Jumbo doet Sinterklaas in de ban

30-09-2016 18:29 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Supermarktketen Jumbo doet dit jaar uitingen van Sinterklaas en Pieten op een gedeelte van het assortiment in de ban. Het bedrijf heeft daartoe besloten omdat het 'al enkele jaren moeilijk is om een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is'.



Jumbo neemt een unieke beslissing, want niet eerder werd naast Zwarte Piet óók Sinterklaas verbannen. De personages zullen geweerd worden van de verpakkingen van het huismerk van de supermarkt. Er zijn geen andere voorbeelden van winkels bekend die voornemens zijn om Sinterklaas te weren van verpakkingsmateriaal.



De veelbesproken Zwarte Piet is al jaren punt van discussie. Vorig jaar besloot Jumbo zowel witte als zwarte Pieten af te drukken op verpakkingen.



In een statement laat Jumbo weten dat ze het sinterklaasfeest vooral als een kinderfeest ziet, met het heerlijk avondje als hoogtepunt. ,,Daarom hebben we er in 2016 voor gekozen niet de traditionele afbeeldingen van Sinterklaas en Pieten te gebruiken, maar dit kinderfeest te vieren met cadeautjes, snoepgoed, symbolen als een mijter, pet en schoen en afbeeldingen van veel blije kinderen."



Jumbo wil geen verdere toelichting geven op het besluit om zowel Sinterklaas als Pieten te weren op alle accesoires.



Kinderrechten

Het besluit van Jumbo volgt op het nieuws van vanmorgen, toen de Kinderombudsman in een rapport liet weten dat Zwarte Piet in strijd is met kinderrechten. Volgens Margrite Kalverboer draagt Zwarte Piet in zijn huidige vorm bij aan pesten, uitsluiting of discriminatie.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 02 oktober 2016 @ 15:40:

Cookielyon, hoe zou Piet er volgens jou uit moeten zien? Was jij als klein kind verdrietig omdat je je gediscrimineerd voelde, of waren jouw ouders degenen die zich gediscrimineerd voelden?



Nessemeisje, ik heb ook nog nooit gezien dat er een kind werd buitengesloten met Sinterklaas. Volwassenen zorgen voor dit gemekker, niet de kinderen zelf.



Sommige volwassenen die piet spelen ja. Maargoed, als je de talloze getuigenissen niet wil geloven doe dat dan vooral niet.

Ik heb er persoonlijk ervaring mee dat ik anders werd behandeld (sint zocht een kindje die naar voren mocht komen en roept tegen mij (peuter) Nee jij niet. Ik zie al de hele dag Pieten!

Het is dat het te persoonlijk is maar de foto die daarna is gemaakt is een postervoorbeeld. Een heel verward klein bruin meisje tussen allemaal blije kindjes

Pieten die je begroeten met 'he collega!'. Pieten die de Surinaamse collega's als 'tante' aanspreken met een genant accent en ongepaste opmerkingen maken over zogenaamde dates. Etc. Etc. ).

en dat er racistische grappen door sint en/of Pieten werden gemaakt.

Daarom ben ik zo blij met deze discussie, dat kan in ieder geval echt niet meer.
Ik heb eens aan mijn zoons gevraagd hoe het vroeger op hun basisschool er aan toe ging.

Huilende kinderen? Boze ouders?

Nee zeiden ze het was gewoon een leuke Sinterklaasdag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 02 oktober 2016 @ 18:59:

[...]





Sommige volwassenen die piet spelen ja. Maargoed, als je de talloze getuigenissen niet wil geloven doe dat dan vooral niet.

Ik heb er persoonlijk ervaring mee dat ik anders werd behandeld (sint zocht een kindje die naar voren mocht komen en roept tegen mij (peuter) Nee jij niet. Ik zie al de hele dag Pieten!

Het is dat het te persoonlijk is maar de foto die daarna is gemaakt is een postervoorbeeld. Een heel verward klein bruin meisje tussen allemaal blije kindjes

Pieten die je begroeten met 'he collega!'. Pieten die de Surinaamse collega's als 'tante' aanspreken met een genant accent en ongepaste opmerkingen maken over zogenaamde dates. Etc. Etc. ).

en dat er racistische grappen door sint en/of Pieten werden gemaakt.

Daarom ben ik zo blij met deze discussie, dat kan in ieder geval echt niet meer.



Ik twijfel altijd aan dit soort verhalen.

Totaal oncontroleerbaar maar tegenstanders van ZP hebben in de praktijk in een keer allerlei racistische bagger over zich heen gekregen.



Ik werk samen met Antillianen en die staan er neutraal in maar ook nog nooit iets negatiefs meegemaakt op dat gebied.



Je mag ze gerust met ons delen alleen ik neem ze met een korrel zout.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik las in het AD dat ze voornamelijk heeft gesproken met kinderen wiens ouders een melding hierover hebben gedaan. Enige vooringenomenheid dus en er is geen sprake van een neutraal uitgangspunt. Ik neem de Kinderombudsvrouw voortaan dus ook met een korreltje zout. Dat ze zich ook hier mee bezig houdt..
Alle reacties Link kopieren
Vind het nog steeds zo'n zinloze discussie. Wist nog dat de Hema werd geboycot omdat ze niks meer met Sinterklaas te maken wilde hebben terwijl het een rasechte Nederlandse winkel is die behoort te voldoen aan de wensen vanuit de Nederlandse cultuur. Tuurlijk, een hijaab verkopen is geen probleem, we hebben namelijk gewoon veel islamitische Nederlanders, maar behoud dan ook gewoon de Sinterklaas en Paas traditie.



Idem ditto met Jumbo. Vind het een beetje te veel van het goede nu. Tuurlijk, nieuwere generaties zullen eraan wennen maar veel kindjes op een bepaalde leeftijd beginnen zich af te vragen waar Sint en Piet nou blijven.
quote:hollebollegijs schreef op 02 oktober 2016 @ 20:49:

[...]





Ik twijfel altijd aan dit soort verhalen.

Totaal oncontroleerbaar maar tegenstanders van ZP hebben in de praktijk in een keer allerlei racistische bagger over zich heen gekregen.



Ik werk samen met Antillianen en die staan er neutraal in maar ook nog nooit iets negatiefs meegemaakt op dat gebied.



Je mag ze gerust met ons delen alleen ik neem ze met een korrel zout.



Deze antilliaan houdt in de kantine ook weleens haar mond. Die emoties bij de pro's lopen zo hoog op.

En tijdens het eten een woest iemand naast je die met volle mond heel vaak het woord 'PPieTT' naast je sproeit.

Ik heb krullen he, die kruimels zijn er niet zomaar uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 02 oktober 2016 @ 11:06:

[...]



Dit is ECHT de groots mogelijke ONZIN!!! Sint Nicolaas leefde VELE EEUWEN eerder voor er sprake was van Moren. Over Sint Nicolaas bestaan vele legenden, maar niet één rept over het bevrijden van slaven!



Sint Nicolaas leefde eeuwen eerder maar Piet komt er bij rond 1850 (doe het uit mijn hoofd)

Er doen vele verhalen de ronde en een daarvan is dat hij een slaaf vrijkocht.



Controleren kunnen we dit niet het is allemaal fictie natuurlijk.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Dat geneuzel over Pasen vind ik ook wat potsierlijk, als brave christen. Pasen is niet eieren en konijnen, Pasen is de Wederopstanding van Jezus Christus. Maar dát zie je nou nooit op een verpakking afbakstokbroodjes voor bij de gezellige Paasbrunch!
Alle reacties Link kopieren
Ja, en kerst gaat ook niet over de kerstman, cadeautjes en lekker eten. Dat gaat over de geboorte van jezus Dus.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Even off-topic.



EINDJE !! Je bent er weer !!

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik vind het wel een goed idee van ze om het zo op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wijk dit jaar voor zover mogelijk uit naar Belgie. In elk geval voor de tv. Toch bijzonder dat het daar geen issue is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven