Mount Everest, wanneer stoppen we met deze waanzin?

22-05-2016 15:09 316 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.nu.nl/buitenla ... s-ziek-mount-everest.html



Ik word hier echt een beetje kwaad om. Ik vind het heel triest voor de nabestaanden van Eric Arnold, maar wanneer stoppen we eens met deze waanzin? Waarom moeten sommige mensen per se naar de top van zo'n berg om niet alleen zichzelf, maar vervolgens ook anderen in gevaar te brengen? Die lichamen moeten ook nog eens die berg af en er kunnen geen helikopters komen. Ik vind het zo gigantisch nutteloos en decadent. Wat vinden jullie?
't Is al met al een heel gedoe
quote:mienietjefietje schreef op 23 mei 2016 @ 12:15:

[...]

Het is een hele industrie, misschien kunnen we hier ook zoiets beginnen, drukt de werkloosheid.Zo denk ik er ook over. Degenen die het risico nemen zoeken zelf sponsors voor hun activiteit. Prima toch.
quote:PattyJupiter schreef op 23 mei 2016 @ 12:41:

[...]





Zo denk ik er ook over. Degenen die het risico nemen zoeken zelf sponsors voor hun activiteit. Prima toch.



We kunnen beginnen met het bouwen van een berg...



http://www.diebergkomter. ... te-voor-een-berg-van-2-km
quote:theamuts schreef op 22 mei 2016 @ 20:35:

[...]





Ik wijs niemand terecht, en ik ben ook geen sufkut. (Dankjewel )

Maar misschien zijn je hersens wat aangetast door het zuurstofgebrek op die grote hoogten?

Inderdaad. Wat krijg je agressieve antwoorden op je vragen.

Ik vraag me ook vaak af hoe mensen die dingen betalen.

Laatst hoorde ik iets over een vrouw die haar baan opzegde en nu al jaren met een zeiljacht de wereld overvaart. Dan denk ik ook: hoe regel je zoiets?

Mag toch?



En verder moeten de dames en heren grensverleggers maar bedenken dat de maatschappij wasr ze in leven en net zo goed van meeprofiteren voor een groot deel mogelijk gemaakt wordt door sufkutten zoals ik.
Mensen die graag in leven blijven gaan niet zo'n berg op. Het is iets voor de adrenalinejunkies, zij die liever "in het harnas sterven" dan een saai leven hebben.



Maar dat betekent dus ook dat er mensen die berg op gaan die een veel grotere kans lopen om er om het leven te komen, dan mensen die niet verslaafd zijn aan die rush. Ze zien alleen nog maar de top en kunnen niet meer helder nadenken of risico's goed tegen elkaar afwegen. Anders kan ik niet verklaren waarom deze klimmer na zoveel tegenslag toch door ging.



Op een gegeven moment is de dood bijna onvermijdelijk in mijn ogen. Als je het overleeft, is het mazzel. Je doet een blinddoek om, rent de snelweg over en heelhuids aan de overkant roep je triomfantelijk "Pure skills baby!"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 23 mei 2016 @ 06:24:

[...]





Afval weegt minder als het leeg is. Waarom nemen ze het niet mee terug ?Geen idee, vraag ik me ook af als ik in een gemiddeld bos, stad of op een strand loop. Volle flesjes en andere verpakkingen zijn blijkbaar makkelijker in een tas te dragen dan lege.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 22 mei 2016 @ 22:54:

[...]





Ik heb meer respect voor onderwijzers die alle mogelijke moeite doen om hun leerlingen door het leerjaar te loodsen. Verpleegkundigen en helpenden in verzorgingstehuizen die hun best doen voor hun patiënten en de slechte buien voor lief moeten nemen. Voor iedereen die gewoon een k..baan heeft maar niet anders kan omdat er brood op de plank moet komen.

(maar goed, ik heb weinig met sport in het algemeen)+1. Ik vind die klimmers maar egotrippers.
't Is al met al een heel gedoe
quote:PattyJupiter schreef op 23 mei 2016 @ 12:03:

Het is anders goed voor de plaatselijke economie. Veel andere bronnen van inkomsten zullen de mensen daar niet hebben. Zolang mensen uit vrije wil omhoog gaan, zie ik het probleem niet. Het bergen van lijken levert ook weer inkomsten op voor de loco's.Er zijn sinds 1922 109 Sherpa's omgekomen en nog een handvol andere 'altitude workers'. Nepalezen hebben de baantjes ook niet echt voor het uitkiezen, dus zullen het risico wel voor lief moeten nemen. Eén op de 200 klimmers/sherpa's sterft.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag las ik dat het best zou kunnen dat hijsverleden is doordat het te druk was, waardoor ze niet snel genoeg konden afdalen.....



Tja, ik begrijp best dat de locale bevolking profiteert van de klimmers die de Mount Everest willen beklimmen maar volgens mij hebben ze nu de veiligheid over het hoofd gezien en alleen maar zoveel mogelijk willen verdienen.......
Het kost p.p. Tien tot vijfentwintigduizend dollar aan belasting aan de staat om de Mount Everest te mogen beklimmen. Voor dat geld kan die staat gemakkelijk een paar sherpa's met afvalzakken omhoog sturen. (Berg)toerisme is een van de weinige bronnen van inkomsten in Nepal.



Die sherpa's lopen een risico, maar het is gezien de leefomstandigheden daar een beheersbaar risico vind ik. Bovendien worden zij naar hun maatstaf vorstelijk betaald en als je altijd in die ijle lucht hebt gewoond is dat werk best te doen.
Ik vind dat iedereen lekker mag doen wat hij leuk vindt. Ik snap ook best dat het een kick geeft en dat je leeft voor zoiets en de risico's voor lief neemt.



Toch vind ik het voor iemand met kinderen een ander verhaal. Zodra je een kind hebt vind ik dat je de plicht hebt om voorzichtig met jezelf om te gaan. Als het goed is, denk je dan niet alleen meer aan je eigen belangen en pleziertjes, maar als eerste in het belang van je kinderen/je gezin. Ik vind het erg egoïstisch als je dan alleen maar aan je eigen kick denkt.
quote:liubi schreef op 23 mei 2016 @ 08:27:

Over de goede betaling van een Sherpa:

Een Mount Everest gids verdient 125 dollar per dag, wat kan oplopen tot een inkomen van 5000 dollar per jaar, vergeleken met het gemiddelde inkomen van 700 dollar per dag.Waar heb jij leren rekenen?
quote:valerievaldera schreef op 23 mei 2016 @ 20:28:

Ik vind dat iedereen lekker mag doen wat hij leuk vindt. Ik snap ook best dat het een kick geeft en dat je leeft voor zoiets en de risico's voor lief neemt.



Toch vind ik het voor iemand met kinderen een ander verhaal. Zodra je een kind hebt vind ik dat je de plicht hebt om voorzichtig met jezelf om te gaan. Als het goed is, denk je dan niet alleen meer aan je eigen belangen en pleziertjes, maar als eerste in het belang van je kinderen/je gezin. Ik vind het erg egoïstisch als je dan alleen maar aan je eigen kick denkt.Dat is wel zo, maar zo'n klimmer doet dat vaak al sinds dat hij jong is. Dus zo'n partner weet waaraan ze begint als ze een gezin wil beginnen. Ik ken genoeg mensen die hun partner van tevoren gewaarschuwd hebben dat zij door zullen gaan met hun hobby, dan is het aan de partner of zij wel zo'n leven wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 23 mei 2016 @ 20:37:

[...]





Dat is wel zo, maar zo'n klimmer doet dat vaak al sinds dat hij jong is. Dus zo'n partner weet waaraan ze begint als ze een gezin wil beginnen. Ik ken genoeg mensen die hun partner van tevoren gewaarschuwd hebben dat zij door zullen gaan met hun hobby, dan is het aan de partner of zij wel zo'n leven wil.De fanatieke alpineklimmers die ik ken, peinzen er niet over om zich voort te planten als ze volop met klimmen bezig zijn.
Al een account? Log dan hier in.
Het gaat niet om wat de partner wil. Van een vader/moeder verwacht ik dat zij in hun keuzes nadenken over de mogelijke gevolgen van hun gedrag op hun kinderen. Als je dan toch bepaalde risico's neemt, die zo negatief kunnen uitpakken voor je kinderen, dan vind ik dat onbegrijpelijk. Je kind is afhankelijk van jou, je kind heeft maar 1 vader/moeder op de wereld, je bent onvervangbaar. Ik vind dan niet dat je het kan maken om dergelijke onnodige risico's te nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 23 mei 2016 @ 20:44:

Het gaat niet om wat de partner wil. Van een vader/moeder verwacht ik dat zij in hun keuzes nadenken over de mogelijke gevolgen van hun gedrag op hun kinderen. Als je dan toch bepaalde risico's neemt, die zo negatief kunnen uitpakken voor je kinderen, dan vind ik dat onbegrijpelijk. Je kind is afhankelijk van jou, je kind heeft maar 1 vader/moeder op de wereld, je bent onvervangbaar. Ik vind dan niet dat je het kan maken om dergelijke onnodige risico's te nemen.Dat zeg ik boven jou.
Al een account? Log dan hier in.
quote:valerievaldera schreef op 23 mei 2016 @ 20:44:

Het gaat niet om wat de partner wil. Van een vader/moeder verwacht ik dat zij in hun keuzes nadenken over de mogelijke gevolgen van hun gedrag op hun kinderen. Als je dan toch bepaalde risico's neemt, die zo negatief kunnen uitpakken voor je kinderen, dan vind ik dat onbegrijpelijk. Je kind is afhankelijk van jou, je kind heeft maar 1 vader/moeder op de wereld, je bent onvervangbaar. Ik vind dan niet dat je het kan maken om dergelijke onnodige risico's te nemen.Er zijn partners die koste wat kost een gezin met zo iemand willen beginnen en dan heb ik het niet alleen over klimmers. Die nemen dat risico op de koop toe.
Maar nogmaals, het gaat niet om de partner. Ik heb het over de eigen verantwoordelijkheid van de klimmer (of iemand anders die een risicovolle sport/hobby heeft) zelf.
quote:valerievaldera schreef op 23 mei 2016 @ 21:49:

Maar nogmaals, het gaat niet om de partner. Ik heb het over de eigen verantwoordelijkheid van de klimmer (of iemand anders die een risicovolle sport/hobby heeft) zelf.



Dus die mensen moeten óf vrijgezel blijven óf thuis in de stoel blijven zitten?

En wat denk je van beroepsmilitairen. Zodra ze hun contract tekenen, weten ze dat ze naar oorlogsgebieden uitgezonden kunnen worden met alle risico's vandien. Die kunnen dan ook geen gezin hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 23 mei 2016 @ 21:49:

Maar nogmaals, het gaat niet om de partner. Ik heb het over de eigen verantwoordelijkheid van de klimmer (of iemand anders die een risicovolle sport/hobby heeft) zelf.Die dénken anders! Daar hebben we het al pagina's lang over!
Al een account? Log dan hier in.
Mag je dan wel motorrijden of in het leger werken van degenen hier die vinden dat je niet de Mount Everest mag beklimmen?
Ik vind inderdaad dat als je het nemen van zulke grote risico's boven je kinderen stelt, je beter geen kinderen kan krijgen. Kennelijk ben je dan niet in staat je verantwoordelijkheden te nemen, dus dan kun je het beter gewoon niet doen. En saai leven? Dus iedereen die niet een berg opklimt heeft een saai leven? Wat een onzin! En er zit een heleboel tussen op je stoel blijven zitten en de Mount Everest beklimmen.
Onzin , mijn oom klimt al jaren . Sinds zijn zoon ook klimt zijn ze samen verder gegaan. Mijn tante klimt ook. Nu wel iets minder en wel simpele bergen. Oom en neef hebbrn de ME ook op hun lijst staan. Daar sparen ze voor. Mijn nichtje heeft helemaal niks met klimmen. Maar ze weet wat de gevaren en gevolgen kunnen zijn. Ze heeft nog nooit gezegd dat haar ouders idioten zijn of haar maar niet hadden moeten krijgen.

Kortom kinderen groeien er mee op en weten niet beter. En om nou hier te zeggen dat klimmers maar geen kinderen moeten krijgen vind ik te ver gaan.
quote:mary57 schreef op 23 mei 2016 @ 22:16:

[...]





Dus die mensen moeten óf vrijgezel blijven óf thuis in de stoel blijven zitten?Ik heb mijn eigen extreme hobby opgegeven toen ik ging settelen ja. Dat lijkt me niet meer dan normaal. Wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat je dan 'thuis in de stoel' blijft zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dingen waar een menselijk lichaam niet voor gebouwd is onzinnig om te doen. Dus zo ook een marathon lopen. Is toch nergens goed voor?
Alle reacties Link kopieren
Tja er zijn tal van gevaarlijke hobby's, naast bergbeklimmen zijn er ook die duiken, parachutespringen, motorracen, marathons door de Sahara lopen etc. Sommige mensen willen altijd meer en hebben niet genoeg aan een gewone vakantie of hobby. Zolang dat een eigen keuze is en ze het zelf betalen zie ik het probleem niet. Daarnaast zijn er overal mensen die heel veel geld verdienen aan het ondersteunen van mensen met deze hobby's. Die berggidsen hebben er een betaalde baan aan. En vlak alle andere lokale mensen niet uit (die in de hotels werken, benodigdheden verkopen, expedities voorbereiden etc.



En voor de achterblijvers is het sneu. Maar dat betekend nog niet dat iemand niet zelf mag kiezen hoe extreem hij zijn leven wil hebben. Met een eventuele partner heb ik ook geen medelijden. Die kiest immers bewust voor een leven met iemand met zo'n hobby. Dan kies je ook voor het risico dat je partner gewond raakt of zelfs komt te overlijden. Voor de kinderen is dat een ander verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven