Hij mag dan een prins zijn, een heer is hij niet

26-10-2016 16:10 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze zin komt uit het boek van sociologe Jolande Withuis die zes jaar lang onderzoek deed naar het leven van prinses/koningin Juliana. Het resulteerde in een boek van 800 bladzijden, genaamd Juliana, Vorstin in een Mannenwereld, gebaseerd op de bijdragen van vrienden en bekenden van Juliana, omdat Withuis zelf geen toegang kreeg tot de koninklijke archieven.



Hier vind je de link van de documentaire die gisteren is uitgezonden. Juliana, geen gewone koningin



Door het ontbreken van documentatie uit de koninklijke archieven heb je natuurlijk nooit helemaal een 100% beeld van alles, maar ik krijg een indruk van een zeer eenzame vrouw, zowel tijdens haar jeugd, maar vooral tijdens haar huwelijk. Maar ook een vrouw die nogal eigenzinnig en eigenwijs kon zijn.



Zie ook (AD): Juliana, excentriek en eenzaam
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:soetkees schreef op 26 oktober 2016 @ 16:50:

Het gaat niet alleen om het feit dat ze verdrietig is. Ze heeft de boel aardig op de grondvesten laten schudden in de jaren 50 en 60. Mede doordat zij zich omringde met Hofmans-aanhangers is er eea. veranderd ten aanzien van het aannamebeleid van personeel op de paleizen. De speech in Amerika werd ook met gefronsde wenkbrauwen bekeken. Kortom, historisch gezien heeft haar gedrag zeker het nodige weten op te schudden.Inderdaad.
quote:oomguust schreef op 26 oktober 2016 @ 17:02:

komt er dus op neer dat ze een eenzaam leven had. ik zou ook voor geen goud koning willen zijn. je doet het nooit goed in het oog van een deel van het volk. je kost te veel en nog meer gezeur. maar ik dank god op mijn blote knietjes dat wij geen president hebben. dan krijg je dat zelfde gedoe als in Amerika. brrrrr

zie je het al, wilders als president. en dat is echt niet goedkoper dan ons koningsrijk.Helemaal mee eens. Ik zou voor die luttele 1,5 miljoen euro per jaar voor Amalia die nu weer ter discussie staat echt mijn leven niet zo in de etalage willen gooien dat ze het lang na je dood nog over je hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een beetje onnodig, dat ze geen fijn huwelijk hadden lijkt me ook wel algemeen bekend.

Jammer dat Wilhelmina en Juliana niet inzagen waarom hij zo'n interesse had in haar.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:-NummerZoveel- schreef op 26 oktober 2016 @ 17:11:

[...]





Helemaal mee eens. Ik zou voor die luttele 1,5 miljoen euro per jaar voor Amalia die nu weer ter discussie staat echt mijn leven niet zo in de etalage willen gooien dat ze het lang na je dood nog over je hebben.Stoppen ze er toch gewoon mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de docu over het boek ook gezien.

Ik heb altijd gedacht dat ze los van de escapades toch gelukkig met hem was.

Dit blijkt niet zo te zijn.



Erg triest allemaal voor zo'n lieve dame.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Nog zo'n akelig detail:





http://www.telegraaf.nl/b ... bij_prins_Bernhard__.html
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik begrijp niet waarom elke keer de vuile was buiten moet worden gehangen over Juliana en Bernhard.

Elke keer weer op nieuw door het slijk halen.
quote:karin12345 schreef op 26 oktober 2016 @ 17:24:

[...]



Stoppen ze er toch gewoon mee.Je post getuigt van weinig respect voor de wereld waarin die mensen leven.
quote:karin12345 schreef op 26 oktober 2016 @ 17:24:

[...]



Stoppen ze er toch gewoon mee.In wat voor wereld leef jij?
quote:-NummerZoveel- schreef op 26 oktober 2016 @ 17:41:

[...]





Je post getuigt van weinig respect voor de wereld waarin die mensen leven.Oh?
2X
quote:1234512345 schreef op 26 oktober 2016 @ 17:47:

[...]



In wat voor wereld leef jij??????
Alle reacties Link kopieren
Uhm, zomaar stoppen is niet gelijk mogelijk, hoor. Het huwelijk van Friso en Mabel werd geen toestemming voor gevraagd, maar dat was van minder groot belang omdat hij niet de directe troonopvolger was.

Maar als Amalia op iemand valt waar men niet veel mee op heeft en ze zet haar hakken in het zand en vraagt geen toestemming zijn de poppen wel aan het dansen. Amalia wordt van geboorte af aan 'opgevoed en opgeleid' om ooit koningin te zijn. Het maakt wel wat uit als zij om welke reden dan ook 'ok doei' zou roepen, omdat dan een constitutionele aardverschuiving plaats gaat vinden.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Nou, een aardverschuiving, een heel licht bevinkje misschien.

Alles gaat gewoon door hoor als Willem ermee ophoudt, het enige "probleem" is een andere naam verzinnen voor koningsdag.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 26 oktober 2016 @ 18:44:

Nou, een aardverschuiving, een heel licht bevinkje misschien.

Alles gaat gewoon door hoor als Willem ermee ophoudt, het enige "probleem" is een andere naam verzinnen voor koningsdag.Tja, in jouw wereld misschien...
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 26 oktober 2016 @ 18:44:

Nou, een aardverschuiving, een heel licht bevinkje misschien.

Alles gaat gewoon door hoor als Willem ermee ophoudt, het enige "probleem" is een andere naam verzinnen voor koningsdag.



Koninginnedag gewoon ??



Zal het zelf wel niet meer meemaken..
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:karin12345 schreef op 26 oktober 2016 @ 18:44:

Nou, een aardverschuiving, een heel licht bevinkje misschien.

Alles gaat gewoon door hoor als Willem ermee ophoudt, het enige "probleem" is een andere naam verzinnen voor koningsdag.Ik dacht dat het een gebrek aan respect was, maar constateer nu dat het een gebrek aan kennis is.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 26 oktober 2016 @ 20:51:

[...]





Ik dacht dat het een gebrek aan respect was, maar constateer nu dat het een gebrek aan kennis is.



Uhm inderdaad +1

Mijn vakgebied is niet staatskunde of politiek maar dat het niet zo gemakkelijk gaat en dat een opvolger mogelijk zich wel bewust is van staatkundige en politieke consequenties had ik nog wel begrepen...
I can explain it to you, but I can't understand it for you
quote:-NummerZoveel- schreef op 26 oktober 2016 @ 20:51:

[...]





Ik dacht dat het een gebrek aan respect was, maar constateer nu dat het een gebrek aan kennis is.Het koningshuis zo snel mogelijk afschaffen.
quote:soetkees schreef op 26 oktober 2016 @ 18:29:

Uhm, zomaar stoppen is niet gelijk mogelijk, hoor.

Ze willen niet.

Het geeft teveel voordelen, koning zijn van Nederland, dus die Willem gaat heus niet uit zichzelf weg.

Als de meeste Nederlanders vinden, dat ze weg moeten, dan gaan ze ook.

Het is ondemocratisch, feodaal en veel te duur.

We weten nu nog steeds niet hoeveel het ons nou echt kost, schijnen we ook niet te mogen weten.





Niets is zo onnodig als een koningshuis erop na houden.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat is een andere discussie. Er is natuurlijk een punt dat het KH een enorme kostenpost is. En dat daar enorm veel onduidelijkheid over is. Het is beschamend dat RTL-medewerkers meer informatie weten op te diepen over een belastingdeal dan de Minister-President. Dat bleek vanavond maar weer eens.



Maar er is even zozeer een punt dat het KH belangrijk is voor onze economie. Omdat het in bepaalde landen wel degelijk indruk maakt dat niet de president, maar de Koning(in) langskomt om belangrijke contracten af te sluiten.



Wij zijn een van de weinige, zo niet mogelijk het enige land ter wereld dat van een monarchie naar een democratie en weer terug ging naar een monarchie.



Dat gezegd hebbende, ze kunnen niet 'zomaar, plompverloren' stoppen. Daar zit zoveel aan vast dat een dergelijk proces op zijn minst een paar jaar zou duren.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 26 oktober 2016 @ 21:31:

[...]





Het koningshuis zo snel mogelijk afschaffen.Aha, de aap uit de mouw.
Alle reacties Link kopieren
quote:iemand_anders schreef op 26 oktober 2016 @ 21:48:

[...]



Aha, de aap uit de mouw.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:soetkees schreef op 26 oktober 2016 @ 21:41:





Maar er is even zozeer een punt dat het KH belangrijk is voor onze economie. Omdat het in bepaalde landen wel degelijk indruk maakt dat niet de president, maar de Koning(in) langskomt om belangrijke contracten af te sluiten.







Ach welnee.

Weer zo'n "sprookje".

Dan zouden landen zonder koningshuis daardoor een minder florerende economie hebben???

Echt hoor, je moet het maar willen geloven.

En blijkbaar doen veel Medelanders dat ook, want het wordt vaak als argument voor een koningshuis naar voren gehaald.

Geheel ten onrechte.
quote:soetkees schreef op 26 oktober 2016 @ 21:41:





Wij zijn een van de weinige, zo niet mogelijk het enige land ter wereld dat van een monarchie naar een democratie en weer terug ging naar een monarchie.





Van een republiek naar een monarchie bedoel je.

Dat was goed stom.

Daardoor heeft een klein groepje mensen zich schandalig kunnen verrijken.

Ten koste van de burgers die deze zelfverrijking op moesten brengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven