Discussie bij DWDD

10-01-2017 13:29 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik volgde gisteravond de discussie bij DWDD tussen Dolf en Marianne. Ik kon Dolf goed begrijpen, maar ik kon Marianne ook goed begrijpen. Eigenlijk begreep ik Marianne beter dan dat waar Dolf over sprak. Blij verrast was ik dat ik niet de enige was die Marianne goed begreep want Claudia was het ook eens met Marianne. Wat vinden jullie ervan? Moet 'het' benoemd worden dat er ook criminelen tussen vluchtelingen zitten, gewoon de koe bij de horens pakken, of alles met fluwelen handschoenen aanpakken uit angst dat iemand boos word, maar daarmee wel het risico dat straks ook alle asielzoekers over één kam geschoren worden met de criminele-asielzoekers?



HP / de Tijd

De Redactie

3 uur geleden



Terugkijken: Zwagerman, Jansen en De Breij in debat over Telegraaf-kop



Het was het gespreksonderwerp van de dag en werd het gespreksavond van de avond: . De beschuldiging: haatzaaierij, stemmingmakerij, stigmatisering. De Wereld Draait Door zette cabaretier Dolf Jansen tegenover columnist Marianne Zwagerman in discussie. En aan de zijlijn deed ook cabaretier Claudia de Breij een duit in het zakje.



De Telegraaf plaatste deze week boven een artikel over criminele asielzoekers die onwettig in ons land verblijven de kop ‘Kansloze asielplaag ongehinderd verder’. Op Twitter werd de boycot #StopXenofoobTelegraaf in het leven geroepen, inmiddels rommelt het ook intern.



Cabaretier Dolf Jansen zocht toenadering tot de redactie aan de hand van de volgende tweet:



Dolf Jansen

Geachte @telegraaf, u gebruikt vandaag de term asielplaag in n kop. Waarom deze terminologie, wat hoopt u te bereiken, wat voor land wilt u?

16:06 - 7 januari 2017



Marianne Zwagerman, die de boycot die dag al op NPO Radio 1 had bestempeld als ‘een misselijkmakende haatcampagne’, richtte zich tot Jansen en trok vel van leer. ‘Benoem nou eens waar het om gaat, waar jij voor pleit is om deze mensen onder het tapijt blijven moffelen omdat je bang bent dat andere asielzoekers daar het verkeerde label mee krijgen.’



Jansen stelde ter verdediging: ‘Ik vind het erger om elke keer deze termen (asielplaag – red.) te gebruiken waardoor de hele asieldiscussie hierover gaat en de linken tussen asielzoekers, criminele asielzoekers, naffers, et cetera, constant wordt gemaakt.’



Zwagerman: ‘De denkfout die jij nu maakt is: het probleem niet benoemen, dan gaat het vanzelf weg.’



Gespreksleider Van Nieuwkerk vraagt zich gaandeweg het gesprek af: wie zijn die mensen die Zwagerman ervan beticht zaken onder het tapijt te moffelen? Matthijs van Nieuwkerk zelf? Tafelheer Tim Hofman, misschien? Haar antwoord: ‘Mensen die zichzelf fatsoenlijk noemen, en vinden dat ze een haat- en lastercampagne moeten voeren, een zeer onsmakelijke campagne. Ze, de fatsoensmensen, jij niet (wijst naar Dolf Jansen – red.). Die zijn bang voor het verkeerde.’



Claudia de Breij, die na de discussie haar oudejaarsconference zou gaan evalueren, was het met Marianne Zwagerman eens. ‘Ik schrok niet zo van die kop. Het artikel gaat over mensen die voor grote problemen zorgen.’
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Je kletst maar wat en hebt kennelijk niet gelezen waar het over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wie het nieuws een beetje heeft gevolgt weet precies wie De Telegraaf bedoelt,voor mensen die dit niet hebben kan het inderdaad overkomen alsof alle asielzoekers over een kam geschoren worden. Het mes snijdt dus aan twee kanten.
quote:ardni schreef op 11 januari 2017 @ 20:41:

[...]





hey maar wie A zegt moet ook B zeggen.



Kom maar op met de cijfers,aantallen willen we zien, roepen en schreeuwen is zo 2016,populistisch doen ook.



Cijfers please Ik hoef helemaal niets. Vertel alleen wat er met het artikel bedoeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 12 januari 2017 @ 15:02:

[...]





Misschien werd het eens hoog tijd om dit bespreekbaar te maken. En is die toonzetting wel het minst kwalijke.



De inhoud is een heel goed stuk. Dan weet de lezer meteen wat bedoeld word. Ik ga ook geen commentaar op een boek geven als ik alleen de titel van een boek heb gelezen.Het grootste kulargument is dat het niet benoemd mag worden. Het gebeurt bijna niet anders. We kunnen al 1,5 jaar negatieve dingen lezen over asielzoekers en vluchtelingen en het liefst een mix van die twee omdat veel journalisten ook dat verschil niet eens kennen. Het is een tsunami, het zijn gelukzoekers, verkrachters, terroristen, een plaag, criminelen en ze komen in honderdduizenden. Wat bedoel met dat het benoemd mag worden? En noem mij eens een aantal positieve artikelen of nieuws dat je over vluchtelingen gelezen hebt de afgelopen twee maanden?
Alle reacties Link kopieren
het gebeurd niet anders? Vandaar die heftige discussie over die ene titel?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:twijfelaartje4378 schreef op 12 januari 2017 @ 17:49:

Wie het nieuws een beetje heeft gevolgt weet precies wie De Telegraaf bedoelt,voor mensen die dit niet hebben kan het inderdaad overkomen alsof alle asielzoekers over een kam geschoren worden. Het mes snijdt dus aan twee kanten.

Ik vind wel dat mensen aan eigen verantwoordelijkheid onttrokken wordt als ze er niet op gewezen worden dat voordat ze gaan roeptoeteren, dat ze eerst een artikel GOED moeten lezen.



En kun je voorkomen dat mensen bevooroordeeld raken als ze iets niet goed lezen?
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 12 januari 2017 @ 18:28:

[...]



Het grootste kulargument is dat het niet benoemd mag worden. Het gebeurt bijna niet anders. We kunnen al 1,5 jaar negatieve dingen lezen over asielzoekers en vluchtelingen en het liefst een mix van die twee omdat veel journalisten ook dat verschil niet eens kennen. Het is een tsunami, het zijn gelukzoekers, verkrachters, terroristen, een plaag, criminelen en ze komen in honderdduizenden. Wat bedoel met dat het benoemd mag worden? En noem mij eens een aantal positieve artikelen of nieuws dat je over vluchtelingen gelezen hebt de afgelopen twee maanden?Ik lees de Tubantia. Die schrijft de verhalen van echte asielzoekers. Mensen uit Syrie of Irak, die gevlucht zijn omwille van hun leven, ipv geluk zoeken. Zij vertellen hun verhaal, hoe ze hier ontvangen zijn, wat hun levensdoel is. etc. En dat zijn toch heel positieve verhalen. Ze hebben de taal geleerd, doen vaak vrijwilligerswerk, etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 13 januari 2017 @ 19:50:

het gebeurd niet anders? Vandaar die heftige discussie over die ene titel?Lees gewoon even. Het gaat niet om die ene titel. Dat is nou precies waar de hele discussie over gaat. Of had je dat niet begrepen?
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 13 januari 2017 @ 21:08:

[...]



Ik lees de Tubantia. Die schrijft de verhalen van echte asielzoekers. Mensen uit Syrie of Irak, die gevlucht zijn omwille van hun leven, ipv geluk zoeken. Zij vertellen hun verhaal, hoe ze hier ontvangen zijn, wat hun levensdoel is. etc. En dat zijn toch heel positieve verhalen. Ze hebben de taal geleerd, doen vaak vrijwilligerswerk, etc.Mooi! En fijn om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 13 januari 2017 @ 21:12:

[...]



Lees gewoon even. Het gaat niet om die ene titel. Dat is nou precies waar de hele discussie over gaat. Of had je dat niet begrepen?Kijk eens wie dit topic (deze discussie) heeft geopend..
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 13 januari 2017 @ 21:13:

[...]



Mooi! En fijn om te lezen.

Het is sowieso interessant om te lezen hoe zij alles ervaren. Het is namelijk iets waar we zelf geen notie van hebben. Ik hoop trouwens ook dat dat zo blijft.

Maar heel je hebben en houden achterlaten. Je geschiedenis, alles wat je hebt opgebouwd, de toekomst die je dacht te hebben en die je afgenomen wordt. En overnieuw beginnen ergens ver weg. Daar heb je moed voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 14 januari 2017 @ 16:57:

[...]



Het is sowieso interessant om te lezen hoe zij alles ervaren. Het is namelijk iets waar we zelf geen notie van hebben. Ik hoop trouwens ook dat dat zo blijft.

Maar heel je hebben en houden achterlaten. Je geschiedenis, alles wat je hebt opgebouwd, de toekomst die je dacht te hebben en die je afgenomen wordt. En overnieuw beginnen ergens ver weg. Daar heb je moed voor nodig.Juist. En dat is een heel andere (en realistischer) insteek dan ' ach dat tuig komt hier alleen maar de ruif leegvreten'. Iets wat de telegraaf niet met zoveel woorden zegt, maar op zijn minst wel suggereert met de in dit topic besproken kop(pen).
Alle reacties Link kopieren
quote:titta schreef op 14 januari 2017 @ 17:13:

[...]



Juist. En dat is een heel andere (en realistischer) insteek dan ' ach dat tuig komt hier alleen maar de ruif leegvreten'. Iets wat de telegraaf niet met zoveel woorden zegt, maar op zijn minst wel suggereert met de in dit topic besproken kop(pen).Sterker nog, veel Syriërs gaan liever vandaag dan morgen terug als het enigszins had gekund. Dat maakt het extra wrang maar getuigt ook van een enorme veerkracht hoe velen aan de slag zijn gegaan met integreren en participeren. Heb ik echt respect voor.
Syriërs wellicht ja, de rest van de migranten komt hier wel degelijk voor een ander doel.
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 14 januari 2017 @ 17:28:

Syriërs wellicht ja, de rest van de migranten komt hier wel degelijk voor een ander doel.De rest? Over wie heb je het dan? En met welk doel volgens jou?
Alle reacties Link kopieren
Ook tussen "de rest" zitten wel degelijk mensen die ons hulp nodig hebben. Volgens mij zitten er bijvoorbeeld ook Afghanen en Irakezen tussen die huis en haard hebben moeten achterlaten.
quote:jippie55 schreef op 14 januari 2017 @ 18:25:

[...]



De rest? Over wie heb je het dan? En met welk doel volgens jou?Iedereen die hier komt om uit de ruif mee te eten zonder iets bij te dragen aan onze samenleving.
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 14 januari 2017 @ 19:00:

[...]





Iedereen die hier komt om uit de ruif mee te eten zonder iets bij te dragen aan onze samenleving.Kom eens met iets concreets of praat je gewoon iemand na en weet je eigenlijk niet waar je het over hebt?
Volgens mij ben ik concreet.



Nog wat concreter dan...iedereen die hier vanuit het buitenland komt mee eten, profiteren, gebruik komt maken van ons mooie sociale vangnet zonder iets bij te dragen aan onze samenleving.
Alle reacties Link kopieren
Wie is iedereen? Over wie heb je het dan?
Over migranten.
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 14 januari 2017 @ 19:00:

[...]





Iedereen die hier komt om uit de ruif mee te eten zonder iets bij te dragen aan onze samenleving.

Uitkeringstrekkers? ... Minima die elke toeslag krijgen waar andere belastingbetalers aan bijdragen? Studenten? (Nep)zieke of oude mensen?

Dragen allemaal niks bij. Kosten geld.

Gaat meer geld heen dan naar migranten. Bedoel je deze groepen?
Nee. Migranten.
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 14 januari 2017 @ 19:16:

Over migranten.Verdiep je eens in het kunnen krijgen van een (tijdelijke) verblijfsvergunning. Of denk je dat die bij de grenzen worden uitgedeeld?
Migranten die hier komen om er beter van te worden. Die er voor zorgen dat er voor de echte vluchtelingen geen draagvlak meer is.

Mensen die willens en wetens misbruik komen maken van onze sociale voorzieningen.



Daar mag geen plek voor zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven