Contant geld langzaam afgeschaft? En onze privacy dan?

30-05-2016 17:47 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Reizigersorganisatie Rover vindt het volledig afschaffen van contant geld in het openbaar vervoer te ver gaan. Rover reageert daarmee op het streven dat brancheorganisatie OVNL maandag uitte.



Openbaarvervoerbedrijven willen dat reizigers per 2018 niet meer contant kunnen betalen in het openbaar vervoer. Dit moet ervoor zorgen dat er minder overvallen worden gepleegd en het ov veiliger wordt. Rover vindt daarentegen dat het mensen mogelijk weerhoudt om van het OV gebruik te maken.



Persoonlijk vind ik het heel vervelend, die trend die ik bespeur om op steeds meer plaatsen betalen met contant geld onmogelijk te maken. Munten en bankbiljetten zijn een wettig betaalmiddel. Het enige wettige betaalmiddel dat niet traceerbaar is naar de gene die het uitgeeft. Wat mij betreft hoeft er op mijn bankafschrift niet te staan dat ik de bus naar het station heb genomen, een nieuwe vieb heb gekocht in de sekswinkel of al de derde kroket uit de Febomuur heb getrokken deze week. En overvallen? Voor die paar euro in de kas van de chauffeur van mensen die geen OV-chipkaart hebben? Dat lijkt me de moeite amper waard.



Misschien mogen particuliere bedrijven die een dienst leveren waar je ook vanaf kunt zien wel besluiten dat je niet meer contant kunt afrekenen. Maar overheidsinstellingen en monopoliehouders mogen dat m.i. niet. Ik vind dat je met OV op het randje zit, of misschien wel over het randje heengaat. Wat vinden jullie?
óu sont les neiges d'antan

Eens. Desnoods maken ze pinnen goedkoper dan contant (is met treinkaartjes ook al jaren zo vwb loket en automaat), maar contant moet blijven bestaan.



We gaan naar een samenleving waarin je altijd traceerbaar bent, en waarin je niet meer een kind wat euro's kunt geven om met de bus te gaan, een euro kunt geven aan eenstraatmuzikant, of een ander om een ijsje kan sturen zinder je pinpas af te geven. Vind ik een slechte zaak.
quote:Ikhierhuh schreef op 30 mei 2016 @ 18:37:

[...]



Oudjes kunnen ook mensen overvallen hoor.

Lees maar zelf hoe.

Jo12345 heeft wel gelijk natuurlijk, het gaat om mensen die overvallen plegen, niet het contant geld is de boosdoener (nu even los van de discussie rond om welke afkomst daders hebben, al mag dat ook wel benoemd worden uiteraard maar daar ging het hier niet om).



Contant geld is niet per se aanlokkelijker voor criminelen. Ik zou als crimineel me richten op bankpassen, skimmen, overvallen, bedreigen. Daar mee kun je toch vaak beter scoren dan die 30 euro in een portemonneetje. De meeste mensen die enkel met pin betalen (jongeren) hebben er nog zo'n leuke iPhone bij (op afbetaling).
Mosterd.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 30 mei 2016 @ 17:57:

Loopt TO ook met de telefoon uit over straat? Zo niet, ben je te volgen.Alleen als er een gerechtelijk bevel is daartoe. De systemen zijn namelijk helemaal niet in staat om de bewegingen van iedereen te volgen. Telecom providers hebben slechts geïnvesteerd in capaciteit voor de minimale wettelijke vereisten.
Alle reacties Link kopieren
Alles geautomatiseerd en dan een stroomstoring van een week.

Leve de ruilhandel, dan ga ik haasjes schieten en ruilen bij de boer voor melk en worteltjes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 30 mei 2016 @ 18:30:

Op zich ben ik het eens, dat we gewoon contant geld moeten houden.

Maar in het openbaar vervoer moet het ècht zo snel mogelijk afgeschaft worden!

In onze multiculturele samenleving is het heel normaal geworden dat je als 12-16 jarige puber de buschauffeur gaat overvallen, als je even geen geld hebt om naar Macdonalds te gaan. Bijna iedere dag is het wel ergens raak.

Dat kun je die chauffeurs echt niet meer aandoen!Er bestaat ook Nederlands tuig hoor...
Alle reacties Link kopieren
Alleen op de markt reken ik contant af alhoewel je bij steeds meer kramen kunt pinnen. Ik neem naar de markt geen pasjes mee omdat het er krioelt van de zakkenrollers.
verba volant, scripta manent.
Ik vind privacy een te hoog goed. Dat wordt te pas en te onpas gebruikt. 'En onze privacy dan!' En waar gaat het nou helemaal over?



Ik vind het al snel naar het wat achterdochtige complottheoriën neigen die anti-beweging tegen de automatiseren des werelds.



Goede zaak om alert te blijven, maar nog beter om niet te muggenziften over het kopen van een treinkaartje.



Eens met Willem ook, zijn deze muggenzifters ook zo consequent in het uit doen van hun telefoon? Dat geloof ik namelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Als het gaat om overheidsinstellingen ben ik het er op zich wel mee eens. Nou ben ik zo iemand die alleen maar mijn pinpas bij zich eeft, ik ben al menig briefje kwijtgeraakt. Maar ik vind dat voor openbare gelegenheden zoals de bus, de optie moet blijven bestaan. Wat ik wel een goed idee vind (maar misschien is dat er al?) is dat een chauffeur maar beperkt geld mee moet hebben. Je moet niet van een buschauffeur verwachten dat hij bijvoorbeeld terug heeft van 50, dan werk je overvallen en geweld alleen maar in de hand. Dus een chauffeur die 'maar' terug hoeft te geven van bijvoorbeeld 20 vind ik dan een mooi compromis.

Maar ja, als het gaat om particuliere bedrijven dan mogen ze het natuurlijk helemaal zelf weten. Daar ben je ook niet "verplicht" om aan mee te werken, bij de bus ligt dat net even wat anders.



Overigens vraag ik me wel af of dit écht over je privacy gaat. Of is dat meer een drogreden?
quote:viva1966 schreef op 30 mei 2016 @ 19:02:

[...]





Alleen als er een gerechtelijk bevel is daartoe. De systemen zijn namelijk helemaal niet in staat om de bewegingen van iedereen te volgen. Telecom providers hebben slechts geïnvesteerd in capaciteit voor de minimale wettelijke vereisten.



Als jij morgen vermist bent, kijken ze je telefoongegevens na. Net zoals er pas bij onraad gekeken zal worden naar andere gegevens zoals wanneer je een buspasje hebt gekocht.



Je gegevens liggen niet op straat hoor. En dan nog, wie interesseert het wat dat jij iedere dag met de metro meegaat en dat je bij de Hema bent geweest. Ik zie het hele probleem niet.



Ik vind het moeilijkdoenerij.
quote:Faranya schreef op 30 mei 2016 @ 19:12:

Als het gaat om overheidsinstellingen ben ik het er op zich wel mee eens. Nou ben ik zo iemand die alleen maar mijn pinpas bij zich eeft, ik ben al menig briefje kwijtgeraakt. Maar ik vind dat voor openbare gelegenheden zoals de bus, de optie moet blijven bestaan. Wat ik wel een goed idee vind (maar misschien is dat er al?) is dat een chauffeur maar beperkt geld mee moet hebben. Je moet niet van een buschauffeur verwachten dat hij bijvoorbeeld terug heeft van 50, dan werk je overvallen en geweld alleen maar in de hand. Dus een chauffeur die 'maar' terug hoeft te geven van bijvoorbeeld 20 vind ik dan een mooi compromis.

Maar ja, als het gaat om particuliere bedrijven dan mogen ze het natuurlijk helemaal zelf weten. Daar ben je ook niet "verplicht" om aan mee te werken, bij de bus ligt dat net even wat anders.Oneens. De chauffeurs moeten beschermd worden tegen overvallen. Iedere overval is onacceptabel als het voorkomen kan worden door simpelweg geen geld in de bus te hebben.
Maar eens met je drogreden. Die heb je later toegevoegd.
Alle reacties Link kopieren
Overheid mag van mij alles weten als het mijn leven gemakkelijker maakt. Ik vind mezelf dan ook niet interessant genoeg dat ik denk dat het de overheid ook maar iets interesseert.



Ik vind systeem zoals in Zweden waar niets maar cash gaat echt wel handig. Geen haan daar die er daar moeilijk over doet. Zelfs de geldophaling tijdens de mis in de kerk of krant kopen van dakloze gaat er elektronisch. En non-cash betalen hoeft niet perse een privacyprobleem te zijn. Genoeg oplossingen te bedenken zoals een oplaadbare kaart kan kopen zonder identiteitsgegevens waarmee je dan kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbz schreef op 30 mei 2016 @ 19:12:

[...]





Als jij morgen vermist bent, kijken ze je telefoongegevens na. Net zoals er pas bij onraad gekeken zal worden naar andere gegevens zoals wanneer je een buspasje hebt gekocht.



Je gegevens liggen niet op straat hoor. En dan nog, wie interesseert het wat dat jij iedere dag met de metro meegaat en dat je bij de Hema bent geweest. Ik zie het hele probleem niet.



Ik vind het moeilijkdoenerij.Tja, dat valt vies tegen. Een vriend van mij werkt bij een bedrijf waarvoor hij alleen maar data analyseert. Dat is zijn fulltime baan. En geloof me, er is ontzettend veel data om te analyseren. Maar wat je dan ook duidelijk ziet is dat het niet om jou als individu gaat. Er is niemand, maar dan ook echt werkelijk niemand, die data analyseert op het niveau van een individu. Nee, dan kijk je naar data van miljoenen/miljarden mensen. Jij bent dan één klein papiertje in die hele grote stapel aan data. Maar als je al die data combineert en daar informatie uit kan halen, dan heb je daar zeker wat aan. Kijk maar naar Obama (https://www.technologyrev ... a-to-rally-voters-part-1/), data wordt constant geanalyseerd. Ook dit moment dat je op Viva zit (niet om iemand bang te maken ). Maar in hoeverre privacy van toepassing is bij het betalen in de bus, tja daar zet ik zo mijn vraagtekens achter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbz schreef op 30 mei 2016 @ 19:15:

Maar eens met je drogreden. Die heb je later toegevoegd.



Haha, ja ik ben niet altijd even scherp.

Ik ben het overigens ook met je eens, elke overval op een buschauffeur (op elk persoon) is er eentje te veel. Maar ik weet niet of de enige manier is om die overvallen te voorkomen door helemaal geen contant geld meer te hebben. Misschien is minder ook genoeg? Maar ik heb verder echt geen idee hoeveel overvallen erg gepleegd worden en hoeveel contant geld ze over het algemeen mee hebben, dus dat vind ik lastig om zo in te schatten.
quote:Dubbz schreef op 30 mei 2016 @ 19:08:

Ik vind privacy een te hoog goed. Dat wordt te pas en te onpas gebruikt. 'En onze privacy dan!' En waar gaat het nou helemaal over?



Ik vind het al snel naar het wat achterdochtige complottheoriën neigen die anti-beweging tegen de automatiseren des werelds.



Goede zaak om alert te blijven, maar nog beter om niet te muggenziften over het kopen van een treinkaartje.



Eens met Willem ook, zijn deze muggenzifters ook zo consequent in het uit doen van hun telefoon? Dat geloof ik namelijk niet.

Er zijn ook al geluiden om het verbieden van de losse SIM. Iedereen aan de abbo. Zou terrorisme tegen gaan, of zo.



En já, sommige mensen hebben wat te verbergen. Geen strafbare feiten, maar misschien zaken die niet helemaal moreel juist zijn. Juist dat soort keuzes moet je beschermen. Waar om? Om dat de moraal soms verandert, om dat heel veel zaken een leer proces zijn, maar met name toch wel om dat het niemand ene fuck aan gaat dat Jan z'n vrouw bedriegt (of Jan juist met z'n vrouw in de parenclub ligt te rollebollen met een compleet dorp).



Dat je niet je telefoon uit zet zegt toch niet meteen dat dan álles bekend moet zijn of moet staan geregistreerd? Dat is toch gewoon een drogredenering. Zo als ik al zei, lig je dan open en bloot sex te hebben, of poep je met de deur open?
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 30 mei 2016 @ 19:17:

Genoeg oplossingen te bedenken zoals een oplaadbare kaart kan kopen zonder identiteitsgegevens waarmee je dan kan betalen.

Dat is natuurlijk onzin want als je die kaart koopt met een pinpas dan is die kaart traceerbaar. En iedere aankoop ermee kan aan degene die de kaart gekocht heeft worden gelinkt.



Ben overigens wel benieuwd of de prostitutie ook terug zou lopen als je op de Wallen zou moeten pinnen..
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 30 mei 2016 @ 19:24:

[...]



Er zijn ook al geluiden om het verbieden van de losse SIM. Iedereen aan de abbo. Zou terrorisme tegen gaan, of zo.



En já, sommige mensen hebben wat te verbergen. Geen strafbare feiten, maar misschien zaken die niet helemaal moreel juist zijn. Juist dat soort keuzes moet je beschermen. Waar om? Om dat de moraal soms verandert, om dat heel veel zaken een leer proces zijn, maar met name toch wel om dat het niemand ene fuck aan gaat dat Jan z'n vrouw bedriegt (of Jan juist met z'n vrouw in de parenclub ligt te rollebollen met een compleet dorp).



Dat je niet je telefoon uit zet zegt toch niet meteen dat dan álles bekend moet zijn of moet staan geregistreerd? Dat is toch gewoon een drogredenering. Zo als ik al zei, lig je dan open en bloot sex te hebben, of poep je met de deur open?Alsof het hele dorp meteen een email krijgt als jij met je bankkaart betaalt in de parenclub. Het is niet omdat het non-cash gaat, dat daarom al die gegevens ook ineens vrij beschikbaar zijn of er ook maar iemand in geïnteresseerd is. Als er iemand zo ver wil gaan om in mijn pc in te breken en in mijn uittreksels te gaan kijken of ik mijn vriend bedrieg, dan is de kans even groot dat die persoon gewoon nu met fotocamera me wat volgt en me zo 'betrapt'.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbz schreef op 30 mei 2016 @ 19:12:

[...]





Als jij morgen vermist bent, kijken ze je telefoongegevens na. Net zoals er pas bij onraad gekeken zal worden naar andere gegevens zoals wanneer je een buspasje hebt gekocht.



Je gegevens liggen niet op straat hoor. En dan nog, wie interesseert het wat dat jij iedere dag met de metro meegaat en dat je bij de Hema bent geweest. Ik zie het hele probleem niet.





Ik vind het moeilijkdoenerij.Ik zou bijna zeggen: Tja, ik heb de oorlog nog meegemaakt. Ik weet wat voor naars je allemaal kunt doen met een goede administratie. Maar dat is niet waar. Ik heb de oorlog niet meegemaakt. Wel veel over gelezen.
óu sont les neiges d'antan

Ik vind dat contant geld moet blijven, ook in het openbaar vervoer. Contant geld is een wettelijk betaalmiddel en ik vind niet dat ons deze optie mag worden afgepakt. Los daarvan kan ik me levendig voorstellen dat je niet wil dat anderen kunnen zien waar jij jouw geld aan besteed (sexshops ed). Reken maar dat mensen dat wel zien, zeker bij de bank. Mocht je ooit in geldproblemen komen (en dat kan iedereen helaas overkomen) dan wordt ook alles nageplozen. In een ideale wereld interesseert het niemand maar ja. Helaas is de realiteit anders.



Laat ze andere wetten aanpassen, zoals bijvoorbeeld het recht om jezelf te mogen verdedigen in je eigen huis. Bouw inderdaad van niet demonteerbare geldkokers in bussen en trams. laat een bewaker meerijden op trajecten waar het vaak gebeurd ofzo.



Iemand haalde hier het woord dictatuur aan, ik denk dat we al veel meer op weg zijn richting een dictatuur dan menig een snapt of wil toegeven.
Wat een rare vergelijking, seks hebben met de deur open of poepen op straat (in de Middeleeuwen was dat overigens heel normaal).



Jouw gegevens liggen helemaal niet 'op straat' op het moment dat alles digitaal gaat. Je doet net alsof je buurman jouw naam kan googlen en zo kan zien voor hoeveel euro jij zojuist boodschappen hebt gedaan en wat er in je karretje zat. Kul natuurlijk.



En aan het voorkomen van terrorisme, of kleiner het voorkomen van overvallen op de buschauffeur werk ik graag mee.



Nogmaals, ik vind privacy werkelijk een te hoog goed. Ik vind dat andere doelen belangrijker zijn. Zoals de maatschappelijke veiligheid.



Mensen maken zichzelf zo interessant, er is weinig bijzonders aan een mens dus privacy is nieteens nodig wat dat betreft. Wie kan het wat schelen dat jij vreemdgaat of dat buurvrouw X zichzelf prostitueert, of dat je collega iedere dag 4 frikandellen eet. Niemand. Menselijk gedrag is niks nieuws onder de zon.



Maar crimineel gedrag, daar moeten we wat mee. Met elkaar, als maatschapij.
quote:Faranya schreef op 30 mei 2016 @ 19:12:

Wat ik wel een goed idee vind (maar misschien is dat er al?) is dat een chauffeur maar beperkt geld mee moet hebben. Je moet niet van een buschauffeur verwachten dat hij bijvoorbeeld terug heeft van 50, dan werk je overvallen en geweld alleen maar in de hand. Dus een chauffeur die 'maar' terug hoeft te geven van bijvoorbeeld 20 vind ik dan een mooi compromis. Ja hoor.
quote:merano schreef op 30 mei 2016 @ 19:31:

[...]



Ik zou bijna zeggen: Tja, ik heb de oorlog nog meegemaakt. Ik weet wat voor naars je allemaal kunt doen met een goede administratie. Maar dat is niet waar. Ik heb de oorlog niet meegemaakt. Wel veel over gelezen.

+1

Mijn ouders hebben dus wel communisme mee gemaakt. Ik snap dat je hier hint naar het registreren van de joden, wat ik eigenlijk niet wilde noemen maar idd, dat kwam maar wat goed uit voor het wisselende regime van die tijd.



Privacy is privacy. Dus als er straks iemand zich op blaast op een toilet, zou met de deur open je behoefte doen toch ook weinig uit moeten maken. Het is zo als echt altijd een hellend vlak.
Alle reacties Link kopieren
Verder kan cash betalen op de bus gerust afgeschaft worden als je maar genoeg plaatsen voorziet waar je nog wel een ticket kan kopen. Automaat aan iedere halte, SMS betalen, tickets te koop in elke buurtwinkel,...
Alle reacties Link kopieren
Werkend in de wereld van betalen hoorde ik laatst een collega zeggen; zolang er drugs, rock and roll en sex bestaat zal er ook wel contant geld blijven bestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven