Racisme en intimidatie in Haagse woonwijk

17-04-2014 22:13 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruiten die worden ingegooid, graffiti met hakenkruizen, intimidatie en een varkenskop tegen een gevel: in de Haagse volkswijk Duindorp zijn sinds eind vorig jaar minstens zes van zulke incidenten geweest tegen allochtone bewoners en woningzoekenden.



Foto: ANP

De gemeente Den Haag liet donderdag weten ''dit gedrag niet te tolereren'' en kondigde maatregelen aan.

Omroep West kaartte de problemen als eerste aan na een rondgang in de wijk. Diverse 'oorspronkelijke bewoners' zeiden tegen de regionale omroep dat ''buitenlanders niet in Duindorp horen''.



''Wij vinden dit heel ernstig en zijn bezig het op te lossen met de betrokken partijen. We willen dit in de kiem smoren'', zegt een woordvoerster van woningcorporatie Vestia, die woningen verhuurt in de wijk.

Zij kent één concreet geval van een huurder die na een maand vertrok vanwege intimidaties. Volgens Omroep West worden allochtonen ''stelselmatig weggepest'', maar in die omschrijving kan Vestia zich niet vinden.

De corporatie kent een aantal buurtbewoners die betrokken zijn geweest bij de incidenten. De vestigingsmanager gaat met hen in gesprek om duidelijk te maken dat ze grenzen overschrijden.

In het uiterste geval kunnen bewoners die anderen intimideren worden uitgezet, aldus Vestia. Volgens de woordvoerster is van een aantal incidenten aangifte gedaan. Cijfers kon de politie niet direct geven.

Burgemeester

''Dit gedrag tolereren we niet'', liet ook burgemeester Jozias van Aartsen via zijn woordvoerder weten. ''Niet in Duindorp, niet in Scheveningen, nergens in de stad.''

Hij verwijst naar soortgelijke incidenten in de burgemeestersbuurt in Loosduinen, ongeveer drie jaar geleden. ''Toen hebben we hard en direct ingegrepen in samenwerking met de politie en de woningcorporatie. Dat doen we nu ook in Duindorp.''
Je hoort het omgekeerde veel vaker....
Ronduit walgelijk! En dat ze er ook nog zo doodleuk ronduit voor uit komen dat ze die mensen weg willen hebben! Ik ben echt met stomheid geslagen. En helemaal door de eerste reacties op dit topic. Dat dat ook "gewoon" in dorpen gebeurd. Ik heb het echt nog nooit eerder gehoord dat mensen zo weggepest worden en dan ook nog met zoveel geweld. Ik zou ze in ieder geval per direct uit hun huurwoning zetten. Voor koopwoningen is het lastiger, maar in ieder geval aanpakken dat tuig!
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 19 april 2014 @ 09:12:

Je hoort het omgekeerde veel vaker....





Ja en? Dus omdat dit ook andersom gebeurt is het ok? Ik ben ervoor dat het bij iedereen moet worden aangepakt.

Ik heb zelf lang burenruzie gehad en me rot gevoeld in mijn eigen huis door de omgeving. Ik ben ervoor dat een ieder die het woongenot van een ander verpest moet worden aangepakt. In dit soort situaties is het niet alleen maar het verpesten van het woongenot maar ontstaan er ook daadwerkelijk situaties die kunnen escaleren in geweld of nog erger zelfs.
quote:zas schreef op 19 april 2014 @ 09:13:

Ik heb het echt nog nooit eerder gehoord dat mensen zo weggepest worden en dan ook nog met zoveel geweld.Serieus niet? Je hoort de laatste jaren niet anders dan dat autochtonen en homo's uit hun vertrouwde wijk worden weggetreiterd. En nu 't een keer andersom gebeurd kan 't niet? Wat werd er gedaan om autochtonen te beschermen? Deze mensen komen tenminste voor zichzelf en de leefbaarheid van hun wijk op.
quote:elninjoo schreef op zaterdag 19 april 2014 09:17 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="zas in "Racisme en intimidatie in Haagse woonwijk"" class="messagelink">zas schreef op 19 april 2014 @ 09:13</a>:</b>

Ik heb het echt nog nooit eerder gehoord dat mensen zo weggepest worden en dan ook nog met zoveel geweld.</div></blockquote>Serieus niet? Je hoort de laatste jaren niet anders dan dat autochtonen en homo's uit hun vertrouwde wijk worden weggetreiterd. En nu 't een keer andersom gebeurd kan 't niet? Wat werd er gedaan om autochtonen te beschermen? Deze mensen komen tenminste voor zichzelf en de leefbaarheid van hun wijk op. Wel eens over wegpesten gehoord maar niet met zoveel geweld en zo openlijk. En overigens vind ik het voor autochtonen of homo's net zo erg hoor!
De staatsomroep NOS heeft nogal de neiging om te bagatelliseren of domweg niet als item op te nemen als het om de nadelen van de multikul gaat. Dat in tegenstelling tot als er eens iets positiefs te melden valt.



Bij de staatsomroep NOS kunnen alleen blanke autochtonen racistisch zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 19 april 2014 @ 09:17:

[...]



Serieus niet? Je hoort de laatste jaren niet anders dan dat autochtonen en homo's uit hun vertrouwde wijk worden weggetreiterd. En nu 't een keer andersom gebeurd kan 't niet? Wat werd er gedaan om autochtonen te beschermen? Deze mensen komen tenminste voor zichzelf en de leefbaarheid van hun wijk op.hahaha wat een goede grap zeg!! Ik denk dat de gemiddelde autochtoon ook niet in zo een Tokkie buurt wilt wonen. Wat een leefbaarheid zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 19 april 2014 @ 09:34:

De staatsomroep NOS heeft nogal de neiging om te bagatelliseren of domweg niet als item op te nemen als het om de nadelen van de multikul gaat. Dat in tegenstelling tot als er eens iets positiefs te melden valt.



Bij de staatsomroep NOS kunnen alleen blanke autochtonen racistisch zijn.





Nogmaals DUS omdat het ook andersom gebeurde, moet dit dus door de beugel kunnen???????

Dus als iemand jouw kind een mep geeft, mag jij een ander zijn kind ook een mep geven? Dus omdat de Duitsers de Joden vergasten, mogen de Joden nu Duiters ook opsluiten en vergassen? Dus Omdat de Europeanen de zwarten als slaven hadden, mogen op een dag de zwarten de Europeanen ook als slaven gebruiken? etc etc etc



Dus omdat ZIJ dat ook deden, mogen WIJ dat ook doen? Ben jij voor dat principe?
quote:Hanaa schreef op 19 april 2014 @ 09:38:

[...]





Nogmaals DUS omdat het ook andersom gebeurde, moet dit dus door de beugel kunnen???????

Dus als iemand jouw kind een mep geeft, mag jij een ander zijn kind ook een mep geven? Dus omdat de Duitsers de Joden vergasten, mogen de Joden nu Duiters ook opsluiten en vergassen? Dus Omdat de Europeanen de zwarten als slaven hadden, mogen op een dag de zwarten de Europeanen ook als slaven gebruiken? etc etc etc



Dus omdat ZIJ dat ook deden, mogen WIJ dat ook doen? Ben jij voor dat principe?





Als je beter leest dan zeg ik helemaal niet dat wegpesten mag omdat het andersom ook gebeurt. Integendeel, ik vind het juist verwerpelijk gedrag van beide kanten.



Mijn post gaat erover dat de staatsomroep NOS, en de policor in zijn algemeenheid, graag wegkijken als het om wangedrag van allochtonen gaat terwijl ze vol op het orgel gaan als autochtonen zich misdragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 19 april 2014 @ 09:53:

[...]





Als je beter leest dan zeg ik helemaal niet dat wegpesten mag omdat het andersom ook gebeurt. Integendeel, ik vind het juist verwerpelijk gedrag van beide kanten.



Mijn post gaat erover dat de staatsomroep NOS, en de policor in zijn algemeenheid, graag wegkijken als het om wangedrag van allochtonen gaat terwijl ze vol op het orgel gaan als autochtonen zich misdragen.





Ik kan me herinneren dat toen het homokoppel werd gepest het wel in het nieuws kwam en de burgemeester zich er ook persoonlijk mee ging bemoeien.

Ik vind dat dit soort praktijken gewoon niet kunnen. Wie zijn zij om te bepalen wie wel of niet mag wonen in een buurt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hanaa schreef op 19 april 2014 @ 09:56:

[...]





Ik kan me herinneren dat toen het homokoppel werd gepest het wel in het nieuws kwam en de burgemeester zich er ook persoonlijk mee ging bemoeien.

Ik vind dat dit soort praktijken gewoon niet kunnen. Wie zijn zij om te bepalen wie wel of niet mag wonen in een buurt?Je herinnert je het niet goed. Toen dat homokoppel werd weg getreiterd, toen heeft juist de burgermeester hen laten barsten.
Alle reacties Link kopieren
Homokoppel was toen al weggepest inderdaad. En de burgemeester had geen enkele actie ondernomen.

Meten met twee maten noemen ze dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Imazigen schreef op 19 april 2014 @ 10:00:

[...]





Je herinnert je het niet goed. Toen dat homokoppel werd weg getreiterd, toen heeft juist de burgermeester hen laten barsten.Hij is daarna wel door het stof gegaan, is afgestapt en erkende dat hij een zeer grote fout heeft gemaakt en dat dit soort acties nooit meer mogen gebeuren!
quote:Hanaa schreef op 19 april 2014 @ 10:06:

[...]





Hij is daarna wel door het stof gegaan, is afgestapt en erkende dat hij een zeer grote fout heeft gemaakt en dat dit soort acties nooit meer mogen gebeuren!Hij is achteraf door het stof gegaan omdat hij geen kant meer op kon door zijn wegkijkgedrag. Maar achteraf was en blijft het natuurlijk veel en veel te laat.
Alle reacties Link kopieren
Ja precies achteraf. En wat hebben de weggepeste bewoners daar aan? Lijkt me behoorlijk traumatisch als je zo getreiterd wordt, in je huis, waar je je veilig hoort te voelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 19 april 2014 @ 10:12:

[...]





Hij is achteraf door het stof gegaan omdat hij geen kant meer op kon door zijn wegkijkgedrag. Maar achteraf was en blijft het natuurlijk veel en veel te laat.Dat klopt en dat is ook zeer kwalijk. Daarom mogen dit soort situaties nooit meer genegeerd worden door de overheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Imazigen schreef op 19 april 2014 @ 10:14:

Ja precies achteraf. En wat hebben de weggepeste bewoners daar aan? Lijkt me behoorlijk traumatisch als je zo getreiterd wordt, in je huis, waar je je veilig hoort te voelen.





Klopt ook, die mensen zullen spijtig genoeg dit altijd meedragen. Des te meer ik vind dat dat een les moet zijn geweest voor de politici om pestgedrag in wijken heel serieus te nemen. Het maakt mensen ziek, depressief, ze lopen overal tegen muren op en ze kunnen nergens heen behalve terug naar dat huis waar ze dus weer gepest/bedreigd/aangevallen worden.

Geloof me ik weet hoe het is om bedreigd en aangevallen te worden door buren, des te erger vind ik het als heel de wijk iemand/een koppel weg pest, bedreigd, aanvalt etc. Het signaal moet zijn dat DIT niet kan!
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 19 april 2014 @ 09:34:

De staatsomroep NOS heeft nogal de neiging om te bagatelliseren of domweg niet als item op te nemen als het om de nadelen van de multikul gaat. Dat in tegenstelling tot als er eens iets positiefs te melden valt.



Bij de staatsomroep NOS kunnen alleen blanke autochtonen racistisch zijn.

Inderdaad. Hele volksstammen autochtonen zijn uit de oude volkswijken verjaagd. Daar kwam de NOS nou nooit eens filmen in de straat.

Wel kreeg het volk via de staatsomroepen allerlei multicul propaganda voorgeschoteld, om te laten zien hoe leuk ze het moesten vinden.
Ik ben het helemaal met je eens Hanaa dat ingegrepen moet worden als mensen geterroriseerd worden ongeacht door wie.

Onze overheid schiet daarin echter zwaar tekort omdat ze kost wat kost stigmatisering willen voorkomen. Liever kijken ze de andere kant op.
Alle reacties Link kopieren
Duindorp is een hele aparte gemeenschap met een hele eigen mentaliteit. Dat was vroeger al zo. Ik ben zelf Hagenees (kom uit het Statenkwartier). Maar als ik in Duindorp zou zijn gaan wonen, zou ik dezelfde problemen hebben gehad, want ondanks het feit dat ik in Den Haag geboren en getogen ben, zou ik net zo goed als een "buitenstaander" worden gezien door de Duindorpse gemeenschap. Duindorp is niet "zomaar een wijk als alle andere Haagse wijken". Het is in feite een apart dorp dat toevallig onderdeel uitmaakt van Gemeente Den Haag.



Als je in een gemeenschap als Staphorst opeens heel veel allochtonen zou gaan huisvesten, zouden er ook problemen van komen, omdat dat ook botst met de gesloten gemeenschap en cultuur aldaar.



Zo'n soort gemeenschap is Duindorp ook: in feite een vissersdorp, waar al sinds mensenheugenis mensen uit dezelfde vissersfamilies wonen die hun eigen cultuur en regels hebben onderling,



Het is dus kortzichtig om het bij het vestigingsbeleid gewoon te behandelen als een willekeurige stadswijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
(dubbel)
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 19 april 2014 @ 10:33:

Duindorp is een hele aparte gemeenschap met een hele eigen mentaliteit. Dat was vroeger al zo. Ik ben zelf Hagenees (kom uit het Statenkwartier). Maar als ik in Duindorp zou zijn gaan wonen, zou ik dezelfde problemen hebben gehad, want ondanks het feit dat ik in Den Haag geboren en getogen ben, zou ik net zo goed als een "buitenstaander" worden gezien door de Duindorpse gemeenschap. Duindorp is niet "zomaar een wijk als alle andere Haagse wijken". Het is in feite een apart dorp dat toevallig onderdeel uitmaakt van Gemeente Den Haag.



Als je in een gemeenschap als Staphorst opeens heel veel allochtonen zou gaan huisvesten, zouden er ook problemen van komen, omdat dat ook botst met de gesloten gemeenschap en cultuur aldaar.



Zo'n soort gemeenschap is Duindorp ook: in feite een vissersdorp, waar al sinds mensenheugenis mensen uit dezelfde vissersfamilies wonen die hun eigen cultuur en regels hebben onderling,



Het is dus kortzichtig om het bij het vestigingsbeleid gewoon te behandelen als een willekeurige stadswijk.



Dit is nog altijd geen reden om bij nieuwe buurtbewoners de ruiten in te slaan, varkenshoofden aan de deuren te hangen etc.



Waarom moet die zgn gesloten gemeenschap gerespecteerd worden als zij zelf anderen niet respecteren? Ik ben wel voor spreiding van allochtonen en autochtonen in dezelfde wijken.
Ik zou nog niet dood gevonden willen worden in dat tokkiedorp...verschrikkelijk wat er uit die monden kwam.
Alle reacties Link kopieren
Een Marokkaanse kennis van mij verkondigt op fb al een actie te plannen in Duindorp ..sjonge jonge die ga ik maar ontvrienden, zo komt het toch nooit meer goed..
Alle reacties Link kopieren
quote:emmetje2 schreef op 19 april 2014 @ 10:42:

Ik zou nog niet dood gevonden willen worden in dat tokkiedorp...verschrikkelijk wat er uit die monden kwam.



Ik kan me voorstellen dat niemand daar wilt wonen, ik zou mijn kids nooit willen laten opgroeien met bakken bier voor de deuren, peuken roken en scooters op elke hoek van de straat etc.

Mijn ouders wonen ook vlakbij een Tokkie buurt. Mijn hemel.. haren worden geverfd voor de deur op de stoep, als het voetbal is worden tenten voor de deur gezet met tv s en straten die vol staan met scooters, je hoort alleen maar kanker dit, kanker dat, meisjes van 4 die tegen elkaar roepen vieze kanker teef kom hier. Ik liet mijn dochtertje eens even spelen in die speeltuin daar, ze ging even schommelen. Komt er zo een Tokkie moeder, met tatoos, peuk in handen, zonnebankgezicht, mega gouden oorringen naar me toe, is da oe dochter? Die schommel da zit wel mij dochter de helle dag op he



Ik zeg, tja de kids moeten om de beurt kunnen spelen natuurlijk



Nee mij Shirley zit daar altijd op dus.

Ik zeg dus als mijn dochter klaar is kan ze er weer op. Ik voelde de sfeer grimmig worden en heb uiteindelijk mijn kids maar meegepakt naar een andere buurt om te spelen.



Brrrr liever een allochtonenwijk dan een Tokkie wijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven