Racisme groeit wel degelijk (Pegida en kinderchocolade)

25-05-2016 14:24 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pegida pissig over gezichtjes Kinder Chocolade; maar wie zijn dat eigenlijk?



Het bekende gezichtje op de verpakkingen van Kinder Chocolade heeft in Duitsland (tijdelijk) plaatsgemaakt voor dat van andere kinderen. En geloof het of niet: daar zijn aanhangers van anti-islamorganisatie Pegida behoorlijk pissig over. Op de nieuwe verpakkingen zijn opvallend veel kinderen namelijk donker- of lichtgetint.



Op een Facebookpagina van Pegida werd vorige week een foto geplaatst van twee nieuwe verpakkingen Kinder Chocolade. Op de ene verpakking stond een donkergetinte jongen, op de andere verpakking een lichtgetinte jongen. Het leidde tot enkele woedende reacties. "Ze blijven hun best maar doen om ons te laten geloven dat dit normaal is, arm Duitsland", reageerde iemand. "Dit moet toch nep zijn?!", schreef een ander.

Jeugdfoto's



Wat de Pegida-aanhangers zich niet leken te realiseren, is dat op de verpakkingen de jeugdfoto's staan van internationals van het Duitse nationaal elftal. Kinder heeft die foto's op de verpakkingen gezet in aanloop naar het Europees Kampioenschap voetbal in Frankrijk, waar Nederland trouwens niet van de partij is.



De foto's waar de Pegida-aanhangers op los gingen, zijn foto's van Ilkay Gündogan (Borussia Dortmund) en Jerome Boateng (Bayern Munchen).



http://www.rtlnieuws.nl/o ... ar-wie-zijn-dat-eigenlijk (Ook plaatjes te zien van de verpakkingen. Ik kan hier niet plakken)

-----



Dit soort acties waren er vroeger echt niet. Of men werd meteen teruggefloten. Ontkennen dat racisme groeit en zeggen "dat de racismekaart wordt getrokken" is niet lang meer vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:bethweeter schreef op 25 mei 2016 @ 15:01:

[...]

Tuurlijk. Dit is een op zichzelf staand incident.Ik probeer serieus op het onderwerp in te gaan, maar jij strooit direct met onterechte aannames rond en je medestander probeert me onderuit te halen op niet-inhoudelijke argumenten. Gefeliciteerd, zo win je de oorlog wel.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed hoor meiskes. Ga maar gezellig concluderen dat Europa zoooooooooo racistisch is vanwege de ontzettende faalactie van Pegida in Duitsland waar iedereen hen om uitlacht. Ik ga weer even ergens anders kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 25 mei 2016 @ 15:04:

[...]



Wat weet jij nog van het EK 88 dan?? Dat is 28 jaar geleden! En Social Media bestond niet, dus de mening van de eerste de beste Jan Lul kwam niet op straat terecht en al helemaal niet over de landsgrenzen. Als je de anonieme meningen op Social Media niet kunt scheiden van een complete maatschappij dan snap ik dat je denkt dat "iedereen" zo denkt en "iedereen" racistisch is.

Is goed trouwens hoor, zet me maar op de negeer.Er was in de jaren tachtig simpelweg geen draagvlak voor. Anders was de Centrumpartij wel groter geweest. Inderdaad was er toen geen social media maar mensen deden veel meer in verenigingsverband. Dus als er toen ook zoveel mensen zo dachten hadden ze elkaar echt wel kunnen vinden. Ten slotte komen de aanhangers van Pegida ook geregeld gezellig bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 25 mei 2016 @ 15:06:

[...]





Ik probeer serieus op het onderwerp in te gaan, maar jij strooit direct met onterechte aannames rond en je medestander probeert me onderuit te halen op niet-inhoudelijke argumenten. Gefeliciteerd, zo win je de oorlog wel. "Hysterisch hijgerig" is gelukkig een heel inhoudelijk argument.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 25 mei 2016 @ 15:04:

[...]



Wat weet jij nog van het EK 88 dan?? Dat is 28 jaar geleden! En Social Media bestond niet, dus de mening van de eerste de beste Jan Lul kwam niet op straat terecht en al helemaal niet over de landsgrenzen. Als je de anonieme meningen op Social Media niet kunt scheiden van een complete maatschappij dan snap ik dat je denkt dat "iedereen" zo denkt en "iedereen" racistisch is.

Is goed trouwens hoor, zet me maar op de negeer.Ik ben al zo'n ouwe muts dat ik dat zeer bewust heb meegemaakt, bovendien ben ik een voetbalfan. Er bestond weliswaar geen social media, maar je had destijds bijvoorbeeld wel een hele uitgebreide brievenrubriek in de krant. En je had talkshows waarin ook gewone mensen aan het woord kwamen. En uiteraard werd er toen, net als nu, gewoon op straat, bij de koffiemachine, in de supermarkt, op school, op je werk etcetera gesproken over het nieuws van alledag. Echt niet dat je in die tijd met droge ogen in het openbaar dingen kon zeggen als dat die "apen maar terug moeten op hun apenboot" zoals over Memphis Depay, Leroy Fer et al wel gewoon gezegd werd.
Am Yisrael Chai!
Geen van dit soort acties, maar wel reclame op de nederlandse tv in de jaren 90. Duo Penotti.



https://www.youtube.com/watch?v=SAfTqSnq58k
Wat is nu eigenlijk je bedoeling? Dat we het massaal allemaal met je eens gaan zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ze hadden hun huiswerk beter moeten doen. Niks mis met de actie van kinder.

Maar ik snap het wel een beetje. Negerzoenen moest veranderen, zwarte piet mag niet meer, korte rok niet, zwemmen word hier en daar afgeschaft (scholen) ivm dat meisjes niet met jongetjes mogen etc.

Er is te veel aangepast en daar gaan ze tegen in actie, wat ik eigenlijk wel begrijp. Lentefeest ipv pasen ... en niet omdat pasen oubollig zou zijn nee om een handvol "tere" zieltjes tegemoet te komen.

Jammer dat ze de plank hier zo volledig misslaan in deze.
God, wat zetten die lui zich toch aan de lopende band voor schut zeg. Als het niet zo intens treurig zou zijn zou ik er bijna om lachen. Wat een losers lopen er toch er los.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 25 mei 2016 @ 15:41:

Ze hadden hun huiswerk beter moeten doen. Niks mis met de actie van kinder.

Maar ik snap het wel een beetje. Negerzoenen moest veranderen, zwarte piet mag niet meer, korte rok niet, zwemmen word hier en daar afgeschaft (scholen) ivm dat meisjes niet met jongetjes mogen etc.

Er is te veel aangepast en daar gaan ze tegen in actie, wat ik eigenlijk wel begrijp. Lentefeest ipv pasen ... en niet omdat pasen oubollig zou zijn nee om een handvol "tere" zieltjes tegemoet te komen.

Jammer dat ze de plank hier zo volledig misslaan in deze.



Lentefeest vind ik eigenlijk wel een mooie, ten slotte was dat het van oorsprong en is het later Pasen geworden



Ik snap wel dat mensen moeite hebben met snelle veranderingen op sommige vlakken, maar aan de andere kant, je kan het voor jezelf toch zo houden als je gewend bent? Dat ze op TV een stroopwafel-piet hebben, betekend toch niet dat Oom Jaap zich voor Sinterklaas niet meer roetzwart mag verven? En ik denk niet dat er veel mensen over vallen als je thuis verkondigt dat je lekker een negerzoen bij de koffie neemt of het als dusdanig op je lijstje zet.



Ik denk dat daar ook een beetje het probleem zit. Als je thuis een tirade houdt over het-een-of-ander, heeft hooguit je gezin er last van, maar als het niet aan hen gericht is zullen ze het hooguit ongezellig vinden. Gooi je het op internet, is er een grote kans dat de mensen aan wie het gericht is het ook meekrijgen en zich dus gekwetst zullen voelen. Vrijheid van meningsuiting vind ik een groot goed, al ben ik het (natuurlijk) niet met iedereen eens maar dat zijn mensen ook niet met mij, en ik vind het een groot voorrecht dat we allemaal mogen zeggen wat we vinden. Maar het komt natuurlijk wel met een bepaalde verantwoordelijkheid en fatsoen. Zoals alles.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 25 mei 2016 @ 15:50:

God, wat zetten die lui zich toch aan de lopende band voor schut zeg. Als het niet zo intens treurig zou zijn zou ik er bijna om lachen. Wat een losers lopen er toch er los.Je weet het ook niet. Misschien had zo een pegida-aanhangernet een schap getroffen met alleen repen kinderchocolade met een donker kindje er op. En als je dan wat angstig van inborst bent denk je al gauw dat je inmiddels tot de minderheid behoort maar did wat een droeftoeters. Ik vind het overigens echt een mooie campagne.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 25 mei 2016 @ 15:41:

Ze hadden hun huiswerk beter moeten doen. Niks mis met de actie van kinder.

Maar ik snap het wel een beetje. Negerzoenen moest veranderen, zwarte piet mag niet meer, korte rok niet, zwemmen word hier en daar afgeschaft (scholen) ivm dat meisjes niet met jongetjes mogen etc.

Er is te veel aangepast en daar gaan ze tegen in actie, wat ik eigenlijk wel begrijp. Lentefeest ipv pasen ... en niet omdat pasen oubollig zou zijn nee om een handvol "tere" zieltjes tegemoet te komen.

Jammer dat ze de plank hier zo volledig misslaan in deze.



Ik heb nog niet gehoord van scholen in Nederland waar schoolzwemmen is afgeschaft omdat jongens en meisjes gezamenlijk zwemmen. Schoolzwemmen is inderdaad op de meeste scholen afgeschaft maar dat heeft met bezuinigingen te maken.

De aanpassing van de naam negerzoenen was vooral een stunt van de fabrikant. Verder smaken ze overigens nog net zo als daarvoor dus iedereen kan nog gewoon genieten van deze lekkernij.

Ik heb nog nooit een moslim horen zeuren over de Pasen geen Pasen meer mag heten. Het uitwissen van het christelijk verleden in Nederland is meer een hobby van D66'ers.

Zwarte piet dat is inderdaad een serieuze maatschappelijke kwestie en debat geworden.

Maar over het algemeen vallen al die veranderingen wel mee en worden ze ook zelden aangestuurd door boze moslims of boze allochtonen (piet inderdaad wel)



En al die veranderingen zijn verder ook niet zo groots. Je kan nog steeds negerzoenen eten (al heten ze dan anders) en sinterklaas vieren (ook al ziet piet er anders uit)



Maar wat ik vooral heel vervelend vind van Pegida en soortgelijke clubjes is dat ze doen alsof a) we allemaal zulke enorme aanpassingen maken aan minderheidsgroepen en b) dat snode minderheidsgroepen achter al deze veranderingen zitten terwijl er vaak hele andere verklaringen zijn (commercie, bezuinigingen, atheistische D66'ers)
Alle reacties Link kopieren
En on topic. Leuke actie van Kinder. Maar wat nou nog leuker was geweest als ze ook gekozen hadden om wat vrouwelijke voetballers er op te zetten zodat er ook foto's van meisjes te zien waren. Want dat vind ik dan wel weer een beetje jammer: alleen jochies (al snap ik de connectie met het EK wel)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een leuke actie van Kinder. Uitermate triest dat sommige mensen hierover klagen omdat een aantal van de kinderen bruiner zijn. Wat maakt dat nou uit? Ook als het geen bekende voetballers waren geweest, dan nog mag Kinder zelf bepalen wie ze op de verpakking zetten. Als het een smurf was geweest, was niemand er over gevallen dat deze blauw was, dus ja rasictisch gezeur van Pegida.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mikadoos schreef op 25 mei 2016 @ 15:30:

Geen van dit soort acties, maar wel reclame op de nederlandse tv in de jaren 90. Duo Penotti.



https://www.youtube.com/watch?v=SAfTqSnq58k



Een van die comments daar over de AH die de potten uit de schappen haalt, grappig.



Ik weet ook nog wel deze van Duo Penotti: https://youtu.be/pdWrTt0XSPU In deze versie zit gepofte rijst. En de rijst is dan een Aziatisch jongentje. Vroeger konden zulke reclames gewoon en nu worden ze gezien als racistisch. Dat vind ik wel jammer. Ik zou denken dat de reclame inspeelt op het feit dat in Azie veel vaker rijst wordt gegeten. En dat het dus niet negatief is en vooroordelend. Of ben ik nou zo naief?
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolol schreef op 25 mei 2016 @ 17:10:

[...]





Een van die comments daar over de AH die de potten uit de schappen haalt, grappig.



Ik weet ook nog wel deze van Duo Penotti: https://youtu.be/pdWrTt0XSPU In deze versie zit gepofte rijst. En de rijst is dan een Aziatisch jongentje. Vroeger konden zulke reclames gewoon en nu worden ze gezien als racistisch. Dat vind ik wel jammer. Ik zou denken dat de reclame inspeelt op het feit dat in Azie veel vaker rijst wordt gegeten. En dat het dus niet negatief is en vooroordelend. Of ben ik nou zo naief?



Het is denk ik ook vaak een kwestie van "het is de toon die de muziek maakt". Ik had vroegah een jongetje in de klas wiens ouders een Chinees rstaurant hadden en zulk eten kreeg hij ook mee, was hij op zijn vorige school flink mee geplaagd/gepest dus kan me voorstellen dat hij verwijzingen naar zijn achtergrond eerder negatief opvat. Net zoals iemand die gepest is met overgewicht heftiger zal reageren op het bericht dat laatst in de media stond dat Facebook een reclame met een vrouw met overgewicht had geweerd.

Zo zal er ook wel een verschil zitten in een reclame die de afkomst van een product laat zien door een persoon die uit een gelijk werelddeel komt tegenover (of het nu duopenotti met rijst of een Conimex reclame is) of een roeptoeter die zegt dat alle moslims terroristen/geitenneukers zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolol schreef op 25 mei 2016 @ 17:10:





Ik weet ook nog wel deze van Duo Penotti: https://youtu.be/pdWrTt0XSPU In deze versie zit gepofte rijst. En de rijst is dan een Aziatisch jongentje. Vroeger konden zulke reclames gewoon en nu worden ze gezien als racistisch. Dat vind ik wel jammer. Ik zou denken dat de reclame inspeelt op het feit dat in Azie veel vaker rijst wordt gegeten. En dat het dus niet negatief is en vooroordelend. Of ben ik nou zo naief? Nee dat vind ik niet en dat is dus ook precies wat ik bedoel.

Dingen die echt super onschuldig bedoelt zijn en alleen iets aanduiden, duitser'/ braadwurst scandinavisch /vis Aziaat/rijs en ja hollands /kaas worden helemaal uit zijn verband gerukt zodat je ze op een gegeven moment idd anders gaat bekijken.

Ik vind dit echt een foute beweging.

Het word je op deze manier opgelegd dat je racistisch bent waardoor een hoop mensen van ellende niet meer weten hoe je iemand met een donkere , heel donkere , huidskleur nou aan moet duiden. En als de een zegt zwart en de ander negroide en je gebruikt woord 1 bij persoon 2 ben je ineens een racist.

De ware betekenis van racist word zo ook heel erg vertroebelt naar mijn idee.
Alle reacties Link kopieren
Binnen 40 reacties van een eng racistisch cluppie die zelfs onschuldige kinderfoto's al aangrijpt voor zijn eigen dubieuze agenda, naar "hullie pakken alles van ons af en je mag tegenwoordig ook al niet eens meer vrijuit racistisch zijn, boehoe!"



Well, that escalated quickly.
Am Yisrael Chai!
zeggen "dat de racismekaart wordt getrokken" is niet lang meer vol te houden.



vanwege chocolade? En wat heeft huidskleur nou weer met moslims te maken? Ik wil best over dingen in discussie gaan hoor, maar je geeft echt geen flintertje houvast, TO. Geen idee waar ik zou moeten beginnen.
quote:damocles schreef op 25 mei 2016 @ 15:37:

Wat is nu eigenlijk je bedoeling? Dat we het massaal allemaal met je eens gaan zijn?In één keer goed
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 25 mei 2016 @ 19:05:

zeggen "dat de racismekaart wordt getrokken" is niet lang meer vol te houden.



vanwege chocolade? En wat heeft huidskleur nou weer met moslims te maken? Ik wil best over dingen in discussie gaan hoor, maar je geeft echt geen flintertje houvast, TO. Geen idee waar ik zou moeten beginnen.Nee, niet vanwege de chocola maar vanwege het afkeuren van een product omdat er niet-blanke mensen op de verpakking staan. Waar jij de moslims vandaan haalt vraag ik me dan weer af. Voor zover ik weet zijn moslims nog altijd geen ras.
Alle reacties Link kopieren
quote:damocles schreef op 25 mei 2016 @ 15:37:

Wat is nu eigenlijk je bedoeling? Dat we het massaal allemaal met je eens gaan zijn?Nee hoor. Ik gooi gewoon mijn standpunt in de groep. Daar valt prima over te discussiëren zoals over elk standpunt dat hier op het forum gegooid wordt.
quote:bethweeter schreef op 25 mei 2016 @ 20:20:

[...]





Nee, niet vanwege de chocola maar vanwege het afkeuren van een product omdat er niet-blanke mensen op de verpakking staan. Waar jij de moslims vandaan haalt vraag ik me dan weer af. Voor zover ik weet zijn moslims nog altijd geen ras.Jij begint over Pegida (kurz für Patriotische Europäer gegen die Islamisierung des Abendlandes ; Eigenschreibung PEGIDA) met een OP die het over racisme heeft in de titel. Niet ik.
Nou van Pegida heeft Duitsland niet zoveel te vrezen hoor. De echte serieuze kandidaten zitten al lang bij de AfD.
Alle reacties Link kopieren
Het geeft vooral aan dat die Pegidasukkels kleingeestige onvolwassen en bange mensen zijn die hun leven niet onder controle hebben. Als je gewoon normaal in je vel zit, snap je dit soort dingen gewoon lijkt me. Waarschijnlijk geloven veel Pegida aanhangers ook niet in de opwarming van de aarde (ongeacht wat de oorzaak ook is), en geloven ze meer dan gemiddeld in complottheorieen. Sneue figuren. Maar goed, wat verwacht je van volwassen mensen die met een varkensmuts gaan rondlopen om een statement te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven