Goede manieren

21-10-2016 01:41 65 berichten
Goede manieren, ik vind het belangrijk om mijn kinderen te leren hoe je netjes omgaat met mensen. Mijn kinderen spreken volwassenen aan met u, zeggen dank u. Ze zijn beleeft naar vreemden toe en helpen waar het nodig is.



Het is misschien iets kleins maar ik denk dat goede manieren soms ver te zoeken zijn tegenwoordig.



Een hele strenge moeder ben ik trouwens niet, maar ik vind wel dat je een kind een basis van beleefdheid en manieren moet bijbrengen. Of ben ik hierin te ouderwets?
quote:Nouschi schreef op 21 oktober 2016 @ 08:52:

Eens Rhae. En dan ook nog de vraag 'of ben ik ouderwets' Vooral een open deur met een sausje van 'kijk mij het eens goed doen'.
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 21 oktober 2016 @ 09:09:

Nou, gefeliciteerd TO. Je doet het fantastisch.iemand is ongesteld
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhae schreef op 21 oktober 2016 @ 09:28:

[...]



Vooral een open deur met een sausje van 'kijk mij het eens goed doen'.Pochen dat jij het zo goed doet door tegelijkertijd te zeggen dat een ander het zo slecht doet vind ik dan weer getuigen van slechtgemanierd zijn. Echt heel onaardig voor een ander.
Ik heb mijn zoon wel geleerd dat hij oudere mensen met u aan moet spreken totdat ze zeggen dat het niet hoeft. Zelf wens ik door niemand met u aangesproken te worden. Ik zeg daar gelijk wat van. Wat mij betreft mag het woordje u helemaal afgeschaft worden. Het heeft voor mij niks met respect te maken. De mensen waar ik echt respect voor heb mag ik met jij aanspreken.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat er steeds meer ouders zijn die geen fatsoenlijke opvoeding genoten hebben.



Van die ouders kan je niet verwachten dat zij hun kinderen wel fatsoenlijk opvoeden.
Niet geschoten is altijd mis
quote:loveonrepeat schreef op 21 oktober 2016 @ 09:35:

[...]



iemand is ongesteldDaar maak je speciaal een account voor aan?!
Zo vermakelijk dit soort topics.

Jullie weten wat Aristoteles Socrates zei over "de jeugd van tegenwoordig"?!
En waarom staat dit onder actueel?

En "gefeliciteerd"met de goede manieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 21 oktober 2016 @ 09:41:

Zo vermakelijk dit soort topics.

Jullie weten wat Aristoteles zei over "de jeugd van tegenwoordig"?!

WHAHAHAH dat zei Socrates



Ja de jeugd is aan het verloederen
quote:loveonrepeat schreef op 21 oktober 2016 @ 09:49:

[...]



WHAHAHAH dat zei Socrates



Ja de jeugd is aan het verloederen

Je hebt gelijk

Maar je hoeft niet zo te schreeuwen
Fijn om te lezen dat kinderen toch nog worden opgevoed! haha Grapje! Het verschilt per buurt hoe kinderen zich gedragen en of een opvoeding daarvoor verantwoordelijk is... ik weet het niet. Gisteravond keek ik Jensen, misschien ken je die niet, maar hij maakt altijd spraakmakende tv en hij is nu begonnen aan een reeks in de VS. Wat hij toonde was absurd, je hebt in de VS gewoon een staat waarin iedereen langzaam maar zeker in een zombie verandert vanwege een heroïneverslaving! Niet voor mogelijk te houden, zo extreem! Volwassenen die jongeren adviseren om drugs te gebruiken, want er is verder niets te doen downtown! Gruwzame toestanden!

http://time.com/4274651/obama-opioid-addiction-summit/



Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik denk dat je voor een groot deel ook afhankelijk bent van je omgeving. Als die niet meewerkt kun je het mooi schudden met je goede bedoelingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:apiejapie schreef op 21 oktober 2016 @ 07:00: [...]



En tot die tijd dat ze een baan hebben hebben ze vrij spel? Ik vind dat je als ouder al heel vroeg hoort te beginnen met fatsoensnormen bij brengen. Dat is voor het kind zelf ook fijner. Mensen gaan nou eenmaal liever met een aardig, goedgemanierd kind om dan een kind met hoog tokkiegehalte. De maatschappij is fijner als we prettig met elkaar omgaan. En kinderen zijn een onderdeel van deze maatschappij. Dus zij moeten de kansen krijgen om dit te leren. Dat begrijp ik ook niet. Opvoeden moet vanaf de eerste dag, met de 3 R'en. Opvoeden is de vorm van discipline waarmee mensen een goedlopende samenleving kunnen vormen.



In de jaren '80 hoorde ik rare anti-argumenten: hij begrijpt het nog niet. Klopt, een baby begrijpt veel niet en moet de regels gewoon instampen via de dagelijkse dagelijke herhaling en talloze "mag niet"s. Na een paar jaar komen de genoemde argumenten binnen en daarna volgen fases van begrip in eerste instantie en begrip inhoudelijk. Het is wreed om kinderen alles toe te staan en opeens moeten ze "opgevoed worden" en mogen van alles niet meer. Dan is het ook logisch dat ze opvoeding zien als een dwangbuis waar je niet mee te maken wil hebben.



quote:Carabosse schreef op 21 oktober 2016 @ 10:00:

Fijn om te lezen dat kinderen toch nog worden opgevoed! haha Grapje! Het verschilt per buurt hoe kinderen zich gedragen en of een opvoeding daarvoor verantwoordelijk is... ik weet het niet. Gisteravond keek ik Jensen, misschien ken je die niet, maar hij maakt altijd spraakmakende tv en hij is nu begonnen aan een reeks in de VS. Wat hij toonde was absurd, je hebt in de VS gewoon een staat waarin iedereen langzaam maar zeker in een zombie verandert vanwege een heroïneverslaving! Niet voor mogelijk te houden, zo extreem! Volwassenen die jongeren adviseren om drugs te gebruiken, want er is verder niets te doen downtown! Gruwzame toestanden!

http://time.com/4274651/obama-opioid-addiction-summit/



Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik denk dat je voor een groot deel ook afhankelijk bent van je omgeving. Als die niet meewerkt kun je het mooi schudden met je goede bedoelingen. Waarschijnlijk krijg je dit als de gemeenschap vast zit in een beperkte set regels. Dat beperkt de vaardigheid om zelf na te denken en creatieve oplossingen te zoeken.

De Amerikaanse ijzeren vriendelijkheid is tenenkrommend, maar soms zit er wel wat in. Van een Amerikaanse hoorde ik dat de kinderen leren om dankjewel te zeggen, ook voor complimentjes èn om dat gracieus te doen. Dit laatste puntje is in Nederland verdwenen. Het decorum mag een beetje meer aandacht krijgen, zolang het maar niet zwaar opgelegd is. Complimentjes maken is trouwens ook een kunst. Vele blijken regelrechte beledigingen als je er een tweede keer naar kijkt.
quote:sueann schreef op 21 oktober 2016 @ 22:46:

[...]

Dat begrijp ik ook niet. Opvoeden moet vanaf de eerste dag, met de 3 R'en. Opvoeden is de vorm van discipline waarmee mensen een goedlopende samenleving kunnen vormen.



In de jaren '80 hoorde ik rare anti-argumenten: hij begrijpt het nog niet. Klopt, een baby begrijpt veel niet en moet de regels gewoon instampen via de dagelijkse dagelijke herhaling en talloze "mag niet"s. Na een paar jaar komen de genoemde argumenten binnen en daarna volgen fases van begrip in eerste instantie en begrip inhoudelijk. Het is wreed om kinderen alles toe te staan en opeens moeten ze "opgevoed worden" en mogen van alles niet meer. Dan is het ook logisch dat ze opvoeding zien als een dwangbuis waar je niet mee te maken wil hebben.





[...]

Waarschijnlijk krijg je dit als de gemeenschap vast zit in een beperkte set regels. Dat beperkt de vaardigheid om zelf na te denken en creatieve oplossingen te zoeken.

De Amerikaanse ijzeren vriendelijkheid is tenenkrommend, maar soms zit er wel wat in. Van een Amerikaanse hoorde ik dat de kinderen leren om dankjewel te zeggen, ook voor complimentjes èn om dat gracieus te doen. Dit laatste puntje is in Nederland verdwenen. Het decorum mag een beetje meer aandacht krijgen, zolang het maar niet zwaar opgelegd is. Complimentjes maken is trouwens ook een kunst. Vele blijken regelrechte beledigingen als je er een tweede keer naar kijkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sueann schreef op 21 oktober 2016 @ 22:46:

Complimentjes maken is trouwens ook een kunst. Vele blijken regelrechte beledigingen als je er een tweede keer naar kijkt.Is ook best lastig. "Wat zit je haar leuk", wordt door iemand met een negatief zelfbeeld algauw vertaald naar: Normaal loop ik er kennelijk bij als een vogelverschrikker.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 21 oktober 2016 @ 09:38:

Het probleem is dat er steeds meer ouders zijn die geen fatsoenlijke opvoeding genoten hebben.



Van die ouders kan je niet verwachten dat zij hun kinderen wel fatsoenlijk opvoeden.Ondertussen geldt dat ook al voor grootouders... Als ik zie wat die langs het voetbalveld doen... Bij "onze" club hebben een opa EN oma (het is dus geen mannending) een toegangsverbod gekregen voor een paar weken.
Alle reacties Link kopieren
Goede manieren zit 'm niet in de woorden die worden gebruikt. Of je 'U' of 'Jij' is niet zo relevant. Het gaat erom hoe je het zegt.
Ik vind u tegen ouderen zeggen wel belangrijk, maar ik ken ook een moeder die haar kinderen aanleerde om u te zeggen tegen iedereen die ouder waren dan haar kinderen. Dus ook 1 of 2 jaar ouder. Ik vond het helemaal niet prettig om door haar kinderen aangesproken te worden met u, helemaal niet omdat het zo afgedwongen werd door moeder.



Waar het bestek moet is iets wat ik mijn kinderen niet zo snel zal meegeven denk ik. Maar ik moet zeggen dat ik er verder niet echt over na denk, de meeste dingen die ik hier lees zijn bij mij zo vanzelfsprekend dat gaat gewoon vanzelf. En leren dat roken vies is, waar ik het inderdaad mee eens ben, is echt geen goede manier die je je kinderen aanleert. Ik ken ook kinderen die opvallend hun neus dichthouden als er iemand naast hun rookt. Uitermate onbeleefd vind ik dat, en meestal aangeleerd door de ouders.
Alle reacties Link kopieren
Och die 3 R'en. Ik had zulke prachtige voornemens. Nu ben ik al blij dat ze dank je wel zeggen en niet altijd meer met hun handen eten.



Laatst moest ik ook vreselijk lachen. Ik stond in de winkel en zei tegen de kinderen kijken doe je waarop zei riepen met de handjes op je rug. Dat deden ze (heel letterlijk alsof ze twee oude besjes waren). De verkoopster was vol lof en ik dacht alleen maar dan weet ik dat er tenminste niets stuk gaat
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Is ook veel fatsoen tegenover etiquette soms. Bij ons thuis wordt niet gevloekt, mijn kinderen gingen naar een christelijke school, maar ben door de juf toch echt wel eens aangesproken op het feit dat mijn zoon kon vloeken als een bootwerker Thuis mocht ik eten met een lepel, maar als ik ergens mee mocht eten deed ik dat met mes en vork. Met u en achternaam aanspreken van iemand waarvan je weet dat hij of zij een "hogere" functie heeft zit er bij mij ook nogal in, ondanks dat de personen zelf zeggen zeg maar je of noemen de voornaam.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
quote:Poebeer schreef op 21 oktober 2016 @ 01:46:

Nee dat vind ik helemaal niet ouderwets. Het lijkt wel steeds erger te worden onder een grote groep kinderen, afentoe hoor en zie ik dingen en dan denk ik echt * dat had ik vroeger moeten proberen * haha dan werd ik toch echt even op mijn plaats gezet.Eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 21 oktober 2016 @ 07:15:

Respect zit niet in 'U' zeggen. Dat zit in de manier waarop je praat. Je kunt ook heel respectloos praten en toch 'u' zeggen.

.



Klopt, daar ben ik een ster in.



Overigens is U zeggen me wel aangeleerd vanaf het moment dat ik kon praten en ik word er tegenwoordig vaak om berispt. Veel mensen willen zo niet aangesproken worden. Maar vooral tegen mensen in hoge functies vind ik jij zeggen ongemakkelijk. En bij bepaalde mensen vind ik een zekere afstand bewaren ook heel fijn en prettig en dan is U ook ideaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:serrisy schreef op 21 oktober 2016 @ 02:58:

* mijn kinderen weten waar ze de vorken en lepels moeten leggen, en ook hoe ze die bij alle gangen moeten gebruiken;

* dat roken smerig is;

* in een wachtrij een scheet laten nog smeriger is;

* nooit de eerste klap uit mogen geven;

* opkomen voor een ander;

* altijd beleefd te zijn;

* ben vriendelijk tegen iedereen, al vindt je ze niet leuk;

* er geen verschil is tussen mensen;

* geloof is een keuze, respecteer dat;

* iedereen is gelijk, ongeacht de kleur van het haar, de huid of de keuze voor een geloof;

* en heb vooral veel plezier!Applaus, mom of the year award.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij spreekt de helft van de neven en nichten me met u aan, de andere helft met jij ( de grens ligt ergens rond de 35. Ik vind het allemaal prima . Op een club waar ik lid van ben zeggen sommige van de jongere nieuwelingen ook wel eens u. Ik zeg dat het niet hoeft, soms lukt het ze om jij te zeggen, soms niet. Ik heb er geen slapeloze nachten van
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat heel veel ouders niet doorhebben hoe irritant en slecht opgevoed hun kinderen zijn. Gillen en rondrennen in een museum, fietsen in de supermarkt, in een restaurant zonder vragen achter de piano gaan zitten en er wat op los pingelen, niet opstaan voor ouderen/volwassenen in het ov... En zo kan ik nog wel even doorgaan.



Ik heb altijd geleerd respect te tonen voor volwassenen. Maar nu ik zelf volwassen ben krijg ik het niet. En ik heb er best last van. Ik zie het ook al aan de twintigers. Superegocentrisch. In horeca en winkels mag je blij zijn als ze zich los kunnen maken van hun collega's/ telefoon om je te helpen. Voorbeeld: serveerster gaat op onze tafel zitten en klaagt dat ze moe is. Pardon?!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik bedoel te zeggen is dat veel kinderen/jongeren niet eens doorhebben dat ze asociaal doen. Dat vind ik erg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven