Waar zijn de allochtonen tijdens de dodenherdenking?

05-05-2015 09:44 623 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de plechtigheden op de Dam en op de Waalsdorpervlakte, beiden uitgezonden op televisie, was het weer druk. Met autochtonen welteverstaan.

Waarom zie je geen allochtonen? Geen hoofddoekjes en mannen met baarden? Als je bedenkt dat in Amsterdam en Den Haag 50% van de inwoners van niet westerse afkomst is, dan zijn ze behoorlijk ondervertegenwoordigd tijdens de dodenherdenking.

Zou dit aantonen dat dit land ze geen ruk kan schelen?
quote:smalltalkxpert schreef op 21 mei 2015 @ 14:14:

En ik vergeleek de verschillende problemen en leg een verband.

Maar je haalt er zaken bij die er niet toe doen. De vermeende superioriteit van het westen, de vraag of er plek is voor iedereen.



OP begint met 'allochtonen zijn niet betrokken, kijk maar hoe wit het is op de Dam',

Tegenargument is dat iemand die zo'n uitspraak doet z'n geschiedenis niet kent en meestal sowieso geen interesse toont in mensen die een wezenlijk onderdeel vormen van de maatschappij (pot-ketel).



Hoe maak jij de sprong naar de superioriteit van het westen? Ik zie de link niet.
Alle reacties Link kopieren
Pff...



Eigenlijk zouden jullie eens voor de gein de film, Dear white people moeten zien.

trailer..



En dan nog PVV en KKK met elkaar te gaan vergelijken is een brug, nou wel een hele dijk te ver! Wow! WTF!
life is to celebrate
Alle reacties Link kopieren
quote:LeolaMarie schreef op 21 mei 2015 @ 14:25:

Pff...



Eigenlijk zouden jullie eens voor de gein de film, Dear white people moeten zien.

trailer..



En dan nog PVV en KKK met elkaar te gaan vergelijken is een brug, nou wel een hele dijk te ver! Wow! WTF!



PVV'ers steken geen kruisen in brand inderdaad. Wel plempen zij mailboxen vol met racistische bagger van een ieder die een kritisch nootje kraakt over Zwarte Piet, de Grote Geblondeerde Leider of de zwarte bladzijden van onze nationale geschiedenis. En niet alleen dat, ze vallen ook nog eens hun werkgevers lastig en maken NAW gegevens openbaar zodat de Roze Horden er lekker op los kunnen gaan. Je kunt dit gedrag als digitaal kruisen verbranden zien.



En ik wil nog wel meer vergelijken hoor. Kijk eens naar het percentage zwarten in de VS dat een hoge functie heeft, zowel in het bedrijfsleven als in de publieke sector. Ze zijn daar nog steeds ondervertegenwoordigd, maar in Nederland zijn zwarten nagenoeg niet vertegenwoordigd in hogere functies.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 21 mei 2015 @ 14:20:

[...]



Maar je haalt er zaken bij die er niet toe doen. De vermeende superioriteit van het westen, de vraag of er plek is voor iedereen.



OP begint met 'allochtonen zijn niet betrokken, kijk maar hoe wit het is op de Dam',

Tegenargument is dat iemand die zo'n uitspraak doet z'n geschiedenis niet kent en meestal sowieso geen interesse toont in mensen die een wezenlijk onderdeel vormen van de maatschappij (pot-ketel).



Hoe maak jij de sprong naar de superioriteit van het westen? Ik zie de link niet.



Een discussie online gaat zijn eigen weg. Er worden zaken bijgehaald en de hoofdzaak raakt op de achtergrond. Ik heb mijn antwoord op de hoofdvraag al gegeven; Namelijk daar waar ik was waren er wel degelijk allochtonen aanwezig bij de herdenking. De stelling van TO klopt dus niet.



Bij discussies over allochtonen komen verder vaak dezelfde deelonderwerpen terug, namelijk verklaringen waarom allochtonen vaak in een achterstandspositie zitten. De (vermeende) superioriteit van het Westen is dan één van de mogelijke factoren hierin.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
quote:oudebaas schreef op 21 mei 2015 @ 15:19:

[...]PVV'ers steken geen kruisen in brand inderdaad. Wel plempen zij mailboxen vol met racistische bagger van een ieder die een kritisch nootje kraakt over Zwarte Piet, de Grote Geblondeerde Leider of de zwarte bladzijden van onze nationale geschiedenis. En niet alleen dat, ze vallen ook nog eens hun werkgevers lastig en maken NAW gegevens openbaar zodat de Roze Horden er lekker op los kunnen gaan. Je kunt dit gedrag als digitaal kruisen verbranden zien.



En ik wil nog wel meer vergelijken hoor. Kijk eens naar het percentage zwarten in de VS dat een hoge functie heeft, zowel in het bedrijfsleven als in de publieke sector. Ze zijn daar nog steeds ondervertegenwoordigd, maar in Nederland zijn zwarten nagenoeg niet vertegenwoordigd in hogere functies.



Ik ga eerlijk toegeven dat ik niet weet hoe PVV digitaal te werk gaat...

Als ik kijk naar de omschrijving van de gemiddelde KKK-er en PVV-er is daar een wereld van verschil en daar keek ik na op het moment. Mijn excuus...



Mijn blanke man bekleed een zeer hoge functie in de financiële wereld.

En al ben je een blanke nederlander die na een naam als Alexander heeft, cum laude afgestudeerd aan de universiteit en je kom uit Laren? Maar je ouders zijn niet ''well connected'' dan kom je bijvoorbeeld al niet te recht bij de ABN Masterclass voor de elite jongentjes! Zwart, wit, geel, grijs... Het is een wereld waar je als buitenstaande er niet tussen komt.



Maar wat ik wel in die wereld zie gebeuren en dat vooral bij gala's, diners en borrels. De heren trouwen steeds meer met dames van andere culturen en zo zie je ook steeds vaker halfbloedjes in die kringen... En dat is echt een ontwikkeling van de laatste 15 jaar?



Het is echt een uitzondering wanneer er iemand aan het hoofd staat van een miljarden bedrijf zonder dat die persoon uit een rijke / elitaire familie komt! Laten we dat punt goed onthouden want anders gaan we appels met peren vergelijken en dat is zo zonde! Want zelfs in de politieke functies lopen nu heel veel mensen rond van etnische minderheden.



Discriminatie in Nederland is nog steeds aan de orde, oh jezus! Mijn schoonmoeder is al helemaal overstuur dat haar klein kind een halfbloed word. Niet dat ze discrimineert maar puur dat ze denkt dat het kind een veel moeilijker leven zal krijgen als dr blanke half zus. lol
life is to celebrate
Alle reacties Link kopieren
quote:LeolaMarie schreef op 21 mei 2015 @ 16:25:

[...]





Ik ga eerlijk toegeven dat ik niet weet hoe PVV digitaal te werk gaat...

Als ik kijk naar de omschrijving van de gemiddelde KKK-er en PVV-er is daar een wereld van verschil en daar keek ik na op het moment. Mijn excuus...



Mijn blanke man bekleed een zeer hoge functie in de financiële wereld.

En al ben je een blanke nederlander die na een naam als Alexander heeft, cum laude afgestudeerd aan de universiteit en je kom uit Laren? Maar je ouders zijn niet ''well connected'' dan kom je bijvoorbeeld al niet te recht bij de ABN Masterclass voor de elite jongentjes! Zwart, wit, geel, grijs... Het is een wereld waar je als buitenstaande er niet tussen komt.



Maar wat ik wel in die wereld zie gebeuren en dat vooral bij gala's, diners en borrels. De heren trouwen steeds meer met dames van andere culturen en zo zie je ook steeds vaker halfbloedjes in die kringen... En dat is echt een ontwikkeling van de laatste 15 jaar?



Het is echt een uitzondering wanneer er iemand aan het hoofd staat van een miljarden bedrijf zonder dat die persoon uit een rijke / elitaire familie komt! Laten we dat punt goed onthouden want anders gaan we appels met peren vergelijken en dat is zo zonde! Want zelfs in de politieke functies lopen nu heel veel mensen rond van etnische minderheden.



Discriminatie in Nederland is nog steeds aan de orde, oh jezus! Mijn schoonmoeder is al helemaal overstuur dat haar klein kind een halfbloed word. Niet dat ze discrimineert maar puur dat ze denkt dat het kind een veel moeilijker leven zal krijgen als dr blanke half zus. lol



In Nederland telt inderdaad zwaar mee dat hier in hogere kringen een zeer sterke "ons kent ons" cultuur heerst waar je als buitenstaander moeilijk tussenkomt. En aangezien allochtonen hier pas één a twee generaties zijn behoren ze, met weel blanke Nederlanders, niet tot deze kringen. In de politiek is het iets makkelijker om hogerop te komen, maar ook hier zie je, veel sterker dan in andere landen, een ondervertegenwoordiging van vrouwen en allochtonen in de hoogste functies. Ik denk hierbij dan aan het premierschap, de zware ministersposten, burgemeesters van grote steden en de secretarissen generaal.



Wat dat betreft is de VS veel meritocratischer. Daar kan je familie nog zo'n dure naam hebben, als je maar middelmatig bent kiezen ze toch voor iemand die excellent is maar uit een eenvoudiger familie komt. Dat zie je in het bedrijfsleven en de politiek. Clinton, Reagan en Obama zijn van eenvoudige afkomst. Bush en Kennedy daarentegen weer niet trouwens. In Californië (een staat groter dan Duitsland) kon een immigrant met twee paspoorten zelfs gouverneur worden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
quote:oudebaas schreef op 21 mei 2015 @ 16:41:

[...]





In Nederland telt inderdaad zwaar mee dat hier in hogere kringen een zeer sterke "ons kent ons" cultuur heerst waar je als buitenstaander moeilijk tussenkomt. En aangezien allochtonen hier pas één a twee generaties zijn behoren ze, met weel blanke Nederlanders, niet tot deze kringen. In de politiek is het iets makkelijker om hogerop te komen, maar ook hier zie je, veel sterker dan in andere landen, een ondervertegenwoordiging van vrouwen en allochtonen in de hoogste functies. Ik denk hierbij dan aan het premierschap, de zware ministersposten, burgemeesters van grote steden en de secretarissen generaal.



Wat dat betreft is de VS veel meritocratischer. Daar kan je familie nog zo'n dure naam hebben, als je maar middelmatig bent kiezen ze toch voor iemand die excellent is maar uit een eenvoudiger familie komt. Dat zie je in het bedrijfsleven en de politiek. Clinton, Reagan en Obama zijn van eenvoudige afkomst. Bush en Kennedy daarentegen weer niet trouwens. In Californië (een staat groter dan Duitsland) kon een immigrant met twee paspoorten zelfs gouverneur worden.De sociale mobiliteit in de VS is lager dan hier in noordwest Europa. Omdat het zo'n groot land is kan je vast wel wat voorbeelden opnoemen van geslaagde immigranten of mensen van lage sociaal economische afkomst, maar als je de Amerikaanse droom waar wil maken en van een dubbeltje een kwartje wil worden, kan je dat beter in Denemarken proberen.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 21 mei 2015 @ 17:25:

[...]





De sociale mobiliteit in de VS is lager dan hier in noordwest Europa. Omdat het zo'n groot land is kan je vast wel wat voorbeelden opnoemen van geslaagde immigranten of mensen van lage sociaal economische afkomst, maar als je de Amerikaanse droom waar wil maken en van een dubbeltje een kwartje wil worden, kan je dat beter in Denemarken proberen.De Scandinavische landen zijn een goed voorbeeld van egalitaire maatschappijen met tamelijk veel kansen inderdaad. Maar Nederland komt er vrij slecht af in vergelijking met andere landen en ook met de VS. In de VS zijn van de laatste vijf presidenten er drie van lage komaf en twee van hoge komaf. dat zegt toch wel wat.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
quote:LeolaMarie schreef op 21 mei 2015 @ 16:25:

[...]





Ik ga eerlijk toegeven dat ik niet weet hoe PVV digitaal te werk gaat...

Als ik kijk naar de omschrijving van de gemiddelde KKK-er en PVV-er is daar een wereld van verschil en daar keek ik na op het moment. Mijn excuus...



Mijn blanke man bekleed een zeer hoge functie in de financiële wereld.

En al ben je een blanke nederlander die na een naam als Alexander heeft, cum laude afgestudeerd aan de universiteit en je kom uit Laren? Maar je ouders zijn niet ''well connected'' dan kom je bijvoorbeeld al niet te recht bij de ABN Masterclass voor de elite jongentjes! Zwart, wit, geel, grijs... Het is een wereld waar je als buitenstaande er niet tussen komt.



Maar wat ik wel in die wereld zie gebeuren en dat vooral bij gala's, diners en borrels. De heren trouwen steeds meer met dames van andere culturen en zo zie je ook steeds vaker halfbloedjes in die kringen... En dat is echt een ontwikkeling van de laatste 15 jaar?



Het is echt een uitzondering wanneer er iemand aan het hoofd staat van een miljarden bedrijf zonder dat die persoon uit een rijke / elitaire familie komt! Laten we dat punt goed onthouden want anders gaan we appels met peren vergelijken en dat is zo zonde! Want zelfs in de politieke functies lopen nu heel veel mensen rond van etnische minderheden.



Discriminatie in Nederland is nog steeds aan de orde, oh jezus! Mijn schoonmoeder is al helemaal overstuur dat haar klein kind een halfbloed word. Niet dat ze discrimineert maar puur dat ze denkt dat het kind een veel moeilijker leven zal krijgen als dr blanke half zus. lol

Daar heb je zeker een zeer valide punt.

Maar dan nog, zoals oudebaas zegt, in de VS is het normaal om een zwarte CEO tegen te komen van een groot bedrijf, of een zwarte burgemeester. In de VS viel het me op dat zwarten een heel duidelijke identiteit hebben en uitdragen, met beide benen in de maatschappij staan.



Waarom is dat hier minder? Waarom moet je hier eerst netjes assimileren (geen accent, niet te veel zeuren over slavernij of je allochtone identiteit) voordat je min of meer geaccepteerd wordt in een maatschappij waar je al je leven lang deel uit maakt? De old boys network waar je het over hebt is maar een deel van de verklaring.
Alle reacties Link kopieren
quote:LeolaMarie schreef op 21 mei 2015 @ 16:25:

[...]





Ik ga eerlijk toegeven dat ik niet weet hoe PVV digitaal te werk gaat...

Als ik kijk naar de omschrijving van de gemiddelde KKK-er en PVV-er is daar een wereld van verschil en daar keek ik na op het moment. Mijn excuus...



Mijn blanke man bekleed een zeer hoge functie in de financiële wereld.

En al ben je een blanke nederlander die na een naam als Alexander heeft, cum laude afgestudeerd aan de universiteit en je kom uit Laren? Maar je ouders zijn niet ''well connected'' dan kom je bijvoorbeeld al niet te recht bij de ABN Masterclass voor de elite jongentjes! Zwart, wit, geel, grijs... Het is een wereld waar je als buitenstaande er niet tussen komt.



Maar wat ik wel in die wereld zie gebeuren en dat vooral bij gala's, diners en borrels. De heren trouwen steeds meer met dames van andere culturen en zo zie je ook steeds vaker halfbloedjes in die kringen... En dat is echt een ontwikkeling van de laatste 15 jaar?



Het is echt een uitzondering wanneer er iemand aan het hoofd staat van een miljarden bedrijf zonder dat die persoon uit een rijke / elitaire familie komt! Laten we dat punt goed onthouden want anders gaan we appels met peren vergelijken en dat is zo zonde! Want zelfs in de politieke functies lopen nu heel veel mensen rond van etnische minderheden.



Discriminatie in Nederland is nog steeds aan de orde, oh jezus! Mijn schoonmoeder is al helemaal overstuur dat haar klein kind een halfbloed word. Niet dat ze discrimineert maar puur dat ze denkt dat het kind een veel moeilijker leven zal krijgen als dr blanke half zus. lol



Van broodjeszaak naar een hoge functie in de financiële wereld, de zaken gaan goed aan de grachtengordel



Over welke ABN masterclass heb je het eigenlijk?
Het is toch ook niet hun geschiedenis? Wij krijgen het mee van ouders/grootouders, zij zijn vaak pas na de oorlog hier gekomen. Dat van jongeren vind ik dan erger. En trouwens, alsof 1x per jaar genoeg is...Zoiets hoor je altijd bij stil te staan en te hopen dat het nooit weer gebeurt!
.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 21 mei 2015 @ 21:03:

[...]



Daar heb je zeker een zeer valide punt.

Maar dan nog, zoals oudebaas zegt, in de VS is het normaal om een zwarte CEO tegen te komen van een groot bedrijf, of een zwarte burgemeester. In de VS viel het me op dat zwarten een heel duidelijke identiteit hebben en uitdragen, met beide benen in de maatschappij staan.



Waarom is dat hier minder? Waarom moet je hier eerst netjes assimileren (geen accent, niet te veel zeuren over slavernij of je allochtone identiteit) voordat je min of meer geaccepteerd wordt in een maatschappij waar je al je leven lang deel uit maakt? De old boys network waar je het over hebt is maar een deel van de verklaring.



Is de VS wel zo'n multiculturele (raciale) samenleving?

Volgens mij leven ze toch in de praktijk soort bij soort latino's bij latino's blank bij blank en zwart bij zwart

Vorig jaar stond in de NRC nog een onderzoek dat zwarten een blanke in hun vriendenkring hebben en dat is omgedraaid ook zo

uiteraard zijn dit gemiddeldes

http://www.nrc.nl/nieuws/ ... e-en-1-latino-als-vriend/



Overigens is er wel enige discussie over dat onderzoek, dat wordt in de reacties (er onder) uitgebreid besproken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:kadanz schreef op 21 mei 2015 @ 21:03:

[...]



Daar heb je zeker een zeer valide punt.

Maar dan nog, zoals oudebaas zegt, in de VS is het normaal om een zwarte CEO tegen te komen van een groot bedrijf, of een zwarte burgemeester. In de VS viel het me op dat zwarten een heel duidelijke identiteit hebben en uitdragen, met beide benen in de maatschappij staan.



Waarom is dat hier minder? Waarom moet je hier eerst netjes assimileren (geen accent, niet te veel zeuren over slavernij of je allochtone identiteit) voordat je min of meer geaccepteerd wordt in een maatschappij waar je al je leven lang deel uit maakt? De old boys network waar je het over hebt is maar een deel van de verklaring.Het is in de VS helemaal niet gebruikelijk om een zwarte CEO te komen.

http://money.cnn.com/2012/03/22/news/co ... black-ceo/

http://thinkprogress.org/ ... 2/2816041/white-men-ceos/

http://fortune.com/2014/0 ... y-exec-in-a-sea-of-white/



Het percentage zwarte burgemeesters van gemeenten met 50.000 inwoners of meer komt overeen met het percentage van African Americans in de VS, namelijk ca. 12,5 procent, alleen zijn die zwarte burgemeesters vaker burgemeester van overwegend van zwarte gemeenten. En witte burgemeesters dus meestal van witte gemeenten en vaak ook overwegend zwarte gemeenten. Dus er is zowel sprake van 'segregatie' als witte dominantie.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 23 mei 2015 @ 12:25:

[...]





Het is in de VS helemaal niet gebruikelijk om een zwarte CEO te komen.

http://money.cnn.com/2012/03/22/news/co ... black-ceo/

http://thinkprogress.org/ ... 2/2816041/white-men-ceos/

http://fortune.com/2014/0 ... y-exec-in-a-sea-of-white/



Het percentage zwarte burgemeesters van gemeenten met 50.000 inwoners of meer komt overeen met het percentage van African Americans in de VS, namelijk ca. 12,5 procent, alleen zijn die zwarte burgemeesters vaker burgemeester van overwegend van zwarte gemeenten. En witte burgemeesters dus meestal van witte gemeenten en vaak ook overwegend zwarte gemeenten. Dus er is zowel sprake van 'segregatie' als witte dominantie.Het is niet gek dat er in de V.S. een witte dominatie is, het gros van de inwoners is ook wit. Daarbij moeten we niet vergeten dat democratie in de V.S. veel directer werkt dan hier. Zo'n beetje alles en iedereen op een officiële functie kan gekozen worden en zodoende is het niet gek dat zwarte burgermeesters vaak de scepter zwaaien over zwarte gemeenten/districts.
Brigitte, dat is dus precies wat hollebollegijs zegt, ze leven naast elkaar, niet met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:samosa schreef op 21 mei 2015 @ 22:18:

[...]Over welke ABN masterclass heb je het eigenlijk?

Niet die ik heb gevolgd



ABN Amro bedoel ik...
life is to celebrate
quote:maylina schreef op 23 mei 2015 @ 12:25:

[...]





Het is in de VS helemaal niet gebruikelijk om een zwarte CEO te komen.

http://money.cnn.com/2012/03/22/news/co ... black-ceo/

http://thinkprogress.org/ ... 2/2816041/white-men-ceos/

http://fortune.com/2014/0 ... y-exec-in-a-sea-of-white/

Van de 500 grootste bedrijven in de VS zijn er 6 bedrijven met een zwarte CEO. Ze zijn er en hun aantal neemt toe. Hoeveel zwarte CEO's tellen de 500 grootste bedrijven van Nederland?



Ik weet het niet hoor, maar ik moet de eerste nog tegenkomen. Een zwarte directeur van KPN, KLM, V&D, noem maar op. Ik ben benieuwd!
quote:kadanz schreef op 23 mei 2015 @ 18:16:

[...]



Van de 500 grootste bedrijven in de VS zijn er 6 bedrijven met een zwarte CEO. Ze zijn er en hun aantal neemt toe. Hoeveel zwarte CEO's tellen de 500 grootste bedrijven van Nederland?



Ik weet het niet hoor, maar ik moet de eerste nog tegenkomen. Een zwarte directeur van KPN, KLM, V&D, noem maar op. Ik ben benieuwd!Ik vind dat je de doelpalen verzet Kadanz. Eerst zeg je dat het in de VS heel gewoon is dat er zwarte CEO's zijn en als ik dan aangeef dat het juist aanzienlijk minder is dan je op basis van de demografie zou mogen verwachten gooi je het op het aantal zwarte of allochtone directeuren in Nederland. Sowieso kan je wat dat betreft deze landen en situaties niet met elkaar vergelijken. African Americans zijn al sinds de 17e eeuw in de VS, allochtonen pas sinds medio 20e eeuw in Nederland. Bovendien registreert de VS op huidskleur, Nederland op afkomst geboorteland van de allochtoon of diens (voor)ouders. In Nederland ben je als niet-oernederlander aanzienlijk minder kansrijk vanwege discriminatie maar in de VS is de situatie voor African Americans, Hispanics etc. zeker niet beter.
quote:maylina schreef op 24 mei 2015 @ 12:23:

[...]





Ik vind dat je de doelpalen verzet Kadanz. Eerst zeg je dat het in de VS heel gewoon is dat er zwarte CEO's zijn en als ik dan aangeef dat het juist aanzienlijk minder is dan je op basis van de demografie zou mogen verwachten gooi je het op het aantal zwarte of allochtone directeuren in Nederland. Sowieso kan je wat dat betreft deze landen en situaties niet met elkaar vergelijken. African Americans zijn al sinds de 17e eeuw in de VS, allochtonen pas sinds medio 20e eeuw in Nederland. Bovendien registreert de VS op huidskleur, Nederland op afkomst geboorteland van de allochtoon of diens (voor)ouders. In Nederland ben je als niet-oernederlander aanzienlijk minder kansrijk vanwege discriminatie maar in de VS is de situatie voor African Americans, Hispanics etc. zeker niet beter.

Natuurlijk zijn er minder zwarten CEO dan je op basis van demografie zou mogen verwachten, dat lijkt me een gegeven als je kijkt naar de geschiedenis. Dat neemt niet weg dat je in de VS veel meer zwarte mensen in hoge kaderfuncties ziet dan hier. Dát bedoel ik met dat het gewoon is dat er zwarte CEO's zijn, het is daar niet bijzonder. Hier wel.



Er zijn overigens in Nederland en haar koloniën even lang 'Africans' als in Amerika, dus ik weet niet wat je probeert te zeggen.

Ik ga niet beweren dat Nederland racistischer is dan de VS, maar bepaalde dingen vallen wel op en dit is er ééntje van.
quote:kadanz schreef op 25 mei 2015 @ 12:11:

[...]



Natuurlijk zijn er minder zwarten CEO dan je op basis van demografie zou mogen verwachten, dat lijkt me een gegeven als je kijkt naar de geschiedenis. Dat neemt niet weg dat je in de VS veel meer zwarte mensen in hoge kaderfuncties ziet dan hier. Dát bedoel ik met dat het gewoon is dat er zwarte CEO's zijn, het is daar niet bijzonder. Hier wel.



Er zijn overigens in Nederland en haar koloniën even lang 'Africans' als in Amerika, dus ik weet niet wat je probeert te zeggen.

Ik ga niet beweren dat Nederland racistischer is dan de VS, maar bepaalde dingen vallen wel op en dit is er ééntje van.



Als we het over aantallen die we op basis van demografie mogen verwachten gaan hebben, dan kun je natuurlijk net zo goed de vraag stellen waarom vrouwen (overal toch ongeveer 50% van de bevolking) overal ter wereld nog veel zwaarder ondervertegenwoordigd zijn in hogere functies. Of ze nu wit, zwart of groen zijn.



In de VS is meer dan 12% van de bevolking zwart, in Nederland is iets meer dan 10% niet-westers allochtoon (van alle huidskleuren en afkomsten, etniciteit wordt hier niet expliciet bijgehouden, het percentage zwarte Nederlanders ligt dus nog veel lager). Los van allerlei vormen van discriminatie (die zeker bestaan) is het dus niet zo raar dat er veel minder zwarte dan blanke CEO's zijn. Er zullen ook minder roodharige CEO's zijn dan blonde, gewoon omdat die minder voorkomen.

Vrouwen zijn er in overvloed, dus daarbij ligt het zeker niet aan het kleurtje.



Het antwoord op de vraag waarom het glazen plafond zowel voor vrouwen als voor mensen met een andere huidskleur zo moeilijk te doorbreken is, is niet zo simpel als 'we worden gediscrimineerd'. Naast het old boys network spelen er nog veel meer factoren een rol, zoals gemiddeld opleidingsniveau, culturele aspecten, andere prioriteiten of simpelweg te verstandig zijn om bij dat stel graaiende haaien te willen horen.



Ik heb persoonlijk als vrouw van tamelijk onbestemde huidskleur trouwens zelden ergens last van, maar ik heb dan ook niet de ambitie om CEO te worden.

Wat overigens niet wil zeggen dat er niet nog een wereld te winnen valt.
Daar heb je ook zeker een punt in Crique. Maar om met jouw laatste woorden te spreken, zowel in Amerika als in Nederland valt er een wereld te winnen. Beiden landen kunnen van elkaar leren op dit gebied omdat ze het beiden op verschillende manieren beter of slechter doen.
quote:maylina schreef op 24 mei 2015 @ 12:23:

In Nederland ben je als niet-oernederlander aanzienlijk minder kansrijk vanwege discriminatie maar in de VS is de situatie voor African Americans, Hispanics etc. zeker niet beter.is erg gevaarlijk daar nu. je ziet het steeds op tv, ze knallen ze gewoon af. de politie doet dat. en dan roepen ze 'hij heeft mijn taser hij heeft mijn taser.... pang pang pang' en dan blijkt later op de film dat hij de taser helemaal niet had. geen wonder dat mensen het niet meer pikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven