Help jij?

27-05-2007 14:23 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik dat bericht lees over die homo doe in het water is gemieterd, denk ik er weer aan: als ik dat zou zien, zou ik helpen?



Er zijn genoeg verhalen geweest over mensen die werden afgetuigd terwijl er een grote groep mensen omheen stonden die niets uitvoerden. Persoonlijk lijkt me dat het meest traumatische van de gebeurtenis. Ik herinner me nog goed dat een meisje in een Franse trein door vier kerels werd verkracht, en niemand stak een poot uit. Verkracht én het vertrouwen in de mensheid kwijt. Genoeg om enorm depressief te worden lijkt me.



Als klein meisje moet ik toch bekennen dat ik het niet zou opnemen tegen vier kerels. En dat vind ik rottig van mezelf. Ik kan namelijk wel heel kwaad worden als iemand me probeert te beroven (al eens iemand een goede stomp uitgedeeld), maar als iemand anders iets overkomt ben ik kennelijk te egocentrisch en te bang voor mijn eigen hachie om iets te doen. Hopelijk heb ik de tegenwoordigheid van geest om 112 te bellen, of om wat grote kerels te mobiliseren. Maar zeker weten doe ik het helaas niet.



Wat zou jij doen? Of heb je het weleens meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Je wilt wel helpen maar kunt pas weten wat je doet als de situatie zich voor doet..



Ik zeg ook altijd dat ik zal gaan helpen o.i.d. maar geen idee hoe ik reageer als het daadwerkelijk nodig is,is geheel afhankelijk van de situatie denk ik..
Alle reacties Link kopieren
In mijn werk heb ik redelijk vaak te maken met agressie van clienten. Dat gaat van dreigen met een mes tot schelden of het gooien met stoelen en dergelijke.

Gek genoeg wordt ik dan opeens heel kalm en zo schijn ik ook over te komen heb ik me door collega's laten vertellen. En dan krijg ik meestal de meest opgefokte malloot naar buiten zonder toestanden. En ik ben ook maar een ukkie. Dat is best eng, maar ik denk niet dat de client in kwestie aan mij zal merken dat ik het eng vindt. En meestal vind ik dat pas achteraf. Nu ik zwanger ben grijp ik wel minder snel in.



Tuurlijk moet je een situatie goed inschatten, er zijn een aantal clienten en/of situaties waarbij ik dat ook niet zou proberen en waarbij ik meteen 112 zou bellen. Zelfde geldt voor situaties op straat, een vechtpartij 1 op 1, daar bemoei ik me minder snel mee dan wanneer iemand door een groep mishandeld wordt.
Alle reacties Link kopieren


Je wilt wel helpen maar kunt pas weten wat je doet als de situatie zich voor doet..



Ik zeg ook altijd dat ik zal gaan helpen o.i.d. maar geen idee hoe ik reageer als het daadwerkelijk nodig is,is geheel afhankelijk van de situatie denk ik..




Helemaal met je eens: Natuurlijk, nu, veilig achter m'n pc zittend zou ik willen dat ik kon zeggen dat ik er vast wel tussen spring, maar als in de praktijk blijkt dat maar heel weinig mensen dat echt doen, vrees ik dat voor mij ook de statistische kans geldt dat ik niet help. (wel zou ik 112 bellen, hoop ik).

En dat mensen toch anders reageren in de praktijk, hebben veel psychologische experimenten al uitgewezen......
Alle reacties Link kopieren
Er zijn genoeg recente voorbeelden van mensen die zich ermee bemoeiden of anderen op hun gedrag aanspraken en het met hun leven hebben moeten bekopen (Meindert Tjoelker; Joes Kloppenburg, Daniel van Cottem); ik zou er dus zelf niet tussenspringen, maar wel de politie inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze bij de nek gegrepen en met de koppen tegen elkaar aan geslagen.

Heel hard ! :@

Sorry hoor, maar dit vind ik ook niet normaal. Is toch ook pure mishandeling?
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg overigens ook nog steeds kippenvel  van het nummer van lange frans en baas b. Dit even nav de post van Traincha :)
Alle reacties Link kopieren




quote: moppetoet reageerde



Ik heb ze bij de nek gegrepen en met de koppen tegen elkaar aan geslagen.

Heel hard ! :@



Sorry hoor, maar dit vind ik ook niet normaal. Is toch ook pure mishandeling?



Ach, als ze daarna nog konden wegrennen zal het wel loslopen.  En Moppetoet heeft in zoverre gelijk:  als je ingrijpt moet je het snel en drastisch doen.  Anders keren ze zich tegen jou en ben je zelf de klos.

Alle reacties Link kopieren
Don't get involved.

Zeker in Nederland. Ons hele juridisch systeem is gericht op bescherming van daders, vooral als die ook nog eens een allochtone achtergrond hebben.

Als ik als blanke man een crimineel (dief inbreker verkrachter aanrander) ook maar een haar krenk word ik door de nederlandse overheid genadeloos vervolgd.

Mocht ik ingrijpen of dat proberen loop ik dus 2 keer risico: dat ik door de dader of daders wordt verwondt of verminkt en daarna door de meestal zeer links georienteerde rechters/officieren van justitie in dit land een zware straf krijg opgelegd.

Als je ertussen komt trek je in dit land altijd aan het korste eind.

Nergens mee bemoeien dus! De vaak multiculturele kansarme dader vooral niet storen, doorlopen en proberen politie te bellen. En ook niet verbaasd zijn wanneer de dader een paar uur later al weer vrij rondloopt.

Hoe vervelend ook voor het slachtoffer: de overheid kiest altijd de kant van de daders, dus als simpele burger niet denken dat je tegen zo'n overheid opkunt.

Zelfs politie agenten worden vervolgd, opgesloten of beboet als ze ook maar iets doen tegen criminelen, helemaal wanneer er een etnisch element meespeelt. Kun je nagaan wanneer een gewone belastingbetaler probeert te voorkomen dat iemand wordt misbruikt.



Ook speelt mee dat ik fysiek niet veel kans maak tegen een agressieve misdadiger: met 74 kilo zonder wapen tegen (vaak) meerdere daders? Kamikaze gedrag.



Ook kan ik me indenken dat het verwarrend is als je een vechtpartij of agressie ziet: waar gaat het om, wat ging eraan vooraf, wat speelt er precies. Kennen de betrokkenen elkaar, heeft de persoon die slachtoffer lijkt misschien iets heel gruwelijks op zijn geweten en krijgt daarvoor de rekening gepresenteerd? Als toevallige voorbijganger kun je dat meestal  niet overzien, en dat maakt het nog lastiger om iets te doen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn genoeg verhalen geweest over mensen die werden afgetuigd terwijl er een grote groep mensen omheen stonden die niets uitvoerden.



ja, 1939 -1945
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg overigens ook nog steeds kippenvel  van het nummer van lange frans en baas b. Dit even nav de post van Traincha :)
Daar moest ik ook ineens aan denken.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn genoeg verhalen geweest over mensen die werden afgetuigd terwijl er een grote groep mensen omheen stonden die niets uitvoerden.



ja, 1939 -1945
Alle reacties Link kopieren


Doe mij ook zo'n beest Yamuna:D 



zou zeggen meld je bij het lokale politie bureau, voor een pensioentje.

dan heb je een "enge hedder" die blaft op commando,  waakt, thuis een schoothondje is, en als iemand tegen je schreeuwt korte metten met de schreeuwerd maakt :P. voor hij wist tegen wie hij het had ligt hij op de grond.

geen hondje om mee te sollen dus.   al houd ik hem wel aan de lijn want ik wil geen ongelukken.

De junkies op de buurt weten dat ik een afgetrainde hond heb dus als ik er mee naar buiten kom dan is even brullen en dreigen en de hond laten blaffen vaak voldoende.

(ze zien me vaak genoeg trainen met hem in de achtertuin,  dus ze weten dat als hij vast heeft dat hij ook vast houd ookal word hij aan zijn "bijtarm"

opgetild.... weest gerust , de hond zelf vind dit het leukste spelletje wat er is )
Alle reacties Link kopieren
Ik ben iemand die er altijd tussen springt.

Zelfs een keer daardoor een steekpartij meegemaakt.

Dat was best heftig, maar achteraf gezien is het toch minder erg geworden als dat ik mij er niet mee had bemoeit.

De politie was er voordat het echt uit de hand kon lopen.

Wat wel erg vervelend was, was dat ik, zonder opzet, tussen de agent en de steker stond en ineens in de loop van een pistool keek.

Niet echt iets om blij over te zijn.

Ik heb ook gemaakt dat ik wegkwam en heb de andere man, waarmee gevochten werd, weggehouden en hem gekalmeerd.

Maar na zo'n ervaring bedenk je je wel twee keer voor je er weer tussen springt :(
Alle reacties Link kopieren
Ik spring er gegarandeerd tussen, en krijg dan zelf soms ook klappen, ik heb het al vaker meegemaakt. Eigenlijk ben ik dus heel dom bezig want ik ben vrij klein.




quote: moppetoet reageerde



Ik heb ze bij de nek gegrepen en met de koppen tegen elkaar aan geslagen.

Heel hard ! :@



Sorry hoor, maar dit vind ik ook niet normaal. Is toch ook pure mishandeling?



Jij vindt het wel normaal dat een hoogbejaarde man bedreigd wordt en bang staat te zijn ? Ik dus niet.
Alle reacties Link kopieren




quote: Gaiza reageerde





quote: moppetoet reageerde



Ik heb ze bij de nek gegrepen en met de koppen tegen elkaar aan geslagen.

Heel hard ! :@



Sorry hoor, maar dit vind ik ook niet normaal. Is toch ook pure mishandeling?



Jij vindt het wel normaal dat een hoogbejaarde man bedreigd wordt en bang staat te zijn ? Ik dus niet.



Nee hoor.
Okee, ik heb over het woordje "ook" heengekeken. :)



Maar als je me zou vragen of het me spijt. Nee, absoluut niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat vraag ik ook niet :)

Ik ben alleen niet zo van "kwaad met kwaad vergelden". Ik los het liever met woorden op.
Als er een stel volwassen mannen met elkaar op de vuist gaan, doe ik niks. Zoek het zelf maar uit. Kan niet inschatten wat voor types het zijn, wat de aanleiding is, vind risico te groot. Vaak zijn het toch ordinaire ruzies in zo'n geval.



Weleens een beroving op straat meegemaakt, vrouw van middelbare leeftijd en een jonge knul. Heb mijn man toen gebeld die in de buurt was en die is erachteraan gegaan en heeft die knul kunnen vasthouden tot politie arriveerde. Hij heeft nog heel gesprek met die jongen gehad, waar hij in hemelsnaam mee bezig was en die jongen (15 jr.) leek echt spijt te hebben. Ondertussen zat de vrouw, het slachtoffer, bij mij op de bank op adem te komen.

Maar dat was allemaal pure mazzel omdat het hier in de buurt plaatsvond, ik heb geen idee hoe dat is als het ergens anders gebeurt.



Ik denk wel dat ik een eventuele volgende keer probeer om een sterke, volwassen man in te schakelen (aanbellen bij huizen?) die direkt in kan springen en achter dader kan gaan. En 112 bellen. Meer zou ik zelf echt niet durven, ben dan niet echt van de aktieve heldendaden, ben ik bang.



Nog niet zolang geleden (2 wk) heb ik wel een winkeldiefstal kunnen voorkomen. Maar ook dat was pure mazzel, omdat ik vermoedde dat iets niet pluis was met smoezend groepje jongeren voor deur van winkel. Ik probeer alleen niet zelf het slachtoffer te zijn dus ga dan echt die jongens niet aanspreken ofzo. Ben die winkel ingegaan, af gaan wachten of ze inderdaad iets van plan waren en toen er inderdaad 1-tje naar binnen kwam en een artikel onder zijn jas stopte, kon ik dat direkt melden aan een verkoopster.



Dus denk dat het beetje half-half is. Heb niet de intentie om supervrouw uit te gaan hangen ergens maar met beetje creativiteit en oplettendheid is er vast wel iets mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Iemand verlinken, omdat je hem iets ziet jatten, vind ik een ander verhaal. Dat zou ik waarschijnlijk nooit doen.

Ik houd niet van verlinken. En ten tweede, gaat het bij zo'n zaak ook nog eens van de grote hoop. Ik heb echt geen meelij met bijvoorbeeld Shell, wanneer ik iemand zie wegrijden na het tanken zonder te betalen.

Shell verdient goudgeld over de ruggen van een ander.



Al die multinationals en grootwinkelbedrijven idem dito.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al wel een aantal keren winkeldiefstal voorkomen, door personeel in te schakelen. Dan kan ik wel denken dat Jumbo een grote zaak is, maar het blijft gewoon diefstal. Als je diefstal van een tasje van een (oudere) vrouw of uit je eigen huis/auto, je fiets, weet ik wat niet goed vindt moet je het ook niet goed vinden dat zoiets wel gebeurd.

Heeft niets met klikken te maken, maar met eerlijkheidsgevoel.
En dan heb je bij veel "grote ketens" ook nog dat de filialen gerund worden door zelfstandig ondernemers. Die kunnen een gestolen tank benzine echt niet even declareren bij de Shell, maar draaien er zelf voor op.

 

Of ik help.... Als ik kan wel ja, en zodra er gevaar voor mijn eigen veiligheid bij komt kijken, dan blijf ik in de buurt en bel ik 112.
Alle reacties Link kopieren


Iemand verlinken, omdat je hem iets ziet jatten, vind ik een ander verhaal. Dat zou ik waarschijnlijk nooit doen.

Ik houd niet van verlinken. Waarom niet? Omdat het een lelijk woord is? En omdat het politiek incorrect is? Als je het zo noemt, of "klikken", klinkt het idd alsof je laf ben dat je dat gaat melden bij een winkelstaf. Maar dan zit je toch echt verkeerd te denken, in mijn ogen.



En ten tweede, gaat het bij zo'n zaak ook nog eens van de grote hoop. Ik heb echt geen meelij met bijvoorbeeld Shell, wanneer ik iemand zie wegrijden na het tanken zonder te betalen. Sjee lekkere houding zeg. :?



Shell verdient goudgeld over de ruggen van een ander. Maar dat is toch een politiek probleem, van een heel ander niveau? Als je daarop tegen bent, moet je de politiek in gaan en niet dieven vrij baan geven. Want dan ben je verkeerd bezig volgens mij.



Al die multinationals en grootwinkelbedrijven idem dito.
Alle reacties Link kopieren
Dit is weer echt zo'n geval van 'wat zou je doen als...' Tsja ik weet het niet, kan ik pas zeggen als ik in zo'n situatie terecht zou komen.

Het spijt me wel voor het slachtoffer, maar ik denk dat ik toch wel eerst aan m'n eigen hachje zou denken. Ik heb namelijk kinderen en zou niet willen dat die zonder hun moeder moeten opgroeien.

Wat veel mensen ook al gezegd hebben: als de situatie te link is, zou ik wel de politie bellen en dan inderdaad in de buurt blijven. Maar zelf erop af gaan zou ik denk ik niet doen. Misschien wel roepen tegen de daders en hopen dat ze schrikken en zich uit de voeten maken. Of filmen met de gsm zodat de daders opgespoord kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren


Iemand verlinken, omdat je hem iets ziet jatten, vind ik een ander verhaal. Dat zou ik waarschijnlijk nooit doen.

Ik houd niet van verlinken. En ten tweede, gaat het bij zo'n zaak ook nog eens van de grote hoop. Ik heb echt geen meelij met bijvoorbeeld Shell, wanneer ik iemand zie wegrijden na het tanken zonder te betalen.

Shell verdient goudgeld over de ruggen van een ander.



Al die multinationals en grootwinkelbedrijven idem dito.
Wat is dit nu weer voor iets raars? Je hoort gewoon te betalen voor een geleverde dienst! Of dat nu voor benzine tanken is of voor wat anders. En als je vindt dat Shell en als die andere multinationals geld verdienen over de ruggen van een ander, doe er dan wat aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven