen over het algemeen ook niet. Daarmee pak je de mensen die het wel goed willen doen ook.





Vergeleken met pak em beet 30 jaar geleden zijn er alleen maar regeltjes en maatregelen bij gekomen. Alle uitkeringen zijn strenger geworden, de bureaucratie rondom arbeid is ook alleen maar ingewikkelder geworden, en toch zijn de problemen groter geworden.



Daar zou je dus uit kunnen concluderen dat die overdreven regelzucht en hang naar controle inmiddels bewezen heeft niet te werken. En verstandige mensen zeggen als ze na 30 jaar een bepaald idee te hebben aangehangen dat aantoonbaar niet heeft opgeleverd wat men ervan verwachtte, dat het tijd wordt om dat idee dan misschien los te laten.



Waarom dat in de politiek niet zo werkt is me een raadsel.
Am Yisrael Chai!
En verder, zie gewoon mijn onderschrift.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 07 september 2014 @ 21:06:

En misschien (waarschijnlijk) denk ik gekleurd, ik bevind me al jaren aan de absolute onderkant van de samenleving (niet privé gelukkig ) en het is bijna godsonmogelijk om daar uit te komen. Niks geen 'als je maar je best doet' of 'als je je maar bij de juiste instanties meldt' of 'als je maar de juiste keuzes maakt'....



Er gaat zo ongelofelijk veel mis, ik kan daar boeken over schrijven. Als je voor een dubbeltje geboren bent dan word je nooit een kwartje is actueler dan veel mensen denken, uitzonderingen daargelaten. En ik denk dat een basisinkomen daarbij helpt, al was het maar dat dingen overzichtelijker worden.





Ik vind idd dat je gelijk hebt .



Overigens denk ik dat een deel van de weerstand tegen het basisinkomen ook voortkomt uit hetgeen jij hierboven schetst; de kwartjes zijn er helemaal niet bij gebaat als dubbeltjes hetzelfde kunnen bereiken als zij.



De cynicus in mij zegt dat de enige reden dat er nog geen basisinkomen is, is omdat de rijken veel te veel verdienen aan armen.
Am Yisrael Chai!
Zo, dus dan wordt mijn oude moeder schathemeltjerijk op haar oude dag als ze bij haar AOW en Pensioen (AOW = 1000, pensioen = 700; samen 1700 schat ik) ook nog een basisinkomen krijgt van 1500.



Maar iets zegt mij dat in dat geval 1500 euro gekort gaan worden.



Oude en zieke mensen kunnen niet meer bijverdienen.



Ik maak me nergens meer druk om en wacht af.
quote:fashionvictim schreef op 07 september 2014 @ 21:12:

[...]





Ik vind idd dat je gelijk hebt .



Overigens denk ik dat een deel van de weerstand tegen het basisinkomen ook voortkomt uit hetgeen jij hierboven schetst; de kwartjes zijn er helemaal niet bij gebaat als dubbeltjes hetzelfde kunnen bereiken als zij.



De cynicus in mij zegt dat de enige reden dat er nog geen basisinkomen is, is omdat de rijken veel te veel verdienen aan armen.

Ik ben niet rijk, dus ik kan misschien niet helemaal vanuit mezelf antwoorden, maar ik zit wel in de groep die geen huursubsidie krijgt, om het maar te duiden.



Ik zie juist helemaal geen nadeel voor mij als ondernemer-met-lekker-inkomen aan het basisinkomen. In tegendeel. Als het goed wordt ingericht gaat het een enorm deel van de collectieve sector doen verdwijnen. Het maakt dat de motivatie van werknemers toeneemt, en het maakt het mogelijk mensen aan te nemen voor laagwaardig, maar niet onbelangrijk, werk.



Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, mits het basisinkomen zo rond het beschaafde bestaansminimum komt te liggen.



Nee, de echte tegenstanders van dit idee zou ik eerder zoeken onder de mensen die hun geld verdienen in de uitkeringsfabrieken, en onder de verheffing-des-volks-sociaal-democraten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven