Vmbo'er mag voortaan altijd doorstromen naar havo

11-01-2017 22:48 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:De Kamer had er eind vorig jaar al op aangedrongen, en nu wordt het een feit: staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs komt vandaag met een wettelijk 'doorstroomrecht' voor vmbo'ers.



Leerlingen met een vmbo-diploma van de gemengde en theoretische leerweg krijgen daardoor 'zonder meer' recht om naar de havo te gaan. Er is wel één voorwaarde: ze moeten op het vmbo in een extra vak eindexamen doen. Want dan hebben ze op de havo meer kans van slagen.



TE VEEL DREMPELS

Op dit moment zijn er te veel drempels voor vmbo'ers die 'hogerop' willen. Zij moeten bij veel scholen minstens gemiddeld een 6,8 staan op hun eindlijst, en soms is er een motivatiebrief of een aanbevelingsbrief van hun vmbo-mentor nodig.



Daar moet een eind aan komen, vindt Dekker: "We willen dat leerlingen de kans krijgen hun talent zo goed mogelijk te benutten." Dekker doet ook wat aan het 'verbod op zittenblijven' dat geldt voor havo-leerlingen die van het vmbo afkomstig zijn. Zij moeten in de huidige situatie van school als ze blijven zitten.



Een Kamermeerderheid had Dekker opgedragen het doorstroomrecht in te voeren. Dekker voelde er aanvankelijk weinig voor, omdat de aansluiting niet goed geregeld zou zijn en hij vreesde dat meer vmbo'ers dan boven hun macht zouden grijpen.



Leerlingen die in schooljaar 2019-2020 overstappen van het vmbo naar het havo moeten van de nieuwe wet gebruik kunnen gaan maken.Bron: http://www.rtlnieuws.nl/n ... ijd-doorstromen-naar-havo

Doorstromen op voorwaarde "1 vak extra" is...

Totaal aantal stemmen: 101

een goede maatregel om bepaalde drempels voor vmbo'ers (46%)
een slecht idee. Het hanteren van een minimum cijfergemiddel (45%)
een overbodige maatregel. Laat scholen zelf beslissen wat ze (7%)
anders... (bijv. motivatie als leidraad nemen) (3%)
Alle reacties Link kopieren
quote:Oranjexxx schreef op 12 januari 2017 @ 22:24:

Altijd kunnen doorstromen? Ook als je slechte cijfers haalt, met hakken over de sloot slaagt? Het gewoon niet kan? Is dit nou het ultieme iedereen-is-gelijk-idee?



In het basis- en voortgezet onderwijs is de laatste jaren keihard gewerkt om kinderen beter op hun plek te krijgen. Die aanpak is zeer succesvol, er stromen minder leerlingen af.



Natuurlijk moet je laatbloeiers een kans geven. Maar ben je, als je met hakken over de sloot slaagt, dan al wel tot bloei gekomen? Genoeg om het op een hoger en dus waarschijnlijk zwaarder niveau het gewoon te kunnen halen?



Misschien moet de havo maar verdwijnen en opgaan in niveau 4 van het mbo (plan mbo 2025)



En de laatste jaren is het aantal thuiszitters (basis- en voortgezet onderwijs) enorm toegenomen. Dan kan ik ook wel zeggen dat er minder afstroomt, ze stromen soms al uit als ze acht jaar zijn......



Het aantal vrijstellingen op grond van artikel 5a Leerplichtwet is met 60% gestegen in zes jaar tijd. Deze kinderen tellen in de statistieken niet meer mee voor het aantal kinderen dat naar school gaat. Met de invoering van het Passend Onderwijs zijn meer kinderen thuis komen zitten.



Deze kinderen zijn gewoon uitgekotst door "het systeem".



Site-linkje is van de leerplichtambtenarem.



[URL="http://www.ingrado.nl/kennisdossiers/le ... stellingen"]











Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Quote i.p.v. aanvulling.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Oranjexxx schreef op 13 januari 2017 @ 07:53:

En dat blijft lastig. Ook als je 35 of 40 bent. Er zijn op het mbo ook een aantal bredere opleidingen op niveau 4, bijvoorbeeld in de groothandel. Die sluit ook goed aan op hbo. Zie je je kind na de havo wel hbo doen?Natuurlijk blijft het lastig om die keuze te maken maar ik denk dat een 18-jarige die WO gaat doen nét wat rijper is om bijvoorbeeld de gok te wagen vanuit Friesland naar Amsterdam te gaan, of vanuit Limburg naar Delft, om daar de studie van eerste voorkeur te proberen. Een scholier van 16 zal waarschijnlijk binnen kleinere straal gaan zoeken, kies je dan met evenveel vreugde en passie? De scholier is dan beperkt wat in zijn/haar regio het aanbod van opleidingen is. Ik verdiep me redelijk in het onderwijs(aanbod) in deze regio en zou me zomaar voor kunnen stellen dat het onderwijsaanbod niet bevredigend is voor iedereen. Of dat de algemene visie is weet ik niet, daar ben ik wel benieuwd naar. Evenals de reden waarom sommige MBO-richtingen in de ene regio wel worden aangeboden en in de andere regio niet. Speelt dit bijvoorbeeld in op de werkgelegenheid in de streek?
we roepen nu allemaal dat kinderen het mbo moeten doen want die mensen zijn ook belangrijk. Klopt helemaal, ik heb ook mbo gedaan. ben er gelukkig mee. Maar er zijn ook zat kinderen die pas tijdens het vmbo erachter komen dat ze een bepaalde hbo studie willen doen of die na het vmbo gewoon nog niet klaar zijn voor het mbo. Waarom zouden die kinderen geen havo mogen doen. Een 8 gemiddeld , belachelijk. Veel kinderen presteren op ieder niveau gemiddeld. halen een 7 op het vmbo maar halen even goed die 7 op de havo omdat ze dan net wat harder werken. Misschien passen ze zelfs beter op dat niveau waardoor ze vanzelf beter presteren.

Ik vind dat ieder kind de kans moet krijgen om te bereiken wat hij/zij wilt en dat wij daar als maatschappij zijn om daarbij te helpen.
NYC, volgens mij woon jij in dezelfde regio als ik n het is hier soms magertjes met het mbo aanbod. we liggen natuurlijk in een uithoek
Het aanbod (in variatie) is mager maar het aantal leerlingen dat VMBO en MBO gaat doen is groot. Er is een VMBO-Groen maar het (aantal) vervolgopleidingen dat hierna (regionaal) gevolgd kan worden is heel beperkt. Ik vind overigens ook de HBO- en WO-richtingen in deze regio eenzijdig maar geef een scholier die net wat ouder is als hij/zij van school komt meer kans om elders kamers te gaan en de regio te verlaten. Als ik nu een leerling van 15, 16 jaar was en in deze regio zou wonen dan zou ik niet gelukkig worden van mijn opleidingsmogelijkheden. En ik vraag me dus af hoeveel leerlingen "dus maar wat gaan doen" omdat ze niks beter weten, omdat de halve klas het doet, omdat ze nog leerplichtig zijn etc.



Dus ik zou er een groot voorstander van zijn dat VMBO-leerlingen hun HAVO-diploma vrij makkelijk zouden mogen behalen (instroom eis bedoel ik), niet om de kans op HBO te vergroten, maar om de studiekeuze nog twee jaar uit te stellen.



Ik las iets over project MBO2025, daar ben ik wel benieuwd naar. Ik denk dat een deel van de HBO-opleidingen beter kan opgaan in het MBO en een deel naar het WO zou moeten.

Vaak wordt HBO in één adem genoemd met WO, terwijl de opleidingen/het werk juist meer weg hebben van MBO (en soms juist wenselijk dat het een discipline wordt waar mensen met een wetenschappelijke achtergrond zich mee bezighouden).
Alle reacties Link kopieren
quote:Oranjexxx schreef op 13 januari 2017 @ 07:53:

En dat blijft lastig. Ook als je 35 of 40 bent. Er zijn op het mbo ook een aantal bredere opleidingen op niveau 4, bijvoorbeeld in de groothandel. Die sluit ook goed aan op hbo. Zie je je kind na de havo wel hbo doen?



Ja, heb je ook wel weer gelijk in.

Geen idee trouwens of zoon HBO aankan. Ik denk dat ie er slim genoeg voor is (kwam met een HAVO advies van de basisschool) maar diagnose ADD helpt niet echt. En daar gaat het me ook niet eens om. Al zou ie na de HAVO alsnog MBO gaan doen. Een paar jaar langer middelbare school zou-ie gewoon echt nog wel kunnen gebruiken. Om de keuze uit te stellen, om wat steviger in zijn schoenen te staan, etc. Wat dat betreft is het bijna jammer dat ie nooit gedoubleerd heeft
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Doubleren kan nog komen.

Zoon heeft ook gedoubleerd, vanwege ziekte. Hij vindt zijn nieuwe klas minder leuk dan de vorige, maar we hebben er geen probleem mee. Dan maar een jaartje langer.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:lisbeth schreef op 13 januari 2017 @ 08:38:

we roepen nu allemaal dat kinderen het mbo moeten doen want die mensen zijn ook belangrijk. Klopt helemaal, ik heb ook mbo gedaan. ben er gelukkig mee. Maar er zijn ook zat kinderen die pas tijdens het vmbo erachter komen dat ze een bepaalde hbo studie willen doen of die na het vmbo gewoon nog niet klaar zijn voor het mbo. Waarom zouden die kinderen geen havo mogen doen. Een 8 gemiddeld , belachelijk. Veel kinderen presteren op ieder niveau gemiddeld. halen een 7 op het vmbo maar halen even goed die 7 op de havo omdat ze dan net wat harder werken. Misschien passen ze zelfs beter op dat niveau waardoor ze vanzelf beter presteren.

Ik vind dat ieder kind de kans moet krijgen om te bereiken wat hij/zij wilt en dat wij daar als maatschappij zijn om daarbij te helpen.





Mensen vinden het een goed idee dat veel kinderen vmbo/mbo gaan doen zolang het niet hun eigen kinderen zijn.



Ik heb/had die van mij op alle niveaus zitten en er zit een wezenlijk verschil in hoe er door de buitenwereld tegen een kind wordt aangekeken als het zegt dat het kader doet ten opzichte van vwo+. Dat is ook al in groep acht als dat openlijk bekend wordt, omdat er scholen uitgezocht moeten worden. Mijn kind ging vmbo-techniek doen. Daarvoor kun je hier naar een school. Vmbo-groen precies hetzelfde. Terwijl ik bij de andere kinderen niet eens alle scholen kon bezoeken op een open dag, omdat er zeven havo/vwo mogelijkheden in de dichtstbijzijnde stad zijn. Ik kon me goed voorstellen dat mijn toen toekomstige vmbo'er die dag liever ging sporten. Die zei ook. 'Het maakt niet uit of die school mij aanstaat, want ik moet erheen. Er is op techniek geen keuze in de dichtstbijzijnde stad.'
Maar hoe kan dat eigenlijk, als de cijfers nog steeds kloppen en er 60-65% van de leerlingen naar het VMBO gaat (dit percentage staat mij bij), waarom ontstaan er dan niet veel meer VMBO-scholen die zich ook op een bepaalde manier profileren, waardoor leerlingen (kan ik mij zo voorstellen) ook met veel meer vreugde aan hun schoolcarrière beginnen. Of is het in de meeste gemeentes nu zo dat álle VMBO-leerlingen uit de omstreken op 1 school worden gedropt waar "de rest van de gemeenschap" niet dood gevonden wil worden... Dat lijkt me ook voor het zelfbeeld van de leerlingen niet goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 12 januari 2017 @ 09:58:

[...]



Op de HAVO heb je Wiskunde A en B op het VWO Wiskunde C en D

Mijn zoon heeft HAVO profiel NT waar Wiskunde B verplicht is,bij het slagen kreeg hij het diploma HAVO met profiel NG er ook bij. Hij doet nu een HBO+ opleiding.Mijn zoon heeft toch HAVO-examen gedaan in wiskunde B èn D. Wiskunde B was verplicht volgens zijn profiel (NT) en wiskunde D was een keuzevak.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na 2 jaar HAVO teruggezakt naar 3 VMBO om na het slagen op VMBO toch weer HAVO te gaan doen.

Het gemiddelde moest toen, in 2009, een 7 zijn.

Ik vind het meer als terecht. Het verschil tussen de niveau's heb ik als giga groot ervaren. Het is echt niet gemakkelijk.

Door een minimum cijfer spreek je vooral de leerlingen aan die ook echt gemotiveerd zijn. Nu krijg je leerlingen die maar HAVO gaan doen omdat ze eigenlijk niet goed weten wat ze anders moeten doen.

Daarbij is er ook nog een verschil tussen HAVO en HBO. Ook die vond ik pittig! Dat wordt nu niet goed meegenomen.
quote:NYC schreef op 13 januari 2017 @ 10:08:

Maar hoe kan dat eigenlijk, als de cijfers nog steeds kloppen en er 60-65% van de leerlingen naar het VMBO gaat (dit percentage staat mij bij), waarom ontstaan er dan niet veel meer VMBO-scholen die zich ook op een bepaalde manier profileren, waardoor leerlingen (kan ik mij zo voorstellen) ook met veel meer vreugde aan hun schoolcarrière beginnen. Of is het in de meeste gemeentes nu zo dat álle VMBO-leerlingen uit de omstreken op 1 school worden gedropt waar "de rest van de gemeenschap" niet dood gevonden wil worden... Dat lijkt me ook voor het zelfbeeld van de leerlingen niet goed.





Vmbo-techniek en groen zijn minder populaire richtingen, terwijl daar wel werkgelegenheid is. >:-|



Het vmbo-techniek bij ons in de dichtstbijzijnde stad is idd een soort oude lts met veel leerlingen, hoofdzakelijk jongens en een ruig schoolsfeertje. Goed voor te stellen, want mijn kind en een ander in de klas zijn de enige twee die geen indicatie -komt extra geld voor binnen- hebben. Nu kan die van mij zich goed handhaven en is goed in sport -wat erg belangrijk is voor de sociale pikorde op dat niveau-, maar ik kan me goed voorstellen dat als je een wat zachtere onhandige jongen bent die toevallig slecht is in taal dat je het daar als ouder en kind moeilijk mee hebt. Op die school wordt uitgedragen dat je rustig homo kunt zijn of dat je als jongen met poppen kunt spelen, maar in de praktijk is het slimmer dat je het niet zegt. (Observatie van mijn kind)



Het vmbo wordt ook vaak geclusterd is mijn idee en doordat het speciaal onderwijs er ook in is opgegaan is dat niet altijd een goed idee geweest, omdat je een concentratie krijgt van leerlingen met problemen die het overzicht verliezen en idd het merendeel van de mensen met gezond verstand er niet dood gevonden wil worden als ze een keuze hebben. Er wordt gezegd dat er dan meer kennis bij elkaar zit, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat degenen die het in een stad bepalen die kinderen weg willen hebben van de havo en het vwo, omdat hun kinderen opleidingen op een hoger niveau volgen en zo met gelijkgestemden zitten.



Een groot deel van de leerlingen op het vmbo zit daar ook helemaal niet, omdat ze minder slim zijn en die groep verveelt zich te barsten en heeft zeeën van tijd om zich bezig te houden met allerlei onzin. Vaak zijn het taal- of leesproblemen, een instabiele thuissituatie, geen zitvlees op de basisschool, verkeerde inschatting leerkrachten waardoor ze op dat niveau zitten.



In België volgt maar 30% een opleiding op het beroepsonderwijs (BSO). Zijn wij als natie dan zoveel dommer dan de Belgen dat het bij ons meer dan de helft is?
Dat laatste denk ik echt niet. In België volgen misschien meer studenten universitair onderwijs maar het is de vraag of het per definitie beter wetenschappelijk onderwijs is. Ik ken iemand die daar de uni heeft gedaan en die echt gewoon huiswerk kreeg. Of tentamens waarbij het niet ging om bijvoorbeeld teksten te analyseren maar letterlijk invuloefeningen moest maken... Ik vond het echt niet van wetenschappelijk niveau wat ik zag.



Verder ben ik verbaasd dat de technische en zeker de groenopleidingen niet populair zijn. Ik verbaas me eerder over de massale keuzes op gebied van bijvoorbeeld uiterlijke verzorging of creatieve opleidingen. Dat lijkt me nou echt een aller-aller-allerlaatste keuze bij gebrek aan interessante opleidingen wanneer iemand óók geen zin heeft in een administratieve opleiding.



Ik vind vier jaar middelbare school eigenlijk niet meer van deze tijd. Misschien was het in het verleden minder een probleem als je niet wilde investeren in je opleiding, als jongen ging je een vakopleiding doen, als meisje was de kans toch wel groot dat je binnen een aantal jaar moeder zou gaan worden, waarom dan vijf of zes jaar middelbaar onderwijs én nog een vervolgopleiding ook?

Tegenwoordig denk ik dat iedereen een zesjarige middelbare schoolopleiding zou moeten mógen doen. Ook al doe je na die zes jaar dus examen vmbo.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 13 januari 2017 @ 10:59:

Dat laatste denk ik echt niet. In België volgen misschien meer studenten universitair onderwijs maar het is de vraag of het per definitie beter wetenschappelijk onderwijs is. Ik ken iemand die daar de uni heeft gedaan en die echt gewoon huiswerk kreeg. Of tentamens waarbij het niet ging om bijvoorbeeld teksten te analyseren maar letterlijk invuloefeningen moest maken... Ik vond het echt niet van wetenschappelijk niveau wat ik zag.



Verder ben ik verbaasd dat de technische en zeker de groenopleidingen niet populair zijn. Ik verbaas me eerder over de massale keuzes op gebied van bijvoorbeeld uiterlijke verzorging of creatieve opleidingen. Dat lijkt me nou echt een aller-aller-allerlaatste keuze bij gebrek aan interessante opleidingen wanneer iemand óók geen zin heeft in een administratieve opleiding.



Ik vind vier jaar middelbare school eigenlijk niet meer van deze tijd. Misschien was het in het verleden minder een probleem als je niet wilde investeren in je opleiding, als jongen ging je een vakopleiding doen, als meisje was de kans toch wel groot dat je binnen een aantal jaar moeder zou gaan worden, waarom dan vijf of zes jaar middelbaar onderwijs én nog een vervolgopleiding ook?

Tegenwoordig denk ik dat iedereen een zesjarige middelbare schoolopleiding zou moeten mógen doen. Ook al doe je na die zes jaar dus examen vmbo.Helemaal eens!
Nothing happens for a reason
Omdat je bij zorg en welzijn en vmbo economie meer vakken in het profiel kunt kiezen naast Nederlands en Engels.



Bij techniek doe je dan examen in wiskunde en natuurkunde, meer keuze is er niet.

Bij groen is het natuur- en scheikunde of biologie.

Bij zorg en welzijn is het Biologie en een van de vakken Wiskunde, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Maatschappijleer 2

Bij economie is het economie en een van de vakken Frans, Duits, Wiskunde
Maar het moment waarop de vmbo-scholier die keuze moet maken komt natuurlijk al veel eerder dan voor de havo- of vwo-scholier. Te vroeg, veel te vroeg... Nauwelijks nog enige verdieping in een vak gehad soms.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 13 januari 2017 @ 11:25:

Maar het moment waarop de vmbo-scholier die keuze moet maken komt natuurlijk al veel eerder dan voor de havo- of vwo-scholier. Te vroeg, veel te vroeg... Nauwelijks nog enige verdieping in een vak gehad soms.Eigenlijk vind ik dat ook al met profiel- en vakken keuze, ook op de Havo en het VWO. Mensen die, bijv. als ze in de 20 zijn een medische opleiding willen doen maar daar door hun vakkenpakket dat ze op hun 15e gekozen hebben niet worden toegelaten. Snap ik, maar ergens vind ik het vreemd dat we kinderen van die leeftijd al voor dergelijke bepalende keuzes zetten. Maar hoe het anders zou kunnen, geen idee.
Ik vind dat inderdaad ook op HAVO en VWO, maar dus al helemaal op het VMBO. Ik zou voorstander zijn van de mogelijkheid om langer alle vakken te kunnen ontdekken (ik had biologie al laten vallen na 2mavo voor ik scheikunde had gehad, waarmee ik pas in 3mavo begon), daardoor sloot ik sommige opleidingen voor mijzelf al uit omdat het mij kansloos leek) en zelfs de keuze tot het vakkenpakket uit te stellen tot het examenjaar (het zesde jaar) waarbij ook de keuze voor het niveau pas wordt gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Er zit een ontzettende kloof tussen Mavo en Havo. Nadat er een mavo diploma is gehaald en iemand doorstroomt naar de havo, stoppen ze vaak of blijven ze zitten omdat het te zwaar is. Dan kun je ze er beter goed op voorbereiden door de eisen hoog te stellen: dat doe je voor hun, niet om ze te pesten.
quote:NYC schreef op 13 januari 2017 @ 11:25:

Maar het moment waarop de vmbo-scholier die keuze moet maken komt natuurlijk al veel eerder dan voor de havo- of vwo-scholier. Te vroeg, veel te vroeg... Nauwelijks nog enige verdieping in een vak gehad soms.Ook, als je op je 12e voor techniek kiest kun je nooit meer een opleiding doen waarvoor economie wordt gevraagd. Kies je zorg en welzijn of economie met wiskunde dan heb je veel meer mogelijkheden. Mijn kind leek scheikunde ook leuk. Het zou het best kunnen, want goed in exacte vakken. Maar de groen school biedt geen natuurkunde aan bij ons of alleen bij genoeg belangstelling.
Moet je direct bij aanvang op het vmbo al je richting kiezen, inclusief bijbehorende vakken, waardoor sommige vakken dus helemaal nooit aan bod komen? Daar schrik ik van.

Ik moest op de mavo na de tweede klas een keuze maken om twee vakken te laten vallen (keuze uit 5, andere opties niet mogelijk, vier of alle vijf de vakken behouden ook niet)
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 13 januari 2017 @ 14:01:

Moet je direct bij aanvang op het vmbo al je richting kiezen, inclusief bijbehorende vakken, waardoor sommige vakken dus helemaal nooit aan bod komen? Daar schrik ik van.

Ik moest op de mavo na de tweede klas een keuze maken om twee vakken te laten vallen (keuze uit 5, andere opties niet mogelijk, vier of alle vijf de vakken behouden ook niet)Nee, zo erg is het gelukkig ook weer niet. Pas na de tweede klas maak je een sectorkeuze. Dus eigenlijk net zoals vroeger op de MAVO.
Nothing happens for a reason
quote:Swinta schreef op 13 januari 2017 @ 10:16:

[...]





Mijn zoon heeft toch HAVO-examen gedaan in wiskunde B èn D. Wiskunde B was verplicht volgens zijn profiel (NT) en wiskunde D was een keuzevak.Helaas was dat bij hem geen keuzevak anders had hij dat vast gekozen . Maar maatschappijwetenschappen is hem ook goed bevallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbensnuffelbeertje schreef op 12 januari 2017 @ 22:23:

Als een kind talent heeft om te leren komt het toch niet op het VMBO terecht? Maar 'gewoon' op het VWO?



Geef anders iedereen maar een HBO-diploma, dat stelt toch al niets meer voor. Vier soorten wiskunde, amai...



Ooit gehoord van laatbloeiers?

Niet iedereen is al op zijn 12e zo ontwikkeld. Ik ken genoeg mensen met de weg van vmbo-mbo-hbo- en zelfs uni. En hun hebben zeker 'talent' om te leren, alleen nog niet gelijk op hun 12e

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven