Entertainment alle pijlers

Het Viva-boekentopic - deel 5

10-06-2012 15:24 3103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vers boekentopic!





Deel 4 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.



Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Dank je! Toegevoegd aan m'n lijst :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
25-08-2018 09:37
Ik lees De boekenmoordenaar van Maja Wolny

Speelt zich af in Amsterdam. Soms zou ik willen, dat ik die stad beter kende. Er spelen zich best veel boeken af en het lijkt me wel leuk een beeld bij al die straten en steegjes te hebben :)
Bedankt voor de tip, net meteen gereserveerd bij de bieb.
Alle reacties Link kopieren
Gadver, ik heb net Je bent nu van mij van Hans Koppel gelezen. Het is niet eens een echt sterk verhaal maar kreeg er de rillingen van, bah. Blij dat ik dat achter de rug heb.

Ik heb nu liggen:

- De avond is ongemak
- Lange dagen van Pia de Jong
- Nieuwe Ruiz Zafon
- Onderzoeker van Philippe Claudel.

Iemand ervaring met één van deze? Ik heb eigenlijk nog het meest zin in een Murakami, maar bovenstaande komen van de bieb en hebben dus een deadline.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken ze alle 4 niet, Fiorah
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Oh en Shtum! heb ik ook nog liggen.
Ik ken ze ook niet, Fiorah. Nieuw Ruiz Zafon? De laatste van die trilogie? Of een heel ander verhaal?
Alle reacties Link kopieren
GeorgieBrown schreef:
26-08-2018 11:02
Ik ken ze ook niet, Fiorah. Nieuw Ruiz Zafon? De laatste van die trilogie? Of een heel ander verhaal?
Ja een aansluitend verhaal!

Ik ben nu in Shtum! begonnen, bevalt goed!
Fiorah schreef:
26-08-2018 12:40
Ja een aansluitend verhaal!

Ik ben nu in Shtum! begonnen, bevalt goed!
Hm, ok, ik ben afgehaakt met die serie. Ik vond het eerste super, maar daarna... nee. Mss ligt het gewoon aan mij. Ik houd niet van series. Dus ik hoopte dat het een nieuwe stand alone zou zijn.

Shtum, haha, ik dacht dat dat gewoon een uitroep van jou was. Geen idee wat dat is.
Alle reacties Link kopieren
GeorgieBrown schreef:
26-08-2018 14:00
Hm, ok, ik ben afgehaakt met die serie. Ik vond het eerste super, maar daarna... nee. Mss ligt het gewoon aan mij. Ik houd niet van series. Dus ik hoopte dat het een nieuwe stand alone zou zijn.

Shtum, haha, ik dacht dat dat gewoon een uitroep van jou was. Geen idee wat dat is.
Er zijn er al 3, toch? Of was die ene losstaand? In ieder geval, ik vond boek 1 prachtig, boek 2 niet te volgen en boek 3 weer goed, dus ik heb enige hoop.

Shtum! gaat over een man met een zwaar autistische, niet pratende zoon die noodgedwongen weer bij zijn vader gaat wonen, dus 3 generaties (Joodse) mannen onder één dak.
Oh, ik dacht dat het bij 3 zou blijven... Nog een boek. Pff. Ik laat het aan me voorbij gaan.

Ja, Shtum opgezocht. En volgens mij had ik er al iemand over gehoord, op youtube. Klinkt wel interessant.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand "Lieveling" van Kim van Kooten gelezen? Ik begon daar gisteren nog even in voor het slapen gaan, maar dat was niet zo'n goed idee. Ik heb er de hele nacht over gedroomd, wat een heftig verhaal zeg.
Alle reacties Link kopieren
fiona2018 schreef:
26-08-2018 20:47
Heeft iemand "Lieveling" van Kim van Kooten gelezen? Ik begon daar gisteren nog even in voor het slapen gaan, maar dat was niet zo'n goed idee. Ik heb er de hele nacht over gedroomd, wat een heftig verhaal zeg.
Oei, ja, dat heb ik ooit gelezen. Heel naar boek, niet voor het slapen gaan. :'(
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Oooh brrr, ik kan sinds ik een kind heb al helemáál niet meer tegen zulke boeken. Is het wel een aanrader?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het begin van het boek sterker dan het einde, het werd aan het eind een beetje 'trashy' en daardoor ongeloofwaardiger. Maar volgens mij is het gebaseerd op een waargebeurd verhaal en daardoor blijft zo'n boek net even wat langer hangen. Geen hoogstaande literatuur, maar wel een aanrader vanwege het onderwerp (als je daar tegen kan).
Alle reacties Link kopieren
De Hartenjager - leven, werk en roem van Gerbrandt Adriaensz. Bredero - René van Stipriaan

Erg interessant en fijn geschreven boek over Bredero. Je leert niet alleen veel over Bredero, maar ook over andere schrijvers uit zijn tijd (rond 1600), schrijver zijn, literatuur en het leven in Amsterdam en Nederland. Zo'n boek waarbij je continu meer aan het opzoeken bent op Wikipedia. Maar ik ben sowieso iemand die wanneer ik iets op zoek op (meestal) Wikipedia voor ik het weet 5 bladzijden en verwijzingen verder ben. Had ik vroeger al met papieren encyclopedieën: je wil iets opzoeken, maar al bladerend naar de juiste bladzijde kom je allerlei andere interessante dingen tegen en wat was ik ook al weer aan het opzoeken?

Niet alleen leuk als je in de Brederodestraat woont. Enige belangstelling voor oude literatuur, Amsterdams/Nederlandse geschiedenis of de Nederlandse taal is wel een pre. Bredero gebruikte allerlei leuke woorden die nu helaas zijn uitgestorven. Troetellust. :heart: En die spelling! Met ck overal en de h zijn ze ook nogal dol op.

Nadeel: het is een hardcover van ruim 700 gram! Dat zijn mijn handen en vingers niet meer gewend, meestal lees ik via mijn ereader. :$

Vaart wel, vaart wel Joffrouwe
Ick dool op 't Lant bij 't hooghe Huys te Muyen
Mijn Liefd' sal niet verkouwen
Al loost de Wint stormwinden Haghelbuyen
Ja vlocken grijs
Jaght Sbeeu en Ys
Smelt voor myn vier met schande
Kunt ghy niet rusten
Soo denckt onder u lusten
Op Garbrande.

Hij was nogal ongelukkig in de liefde, de arme Bredero. :'(
En heeft mogelijk zelfs door liefdesverdriet zelfmoord gepleegd, oppert Stipriaan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
fiona2018 schreef:
27-08-2018 12:48
Ik vond het begin van het boek sterker dan het einde, het werd aan het eind een beetje 'trashy' en daardoor ongeloofwaardiger. Maar volgens mij is het gebaseerd op een waargebeurd verhaal en daardoor blijft zo'n boek net even wat langer hangen. Geen hoogstaande literatuur, maar wel een aanrader vanwege het onderwerp (als je daar tegen kan).
Ik heb het ook gelezen. Het is idd op feiten gebaseerd. En het verhaal zelf is heftig. Maar het boek zelf vond ik meh. Beetje te populair Saskia Noort achtig geschreven, imho.
Alle reacties Link kopieren
GeorgieBrown schreef:
27-08-2018 19:32
Ik heb het ook gelezen. Het is idd op feiten gebaseerd. En het verhaal zelf is heftig. Maar het boek zelf vond ik meh. Beetje te populair Saskia Noort achtig geschreven, imho.
Ja dat vond ik ook inderdaad (hoewel ik Saskia Noort niet heb gelezen). Het begin vond ik wel sterk, toen ze nog erg jong was. Maar hoe verder ik in het boek kwam, hoe minder ik het vond worden.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
27-08-2018 16:54
De Hartenjager - leven, werk en roem van Gerbrandt Adriaensz. Bredero - René van Stipriaan

Erg interessant en fijn geschreven boek over Bredero. Je leert niet alleen veel over Bredero, maar ook over andere schrijvers uit zijn tijd (rond 1600), schrijver zijn, literatuur en het leven in Amsterdam en Nederland. Zo'n boek waarbij je continu meer aan het opzoeken bent op Wikipedia. Maar ik ben sowieso iemand die wanneer ik iets op zoek op (meestal) Wikipedia voor ik het weet 5 bladzijden en verwijzingen verder ben. Had ik vroeger al met papieren encyclopedieën: je wil iets opzoeken, maar al bladerend naar de juiste bladzijde kom je allerlei andere interessante dingen tegen en wat was ik ook al weer aan het opzoeken?

Niet alleen leuk als je in de Brederodestraat woont. Enige belangstelling voor oude literatuur, Amsterdams/Nederlandse geschiedenis of de Nederlandse taal is wel een pre. Bredero gebruikte allerlei leuke woorden die nu helaas zijn uitgestorven. Troetellust. :heart: En die spelling! Met ck overal en de h zijn ze ook nogal dol op.

Nadeel: het is een hardcover van ruim 700 gram! Dat zijn mijn handen en vingers niet meer gewend, meestal lees ik via mijn ereader. :$

Vaart wel, vaart wel Joffrouwe
Ick dool op 't Lant bij 't hooghe Huys te Muyen
Mijn Liefd' sal niet verkouwen
Al loost de Wint stormwinden Haghelbuyen
Ja vlocken grijs
Jaght Sbeeu en Ys
Smelt voor myn vier met schande
Kunt ghy niet rusten
Soo denckt onder u lusten
Op Garbrande.

Hij was nogal ongelukkig in de liefde, de arme Bredero. :'(
En heeft mogelijk zelfs door liefdesverdriet zelfmoord gepleegd, oppert Stipriaan.
Wat leuk!
Ik ben zelf niet zo van het opzoeken, maar vind het altijd wel leuk op hebban bij een leesclub, dat mensen er dingen bijzoeken.

Zelf heb ik bij '; De levens van Jan Six' wel een paar keer bepaalde huizen opgezocht, waarover geschreven werd.

Vorige week was Henny Vrienten bij het programma Moby Dick en die vertelde ook uitgebreid over allerlei dichters en gedichten. Dat hij inderdaad bij bepaalde zinnen opzoekt waar ze vandaan komen en dan verder gaat graven, waardoor hij zo'n gedicht anders gaat lezen en begrijpen. Echt "WOW" denk ik dan, maar ik weet zeker dat ikdat nooit ga doen.
Als je Vrienten hoort praten over die gedichten, wil je ook ineens meer gedichten lezen. Ik dan.
Later is nu
Ik ben ook een opzoeker. En :heart: wikipedia. Maar ik heb ook woordenboeken, spreekwoordenboek, etymologisch woordenboek. :)

Gedichten zijn helaas niet mijn ding. Zelfs niet als Henny Vrienten ze aanprijst. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik zag vandaag via Twitter dit boek

Afbeelding

Lijkt me heel interessant. Misschien dat ik die aan ga schaffen, misschien ook dat ik eerst in een boekwinkel kijk. Het lijkt me een boek, die ik liever niet digitaal lees. Bovendien is hij als ebook niet eens zo goedkoop.

En via dat boek, kwam ik bij dit boek, van dezelfde schrijfster.
Afbeelding

En daar ben ik nu ook benieuwd naar, maar er staat helemaal geen beschrijving bij. En ik heb deze week eigenlijk geen tijd om een boekwinkel in te duiken..
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
NRC artikel behorend bij boek 1.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/24/ni ... n-a1614139
Later is nu
Dreamer schreef:
28-08-2018 18:09
Wat leuk!
Ik ben zelf niet zo van het opzoeken, maar vind het altijd wel leuk op hebban bij een leesclub, dat mensen er dingen bijzoeken.

Zelf heb ik bij '; De levens van Jan Six' wel een paar keer bepaalde huizen opgezocht, waarover geschreven werd.

Vorige week was Henny Vrienten bij het programma Moby Dick en die vertelde ook uitgebreid over allerlei dichters en gedichten. Dat hij inderdaad bij bepaalde zinnen opzoekt waar ze vandaan komen en dan verder gaat graven, waardoor hij zo'n gedicht anders gaat lezen en begrijpen. Echt "WOW" denk ik dan, maar ik weet zeker dat ikdat nooit ga doen.
Als je Vrienten hoort praten over die gedichten, wil je ook ineens meer gedichten lezen. Ik dan.
Dat had ik precies hetzelfde! Wat kan die man inspirerend vertellen.
Alle reacties Link kopieren
En lees je ook gedichten, Cesium? Ik wil wel, maar dan lees ik er 1 of 2 en vind ik het op zich mooi, maar ga toch weer over op een boek met spanning en sensatie ;-D
Later is nu
Af en toe, Dreamer. Maar ik heb me voorgenomen om het meer te
gaan doen. Er staan genoeg dichtbundels in mijn kast.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat voornemen heb ik ook. Al heel lang. Ik heb al zo'n 30 jaar (of langer) P.B. Shelley in de kast staan, omdat ik deze opensloeg in de winkel en gelijk een heel mooi gedicht zag. Maar ik heb er in totaal misschien 5x in gekeken.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven