Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.



Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.



Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:borderwalk schreef op 21 september 2009 @ 22:37:

Dokument heeft ook altijd mooie documentaires. Deze was laatst op tv.



NCRV Dokument: De wereld van Berber

| Uitzendtijd: 6 september, 2009 - 23:15

Op het Groningse platteland, te midden van schapen, modder en wind verzorgt Hinke haar dementerende moeder Berber. De gezondheid van Berber gaat hard achteruit en de familie weigert enige hulp. Hoe lang gaat dit goed?



nrcv dokumentDank voor je link, ik heb hem net bekeken. Tranen biggelden over m'n wangen bij de scene dat de dochter een lammetje bij haar moeder in bed legt. Zó liefdevol...
Ik heb eens een documentaire gezien over coma-patienten. Door een toeval werd er een bepaald slaapmiddel aan die langdurige comapatient toegediend. En toen bleek dat ze gedeeltelijk uit haar coma raakte. Dit zijn ze toen gaan doortesten en het bleek een goed middel te zijn.



Heeft iemand deze documentaire gezien?? Hij is me altijd bij gebleven en ik heb me altijd verbaasd over het feit dat dit geen wereldnieuws is geworden.
quote:Bianca40 schreef op 21 september 2009 @ 23:32:

Ik heb eens een documentaire gezien over coma-patienten. Door een toeval werd er een bepaald slaapmiddel aan die langdurige comapatient toegediend. En toen bleek dat ze gedeeltelijk uit haar coma raakte. Dit zijn ze toen gaan doortesten en het bleek een goed middel te zijn.



Heeft iemand deze documentaire gezien?? Hij is me altijd bij gebleven en ik heb me altijd verbaasd over het feit dat dit geen wereldnieuws is geworden.Is dat niet een film gebaseerd op een boek van Oliver Sacks- Awakenings?
anoniem_58421 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 23:34
Reden: Sacks, niet Sachs
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mag ik dood?



Over psychiatrische patiënten die zelfmoord hebben gepleegd en dat na vaak al een jarenlange roep om euthanasie.



Het busje

Over Henk die iedere dag met het busje naar school moet en zijn mede bus-genoten. Klinkt nu heel saai, maar vond het een indrukwekkende docu. (moet je wel even RealPlayer voor downloaden als je die nog niet hebt)
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Alle reacties Link kopieren
quote:La Vie en Rose schreef op 21 september 2009 @ 23:30:

Pfff..net ruim een uur naar die docu Jesus Camp gekeken.



Wat een verschrikking zeg, niet te geloven. Inderdaad, arme kinderen. Wat een vreselijke brainwash toestanden..



Had er dus bij moeten schrijven, niet voor vlak voor t slapen gaan.

Echt erg hè. Die arme arme kinderen.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lynne schreef op 21 september 2009 @ 23:31:

[...]





Dank voor je link, ik heb hem net bekeken. Tranen biggelden over m'n wangen bij de scene dat de dochter een lammetje bij haar moeder in bed legt. Zó liefdevol...Bij mij ook tranen hoor. Wat mij ook enorm raakte was de scene bij de arts, waarin Berber smeekt om een stukje land.
Alle reacties Link kopieren
Wikipedia vermeldt overigens:

"De in de documentaire opgevoerde kinderpredikant Fischer verklaarde in een dergelijke mate negatieve reacties te hebben gekregen naar aanleiding van de film, dat er voor onbepaalde tijd geen kampen georganiseerd worden. In plaats hiervan komen andere activiteiten." (Gaat over Jesus Camp)
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Alle reacties Link kopieren
Fijn topic dit!

Pretpark Nederland van Michiel van Erp; blijft vermakelijk.

En ik vond 'Valentijn' ook echt prachtig; ik zag haar vorig jaar nog op Lowlands lopen. Mooie, bijna onwereldse verschijning met een hele schare meisjes om haar heen.

Fascinerend is 7up (en 14up, 21 up etc.) Er wordt een aantal Britse kinderen uit verschillende sociale klassen gevolgd tijdens hun gehele leven. Het begint ergens in de jaren 50 en ze worden om de 7 jaar geinterviewd. Binnenkort komt 56up uit.

Ik ben zelf op zoek naar de naam van de muziekdocu's die de historie van een bepaald muziekgenre lieten zien. Volgens mij was het oorspronkelijk van de BBC en is het hier uitgezonden door de NPS of VPRO.
Jaaaah! De Up serie!!!!
Alle reacties Link kopieren
En laten we Louis Theroux niet vergeten. Die heeft ook heel wat mooie uitzendingen op zijn naam staan.
quote:heejhallo schreef op 21 september 2009 @ 23:34:

[...]





Is dat niet een film gebaseerd op een boek van Oliver Sacks- Awakenings?



Nee het was zeker geen film, het was echt een documentaire.

Oliver Sacks heb ik nooit gelezen, maar ga ik nu zeker naar op zoek.
quote:Polleke1978 schreef op 21 september 2009 @ 23:52:

Fijn topic dit!

Pretpark Nederland van Michiel van Erp; blijft vermakelijk.

En ik vond 'Valentijn' ook echt prachtig; ik zag haar vorig jaar nog op Lowlands lopen. Mooie, bijna onwereldse verschijning met een hele schare meisjes om haar heen.

Fascinerend is 7up (en 14up, 21 up etc.) Er wordt een aantal Britse kinderen uit verschillende sociale klassen gevolgd tijdens hun gehele leven. Het begint ergens in de jaren 50 en ze worden om de 7 jaar geinterviewd. Binnenkort komt 56up uit.

Ik ben zelf op zoek naar de naam van de muziekdocu's die de historie van een bepaald muziekgenre lieten zien. Volgens mij was het oorspronkelijk van de BBC en is het hier uitgezonden door de NPS of VPRO.ging dat om wereldmuziek, of popmuziek? ik kan me namelijk een paar goede docu's van de BBC of Braziliaanse samba en tropicala muziek herinneren (te vinden op Youtube)
quote:hanke321 schreef op 21 september 2009 @ 23:58:

En laten we Louis Theroux niet vergeten. Die heeft ook heel wat mooie uitzendingen op zijn naam staan.Is dat die man die dat programma over 'The most hated family in America' heeft gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
quote:heejhallo schreef op 22 september 2009 @ 00:06:

[...]





Is dat die man die dat programma over 'The most hated family in America' heeft gemaakt?Ja en ook al gevond: The most hated family in America
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Alle reacties Link kopieren
quote:heejhallo schreef op 22 september 2009 @ 00:06:

[...]

Is dat die man die dat programma over 'The most hated family in America' heeft gemaakt?



Klopt, ik kan me ook een docu van hem over neo nazi's herinneren. Ze wilden graag weten of Louis Joods was en hij bleef zeggen dat het er volgens hem niet toe deed ipv de makkelijke weg kiezen en ontkennen. De nazi's hadden daarvoor namelijk heel beeldend uitgelegd wat ze zouden doen als er een Jood op hun erf kwam.



(qua uitenlijk zou theroux joods kunnen zijn, maar dat is hij niet)
Alle reacties Link kopieren
Een uitzending van document als ik het goed heb over de zanger/muzikant Asmara (dacht dat hij zo heette) die getrouwd was met een Nederlandse, samen een kindje hadden, en naar zijn geboorteland terug gingen kijken waar hij verdronk. Hij was daar een groot reggae-artiest. Zij bleek inmiddels van hun 2de kindje zwanger te zijn, wat ze toen niet wist. Heel mooi en indrukwekkend, omdat alles gefilmd werd en die dood er zeker niet bij hoorde.
Ik vind extremen soms wel interessant. Als je zo'n gekke familie, of bijvoorbeeld een Jesus camp opzoekt kun je eignelijk al nagaan dat het gaat scoren. Ik vind het dan vooral indrukwekkend wegens de 'rariteiten-factor' zeg maar. (Niet dat ik er geen respect voor heb hoor, voor de makers. Integendeel, wil vooral niet cynish overkomen).



Een documantaire met kleiner drama of tragiek (zoals 'De huizen van Hristina' die al genoemd werd), doen me dan bijna meer, omdat het zo meer met mijn eigen alledag te maken heeft (een jonge hoogopgeleide vrouw, met als enig verschil dat ze naar een rijker land is gegaan en daar moet poetsen om aan de kost te komen), of omdat je zo in het persoonlijke leven van een ander terecht komt en met iemands eigen trots, verlangens, schaamte en pijn geconfronteerd wordt.



Daarom heb ik ook altijd dubbele gevoelens mij Michael Moore, die het er soms zo ontzettend bovenop legt, dat het me stoort, ook al is zijn boodschap nog zo interessant.
Alle reacties Link kopieren
Er worden hier prachtige documentaires genoemd, maar ik mis er echt nog eentje.



Forever door Heddy Honigmann.

Op deze docu heb ik heb gewacht totdat hij op dvd uitkwam en er gelijk 5 gekocht zodat ik hem aan mijn familieleden kon weggeven..



Beschrijving van Bol. jeweetwel



Forever laat de mysterieuze schoonheid, de kalmte en de troostende werking van de bijzondere Parijse begraafplaats Père-Lachaise zien, door de ogen van mensen van vlees en bloed. Velen komen vooral voor hun 'eigen' doden: man, echtgenote, vader of zoon. Andere bezoekers laten een briefje voor 'hun geliefde kunstenaar', gekraste woorden op een steen of een bloem achter. Gaandeweg wordt zichtbaar en voelbaar hoe de begraafplaats niet alleen een laatste rustplaats is voor de doden, maar vooral een plek waar de levenden vrede en zelfs inspiratie kunnen vinden.
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic!

Ik denk dat ik me de komende avonden niet zal vervelen, haha!
Alle reacties Link kopieren
Zeitgeist (of Zeitgeist - The Movie) is een documentaire van Peter Joseph uitgebracht in het jaar 2007. Het is vrij verkrijgbaar via Google Video. De film onderzoekt samenzweringen over met name het Christendom, de aanslagen op 11 september 2001, de rol van de Amerikaanse centrale bank (Fed), en het teniet doen van burgerrechten en vrijheden van de bevolking door bijvoorbeeld de Patriot Act.



Zeitgeist bestaat uit drie delen:

Part I: "The greatest story ever told" (het ware verhaal achter Jezus Christus)

Part II: "All the world's a stage" (het creëren van oorlogen)

Part III: "Don't mind the men behind the curtain" (het systeem van bankiers)



Een andere doc is:



Earthlings



Groeten van Bloemenkind©
No offense, maar is Zeitgeist niet een documantaire die ontzettend veel kritiek heeft gehad omdattie heel vaag is en haast niet an bronvermelding doet? (Ik heb het nooit zo op samenzweringscomplotten). Of laat ik het zo zeggen: Ik heb em ook gezien (naar aanleiding van iemand die hierover een topic had geopend op het forum) en waar ik me zwaar aan stoorde was de opeenstapeling van truckjes om bij de kijker een unheimisch gevoel op te wekken (met vooral de achtergrond muziek en het taalgebruik) en dat men met 'bewijs' op de proppen komt wat je nergens na kunt lezen. Raar dat de mensne die dit zo'n fantastische docu vinden omdat hij zo kritisch is, zelf niet wat kritischer op alle fouten zijn (ik snap ook niet dat het steeds om Horus gaat, als Ra de zonnegod was van de Egyptenaren...).



Vooral in deel 1 denk ik: als je echt een leuke docu had willen maken, had een paar bekende godsdienstwetenschappers uitgenodigd (want wat er verteld wordt is absoluut niets nieuws) die het allemaal beter hadden kunnen uitleggen, met verwijzingen naar bronnen.



Ik weet niet, ik voelde me als kijker in ieder geval ontzettend gemanipuleerd. De maker heeft voor mij een duidelijke agenda.
Alle reacties Link kopieren
quote:dorinke schreef op 21 september 2009 @ 22:10:

"Valentijn" vond ik ook indrukwekkend (misschien ook een zembla docu?), over een transgender-jongen/meisje. Is denk ik wel bij uitzendinggemist te zien.Net gekeken. Heel mooi. Wat een bijzonder kind en wat een fijn en warm gezin.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Wat ik vroeger een heel erg leuk programma vond was 'Het blauwe licht', waarbij Anil Ramdas en Stephan Sanders televisie (en ook documanteires) analyseerden of in ieder geval hun mening over gaven en ook vaak hoe het gemaakt was. Dus niet alleen over de inhoud.



Het was wel misschien een beetje elitair (best wel eignelijk 'typisch VPRO'), maar heeft me wel veel aan het denken gezet over hoe programma makers dingen in beeld brengen en waarom.



Zo weet ik nog een keer dat ze veel kritiek hadden op een NCRV of EO programma dat over vrouwen besnijdenis ging. Ze moschten uiteindelijk niet bij de besnijdenis aanwezig zijn (het was in Soedan geloof ik), maar er was wel net een vrouw bevallen die besneden was. Wat ze toen lieten zien was een vrouw, die nog niet eens haar placenta had 'gebaard' (hoe zeg je dat). Het was heel zielig, want het kindje was geloof ik overleden, maar de programmamakers moesten en zouden een besneden Afrikaanse vagina in beeld hebben. Dus, hop de camera op het kruis van deze mevrouw, waarbij een zuster even uitlegde hoe de besnijdenis in zijn werk was gegaan, wijzend op de afwezige schaamlippen. terwijl de navelstreng er nog uithing en deze mevrouw net haar baby verloren had. Terecht werd er opgemerkt hoe respectloos het overkwam.



Nou ja, een hele uitleg, maar sindsdien kijk ik wel anders naar documantaires en actualiteiten programma's. Waarom kiest de maker voor een hoop huilende kindjes in beeld? Waarom zit er dit muziekje onder? En in een hoop documantaires wordt er veel gescript. Wat niet erg is, maar me altijd goed lijkt om je van bewust te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig, ik zit nu nestblijvers te kijken en die vrouw die erin zit ken ik van lang geleden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Jesus Camp is ook een van mijn tenenkrommende favorieten.. heel griezelig!



Baghdad ER vond ik ook erg indrukwekkend, staat op youtube volgens mij, maar ik weet (nog) niet hoe ik moet 'linken'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven