Glutenvrije vleesvervangers

06-04-2017 16:18 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



Ik wil een stuk minder vlees gaan eten en ben hiervoor op zoek naar glutenvrije (en ook lactosevrije) vleesvervangers. Tofu en tempeh zijn mij bekend, maar ik zoek even meer naar het makkelijke 'nep vlees' Bijvoorbeeld vegetarische kipfilet.



Alvast dank voor het meedenken!
-
Alle reacties Link kopieren
quote:Ammenooitniet schreef op 06 april 2017 @ 17:14:

Jullie bevestigen een beetje waar ik al bang voor was, het wordt toch veel zelf maken. Ik denk dat ik maar een vegetarische prep dag moet inplannen in het weekend. Weten jullie toevallig of je falafel goed in kan vriezen?



Dat moet wel kunnen denk ik.

De burgers van Ma vie sans gluten zijn zelfs buiten de koelkast houdbaar. Makkelijk als je het wil meenemen ergens naartoe. Ik vind ze niet allemaal lekker, is even uittesten of kende je ze al?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ammenooitniet schreef op 06 april 2017 @ 17:14:

Jullie bevestigen een beetje waar ik al bang voor was, het wordt toch veel zelf maken. Ik denk dat ik maar een vegetarische prep dag moet inplannen in het weekend. Weten jullie toevallig of je falafel goed in kan vriezen?Het hangt er een beetje vanaf. Je HOEFT geen vleesvervangers te eten. Je kunt ook gewoon volledig onbewerkt en plantaardig eten, dat is misschien nog wel gezonder dan veel met vleesvervangers werken.
Alle reacties Link kopieren
Ah heeft ook nog (sorry, toch tofu) de biologische pittig gekruide tofu-roerbakreepjes. Ook mild gekruid.
Alle reacties Link kopieren
ik vind de burgers van het merk taifun altijd wel lekker, verkrijgbaar bij Ekoplaza. Bij sommige staat 'kan sporen van gluten bevatten', maar de meeste zijn zo te zien gluten- en lactosevrij.

O.a. tofu speltburger, curry ananasburger en daslook braadfilet zijn mijn favorieten
Op deze website kan je glutenvrije burgermix enz. bestellen.

Verstuurt ook naar Nederland



http://www.glutenfreemall ... 00edbb491da4b472cf589&ID=
Alle reacties Link kopieren
Burgers maak ik eigenlijk ook zelf, ik zocht meer naar kip/gehakt. Toch heel erg bedankt hoor! Het klopt wat je zegt @ikbenjevriend, maar gemak is soms ook fijn.
-
Hier wordt de zondag idd veel tijd aan koken besteed ter voorbereiding op de rest vd week..



In sommige gevallen kan je linzen als snelle vervanger van gehakt gebruiken. Soja brokjes zijn erg lekker als je ze goed bereidt /kruid (natuurwinkel).



Bij onze ah xl verkopen ze pakken om zelf (makkelijk) falafel en quinoa burgers te maken. Volgens mij zijn de ah groentenballetjes ook geschikt (weet het niet zeker meer). En onze natuurwinkel verkoopt lekkere kant en klare geschikte falafel en zoete aardappel balletjes.



Ter vervanging van spekreepjes gebruiken we soms zongedroogde tomaat op olie. En we maken (tijdrovend!) zelf heerlijke black beans burgers.
Alle reacties Link kopieren
Glutenvrije loempia's? Moet kunnen. Veel groenten en wat flintertjes ham of kip. En het deeg en de pasta zijn glutenvrij te koop.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Niet echt een vleesvervanger, maar wel fijn als je ook even snel een maaltijd wil: verse curry's van AH. Ze zijn gluten- en melkvrij.



Je hoeft er alleen nog rijst of quinoa bij te koken en klaar ben je



https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... curry-mais
Alle reacties Link kopieren
quote:Ammenooitniet schreef op 06 april 2017 @ 16:46:

@ -Kia-Ora- die slacht voornamelijk sojabonen. Je moet het maar durven natuurlijk.



Falaffel maak ik zelf, helaas heeft de Vegetarische Slager inderdaad nog niet echt glutenvrije producten. Toch bedankt voor het meedenken @ Trevina.



VA foods kende ik nog niet, dank @ Dollycat. Ik neem enkel glutenvrije haver overigens.Brrr, die dingen zijn doodeng en levensgevaarlijk .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 06 april 2017 @ 20:10:

Glutenvrije loempia's? Moet kunnen. Veel groenten en wat flintertjes ham of kip. En het deeg en de pasta zijn glutenvrij te koop.Da's niet echt vegetarisch.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Glutenvrije loempia's zie ik dan weer nergens in de winkels Retrostar?
Alle reacties Link kopieren
quote:ghostly41 schreef op 06 april 2017 @ 16:46:

[...]



Mja wij proberen het wel eens... en dan heb je dus een maaltijd met groente, groente en nog eens groente, in allerlei vormen, maten en bereidingswijzen. Maar uiteindelijk smaakt het allemaal hetzelfde....

Er zijn toch heel veel dingen die geen vlees zijn?

Groentes en fruit natuurlijk, maar ook peulvruchten, paddenstoelen, noten en granen (mais, rijst en quinoa en boekweit bijvoorbeeld zijn glutenvrij) en eventueel nog zuivel en eieren.

Ik eet al zo'n 25 jaar geen vlees meer, en eigenlijk koop ik maar zelden vleesvervangers, maar ik eet heel gevarieerd hoor.

En met tofu en tempé kun je ook meer dan je misschien zou denken op het eerste gezicht (marineren, pakken in de oven, frituren, eerst frituren en dan stoven in een saus, paneren en pakken, etc)

Er zijn vrij veel recepten te vinden online, zeker als je in het Engels zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel zelf maken. Als je veel taugé en kool door de vulling doet dan moet het al gauw lekker worden. Ik denk dat loempiavellen toch wel glutenvrij te koop zijn? Van rijstebloem ofzo? Pasta zeker wel. Of ze lekker zijn is een tweede. Ik heb ooit een tijd glutenvrij gegeten maar was eigenlijk blij dat het niet meer hoefde.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
http://glutenvrijhoorterb ... envrije-bami-en-loempias/



Doe je er een heel klein beetje ham in voor de smaak en verder wat tofublokjes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 06 april 2017 @ 20:45:

http://glutenvrijhoorterb ... envrije-bami-en-loempias/



Doe je er een heel klein beetje ham in voor de smaak en verder wat tofublokjes.Ze is op zoek naar vegetarische gerechten.. ;) (zoals hier boven ook al genoemd)
Alle reacties Link kopieren
Ik zie wel lekkere ideeën langskomen dank daarvoor! Loempia's maakte ik al zelf met rijstpapier, maar altijd met vlees. Dat kan natuurlijk ook goed vegetarisch! Ook nog eens snel klaar.
-
Alle reacties Link kopieren
Loop je bij een diëtist? Ik heb ook coeliakie en een lactoseintolerantie, en ben daarnaast vegetariër, en dat kan dus prima, maar niet met kant-en-klare vleesvervanger. Die zijn er maar heel weinig. Bovendien zei mijn diëtiste ook dat ik met al deze beperkingen nooit een volwaardig voedingspatroon zou kunnen bereiken, en moet ik dus meerdere vitamines bijslikken. Allemaal prima te doen, maar je moet het wel weten natuurlijk! De tips die gegeven zijn vind ik echt goede! Het meeste maak je toch zelf.
Alle reacties Link kopieren
Wat moet je bijslikken dan van je dietist?
Je zou bepaalde producten van Quorn (verkrijgbaar in diverse supermarkten) kunnen proberen.



Volgens de site van Quorn:

Quorn fijngehakt, stukjes en filets zijn geschikt voor een glutenvrij dieet. Alle allergenen worden duidelijk vermeld in de ingrediëntenlijst en het allergieadvies op de achterkant van elke verpakking.
Alle reacties Link kopieren
@Marie 123, ik loop niet bij een diëtist en ben (nog niet) van plan volledig vegetariër te worden, als dat het plan wordt zal ik er uiteraard een opzoeken. Wel wil ik minder vlees eten.



@Zomerjurk, hele fijne tip. Ik ga binnenkort hun gehakt maar eens uitproberen!
-
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 07 april 2017 @ 11:44:

Wat moet je bijslikken dan van je dietist?



Jodium, Selenium, Calcium, B12



Calcium zou je daarvan ook wel voldoende uit producten van alpro enzo kunnen halen, want daar is dat aan toegevoegd, en eet veel kaas ook, maar heb door de coeliakie een slechte botdichtheid, vandaar. Denk dus ook dat t vrij persoonlijk is, maar dit is mijn lijstje. In de praktijk dus een goede multi plus calcium. Dan heb je alles in een keer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven