Bedreiging Noord-Korea

17-04-2017 19:54 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.hln.be/hln/nl/ ... jks-raketten-testen.dhtml



Noord-Korea dreigt opnieuw: "We gaan voortaan wekelijks raketten testen"

Karen Van Eyken

17/04/17 - 19u40 Bron: BBC © afp.



Internationale veroordelingen of oplopende spanningen met de Verenigde Staten zullen Noord-Korea er niet van weerhouden om raketten te testen. Het land gaat dat zelfs nog meer doen dan ooit tevoren. Dat deelde de Noord-Koreaanse viceminister van Buitenlandse Zaken Hang Song-Ryol mee aan de BBC.



Dreigen doet Noord-Korea alsmaar vaker en de dreigementen worden steeds grimmiger. "We zullen voortaan raketten testen op wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse basis", stelde Hang Song-Ryol. En daar voegde hij nog een nieuwe waarschuwing aan toe: "Indien de Verenigde Staten overgaan tot militaire actie, dan zal dat leiden tot een totale oorlog."



Eerder had Amerikaans vicepresident Mike Pence Noord-Korea nog aangemaand om de Verenigde Staten zeker niet te testen. Hij zei dat het "tijdperk van strategisch geduld" voorbij was. Pence maakte daarmee duidelijk dat het geduld van de VS met het stalinistische regime in Pyongyang op begint te raken.



Gisteren kwam Pence aan in Seoel. Niet toevallig besloot Noord-Korea net dan een raket te testen maar die test mislukte.



Volgens de Amerikaanse vicepresident willen de Verenigde Staten op een "vreedzame manier en via onderhandelingen" tot meer veiligheid komen. "Maar alle opties liggen op tafel en we blijven zij-aan-zij met Zuid-Korea", zo zei Pence tijdens een bezoek aan het grensdorpje Panmunjom, waar in 1953 het staakt-het-vuren werd ondertekend.



Moeten wij Noord-Korea serieus nemen of niet?
Alle reacties Link kopieren
http://www.independent.co.uk/news/world ... 66416.html

Ik weet niet of het lukt om deze link te plakken, maar de woorden "declaration of war" en de US bombers die rondvliegen geven niet veel goede hoop :(
Alle reacties Link kopieren
O, jee, dit ziet er weer een graadje erger uit :(
nounou
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Watch and learn, Trump. :P
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Trump een stampvoetende olifant in een porseleinkast. Maar ik ben ook niet ongevoelig voor de argumenten van Trump over Noord-Korea. Als dat land voortdurend de VS, Zuid-Korea en Japan bedreigt, en één van deze drie landen een eind maakt aan het regime van Noord-Korea, zal ik dat niet veroordelen.

Iedereen moet het hoofd koel houden, maar dat wil niet zeggen dat Noord-Korea de uitzondering op de regel is. Dat land moet stoppen met die dreigementen en evengoed d.m.v. diplomatieke onderhandelingen werken aan vrede. Noord-Korea is daartoe niet bereid, en moet daarvan op een gegeven moment de consequenties van ondervinden. Ik zal Trump niet verder veroordelen dat hij zich in de VN Veiligheidsraad als een olifant gedraagt. Integendeel, hij heeft mijn goedkeuring als hij Noord-Korea eens en voor altijd opruimt.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
'Integendeel, hij heeft mijn goedkeuring als hij Noord-Korea eens en voor altijd opruimt.'

Ten koste van misschien wel miljoenen doden? Koreaans schiereiland dat wellicht weggevaagd is? Zuid Korea dat misschien wel opgehouden is te bestaan? Wereldwijde chaos en anarchie? Oplossing is er niet. In gesprek blijven is het hoogst haalbare.
Alle reacties Link kopieren
Hans66, ik las gisteravond je post maar was te geschokt om rustig te reageren.
In Noord-Korea wonen zo'n 25 miljoen mensen, dat zijn natuurlijk niet allemaal Kim Jung Un's.
Wat je schrijft klinkt harteloos en star.
Mensen in Noord-Korea zijn gegijzeld door een stalinistisch, wreed en misschien krankzinnig regime.
De wereld heeft al veel te lang toegekeken, en nu is er geen simpele oplossing meer, als die er ooit wel is geweest.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het noodzakelijk is, om mijn voorgaande post te nuanceren. Noord-Korea is een kunstmatige staat, net zoals Oost-Duitsland was, tot aan 1990. De Noord-Koreaanse staat moet worden beëindigd en ook het regime aldaar; uiteraard niet de bevolking in Noord-Korea. Als we het omdraaien wil Noord-Korea de vernietiging van Zuid-Korea, en een onderwerping van Zuid-Korea aan het Noord-Koreaanse regime. Op de Noord-Koreaanse versie van landkaarten wordt Korea als één land afgebeeld, waar het huidige Zuid-Korea niet bestaat, maar een deel is van de Democratische Volksrepubliek Korea (zoals Noord-Korea zichzelf aanduidt).

Ik wil vooralsnog dat het Koreaanse probleem diplomatiek wordt opgelost, zonder dat er zelfs maar een schot wordt gelost, laat staan een raket (conventioneel of nucleair). De onwil moet niet bij Japan, VS of Zuid-Korea wordt gezocht maar bij Noord-Korea. Het is Kim-Jong Un die nucleair geweld wil gebruiken, niet de staten die Noord-Korea bedreigt. De schuld van de oorlog die nu dreigt ligt uitsluitend en alleen bij Noord-Korea, niet (ook) bij de drie andere mogelijk betrokken staten.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Hans66, gelukkig bedoelde je het niet zo grimmig als het er stond :)
Kim Jung Un is aan het provoceren, maar het lijkt mij dat een schuld aan oorlog ook ligt bij anderen die zich laten provoceren en weinig zelfbeheersing tonen, zoals onze Amerikaanse vriend met het rare kapsel. Eén van de maniacs with wicked hair, zoals Jan Böhmermann zo treffend zong.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Meestal is het zo: Als ik wil dat een land ophoudt te bestaan, betekent het meestal de staat en/of het regime (in de meeste gevallen vind ik een "regime change" al voldoende), maar nooit ook de bevolking. Meestal herken ik het bestaansrecht van kunstmatige staten niet (de DDR en nu Noord-Korea) (dat zijn vaak dictaturen), wel de bevolking die daar woont. Ik zal altijd landen veroordelen die een nucleaire aanval (willen) uitvoeren. Toen ik de herdenkingsmusea in Nagasaki en Hiroshima heb bezocht, ben ik daar feller in geworden: géén nucleaire aanval door wie dan ook. Al zou ik de aanval van Trump tegen Noord-Korea rechtvaardigen, dan moet die aanval niet nucleair zijn en moet de bevolking worden gespaard. Tegelijkertijd moet de bevolking worden geholpen.
World of Warcraft: Legion
Het is ook zo dubbel. Er moet vroeg of laat iets gebeuren want zoals het nu gaat kan het niet blijven doorgaan maar natuurlijk moeten er wel zo min mogelijk, of het liefst geen, onschuldige slachtoffers vallen. Noord Korea als land is niet slecht, het regime die het land bestuurd is dat wel. En helaas heeft het regime nog steeds veel te veel macht waardoor de gewone bevolking voor het grootste gedeelte bezig blijft met overleven i.p.v. leven of met de vraag: Hoe kom ik hier ooit weg?!

Las dat China nu ook maatregelen gaat nemen tegen Noord Korea in Noord Koreaanse bedrijven gaat sluiten, zou fijn zijn als ze dan ook eens de vluchtelingen zouden helpen i.p.v. terug sturen of ze uitbuiten, maar het is tenminste iets.
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
25-09-2017 22:20
Integendeel, hij heeft mijn goedkeuring als hij Noord-Korea eens en voor altijd opruimt.
En hoe zie je het voor je dat de omliggende landen beschermd worden? De enige manier om NK op te ruimen is middels een flinke nucleaire aanval. Maar dan is ZK een een groot deel van China ook weg (en worden misschien ook wel delen van Japan geraakt). Een grondoorlog is vrij zinloos. Dat is eerder geprobeerd en daar heeft de VS vreselijk op hun kloten gekregen.
Je moet Noord Korea niet willen opruimen maar alleen het regime en aanhangers van het regime. Voor met name oudere generatie zijn er eigenlijk geen 2 verschillende landen maar is het land verdeeld in twee delen.
Dat regime verwijderen is niet zo eenvoudig. Ten eerste zou het hele land instorten want die mensen kunnen helemaal niet voor zichzelf zorgen (kijk maar wat er gebeurde met Irak toen Saddam Hussein werd verwijderd – dit is nog honderd keer erger), en ten tweede zou NK bij de eerste de beste poging meteen de oorlog verklaren met alle gevolgen van dien.
Alle reacties Link kopieren
Ergens komt toch altijd weer het romantische beeld van 'slim' oorlog voeren naar boven. Om dubbelagenten/betaalde guerilla groepen in te zetten die in het holst van de nacht kruipend door het struikgewas de wachters van de slechteriken neer werken. Door voedingspakketten te droppen met drones in verhongerde dorpen, in de hoop het volk aan onze kant te krijgen. Om met een paar master-mind-hackers de raketlanceringen te verhoeden. Maar dit alles is toch meer iets voor een spannende James Bond-thriller dan een realistisch plan vrees ik :(
Alle reacties Link kopieren
Toch vraag ik me af of het niet anders zou zijn wanneer er olie in de grond zou zitten, of heel zeldzame mineralen.
Zou de VS, of Rusland, of wie dan ook dan niet allang ingegrepen hebben, onder het motto van mensenrechten, maar eigenlijk vanuit andere motieven ?
Het schijnt wel echt heel gruwelijk te zijn wat daar gebeurt, en dat al vele, vele jaren.
Wat is al het gepraat over mensenrechten en Nie Wieder eigenlijk waard ? :(
nounou
Alle reacties Link kopieren
Wat ik bedoel : in het Libië van Khadaffi, en het Irak van Saddam Hoessein werd wél ingegrepen ( met catastrofale effecten, dat wel).
Maar daar zit olie in de grond.
Zou de machteloosheid of desinteresse van de wereld, van de voorgaande jaren, daar mee te maken hebben ?
Nu is het te laat voor 'eenvoudig' ingrijpen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
28-09-2017 22:27
Je moet Noord Korea niet willen opruimen maar alleen het regime en aanhangers van het regime. Voor met name oudere generatie zijn er eigenlijk geen 2 verschillende landen maar is het land verdeeld in twee delen.
Daarom erken ik het bestaansrecht van Noord-Korea niet. Ik erkende het bestaansrecht van de DDR ook niet. Ik wil uiteraard niet de bevolking weg hebben, maar wel deze landen. De DDR is verdwenen door hereniging met de BRD (Bundesrepublik Deutschland) en hetzelfde lot moet Noord-Korea ook ondergaan (annexatie door Zuid-Korea. Het nieuwe land gaat dan Korea heten, zonder "Noord-" of "Zuid-" ervoor). De bevolking moet blijven, maar de staat en het regime moeten weg. De staat is niet op een normale wijze ontstaan.

Bij natuurlijke landen (die niet kunstmatig ontstaan of gecreëerd zijn) wil ik alleen het regime weg hebben. De staat en de bevolking moeten blijven. China bestaat heel lang, maar het heeft een dictatuur. Het regime moet verdwijnen of hervormingen toepassen. Maar ik erken wel het bestaansrecht van China.
World of Warcraft: Legion
Helaas is de 2 weer samenvoegen niet zo makkelijk, de verschillen zijn inmiddels te groot. Zuid Korea is zich al wel daarop aan het voorbereiden voor als het ooit zo ver is. Er is ook een serie over: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... u7-nZtLxat
Laat zuid Korea China en Japan dat regime daar maar slopen.
Laten wij ons er als westerse landen in godsnaam buitenhouden!
Waarom zou China dat doen? NK is een bondgenoot en precies een mooie buffer tussen hen en ZK & Japan (beide bondgenoten van de VS). Om nog maar te zwijgen over de gigantische hoeveelheid vluchtelingen die ze dan te verwerken krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Haaz schreef:
03-10-2017 18:46
Laat zuid Korea China en Japan dat regime daar maar slopen.
Laten wij ons er als westerse landen in godsnaam buitenhouden!
Noord-Korea betrekt ons erin. Het bedreigt ons. Hoe kunnen wij er ons buiten houden?

Zeg je dat ook als Noord-Korea de westkust van de VS aanvalt.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven