Paasviering op school

12-04-2017 13:36 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná de zwartePiet-discussie nu de paasstokken-discussie? Het moet niet gekker meer worden. Ik las dat ouders en leerlingen uit andere geloven het respecteren dat er vanuit de christelijke traditie les gegeven word. Maar dan lees ik dat voorzitter Gerard van Drielen niet wil ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken. Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat. Wat vinden jullie?





De Telegraaf

Germa Graveland

2 uur geleden



Spoeddebat over paasvieringen scholen



De raadsfractie van de PVV in Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de aanpassing van paasvieringen op christelijke basisscholen in de hofstad. In de Tweede Kamer eist de partij uitleg van het kabinet.



Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.



Verraad



PVV-raadslid Elias van Hees spreekt van ’verraad aan onze cultuur’. „Pasen wordt te grabbel gegooid vanwege de islam.” Ook zijn college in de oppositie, fractievoorzitter Richard de Mos van Groep de Mos noemt het bizar. „Als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren.” Hij is ook van mening dat dit een zaak van scholen is en de politiek niets kan doen. „Dat zagen we in de zwartepietendiscussie, waarbij we zelfs een petitie aan de scholen aanboden. En er gebeurde niets.”



Knieval



Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP benadrukt ook dat het aan schoolbestuur, personeel en ouders is om de identiteit van de school te bewaken. „Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”



Lees ook: Paasviering afgezwakt



Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Begrip



De SCOH met 38 scholen heeft niet het idee dat de christelijke vieringen de laatste jaren veranderd zijn. „We zijn protestantse-christelijk en we doen alle vieringen”, aldus voorzitter Gerard van Drielen. „Scholen pakken het allemaal anders, soms zijn dat vieringen in de kerk, op school, in de klas. Het opvallende is dat bij ouders van alle geloven er sprake is van waardering voor de manier waarop wij levensbeschouwelijk onderwijs geven. Het leidt tot begrip.”



Hij wil niet ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken omdat een islamitische ouder bezwaar had dat zijn kind een kruis droeg.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nog steeds weinig bewijs dat dit door boze moslims komt en niet door de algehele secularisering van de samenleving, een samenleving die als geheel niet altijd geheel sympathiek tegenover religie en religieuze uitingen staat.

En inderdaad als al die mensen die zich enorm druk maken hierover op zondag naar de kerk gingen waar de kerken een stuk voller.

de teloorgang van christelijke feestdagen kan je niet los zien van het feit dat steeds minder mensen christelijk zijn in Nederland.

Dat heeft niks te maken met moslims verder.
St.Maarten is het favoriete molsimfeest hier in de buurt..rest my case
Alle reacties Link kopieren
Nausicaa Marbe slaat de spijker weer eens trefzeker op de kop:

http://www.telegraaf.nl/avond/27994345/__Pasen__.html
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit op een katholieke school in Den Haag en de Paasviering gisteren werd behoorlijk 'christelijk' gevierd. Compleet met samenzang en stukjes waarin de christelijke normen en waarden naar voren komen. Wij zijn zelf niet gelovig, maar vind het goed voor de algemene ontwikkeling van mijn kind om hiermee in aanraking te komen. Gisteren tijdens het kijken naar The Passion werd nog eens duidelijk dat ze veel meer wist dan ik. Tja...heb altijd op openbare scholen gezeten. Wij gingen paaseieren zoeken in de school. Ook leuk..
quote:Dalou schreef op 14 april 2017 @ 08:35:

Mijn dochter zit op een katholieke school in Den Haag en de Paasviering gisteren werd behoorlijk 'christelijk' gevierd. Compleet met samenzang en stukjes waarin de christelijke normen en waarden naar voren komen. Wij zijn zelf niet gelovig, maar vind het goed voor de algemene ontwikkeling van mijn kind om hiermee in aanraking te komen. Gisteren tijdens het kijken naar The Passion werd nog eens duidelijk dat ze veel meer wist dan ik. Tja...heb altijd op openbare scholen gezeten. Wij gingen paaseieren zoeken in de school. Ook leuk..

Dit vind ik dus heel goed.

Mijn vader is een ongelovige maar ik ging naar een Christelijke basisschool en had een kinderbijbel.

Ik heb de kinderbijbel helemaal stukgelezen want daar staan nu eenmaal hele spannende mooie leerzame verhalen in met vaak leuke tekeningen.

Als iemand op de vraag "Wat vieren we met Pasen" antwoordt "De geboorte van Jezus" dan word ik niet goed gewoon. Ik vind dat inderdaad een hiaat in je algemene ontwikkeling. Veel mensen op de wereld hebben een Abrahamitisch geloof. Daar leer je heel veel over in het oude testament. Weet je een beetje waar het allemaal over gaat en wat we al dan niet gemeen hebben.
Sam, hier zo'n beetje hetzelfde. Man en ik geloven helemaal niet, maar onze kinderen zitten op een christelijke school. Ze zijn vrij los met de bijbel en het geloof, maar met kerst en pasen wordt alles uit de kast getrokken. Fantastisch! Onze kinderen kunnen ons van alles vertellen over de betekenis van pasen en tot mijn grote schaamte weten ze er meer van dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat basisscholen die op een bepaalde Religieuze grondslag zijn gestoeld, daar ook aan vast moeten houden. Op die manier weten ouders ook wat ze kunnen verwachten wanneer ze hun kind bij zo'n school inschrijven. En hoef je ook geen rekening te houden met ander gelovende, die hebben namelijk er zelf voor gekozen.



Voor het vervolgonderwijs vind ik het echter wel van belang dat de leerlingen leren waar de oorsprong van veel van die geloofstradities vandaan komen, hoe die door de millennia heen zijn aangepast, geadopteerd en veranderd. Dan leert men ook dat het paasfeest een lente feest was, een vruchtbaarheidsfeest, dat later door de Katholiek-christelijke kerk is overgenomen en hervormt voor hun doeleinden om zo hun religie te verspreiden. En dat geldt voor meer feesten en zogenaamde tradities.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Wat mij betreft hoort geloof niet thuis op school en mogen scholen met een religieuze grondslag worden afgeschaft. Een Palmpasen optocht lopen, prima, maar zonder religieuze uitingen.



Ik heb liever dat kinderen leren dat er meerdere geloven zijn, en dat je je medemens respecteert, welk geloof hij/zij ook aanhangt. Op school met een kruis een optocht gaan lopen vind ik dan ook not done.
Alle reacties Link kopieren
quote:jaw schreef op 14 april 2017 @ 16:56:

Ik vind dat basisscholen die op een bepaalde Religieuze grondslag zijn gestoeld, daar ook aan vast moeten houden. Op die manier weten ouders ook wat ze kunnen verwachten wanneer ze hun kind bij zo'n school inschrijven. En hoef je ook geen rekening te houden met ander gelovende, die hebben namelijk er zelf voor gekozen.



Voor het vervolgonderwijs vind ik het echter wel van belang dat de leerlingen leren waar de oorsprong van veel van die geloofstradities vandaan komen, hoe die door de millennia heen zijn aangepast, geadopteerd en veranderd. Dan leert men ook dat het paasfeest een lente feest was, een vruchtbaarheidsfeest, dat later door de Katholiek-christelijke kerk is overgenomen en hervormt voor hun doeleinden om zo hun religie te verspreiden. En dat geldt voor meer feesten en zogenaamde tradities.Je zegt het bijna goed. Inderdaad zijn er in de vroege Middeleeuwen christelijke tradities ingepast in voor-christelijke feesten of plaatsen of momenten. Maar dan nog is het paasfeest geen voor-christelijk feest. Het paasfeest is wel degelijk een christelijk feest, en het enige dat is gebeurd is dat men het moment om dat feest te vieren, heeft laten samenvallen met een voor-christelijk feest. Maar mensen uit voor-christelijke tijden kenden dus geen pasen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sansa_ schreef op 14 april 2017 @ 17:51:

Wat mij betreft hoort geloof niet thuis op school en mogen scholen met een religieuze grondslag worden afgeschaft. Een Palmpasen optocht lopen, prima, maar zonder religieuze uitingen.



Ik heb liever dat kinderen leren dat er meerdere geloven zijn, en dat je je medemens respecteert, welk geloof hij/zij ook aanhangt. Op school met een kruis een optocht gaan lopen vind ik dan ook not done.Palmpasen is per definitie een religieus feest, dus hoe wil je dat laten verlopen zonder christelijke symbolen dan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 14 april 2017 @ 18:11:

[...]





Palmpasen is per definitie een religieus feest, dus hoe wil je dat laten verlopen zonder christelijke symbolen dan?Door een Palmpasen stok te maken die geen kruis is. Ik ben ook niet tegen religie, ik vind het juist goed dat kinderen leren wat het Paasfeest is, maar ook dat ze leren wat de Ramadan is en welke gebruiken daar bij horen. En zo zijn er meer geloven met allemaal hun eigen gebruiken. Het uitdragen van 1 geloof als zijnde superieur, mag van mij thuis gebeuren en hoort niet op school thuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sansa_ schreef op 14 april 2017 @ 18:16:

[...]





Door een Palmpasen stok te maken die geen kruis is. Ik ben ook niet tegen religie, ik vind het juist goed dat kinderen leren wat het Paasfeest is, maar ook dat ze leren wat de Ramadan is en welke gebruiken daar bij horen. En zo zijn er meer geloven met allemaal hun eigen gebruiken. Het uitdragen van 1 geloof als zijnde superieur, mag van mij thuis gebeuren en hoort niet op school thuis.



Niks mis mee. Maar bij Palmpasen horen nou eenmaal bepaalde religieuze symbolen, omdat het een religieus feest IS.



Ik ga mijn moslim-collega ook niet verplichten zijn/haar feest aan te passen of af te zwakken vanwege onze samenleving, ik laat die mensen in hun waarde om hun feesten te vieren conform hun gebruiken.



Dus waarom zouden wij dan ónze feesten wél aan moeten passen voor hún?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 13 april 2017 @ 21:46:

[...]





Oh, die zijn er echt wel. Ik heb een collega gehad die met een Marokkaanse man getrouwd was, zij was Nederlandse, maar no way dat daar een kerstboom in huis kwam, ook al wilde zij het best graag.



En ik heb een Turkse collega, die haar dochtertje naar een christelijke school stuurt, maar met de kerstviering wordt ze thuis gehouden, ook al wordt daar niks ergers gedaan dan rond de kerstboom zitten en een liedje gezongen als "Oh denneboom", waarna er pakjes worden uitgepakt...

Oh daar heb je die Turkse collega weer die altijd als voorbeeld word gebruikt.

Ouders met een vila in Turkije, met behoud van uitkering.

Het is allemaal wat met die Turkse collega, Pejeka's werkelijkheid is altijd terug te voeren op die ene collega.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 14 april 2017 @ 18:37:

[...]



Oh daar heb je die Turkse collega weer die altijd als voorbeeld word gebruikt.

Ouders met een vila in Turkije, met behoud van uitkering.

Het is allemaal wat met die Turkse collega, Pejeka's werkelijkheid is altijd terug te voeren op die ene collega.Ik ken meer mensen uit de Turkse gemeenschap, maar blijkbaar is het interessanter Pejeka als lastig persoon weg te zetten dan kennis te nemen van de feiten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 14 april 2017 @ 18:19:

[...]





Niks mis mee. Maar bij Palmpasen horen nou eenmaal bepaalde religieuze symbolen, omdat het een religieus feest IS.



Ik ga mijn moslim-collega ook niet verplichten zijn/haar feest aan te passen of af te zwakken vanwege onze samenleving, ik laat die mensen in hun waarde om hun feesten te vieren conform hun gebruiken.



Dus waarom zouden wij dan ónze feesten wél aan moeten passen voor hún?



Dat moet niet. Ik geef alleen mijn mening over religie op school. Dat geldt ook voor islamitische scholen.



Je leeft samen in een land met mensen die verschillende geloven aanhangen, en er is voldoende ruimte om je geloof te belijden zoals je dat wenst. Ik geef alleen aan dat dat wat mij betreft niet op school thuis hoort.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sansa_ schreef op 14 april 2017 @ 18:47:

[...]





Dat moet niet. Ik geef alleen mijn mening over religie op school. Dat geldt ook voor islamitische scholen.



Je leeft samen in een land met mensen die verschillende geloven aanhangen, en er is voldoende ruimte om je geloof te belijden zoals je dat wenst. Ik geef alleen aan dat dat wat mij betreft niet op school thuis hoort.Zolang er nog katholieke, protestante en andere scholen met een levensbeschouwelijke grondslag bestaan, hoort het op die scholen dus wél thuis, en ben je het daar niet mee eens, dan moet je je kinderen naar een openbare school sturen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
We moeten kennelijk onze roots opgeven.



Erg.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 14 april 2017 @ 19:13:

We moeten kennelijk onze roots opgeven.



Erg.



Dit dus. Want daar gaat het om. Niet of mensen nog elke week in de kerk zitten. Onze maatschappij is mede gevormd door een geschiedenis van christendom en veel van onze feesten zijn daarmee gekenmerkt. Ook al geloof je écht niet meer, met Kerst en met Pasen zijn er nog heel veel mensen die de oude vertrouwde symbolen in hun viering meenemen, niet zozeer meer uit geloofsoogpunt, maar omdat die inmiddels deel zijn geworden van onze cultuur. Talloze mensen hebben een stalletje onder de Kerstboom staan, terwijl ze eigenlijk niks meer aan het geloof doen, bijvoorbeeld.



En iedereen moet het lekker zelf weten en zelf indelen. Maar ik vind het kwalijk als een aantal nieuw ingezetenen in ons land opeens de dienst gaan uitmaken over hoe wij onze eigen cultuur moeten en mogen beleven bij onze eigen feesten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 14 april 2017 @ 18:53:

[...]





Zolang er nog katholieke, protestante en andere scholen met een levensbeschouwelijke grondslag bestaan, hoort het op die scholen dus wél thuis, en ben je het daar niet mee eens, dan moet je je kinderen naar een openbare school sturen.Nooit gedacht dat het ooit zou gebeuren, maar ik ben het 100% eens met Pejeka!
Alle reacties Link kopieren
Dat is precies uitgelegd zoals ik het bedoelde.



Waarom moeten rituelen en gewoontes die gedurende de eeuwen hier ontwikkeld en ontstaan zijn nu ineens verdwijnen????? Ze maken deel uit van de identiteit van ons land.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 14 april 2017 @ 18:53:

[...]





Zolang er nog katholieke, protestante en andere scholen met een levensbeschouwelijke grondslag bestaan, hoort het op die scholen dus wél thuis, en ben je het daar niet mee eens, dan moet je je kinderen naar een openbare school sturen.



Die openbare school moet er ook maar zijn, van goede kwaliteit en op bereikbare afstand.

Van de site onderwijs in cijfers van het CBS, DUO en het ministerie:



Het aantal scholen in het primair onderwijs neemt af. Ook het aantal besturen neemt af. De gemiddelde schoolgrootte is ongeveer stabiel en ligt rond de 220 leerlingen per school. Er zijn ongeveer even veel Rooms-Katholieke (30%) als Protestants-Christelijke (30%) basisscholen en bijna eenderde (32%) openbare basisscholen.



Een islamitische school voor je kind kiezen als je in Kutkrabbeveen woont is geen optie, vermoed ik. Een openbare vast ook niet altijd.



Overigens mogen bijzondere scholen in tegenstelling tot openbare scholen ook gewoon kinderen weigeren. Als ze dat niet doen maar liever het programma van de vieringen aanpassen is dat hun keuze. Die vrijheid hebben ze. Als je als ouders het er niet mee eens bent doe je je kind maar op een andere christelijke school. Daar zijn er genoeg van. Waarmee ik weer bij mijn eerdere punt ben, dat het een kwestie tussen ouders en school is, waar wij als buitenstaanders geen bal mee te maken hebben.
óu sont les neiges d'antan

Maar Pasen en Kerstmis ed verdwijnen toch helemaal niet?

We hebben gisteren de Passion zitten kijken met zun allen!

Inderdaad, er zullen Moslims zijn die niet kijken. Die willen dat niet.

Zo is er bij veel (sommige?) Christenen ook een sterke weerstand tov de Islam.



Ik vind het wel jammer dat religie in 1 adem genoemd wordt met Zwarte Piet.

Ik vind van een Zwarte Piet een Gekleurde Piet maken van een heel andere orde.



Weet ik nu nog waar dit over ging en wat mijn menig is?

Ben ik nog ontopic?

Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 14 april 2017 @ 19:24:

Dat is precies uitgelegd zoals ik het bedoelde.



Waarom moeten rituelen en gewoontes die gedurende de eeuwen hier ontwikkeld en ontstaan zijn nu ineens verdwijnen????? Ze maken deel uit van de identiteit van ons land.



Klopt maar je mag best dingen veranderen.

De meeste mensen weten nog wel wat kerst inhoud maar bij Pasen, Pinksteren en hemelvaart raken ze het spoor bijster.

Is het niet een idee om een paar vast NATIONALE feestdagen in te voeren, Nieuwjaarsdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag en dan de 4 christelijke feestdagen als vrije dagen bij de vakantiedagen optellen, nu heb je 25 vrije dagen en dan 29



Je zou eventueel kunnen vastleggen dat een werkgever een vrije dag op religieuze gronden niet geweigerd mag worden.

Net als een werkgever zorgverlof niet mag weigeren.

Overigens mag dat ook voor bepaalde Joodse, islamitische en Hindoestaanse dagen gelden.



Scheelt een boel gedonder en discussie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Wat ik zo gek vind, is dat er nergens bewijs is voor de stelling dat scholen hun paasviering hebben aangepast voor islamitische ouders, maar dat dat hier door sommige posters wel als vaststaand feit wordt aangenomen. Dat is echter een onjuiste veronderstelling, dus ik kan daar verder niet zo veel mee.



Overigens is het Paasfeest zoals ik dat als kind vierde, mijlenver verwijderd van het Paasfeest dat de meeste Nederlanders tegenwoordig vieren. Daar zit je dan, met je eeuwenoude tradities.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 13 april 2017 @ 23:50:

Ben ik de enige die tegen Zwarte Piet is en voor Christelijke feesten?

En die dat niet te vergelijken vind?Nee, je bent niet de enige. Ik vind dus ook dat je deze niet zondermeer kunt vergelijken. Ik ben voor een aanpassing van zwarte piet, maar Pasen en kerst mogen/moeten natuurlijk gewoon blijven. Volgens mij zijn er ook geen moslims of wat dan ook die pleiten voor afschaffing van het paasfeest. Dat ze het zelf niet mee willen vieren is hun goed recht, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven