Transgender en (top)sport

26-03-2024 10:37 594 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allen,

Ik wist even niet in welke pijler dit hoorde, maar hier geplaatst, omdat ik er gisteren weer over las in de media en het dus een actueel issue is.

Hoe denken jullie nu eigenlijk over dat hele transgenders in de (top)sport gebeuren?

Het is natuurlijk al eerder in het nieuws geweest met (ik dacht) een zwemmer, nu met de darters en zo zijn er ongetwijfeld meer voorbeelden.

Ik merk dat ik niet zo goed weet wat ik ervan moet vinden.

Ik hoop dat dit een respectvol topic wordt en blijft, ik wil er graag wat meer invalshoeken over lezen van mensen die (in mijn ogen) het niveau van de Nu-reaguurders ontstijgen.

Groetjes van HobbeltVerder.

Wat is volgens jou de beste oplossing?

Totaal aantal stemmen: 126

Laten zoals het nu is (37%)
3 competities: mannen - vrouwen - alles ertussenin (49%)
anders, namelijk... (13%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
26-03-2024 11:41
In theorie ben ik het helemaal met je eens. Maar ik ben bang dat het in de praktijk (nog) niet zo werkt. De meeste profvoetballers (mannen) zullen een vrouw minder serieus nemen. Triest, maar waar.
als er iets vrouwonvriendelijk is, is het wel voetbal. Het is ook een homofobe sport.
Alle reacties Link kopieren Quote
zx123 schreef:
26-03-2024 11:38
Een willekeurige man niet, maar er worden verder geen eisen gesteld als een man besluit bij de vrouwen mee te willen gaan doen: Voor breedtesport volgt de KNZB het advies van NOC*NSF, wat inhoudt dat de transpersoon zelf de keuze mag maken of de persoon uitkomt bij de jongens/mannen of bij de meisjes/vrouwen.
Die regel gaat alleen om de amateurwedstrijden en -trainingen. Zodra het topsport betreft gelden andere, strengere regels:

“Ten aanzien van topsport (in dit verband op te vatten als alle internationale wedstrijden die het niveau van nationale top overstijgen waarvoor de regels van de World Aquatics organisatie gelden) volgt de KNZB de internationale regelgeving van de World Aquatics organisatie voor transpersonen. Deze regels beschreven in Policy on Eligibility for men’s and woman’s competition categories wijken af van de regels zoals die gehanteerd wordt door NOC*NSF en IOC.”
Alle reacties Link kopieren Quote
zx123 schreef:
26-03-2024 11:38
Een willekeurige man niet, maar er worden verder geen eisen gesteld als een man besluit bij de vrouwen mee te willen gaan doen: Voor breedtesport volgt de KNZB het advies van NOC*NSF, wat inhoudt dat de transpersoon zelf de keuze mag maken of de persoon uitkomt bij de jongens/mannen of bij de meisjes/vrouwen.
ja maar een transpersoon is niet hetzelfde als een man die zich presenteert als 15-jarig meisje.
Wat houdt dat dan in. Zich presenteren als?
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
26-03-2024 11:42
als er iets vrouwonvriendelijk is, is het wel voetbal. Het is ook een homofobe sport.
In de profvoetballerij wel. Bij de amateurs zie je tot ongeveer 15 jaar genoeg meisjes in jongensteams. Of dames in 35+teams.
Ook komt er steeds meer ruimte voor de meidentak.
En homofoob, helaas bij de mannen wel. Daarentegen, bij de vrouwen weer helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
26-03-2024 11:41
In theorie ben ik het helemaal met je eens. Maar ik ben bang dat het in de praktijk (nog) niet zo werkt. De meeste profvoetballers (mannen) zullen een vrouw minder serieus nemen. Triest, maar waar.
Ik vind daar echt wat van.
Ik denk serieus dat Sarina Wiegman een heel geschikte trainer kan zijn bij een topclub als Feyenoord of Ajax. Waarom niet? Het zou ook eens tijd worden dat mannelijke voetballers er voor uit kunnen komen dat ze op mannen vallen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
voor de helderheid; dit is wat NOC NSF er over zegt in hun richtlijn (dit gaat over topsport overigens, voor recreatie is het allemaal stuk soepeler)


Afbeelding

bron: https://nocnsf.nl/media/3903/richtlijn- ... rsonen.pdf
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
26-03-2024 11:48
Ik vind daar echt wat van.
Ik denk serieus dat Sarina Wiegman een heel geschikte trainer kan zijn bij een topclub als Feyenoord of Ajax. Waarom niet? Het zou ook eens tijd worden dat mannelijke voetballers er voor uit kunnen komen dat ze op mannen vallen.
Nogmaals, ik ben het helemaal met je eens. Op beide punten.
Maar daar zijn nog heel veel stappen voor te zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
zx123 schreef:
26-03-2024 11:32
De groep is klein, maar 1 persoon benadeelt wel tientallen meisjes (iedere wedstrijd weer andere) door medailles en finaleplaatsen te halen. Want een middelmatige jongen wordt gewoon een topper bij de meisjes in het zwemmen (en waarschijnlijk de meeste andere sporten ook). Dat is nou eenmaal het lichaamsvoordeel. Dat zo iemand niet op wereldniveau mee mag doen van de wereldzwembond maakt voor de grote massa meisjes op nationaal, regionaal en provinciaal niveau niet uit, omdat het van de nationale zwembond daar wél mag. Als iemand als meisje even hard blijft gaan als toen die persoon een jongen was, maar daar nu een 200 plaatsen hogere ranking aan vast zit, kun je het fysieke voordeel niet ontkennen.
En dat is dus helemaal niet zeker, zie mijn eerder geplaatste link.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
26-03-2024 11:33
Ik hoop vooral dat sportbonden professioneel genoeg zijn om zich niet te baseren op meningen, maar op onderzoek.

Het zal per sport verschillen of, en in welke mate, een transpersoon in het voordeel of nadeel is (daar hoor je mensen dan weer zelden over, transmannen, maar ik vermoed dat mensen het toch raar vinden als een transman bij de vrouwen wordt ingedeeld). Het is zeker niet per definitie zo dat een transvrouw voordeel heeft van haar positie.
Bedoel je niet fysiek?
Over het algemeen zou ik zeggen: als de betreffende vrouw op de relevante factoren (bv: testosteronlevel) een score heeft die ook bij cis-vrouwen voorkomt, dan kan ze meedoen in de vrouwecategorie. Idem voor transmannen. Voor degenen die daar buiten vallen weet ik niet zo goed wat de oplossing is. Daar hebben andere mensen die er meer verstand van hebben ongetwijfeld over nagedacht, iemand die dat weet?
Hier ben ik ook benieuwd naar, en wat die er dan van zeggen.


Verder eens dat er niet alleen in sport en -salaris een veel te grote ongelijkheid is en een wereld te winnen, het is nog altijd een mannenwereld op heel veel vlakken, maar dat neemt niet weg dat dit issue momenteel in het nieuws is (was) en ik daarom erover aan het prakkiseren ging en er over wilde praten.

Dus om nu te zeggen dat we hier niet over moeten praten want we moeten over belangrijker andere dingen praten, vind ik een non argument, waar stopt het dan, waar mag je wel (al) over praten en wie bepaalt dat dan. Maar goed dat wordt wellicht een beetje te meta.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
26-03-2024 11:19

En soms is het ook echt wel psychisch niet juist. Een volwassen man die zich presenteert als 15 jarige jongedame en daarom ook bij de jonge meiden in de kleedkamer mag omkleden en mee mag zwemmen. Ja, welke veiligheid en welke eerlijkheid voor wie is er dan nog?
Dit is zo schadelijk.
Dit narratief dat een link legt tussen transgender zijn en zedendelinquenten... Dit is precies het argument dat extreemrecht & co gebruiken om alles wat afwijkt van cishetero te demoniseren, om mensen bang te maken van transmensen want raar en 'denk toch om de kinderen'.

Je als volwassene voordoen als kind heeft niets te maken met genderidentiteit.
Je voordoen als vrouw om kinderen of vrouwen lastig te vallen in kleedkamers of wc's heeft niets te maken met genderidentiteit.
Degenen die vanwege hun gender de meeste risico lopen op geweld zijn... transgenders.
Dus laten we dit soort extreme gebeurtenissen zien voor wat ze zijn (zeer zeldzame incidenten met psychopaten/criminelen) en niet meegaan in het verhaal dat transfobe populisten willen verspreiden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
26-03-2024 11:34
Biologie verander je niet , waarom denk je dat een transitie ook zo enorm moeilijk is ? Je blijft als transgender toch altijd tegen die biologie aanlopen. Je hele leven lang moet je medicijnen slikken om je biologie uit te schakelen, je hele leven lang wordt je met je neus erop gedruk dat je niet biologisch een man of vrouw bent. Dat is toch ruk ?

Ik heb enorm respect voor mensen die die transitie aandurven met alles wat daarbij komt kijken. Daarom snap ik die intense haat die ik op X en FB zag niet.. Dit doe je niet voor je lol he.. Het is je hele leven die op zijn kop gaat.
Ik reageerde op deze zin:
biologisch gezien is die persoon nog van het andere geslacht met alle voor- en nadelen

Na transitie zijn die voor- en nadelen dus niet meer hetzelfde.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap de discussie bij sporten waarbij fysiek veel invloed heeft op prestaties. Zoals zwemmen, atletiek etc.
Maar bij een sport als darten niet echt zo. Of ik onderschat het darten als sport. Dat kan ook
Alle reacties Link kopieren Quote
hagelslagjes schreef:
26-03-2024 11:38
Waarom vind jij dat lastig?
omdat het een lastige kwestie is.
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
26-03-2024 11:52
Dit is zo schadelijk.
Dit narratief dat een link legt tussen transgender zijn en zedendelinquenten... Dit is precies het argument dat extreemrecht & co gebruiken om alles wat afwijkt van cishetero te demoniseren, om mensen bang te maken van transmensen want raar en 'denk toch om de kinderen'.

Je als volwassene voordoen als kind heeft niets te maken met genderidentiteit.
Je voordoen als vrouw om kinderen of vrouwen lastig te vallen in kleedkamers of wc's heeft niets te maken met genderidentiteit.
Degenen die vanwege hun gender de meeste risico lopen op geweld zijn... transgenders.
Dus laten we dit soort extreme gebeurtenissen zien voor wat ze zijn (zeer zeldzame incidenten met psychopaten/criminelen) en niet meegaan in het verhaal dat transfobe populisten willen verspreiden.
Mooie post.
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
26-03-2024 11:52
Dit is zo schadelijk.
(...)
Dus laten we dit soort extreme gebeurtenissen zien voor wat ze zijn (zeer zeldzame incidenten met psychopaten/criminelen) en niet meegaan in het verhaal dat transfobe populisten willen verspreiden.
Mooi gezegd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
26-03-2024 11:50
Nogmaals, ik ben het helemaal met je eens. Op beide punten.
Maar daar zijn nog heel veel stappen voor te zetten.
Hopelijk gebeurt dat ooit. De gedragsverandering moet ook van de tribunes komen. Zolang 'supporters' nog aapgeluiden naar de gekleurde spelers roepen en een gay scheidsrechter voor *iedere nare ziekte*-homo uitschelden, zal er weinig veranderen :(
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablabla97 schreef:
26-03-2024 11:43
Die regel gaat alleen om de amateurwedstrijden en -trainingen. Zodra het topsport betreft gelden andere, strengere regels:

“Ten aanzien van topsport (in dit verband op te vatten als alle internationale wedstrijden die het niveau van nationale top overstijgen waarvoor de regels van de World Aquatics organisatie gelden) volgt de KNZB de internationale regelgeving van de World Aquatics organisatie voor transpersonen. Deze regels beschreven in Policy on Eligibility for men’s and woman’s competition categories wijken af van de regels zoals die gehanteerd wordt door NOC*NSF en IOC.”
Ja en dus op alle gewone wedstrijden mag je je geslacht zelf kiezen. Ook daar zijn soms leuke dingen te winnen, soms zelfs geld. 99,9% van de vrouwelijke bondsleden komt niet verder dan gewone wedstrijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
26-03-2024 11:52
Dit is zo schadelijk.
Dit narratief dat een link legt tussen transgender zijn en zedendelinquenten... Dit is precies het argument dat extreemrecht & co gebruiken om alles wat afwijkt van cishetero te demoniseren, om mensen bang te maken van transmensen want raar en 'denk toch om de kinderen'.

Je als volwassene voordoen als kind heeft niets te maken met genderidentiteit.
Je voordoen als vrouw om kinderen of vrouwen lastig te vallen in kleedkamers of wc's heeft niets te maken met genderidentiteit.
Degenen die vanwege hun gender de meeste risico lopen op geweld zijn... transgenders.
Dus laten we dit soort extreme gebeurtenissen zien voor wat ze zijn (zeer zeldzame incidenten met psychopaten/criminelen) en niet meegaan in het verhaal dat transfobe populisten willen verspreiden.
:worship:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
26-03-2024 11:53
Ik reageerde op deze zin:
biologisch gezien is die persoon nog van het andere geslacht met alle voor- en nadelen

Na transitie zijn die voor- en nadelen dus niet meer hetzelfde.
niet helemaal nee maar er zijn nog steeds voordelen aan het bio man zijn , bepaalde kracht etc. raak je niet meer kwijt (er was daar bij athletiek laatst nog gedoe over en bij zwemmen ook. DAar zijn ook wel onderzoeken naar gedaan. Maar goed, dan gaat het wat mij betreft over topsport, niet over de plaatselijke VV lutjebroek
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
26-03-2024 11:50
En dat is dus helemaal niet zeker, zie mijn eerder geplaatste link.
Dat is wel zo bij degenen die ik ken.
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
26-03-2024 11:52
Dit is zo schadelijk.
Dit narratief dat een link legt tussen transgender zijn en zedendelinquenten... Dit is precies het argument dat extreemrecht & co gebruiken om alles wat afwijkt van cishetero te demoniseren, om mensen bang te maken van transmensen want raar en 'denk toch om de kinderen'.

Je als volwassene voordoen als kind heeft niets te maken met genderidentiteit.
Je voordoen als vrouw om kinderen of vrouwen lastig te vallen in kleedkamers of wc's heeft niets te maken met genderidentiteit.
Degenen die vanwege hun gender de meeste risico lopen op geweld zijn... transgenders.
Dus laten we dit soort extreme gebeurtenissen zien voor wat ze zijn (zeer zeldzame incidenten met psychopaten/criminelen) en niet meegaan in het verhaal dat transfobe populisten willen verspreiden.
Exact
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens zag ik op FB ook een stukje langskomen waarin de betreffende dartster (de transvrouw dus) aan het woord komt en daaronder waren de reacties juist heel positief over haar.

Dus de reacties op FB hangen ook maar net af van wie er aan het woord komt blijkbaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
26-03-2024 11:52

Dit narratief dat een link legt tussen transgender zijn en zedendelinquenten... Dit is precies het argument dat extreemrecht & co gebruiken om alles wat afwijkt van cishetero te demoniseren, om mensen bang te maken van transmensen want raar en 'denk toch om de kinderen'.
Dit gebeurt zo vaak vanuit conservatief (extreem) rechts. De transgender die zogenaamd in de kleuterklas komt voorlezen. Dat het door 'onze strot geduwd wordt' om kinderen te stimuleren transgender te worden. Dat het kinderen wordt aangeleerd tijdens de lentekriebelweken dat ze een ander geslacht kunnen worden. Ik weet niet hoor, maar ik heb er 1 die net van de basisschool af is, en zo extreem is het totaal niet.
maleficent wijzigde dit bericht op 26-03-2024 12:00
0.72% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
26-03-2024 11:56
niet helemaal nee maar er zijn nog steeds voordelen aan het bio man zijn , bepaalde kracht etc. raak je niet meer kwijt (er was daar bij athletiek laatst nog gedoe over en bij zwemmen ook. DAar zijn ook wel onderzoeken naar gedaan. Maar goed, dan gaat het wat mij betreft over topsport, niet over de plaatselijke VV lutjebroek
Nogmaals: daar is nog schokkend weinig onderzoek naar gedaan, dus iedereen die dat beweert baseert zich op gevoeletjes.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
26-03-2024 11:59
Dit gebeurt zo vaak vanuit conservatief (extreem) rechts. De transgender die zogenaamd in de kleuterklas komt voorlezen. Dat het door 'onze strot geduwd wordt' om kinderen te stimuleren transgender te worden. Dat het kinderen wordt aangeleerd tijdens de lengtekriebelweken dat ze een ander geslacht kunnen worden. Ik weet niet hoor, maar ik heb er 1 die net van de basisschool af is, en zo extreem is het totaal niet.
Gaat het dan om groeikriebels? Zoiets als groeipijn? :hihi:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven