Dodenherdenking 2024

04-05-2024 12:55 268 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de topic Mijn dochter wil gaan hardlopen met dodenherdenking zijn veel reacties gekomen. De TO heeft inmiddels een ban gekregen maar het gesprek gaat wel verder. Ik heb daarom dit topic geopend zodat iedereen die over de dodenherdenking en alles wat daaromheen speelt (nu en toen), hier haar of zijn verhaal kwijt kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
04-05-2024 16:32
Nou inderdaad, wat een kortzichtigheid weer. Eens met jou. En of ik te lijden heb gehad van wat mijn opa in de oorlog heeft meegemaakt (in zijn geval “jappenkamp”. Hij kwam er verknipt van terug, met alle gevolgen voor zijn kinderen en kleinkinderen van dien.
Zelfde hier.

Ik ga niet op de Dam staan, nooit gedaan, kijk (sowieso) geen tv maar sta gewoon stil (ook weleens op andere dagen) hoeveel schade mensen elkaar aanrichten. Snap ook dat mensen dat niet doen en zolang iemand een ander niet tot last is of keihard lawaai gaat lopen maken, helemaal prima.
.
Pindakaasjes schreef:
04-05-2024 16:34
Zulke verhalen moeten blijven verteld worden.
De grootvader van een vriend van ons, werd in de laatste dagen van de oorlog neergeschoten, omdat hij een Duitse soldaat wegduwde die in zijn schuur kippen kwam pakken om te slachten.
Deze man had 7 kinderen dus liet niet zomaar toe. Wat hij dus met de dood heeft moeten bekopen. De kogel is dwars door hem heengegaan, door zijn buik, en belande in de muur achter hem. Hij overleed enkele uren later. Voor zover ik weet is het kogelgat in de muur bewust nooit dichtgesmeerd of weggewerkt. Opdat wij niet vergeten...
Ik krijg kippenvel van dit verhaal.
Lady*Voldemort schreef:
04-05-2024 16:31
Als men echt zo begaan was met het lot van minderheden had de toeslagenaffaire nooit plaatsgevonden en had men niet zo massaal op Geert Wilders gestemd, bijvoorbeeld.
Ik vraag me juist altijd af hoe iemand op Wilders kan stemmen als je weet wat er in de Tweede Wereldoorlog gebeurd is. Denkt zo iemand dan weer dat het niet zo'n vaart zal lopen of zou die dat juist wel prima vinden? Maar ik hoop toch dat er ook mensen zijn die mede door het herdenken het gevaar zien van figuren zoals Wilders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wilders, Gaza, toeslagenaffaire, wat een flauwekulredenen zijn er hier allemaal al voorbij gekomen om maar niet te hoeven herdenken. Ik schrik er eigenlijk best wel van. Kan je nou niet gewoon het respect opbrengen om 2 minuten per jaar de mensen die voor ons zijn gevallen te gedenken?
Mijn herdenken houdt eigenlijk vooral een hoop op wereldvrede in. Het volkslied past hier voor mij niet fijn bij, omdat ik dat als nationalistisch zie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tandemasser schreef:
04-05-2024 16:52
Wilders, Gaza, toeslagenaffaire, wat een flauwekulredenen zijn er hier allemaal al voorbij gekomen om maar niet te hoeven herdenken. Ik schrik er eigenlijk best wel van. Kan je nou niet gewoon het respect opbrengen om 2 minuten per jaar de mensen die voor ons zijn gevallen te gedenken?
Daar ga je al. De slachtoffers van de holocaust, zijn die ook voor ons gevallen? En die Duitse kinderen van 15, 16 jaar oud die in '45 het slagveld in werden gestuurd, hoeven we die dan niet te herdenken want die zijn niet voor ons gevallen?

Overigens hou ik altijd keurig mijn mond hoor tussen acht uur en twee over acht. En mijn kinderen ook. Wie we dan allemaal gedenken mogen we gelukkig altijd nog zelf weten.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waya schreef:
04-05-2024 16:47
Ik vraag me juist altijd af hoe iemand op Wilders kan stemmen als je weet wat er in de Tweede Wereldoorlog gebeurd is. Denkt zo iemand dan weer dat het niet zo'n vaart zal lopen of zou die dat juist wel prima vinden? Maar ik hoop toch dat er ook mensen zijn die mede door het herdenken het gevaar zien van figuren zoals Wilders.
Mensen zien dat verband niet, "wat heeft een wereldoorlog nou met het beperken van immigratie te maken".

Ze willen niet snappen dat hier sprake is van een populist die naar behoefte een mildere toon aanslaat maar een heel racistische basis heeft. Daarnaast zijn ze er open en eerlijk over dat ze de onafhankelijke journalistiek en achtergronden van de NOS af willen schaffen, dus het wordt wat lastiger om onafhankelijke achtergronden te krijgen. Alles aan communicatie en verantwoording zal naar X worden verplaatst.
Champoo schreef:
04-05-2024 16:59
Mensen zien dat verband niet, "wat heeft een wereldoorlog nou met het beperken van immigratie te maken".
Ik weet niet wat ik erger vind, dat ze het verband niet zien of dat ze het wel zien en alsnog op Wilders stemmen. Het zal allebei voorkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijdens mijn wandeling vandaag kwam ik hele straten tegen waarbij iedereen de Nederlandse vlag halfstok had hangen, voor mijn idee zag ik dat nu meer dan afgelopen jaren. Ik hoop dat de mensen die willen gaan demonstreren toch het fatsoen hebben om stil te zijn. Dat mensen niet stil willen zijn om 8 uur moet men zelf weten maar respecteer dat anderen dat wel willen zijn en hou je mond. Tenzij je thuis bent. Ik vind het wel belangrijk al denk ik dan aan alle mensen die zijn overleden tijdens een oorlog.

Het is ook wel een keer voorgekomen dat ik het helemaal vergeten was omdat ik druk bezig was met iets en pas om 20:10 er weer aan dacht. Maar toen was ik wel stil aan iets aan het doen op de laptop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier hangt de vlag halfstok. Normaliter ga ik naar de dodenherdenking hier in de wijk, maar vanavond ben ik aan het werk. Als er niks tussenkomt met een alarmering, heb ik het zo geplooid dat ik tijdens de dodenherdenking en 2 minuten stilte even de dienstauto aan de kant kan zetten. Maar als er wel iemand alarmeert zal ik toch moeten rijden. Dat is niet erg, maar als het lukt houd ik wel even die twee minuten aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Apart sentiment hier van sommigen. Niet meer dan normaal om even stil te zijn en te denken aan de gruwelijkheden die je land en een deel van haar inwoners is aangedaan.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Waya schreef:
04-05-2024 17:03
Ik weet niet wat ik erger vind, dat ze het verband niet zien of dat ze het wel zien en alsnog op Wilders stemmen. Het zal allebei voorkomen.
Ik denk dat een goed deel van de Wilders-stemmers (de helft?) het liefst dat hele programma uitgevoerd ziet inclusief het naar een ander land sturen van mensen die hier geboren zijn en vergaande maatregelen tegen andersgeaarden. Voor een kleine vergoeding helpen ze denk ik ook graag met handhaven.
champoo wijzigde dit bericht op 04-05-2024 17:30
0.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
04-05-2024 17:23
Apart sentiment hier van sommigen. Niet meer dan normaal om even stil te zijn en te denken aan de gruwelijkheden die je land en een deel van haar inwoners is aangedaan.
Ho nou, het ging toch om alle oorlogsslachtoffers? Oh nee.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
“Monsters bestaan, maar het zijn er te weinig om echt gevaarlijk te zijn. Gevaarlijker zijn de gewone mensen, de functionarissen die bereid zijn te geloven en handelen zonder vragen te stellen.”

Primo Levi, overlevende van Auschwitz

En om exact bovenstaande ben ik “gewoon” een paar minuten stil. Om heel veel gewone mensen die zijn gestorven door het handelen of bewust blind zijn door gewone mensen die de mening van monsters als waarheid aannemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
04-05-2024 16:57
Daar ga je al. De slachtoffers van de holocaust, zijn die ook voor ons gevallen? En die Duitse kinderen van 15, 16 jaar oud die in '45 het slagveld in werden gestuurd, hoeven we die dan niet te herdenken want die zijn niet voor ons gevallen?

Overigens hou ik altijd keurig mijn mond hoor tussen acht uur en twee over acht. En mijn kinderen ook. Wie we dan allemaal gedenken mogen we gelukkig altijd nog zelf weten.
Wilders, Gaza, toeslagenaffaire, wat een flauwekulredenen zijn er hier allemaal al voorbij gekomen om maar niet te hoeven herdenken. Ik schrik er eigenlijk best wel van. Kan je nou niet gewoon het respect opbrengen om 2 minuten per jaar de mensen die voor ons zijn gevallen te gedenken?

Zo beter?
Alle reacties Link kopieren Quote
Away schreef:
04-05-2024 18:02
“Monsters bestaan, maar het zijn er te weinig om echt gevaarlijk te zijn. Gevaarlijker zijn de gewone mensen, de functionarissen die bereid zijn te geloven en handelen zonder vragen te stellen.”

Primo Levi, overlevende van Auschwitz

En om exact bovenstaande ben ik “gewoon” een paar minuten stil. Om heel veel gewone mensen die zijn gestorven door het handelen of bewust blind zijn door gewone mensen die de mening van monsters als waarheid aannemen.
Mooi!
Alles komt goed, de rest niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tandemasser schreef:
04-05-2024 18:09
Wilders, Gaza, toeslagenaffaire, wat een flauwekulredenen zijn er hier allemaal al voorbij gekomen om maar niet te hoeven herdenken. Ik schrik er eigenlijk best wel van. Kan je nou niet gewoon het respect opbrengen om 2 minuten per jaar de mensen die voor ons zijn gevallen te gedenken?

Zo beter?
En laat ik er nog aan toevoegen dat ik het gezeur over de Dodenherdenking bijzonder onfatsoenlijk, of zelfs asociaal vind. Wát een loser ben je als je die 2 minuten per jaar wilt aangrijpen om je eigen zielige punt te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tandemasser schreef:
04-05-2024 18:22
En laat ik er nog aan toevoegen dat ik het gezeur over de Dodenherdenking bijzonder onfatsoenlijk, of zelfs asociaal vind. Wát een loser ben je als je die 2 minuten per jaar wilt aangrijpen om je eigen zielige punt te maken.
Zo eens!
Alles komt goed, de rest niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tandemasser schreef:
04-05-2024 18:22
En laat ik er nog aan toevoegen dat ik het gezeur over de Dodenherdenking bijzonder onfatsoenlijk, of zelfs asociaal vind. Wát een loser ben je als je die 2 minuten per jaar wilt aangrijpen om je eigen zielige punt te maken.
Ik vind dat ook ongepast, maar een "zielig punt" zou ik het niet willen noemen. Het zijn juist heel belangrijke en actuele punten, maar om daarvoor een voor veel mensen belangrijke herdenking te torpederen gaat te ver.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tandemasser schreef:
04-05-2024 18:22
En laat ik er nog aan toevoegen dat ik het gezeur over de Dodenherdenking bijzonder onfatsoenlijk, of zelfs asociaal vind. Wát een loser ben je als je die 2 minuten per jaar wilt aangrijpen om je eigen zielige punt te maken.

Ja, eens.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Tandemasser schreef:
04-05-2024 18:22
En laat ik er nog aan toevoegen dat ik het gezeur over de Dodenherdenking bijzonder onfatsoenlijk, of zelfs asociaal vind. Wát een loser ben je als je die 2 minuten per jaar wilt aangrijpen om je eigen zielige punt te maken.

Eens, en toch verbaast het me nauwelijks nog. Onlangs was er één minuut stilte voorafgaand aan een wedstrijd van onze zoon. Zaten twee oma's van spelers (60+) gewoon doorheen te kletsen. Toen er wat ge-sssst werd om hen heen, vonden ze het ook nog nodig om te zeggen dat ze die hele dooie vent niet kenden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
04-05-2024 18:34
Ik vind dat ook ongepast, maar een "zielig punt" zou ik het niet willen noemen. Het zijn juist heel belangrijke en actuele punten, maar om daarvoor een voor veel mensen belangrijke herdenking te torpederen gaat te ver.
De idioterie om te denken dat ik dan maar meteen aan het torpederen ga. Ik denk er het mijne van en daar schrijf ik hier iets over, maar ik ga echt niet op de dam lopen schreeuwen hoor.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
04-05-2024 18:34
Ik vind dat ook ongepast, maar een "zielig punt" zou ik het niet willen noemen. Het zijn juist heel belangrijke en actuele punten, maar om daarvoor een voor veel mensen belangrijke herdenking te torpederen gaat te ver.
Het wordt een zielig punt op het moment je er de Dodenherdenking voor misbruikt. Gebruik die andere 525.597 minuten per jaar maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en overigens hebben de Duitsers pas op 8 mei gecapituleerd. Dus dat hele verhaal over het vieren van de capitulatie slaat sowieso als een lul op een trommel.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Lady*Voldemort schreef:
04-05-2024 18:40
Oh en overigens hebben de Duitsers pas op 8 mei gecapituleerd. Dus dat hele verhaal over het vieren van de capitulatie slaat sowieso als een lul op een trommel.
Dat heeft meer met Bevrijdingsdag te maken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven