Dystopia: hoe dicht sta jij bij de natuur?

17-12-2014 10:20 42 berichten
Op de middelbare school had ik een vriendinnetje dat altijd een overlevingspakket in haar rugzak rondsjouwde: een blikje met visdraad, -haakjes, touw, zakmes, ijzerdraad, lucifers etc. Voor het geval er een kernoorlog uitbrak en zij de enige overlevende zou zijn, dan zou ze in ieder geval niet omkomen van de honger. (Over nucleaire besmetting dacht ze niet zo na, ik geloof ook niet dat ze ooit zelf een konijn gestroopt had, maar afijn.)



Nu ben ik benieuwd: wie van jullie zou kunnen overleven nadat de mensheid bijna is uitgestorven, bijvoorbeeld na een allesverwoestende ziekte of ramp? Wie is in staat een duif of een eend te vangen, de nek om te draaien, te plukken en klaar te maken? Wie weet welke planten eetbaar zijn en kan ze eventueel zelf verbouwen? Wie is handig en sterk genoeg om een stevig onderdak te bouwen?



Kortom: hoe dicht sta jij nog bij de natuur?



Ik woon in de stad. Mijn voedsel haal ik uit de winkel, een kruidentuintje op het balkon kan ik al niet eens in leven houden. Voorraadkasten met ingeblikt voer: geen plaats voor, op het weinige dat ik heb zou ik hoogstens een week kunnen overleven. Hoe zit dat bij jullie?



Ben je nieuwsgierig hoe jij het eraf zou brengen, hier is een zelftest: How long can you survive after the apocalypse?

http://games.usvsth3m.com ... ive-after-the-apocalypse/



Ik scoorde een jaar, valt me nog mee ☺
Alle reacties Link kopieren
Dicht bij de natuur staan vind ik wat anders dan een ramp overleven.

Als ik zonder spullen wordt gedropt in de Nederlandse natuur, weet ik wel wat planten, paddenstoelen en noten die ik kan eten, ik kan dieren vangen en slachten, kan vuur maken om op te koken en water te zuiveren, kan potten maken, kleding maken van vachten en vezels, een hut bouwen, weet van een aantal kwaaltjes met welke planten ik deze kan bestrijden. Maar ik weet zeker dat ik die 50 jaar overleven niet haal met die kennis. Hoe oud werden mensen in de tijd dat er geen dokters waren, geen apotheek met een voorraad geavanceerde medicijnen? Ik geef mezelf nog geen 50% kans om de eerste 3 maanden te overleven, red ik dat, dan zal ik het misschien nog wel een jaar of vijf uithouden.
Geen apotheek, da's ook een goeie ja. Nou, dan wordt die 20 jaar van mij ook rap korter hoor, zonder mijn epilepsiemedicijnen..
Ik kom uit op 40 jaar. Waarschijnlijk door de familie in de buurt, mijn scouting jaren en daardoor weten dat mos aan de noordkant van de boom groeit op het Noordelijk halfrond.

Maar in geval van een allesverwoestende ramp hoop ik zo snel mogelijk, met zo min mogelijk pijn te sterven.
hmm,

in mijn eentje overleef ik denk ik niet. Ik kan wel het een en ander, maar niet alles. Ik heb anderen nodig en zij mij.

Ik heb in ieder geval geen enkel probleem met een konijn slachten oid.

Als ik mag kiezen, wil ik gewoon mijn man als survivalbuddy, hij heeft in het leger wat nuttige skills opgepikt.
Mijn plan voor als de pleuris uitbreekt:

de plaatselijke supermarkt en campingwinkel plunderen (maar als het moet maken we ook wel een tent van een groot zeil). Een aantal jerrycans met benzine mee en met de auto op weg naar een veilige plaats.

Ik heb wel wat plekken in gedachte in mijn omgeving (ja, stom genoeg denk ik wel eens na over dit soort dingen, niet omdat ik denk dat de zombie-apocalyps morgen uitbreekt, maar gewoon als gedachte-experiment)).De veilige plaats heeft onderdak (gebouwen) een hek of sloot en voldoende ruimte om wat landbouw en veeteelt te bedrijven. In mijn directe omgeving zijn dat: de voetbalclub, de plaatselijke instelling voor verstandelijk beperkten en een van de stadsparken (helaas heeft die niet veel onderdak te bieden maar wel een flinke sloot en een kinderboerderij).

Idealiter vorm je een groep met andere overlevenden. Met z'n allen sta je sterker en iedereen heeft wel skills die van nut zijn.

Het zal een hard, kort leven zijn en ik denk dat velen niet ouder meer zullen worden dan 40-50, maar het lijkt me ook heel overzichtelijk itt de huidige maatschappij.
oh, volgens de quiz blijf ik nog 5 jaar in leven
Alle reacties Link kopieren
Vijf jaar volgens de quiz, dat lijkt mij onwaarschijnlijk positief.



Veel hangt af van de laatste vraag: heb je iemand om voor te leven?

Ik denk dat als ik iedereen verlies, ik misschien ook geen motivatie zou hebben om het überhaupt te proberen.



Ik heb een goede conditie, maar na twee weken nauwelijks eten en slaap is dat gewoon weg. Voor voorraden heb ik geen plaats en een tuin heb ik ook niet. EHBO kan ik nauwelijks, lijkt me ook best belangrijk. Maar het belangrijkst is dat je gemotiveerd moet blijven en dat je veel geluk hebt.
What a nuanced anxiety
In de zomer eet ik in 't bos ook wel bramen en vogelkers. Ik weet wel wat eetbaar is. Of ik 'n ree kan schieten, geen idee, een duif moet wel lukken denk ik, die beesten zijn soms zo dom. Maar goed, dan moet ik eerst wel 'n geweer hebben en dat heb ik nog niet.

Ik hoop met 'n kernramp gewoon dicht bij de bron te zitten, zodat het gelijk over is. Het lijkt me weinig zinvol om nog maanden te moeten overleven voor je alsnog sterft aan stralingsziekte.
Nou volgens de test 50 jaar maar ik denk dat iedereen zich wild schrikt van mijn haargroei zonder wax en scheermes (serieus, dat lijkt mij zo erg haha).
Het lijkt me erg om in primitieve omstandigheden geen middelen meer tot je beschikking te hebben waarmee je je ongesteldheid kunt stopzetten.
Alle reacties Link kopieren
5 jaar
Cum non tum age
Volgens deze test 40 jaar, maar dat is flauwekul natuurlijk. In docu's van mensen met survival skills zie je dat ze het nauwelijks een paar weken uithouden alleen. En daar zit ook de zwakte van een einzelganger als ik: ik sluit me nergens bij aan ook al zou dat voor overleven wel aangewezen zijn.



Ik ben er trouwens van overtuigd dat ons iets heel ergs te wachten staat. Niet noodzakelijk door één of ander apocalyptisch incident maar puur door overbevolking. Dat is een exponentieel gebeuren (maw: het gaat steeds sneller), we hebben nog nooit eerder zoiets meegemaakt en het is contra-intuïtief. De genoegzame gezapigheid waarmee de meesten verwachten of eerder hopen dat "men" de problemen wel zal oplossen zien niet in dat we zowel qua voedselvoorziening, drinkwatervoorziening als energievoorziening op een eindpunt zitten binnen ongeveer 50 jaar. Op het gebied van energievoorziening lijkt het tij nog te keren, maar voor de andere twee niet. Niemand lijkt te weten dat de wereldvoedselreserves in de voorbije 30 jaar zijn verminderd van 36 maanden tot nauwelijks een paar maanden, dus er zijn nú al structurele tekorten! De beurs reageert de jongste jaren bijzonder zenuwachtig wanneer ergens ter wereld een oogst mislukt, nog niet opgemerkt? Wie optimistisch is dat de wereld-voedselproductie wel gelijke tred zal kunnen houden met de groei van de wereldbevolking is wel erg naïef: door de klimaatopwarming zullen oogsten veel vaker mislukken, ofwel door extreme droogte, extreme orkanen of verhoging van de zeespiegel. Er zal dus in de nabije toekomst MINDER geproduceerd worden in plaats van MEER!



Het enige wat we ertegen kunnen doen is een acute en streng gecontroleerde geboortebeperking invoeren, maar dat is politieke zelfmoord voor iemand die dat zelfs maar zou voorstellen, want ook al is het DOEL oke, het MIDDEL wordt als asociaal en zelfs gevaarlijk ervaren. En ondertussen doen we met z'n allen alsof we ons nergens van bewust zijn, zetten kansloze kinderen op de wereld, consumeren ons de pleuris tot ver voorbij de aardse draagkracht en leven in de illusie dat de oplossingen uit het verleden ook wel de oplossingen van de toekomst zullen zijn. NIET DUS.
Alle reacties Link kopieren
20 jaar.



after the apocalypse.

If you go out, it won't be through lack of trying. It'll be bad luck that gets you in the end.

You're basically Mel Gibson in Mad Max.



Ik was liever Tina Rurner in Mad Max eigenlijk
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:geve schreef op 19 december 2014 @ 09:45:

Volgens deze test 40 jaar, maar dat is flauwekul natuurlijk. In docu's van mensen met survival skills zie je dat ze het nauwelijks een paar weken uithouden alleen. En daar zit ook de zwakte van een einzelganger als ik: ik sluit me nergens bij aan ook al zou dat voor overleven wel aangewezen zijn.



Ik ben er trouwens van overtuigd dat ons iets heel ergs te wachten staat. Niet noodzakelijk door één of ander apocalyptisch incident maar puur door overbevolking. Dat is een exponentieel gebeuren (maw: het gaat steeds sneller), we hebben nog nooit eerder zoiets meegemaakt en het is contra-intuïtief. De genoegzame gezapigheid waarmee de meesten verwachten of eerder hopen dat "men" de problemen wel zal oplossen zien niet in dat we zowel qua voedselvoorziening, drinkwatervoorziening als energievoorziening op een eindpunt zitten binnen ongeveer 50 jaar. Op het gebied van energievoorziening lijkt het tij nog te keren, maar voor de andere twee niet. Niemand lijkt te weten dat de wereldvoedselreserves in de voorbije 30 jaar zijn verminderd van 36 maanden tot nauwelijks een paar maanden, dus er zijn nú al structurele tekorten! De beurs reageert de jongste jaren bijzonder zenuwachtig wanneer ergens ter wereld een oogst mislukt, nog niet opgemerkt? Wie optimistisch is dat de wereld-voedselproductie wel gelijke tred zal kunnen houden met de groei van de wereldbevolking is wel erg naïef: door de klimaatopwarming zullen oogsten veel vaker mislukken, ofwel door extreme droogte, extreme orkanen of verhoging van de zeespiegel. Er zal dus in de nabije toekomst MINDER geproduceerd worden in plaats van MEER!



Het enige wat we ertegen kunnen doen is een acute en streng gecontroleerde geboortebeperking invoeren, maar dat is politieke zelfmoord voor iemand die dat zelfs maar zou voorstellen, want ook al is het DOEL oke, het MIDDEL wordt als asociaal en zelfs gevaarlijk ervaren. En ondertussen doen we met z'n allen alsof we ons nergens van bewust zijn, zetten kansloze kinderen op de wereld, consumeren ons de pleuris tot ver voorbij de aardse draagkracht en leven in de illusie dat de oplossingen uit het verleden ook wel de oplossingen van de toekomst zullen zijn. NIET DUS.



Om nog maar te zwijgen over de vervuiling. Hele delen van de aarde zijn onherstelbaar verwoest en óf helemaal óf zo goed als onleefbaar geworden en dat breidt zich alleen maar uit.

Echt, ik snap niet dat mensen nog kinderen durven te nemen. Gelukkig heb ik geen kinderwens, maar anders zou ik daar enorm mee worstelen. Ik maak me al zorgen over mijn nichtje van 6. In wat voor wereld zal zij leven over 50 jaar?
.
quote:impala schreef op 19 december 2014 @ 11:08:

Echt, ik snap niet dat mensen nog kinderen durven te nemen.

Ze weten het niet, ze willen het ook niet weten. Werp maar eens een blik op de Kotspijler: eigenbelang eerst, ad absurdum.



We hebben met z'n allen de voorbije 40 jaar de helft van alle wilde dieren (in aantallen, niet in soorten) gedood. Ik geef het om het even wie te doen om binnen 50 jaar nog te overleven op wilde konijnen of forellen. Haha, idioten!
Alle reacties Link kopieren
Voor de aarde zelf zou het alleen maar goed zijn als (het grootse gedeelte van) de mensheid in één klap dood zou gaan.

Ze heeft ons niet nodig, wij hebben háár nodig, alleen beseffen we dat nog steeds niet genoeg, hoewel ik daar in mijn omgeving wel steeds meer verandering in zie komen gelukkig.



Ik zou ook proberen een groep te vormen met andere overlevenden (en dan zal je zien dat die vervelende vent van de overkant het heeft overleeft )

Maar dan heb je toch wel de meeste kans.
Erger je niet, maar verbaas je!
quote:elninjoo schreef op 19 december 2014 @ 05:14:

Het lijkt me erg om in primitieve omstandigheden geen middelen meer tot je beschikking te hebben waarmee je je ongesteldheid kunt stopzetten.ohja the horror, nou ja wie weet val je zo veel af dat je niet meer ongesteld wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven