Mitch Henriquez

29-06-2015 22:53 1170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is nog geen topic over, dus ik dacht ik start er een. Voor wie het gemist heeft:



Het Openbaar Ministerie wijzigt zijn verklaring over de dood van de 42-jarige Arubaan Mitch Henriquez die zondag na zijn aanhouding in Den Haag overleed. Het OM is er niet langer zeker van dat Henriquez pas in de ambulance onwel werd.



Op basis van 'geringe informatie' verklaarde het OM aanvankelijk dat Henriquez in de ambulance onwel was geworden. Op beeldmateriaal vanuit het park waar de man werd opgepakt, is te zien dat daar 'ook al iets aan de hand' lijkt, zegt een woordvoerder van het OM tegen het AD. ,,Daarom trekken we eerder getrokken conclusies in, om de Rijksrecherche zonder vooroordelen haar werk te laten doen."



Night at the Park

De man werd opgepakt tijdens het festival Night at the Park in het Haagse Zuiderpark. Hij zou hebben geroepen dat hij een wapen had. Volgens het OM bleek hij op het moment van zijn arrestatie echter niet over een wapen te beschikken.



Twee getuigen die bij het incident waren, legden vanmiddag een roos op de plek waar Henriquez werd opgepakt. ,,Ik heb gezien hoe de man die al op zijn buik op de grond lag, werd geslagen op zijn hoofd met een politieknuppel. En dat terwijl vijf agenten hem al in bedwang hielden,'' zegt Esther de Ruijter. De Ruijter wil daarom een getuigenverklaring indienen.



Diepgaand onderzoek

De dood van de 42-jarige Arubaan heeft 'de Arubaanse samenleving zeer geschokt'. Dat zegt de oppositie op het eiland, de Electorale Volksbeweging (MEP). De partij eist vandaag in een brief aan het Nederlandse kabinet dat er 'een diepgaand onderzoek' komt.



Het Openbaar Ministerie laat weten dat op het lichaam van Henriquez sectie wordt verricht om meer over zijn overlijden te weten te komen. Burgemeester Van Aartsen van Den Haag betuigt zijn medeleven aan de familie van Mitch Henriquez.



Plasterk

Minister Ronald Plasterk (Koninkrijksrelaties) heeft maandag gebeld met de Arubaanse premier Mike Eman over het overlijden van Henriquez. Plasterk heeft ook gebeld met de Arubaanse gevolmachtigd minister in Den Haag, Alfonso Boekhoudt.



Plasterk heeft hun verzekerd 'dat er een onafhankelijk onderzoek zal plaatsvinden door de rijksrecherche' naar de omstandigheden rond de dood van Henriquez. Dat onderzoek moet de gang van zaken rond Henriquez' overlijden ophelderen. Plasterk hoopt dat er snel duidelijkheid komt, aldus een verklaring van zijn ministerie.



Bron:AD



Het is niet het eerste incident bij de Haagse politie. In de Haagse politiek spreekt men al langer over "racistisch politiegeweld". Wat vinden jullie? Incident of structureel probleem?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 30 juni 2015 @ 11:35:

[...]



De heer Henriquez was een Arubaan. Dat 'Antillianen' gestigmatiseerd zijn is al erg zat. Laten we deze man dan niet dubbel stigmatiseren door hem ook nog een Antilliaan te noemen.

Sorry, toen ik op school zat, behoorde Aruba nog tot de Antillen.

Ik zeg al geen Joegoslavië meer. Dat is al heel wat.



Wacht eens even, sinds wanneer is Antilliaan zijn een stigma?

Waarom zou ik iemand stigmatiseren door hem een Antilliaan te noemen?



Stigmatiseer ik een Portugees als ik hem p.o. een Spanjaard noem?
Alle reacties Link kopieren
Heb het maar opgezocht, Aruba is een eiland dat behoort tot de kleine antillen.



https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_Antillen



Net als Trinidad, Gualdeloupe etc.
Zo overpolitiek correct zijn is ook racistisch!
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 30 juni 2015 @ 11:11:

Dat is niet oke, dat zijn die rotte appels.



Dat betekent niet dat de politie per definitie slecht is. Ik ben heeeeeeeeel erg blij met de politie in ons land vergeleken met 90% van de rest van de wereld.



Maar goed, ik word een beetje gek van de stemmingmakerij hier dus ik ben weg.



eens met jou. We mogen blij zijn dat we in NL wonen.



De beelden liegen er niet om en daar kan je niet omheen, ik als leek zie ook gelijk dat het heel erg mis is en dat de politie unaniem verkeerd handelt in mijn ogen.



Ik heb zo te doen met de nabestaanden. Zij zijn een dierbare verloren wat misschien niet gehoeven had.





Maar: zie veel langskomen dat het hier Amerika begint te lijken. Nou sorry hoor, daar ben je pas écht bang om gearresteerd te worden. En dus hou je je aan de regels uit angst. Al die grote bekken tegen de politie, de rellen, het onterechte geklaag(kijk eerst eens in de spiegel) kan hier allemaal omdat wij in NL wonen.

De halve wereld zou hier willen wonen, wij hebben het goed hier. Het meest eerlijke rechtsysteem heb je hier.(ja het kan veel slechter)

Helaas laten de gethobuurten zien dat de mildere hollandse aanpak niet werkt. Die hebben gewoon een hardere aanpak nodig. Ze zijn niet bang want met de consequenties valt te leven. Daar zou verandering in moeten komen helaas...



Dit incident moet zeker weten tot op de bodem worden uitgezocht, de fouten moeten worden gestraft. Het is heel erg wat er is gebeurd. Maar niet gelijk het hele systeem neerhalen door dit incident. We hebben het best wel goed hier namelijk!
Het is altijd gemakkelijk kletsen als het jezelf niet raakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 30 juni 2015 @ 12:01:

Zo overpolitiek correct zijn is ook racistisch!

Bedoel je mij nu?



Ik vind het allemaal erg ingewikkeld worden.
Alle reacties Link kopieren
Kende je het slachtoffer, Cateautje? Sorry, ik heb niet alles gelezen.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:noreservations schreef op 30 juni 2015 @ 12:00:

Heb het maar opgezocht, Aruba is een eiland dat behoort tot de kleine antillen.



https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_Antillen



Net als Trinidad, Gualdeloupe etc.Oh please.
quote:noreservations schreef op 30 juni 2015 @ 11:53:

[...]



Sorry, toen ik op school zat, behoorde Aruba nog tot de Antillen.

Ik zeg al geen Joegoslavië meer. Dat is al heel wat.



Wacht eens even, sinds wanneer is Antilliaan zijn een stigma?

Waarom zou ik iemand stigmatiseren door hem een Antilliaan te noemen?



Stigmatiseer ik een Portugees als ik hem p.o. een Spanjaard noem?Straks ga je nog zeggen dat kut-Marokkaantjes een troetelnaam is.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 30 juni 2015 @ 12:19:

[...]



Oh please.Sorry, maar ik begrijp werkelijk je probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 30 juni 2015 @ 12:22:

[...]



Straks ga je nog zeggen dat kut-Marokkaantjes een troetelnaam is.

Antilliaan is toch heel wat anders dan kut-marokkaan?



Wat is er mis met de term Antilliaan? Echt, geen idee.

Mijn vrienden en kennissen van Aruba en Curacao noemen zichzelf Antilliaan. Stigmatiseren die zichzelf?
quote:noreservations schreef op 30 juni 2015 @ 12:22:

[...]



Sorry, maar ik begrijp werkelijk je probleem niet.

Nee, jij ziet nergens een probleem in, dat is het 'm nou juist.

Veel plezier verder in la-la-land.
quote:noreservations schreef op 30 juni 2015 @ 12:13:

[...]



Bedoel je mij nu?



Ik vind het allemaal erg ingewikkeld worden.Ja, ik bedoelde jou. Nee, ik bedoelde kadanz Ik zie niet in waarom deze Mitch geen Antilliaan genoemd zou mogen worden, alsof dat een schande is of zo. Raar!
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 30 juni 2015 @ 12:26:

[...]



Ja, ik bedoelde jou. Ik zie niet in waarom deze Mitch geen Antilliaan genoemd zou mogen worden, alsof dat een schande is of zo. Raar!Nou ja, dat snap ik dus ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 30 juni 2015 @ 12:26:

[...]



Nee, jij ziet nergens een probleem in, dat is het 'm nou juist.

Veel plezier verder in la-la-land.Zou je het uit kunnen leggen dan?
quote:gladoortje74 schreef op 30 juni 2015 @ 12:15:

Kende je het slachtoffer, Cateautje? Sorry, ik heb niet alles gelezen.Nee, ik kende het slachtoffer niet, maar er wordt hier zo gemakkelijk gedaan en dat is ook gemakkelijk, omdat de hele toestand niemand treft. Je zal maar een nabestaande zijn zeg.
quote:kadanz schreef op 30 juni 2015 @ 11:32:

[...]



Maar biol, het doet er helemaal niet toe wat er daarvoor is gebeurd. Op het moment dat de man in de boeien lag, geen verzet meer bood, buiten westen was, voor pampus lag, wel of geen hartslag vertoonde, al dan niet aan het sterven was, TOEN hadden de heren agenten in actie moeten komen. Want toen bleek toch echt wel dat er iets gigantisch mis is gegaan bij de arrestatie.



Maar dat verzuimden ze.

Daar gaat het mij met name om.



Secundair (maar niet veel minder belangrijk) kun je je heel hard afvragen of het arresteren van een ongewapende dronken man zoveel geweld vereist.



Daar gaat het jou misschien wel met name om (en dat kan natuurlijk ook echt niet) maar de koppen in de nieuwsberichten zeggen toch heel wat anders? De politie zou hem vermoordt hebben, doodgeslagen, mishandeld, etc. En als het zo'n grote gespierde kerel geweest is die tegenwerkt bij zijn aanhouding/arrestatie, dan snap ik wel dat men daar met een aantal mannen op moet gaan zitten.

Jij hebt het over een ongewapende, dronken man alsof men daar voorzichtig mee om had moeten gaan. Maar volgens mij riep hij dat hij een pistool had, dus ging de politie er vanuit dat hij wel gewapend was. En dronken wil ook niet persé zeggen dat dat iemand is die wankelend op zijn benen staat. Sterker nog, er zijn genoeg mannen die zeer agressief worden als ze gedronken hebben.

Echt, ik wil dit absoluut niet goedpraten, maar we weten gewoon niet alles!
quote:noreservations schreef op 30 juni 2015 @ 12:27:

[...]



Nou ja, dat snap ik dus ook niet.Ik heb mijn post veranderd, sorry.
quote:noreservations schreef op 30 juni 2015 @ 12:25:

[...]



Antilliaan is toch heel wat anders dan kut-marokkaan?



Wat is er mis met de term Antilliaan? Echt, geen idee.

Mijn vrienden en kennissen van Aruba en Curacao noemen zichzelf Antilliaan. Stigmatiseren die zichzelf?

Ben je simpel of doe je simpel?

Sorry hoor, ik schiet zelden zo uit mijn dak, maar ik begin het een beetje spuugzat te worden.

Er is hier een man dood die absoluut niet dood had gehoeven en dan ga jij even doodleuk verkondigen dat er helemaal geen stigma hangt aan zijn vermeende afkomst.



Ik ben een Antilliaan (Ik was een Antilliaan als je heel precies wil zijn). Ik noem mezelf ook gewoon een Antilliaan als men doorvraagt. Net als die vrienden van je, net als elk normaal mens zou doen. Verder ga ik er niet op in. Je snapt het of je hebt het inlevingsvermogen van een garnaal.
quote:kadanz schreef op 30 juni 2015 @ 12:31:

[...]



Ben je simpel of doe je simpel?

Sorry hoor, ik schiet zelden zo uit mijn dak, maar ik begin het een beetje spuugzat te worden.

Er is hier een man dood die absoluut niet dood had gehoeven en dan ga jij even doodleuk verkondigen dat er helemaal geen stigma hangt aan zijn vermeende afkomst.



Ik ben een Antilliaan (Ik was een Antilliaan als je heel precies wil zijn). Ik noem mezelf ook gewoon een Antilliaan als men doorvraagt. Net als die vrienden van je, net als elk normaal mens zou doen. Verder ga ik er niet op in. Je snapt het of je hebt het inlevingsvermogen van een garnaal.Doe eens even een beetje normaal, zeg! Je bent degene hier die lulkoek verkoopt, hoor! Ik begrijp precies wat noreservations bedoelt.
quote:zas schreef op 30 juni 2015 @ 12:29:

[...]





Daar gaat het jou misschien wel met name om (en dat kan natuurlijk ook echt niet) maar de koppen in de nieuwsberichten zeggen toch heel wat anders? De politie zou hem vermoordt hebben, doodgeslagen, mishandeld, etc. En als het zo'n grote gespierde kerel geweest is die tegenwerkt bij zijn aanhouding/arrestatie, dan snap ik wel dat men daar met een aantal mannen op moet gaan zitten.

Jij hebt het over een ongewapende, dronken man alsof men daar voorzichtig mee om had moeten gaan. Maar volgens mij riep hij dat hij een pistool had, dus ging de politie er vanuit dat hij wel gewapend was. En dronken wil ook niet persé zeggen dat dat iemand is die wankelend op zijn benen staat. Sterker nog, er zijn genoeg mannen die zeer agressief worden als ze gedronken hebben.

Echt, ik wil dit absoluut niet goedpraten, maar we weten gewoon niet alles!

De koppen zeggen helemaal niet dat hij is vermoord. Laat mij één zo'n kop zien.



Wel kun je je afvragen of het normaal is dat mensen bij een arrestatie sterven.

Vind jij dat normaal?

Waar sterf je dan precies aan?

Ik hoop voor die agenten dat het een hartaanval is geweest.
quote:zas schreef op 30 juni 2015 @ 12:34:

[...]



Doe eens even een beetje normaal, zeg! Je bent degene hier die lulkoek verkoopt, hoor! Ik begrijp precies wat noreservations bedoelt.

Oh poeh poeh!

Jij denkt ook dat Antillianen uit Trinidad komen.

Wauw.



Weet je, als je zo wil denken en redeneren, prima. Veel succes. Besef wel dat je dan in la-la-land woont.
quote:kadanz schreef op 30 juni 2015 @ 12:31:

[...]



Ben je simpel of doe je simpel?

Sorry hoor, ik schiet zelden zo uit mijn dak, maar ik begin het een beetje spuugzat te worden.

Er is hier een man dood die absoluut niet dood had gehoeven en dan ga jij even doodleuk verkondigen dat er helemaal geen stigma hangt aan zijn vermeende afkomst.



Ik ben een Antilliaan (Ik was een Antilliaan als je heel precies wil zijn). Ik noem mezelf ook gewoon een Antilliaan als men doorvraagt. Net als die vrienden van je, net als elk normaal mens zou doen. Verder ga ik er niet op in. Je snapt het of je hebt het inlevingsvermogen van een garnaal.Met zulke hangups moet je het wel erg moeilijk hebben zeg. Er is geen stigma, dat maak je er zelf van.
quote:kadanz schreef op 30 juni 2015 @ 12:36:

[...]



De koppen zeggen helemaal niet dat hij is vermoord. Laat mij één zo'n kop zien.



Wel kun je je afvragen of het normaal is dat mensen bij een arrestatie sterven.

Vind jij dat normaal?

Waar sterf je dan precies aan?

Ik hoop voor die agenten dat het een hartaanval is geweest.

Nee, natuurlijk is dat niet normaal! En ja, misschien is het wel een hartaanval geweest, ik weet het niet namelijk. Daarom zeg ik ook, laten we nou gewoon eens even het onderzoek afwachten.

En google zelf maar even op Arubaan vermoord door politie. Ik heb het namelijk al vele malen voorbij zien komen, op internet en Facebook.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat sommigen de dood van een man aangrijpen om gewelddadig te worden en spullen (altijd van een ander) kapot te maken. En áls de politie dan ingrijpt hebben ze weer voldoende koren op de molen. Hoe, waarom en waardoor de man is overleden laat ik aan het onderzoek over, niet aan schreeuwerige tweets, facebookberichten en filmpjes vanaf mobiele telefoons die een eenzijdig beeld laten zien.

Maar voor sommigen komt dit tragische sterfgeval wel mooi uit. Kunnen ze zich weer lekker laten gaan. En dan heb ik het niet alleen over de relschoppers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven