Hoe maak jij curry?

25-03-2014 17:38 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie de laatste tijd diverse foto's voorbij komen op diverse social media van de heerlijkste curry's (ze zien er in elk geval heerlijk uit). Nu wil ik het zelf ook weleens proberen te maken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende manieren om een curry te maken, ik weet niet waar ik nou moet beginnen! Ik zie recepten met enkel groenten en vlees door elkaar gemengd, en recepten met een saus erbij. Met currypasta, of met tientallen kruiden. De grootst mogelijke keur een groenten en kruiden...

Als ik al eens 'aziatisch' kookte (lees: iets met rijst) dan was dat met behulp van een pak kip madras of een pot chicken tonight . Ik weet nu dus niet zo goed wat ik nou precies moet doen. Welke groenten zijn lekker, welke kruiden? Met of zonder currypasta?

Ik houd niet van curry met zo'n groene saus, wel van geel en rood is ook wel oke. Liefst iets met kip, en zonder vieze kikkererwten.



Hoe maken jullie curry? Hebben jullie tips voor mij, wat lekker bij elkaar smaakt bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik droge kruiden van Jonnie Boer: Thai green curry of Thai red curry. Met een zak wokgroenten, restjes groenten of broccoli, sperziebonen en erwtjes. Vlees, kip of garnalen erbij.

Afblussen met kokosmelk (ik heb nou van die zakjes pasta waar water bij moet, handig als de inhoud van de pan nat is.)

Smakelijk!
Is chicken tonight ook curry? Ik wist trouwens niet eens dat dat nog bestond, heb ik echt al 15 jaar niet meer gegeten

Zelf maak ik curry met zo'n kuipje rode of groene pasta, in combinatie met kokosmelk.
Tof, dat recept van jamie oliver spreekt mij wel aan. Hoeveel gember doe jij daarbij?
Alle reacties Link kopieren
Overigens on te starten met Indiaanse curry is een pot rogan josh van pataks ook een heel goed (en eenvoudig) begin. Vlees, tomaten en (kokos)room erbij. Geloof ik... Misschien effe verpakking lezen





Serveren met komkommersalade, naanbroodje en chutney en u kunt mij wegdragen..!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Tof, ik heb het recept al hahaha Schijn ik gewoon het boek te hebben....ach...
quote:Blusher schreef op 25 maart 2014 @ 19:11:

Curry? Dit is bij ons curry:

[afbeelding]

kon het niet laten.

gaat nu naar de recepten site van de AH
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 25 maart 2014 @ 20:10:

Is chicken tonight ook curry? Ik wist trouwens niet eens dat dat nog bestond, heb ik echt al 15 jaar niet meer gegeten

Zelf maak ik curry met zo'n kuipje rode of groene pasta, in combinatie met kokosmelk.Curry is een mengsel van kruiden en specerijen. Ik heb zo het idee dat de gemiddelde Thai, Indiër chicken tonight als curry ziet.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
En dan een lekkere zelfgemaakte chutney erbij

Zou ook nog eens goed naanbrood moeten hebben, maar tot nog toe voldoet het brood van de marrokaan (soort pannenkoek uiterlijk) ook goed
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb 1 heel belangrijke tip, hoe je het ook klaar maakt, gooi er vooral nog een beetje extra kurkuma bij, (dat is wat kerriepoeder geel maakt), supersterke anti oxidant, echt heel gezond. Omdat kurkuma zo gezond is gooi ik het iedere dag overal in, soms een beetje, soms veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de pasta van blue elephant ! Super lekker
"Dans met je hart, en je voeten zullen volgen."
Alle reacties Link kopieren
Wat is het verschil tussen rode, groene en gele curry?

Ik heb het idee dat rood het meest pittig is, klopt dat? Ik hou niet zo van pittig, welke kan ik het beste gebruiken dan?



Ik ben ook echt een nitwit op dit gebied. Die chutney, hoe eet je dat erbij? Curry en chutney opdeppen/oppakken met naanbrood?
Alle reacties Link kopieren
quote:pierot123 schreef op 25 maart 2014 @ 20:53:

Tof, ik heb het recept al hahaha Schijn ik gewoon het boek te hebben....ach...

Qua gember gebruik ik meestal een duimgroot stuk (hoe meer hoe lekkerder eigenlijk). Hoewel ik van scherp hou, doe ik met het chilipoeder voorzichtig, anders overheerst me dat te veel. Ik gooi er overigens ook wel eens een blikje tomatenpuree mee in, wordt het ietsje zoeter van. En zoals gezegd is het fijn om dit recept een dag tevoren te maken, dan trekt de boel lekker door.

Heel Nederlands gooi ik bij alle groenten ook graag wel eens een handvol rozijnen, of snij ik een klein blik perzikken in stukken en gooi dat ermee in. En dan met couscous, mmmm!
Alle reacties Link kopieren
Hmm lekker curry , en als er dan wat overblijft currypuffs maken. ( kip/ kruidenmengsel in bladerdeeg pakketjes )
Alle reacties Link kopieren
Ik lees bij niemand het thaise recept? Uit Thais boek maakt mijn vriend het. En hij heeft wel ietsje meer nodig dan alleen AH currypasta en kokosmelk haha!



- Blue Elephant currypasta

- Kokosmelk light

- Bamboescheuten

- Vers Limoenblad (bij de toko een doos voor 1,49 uit diepvries, doe je een jaar mee)

- Kip

- Groentes (sugar snaps, groene paprika)

- groene peper (als je geen pasta gebruikt)

- knoflook 1-2 tenen

- Laos / gemberwortel (gewoon bij AH te koop in poedervorm als je het niet kan vinden)

- 2 sjalotten

- korianderzaadjes

- komijn



Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
quote:pop1980 schreef op dinsdag 25 maart 2014 23:01 Wat is het verschil tussen rode, groene en gele curry?

Ik heb het idee dat rood het meest pittig is, klopt dat? Ik hou niet zo van pittig, welke kan ik het beste gebruiken dan?



Ik ben ook echt een nitwit op dit gebied. Die chutney, hoe eet je dat erbij? Curry en chutney opdeppen/oppakken met naanbrood?



Gaat om de pepers die erin gaan.. En de kleur die het gerecht krijgt.

Groen = groene pepers, etc.

Rood kan tot 20 rode pepers hebben in Thailand haha. Daar gaat ook oa kaneel bij en tomaten. Groen is groen door Limoenblad, groene peper.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Kip opbakken, sperzieboontjes erbij, pastasaus met kokosmelk erbij (extra lepel voor extra heet) en op het eind nog kort cherrytomaatjes erbij. Dat is de curry die hier het meest wordt gewaardeerd. Afwisselend geserveerd met rijst of bami.



Die currytaart ga ik eens uitproberen!
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsnem schreef op 26 maart 2014 @ 07:39:

Ik lees bij niemand het thaise recept? Uit Thais boek maakt mijn vriend het. En hij heeft wel ietsje meer nodig dan alleen AH currypasta en kokosmelk haha!

Dat snap ik, maar iemand die een paar dagen geleden Chicken Tonight at in het kader van Aziatisch eten, zou ik rustig beginnen met de recepten.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:EvyBlissy schreef op woensdag 26 maart 2014 10:04 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="mrsnem in "Hoe maak jij curry?"" class="messagelink">mrsnem schreef op 26 maart 2014 @ 07:39</a>:</b>

Ik lees bij niemand het thaise recept? Uit Thais boek maakt mijn vriend het. En hij heeft wel ietsje meer nodig dan alleen AH currypasta en kokosmelk haha!

</div></blockquote>Dat snap ik, maar iemand die een paar dagen geleden Chicken Tonight at in het kader van Aziatisch eten, zou ik rustig beginnen met de recepten.



Ja dat klopt!

Ik denk dat TO gewoon een keertje Thais moet gaan eten en zo erachter komen welke smaakjes lekker zijn ?
Geniet van elke dag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven