Koffie/ Espresso bonen

02-03-2009 12:35 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een koffie addict.

Sinds kort de beschikking over een Saeco koffie machine, waar dus bonen ingaan.



Nu ben ik van alles en nog niks aan het proberen op gebied van koffie bonen.

Heb laatst gehad:

Espresso sicilia van Mocca d'or, was wel lekker, maar net niet.

Lavazza, is ook lekker maar ook niet bijzonder

DE Black, prima koffie

En nog wat AH excellent,

Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een koffie, liefst espresso boon die net even wat extra heeft.



Hebben jullie goede tips?

Ik hou van stevige koffie
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Alle reacties Link kopieren
Ga naar zutphen. Daar zit De Pelikaan. http://www.de-pelikaan.nl/



Als je daar niets lekkers kan vinden weet ik het ook niet meer.



Zo te zien kan je ook online bestellen. Mijn favoriet: Mocca Ethiopië
Alle reacties Link kopieren
Heb je de Illy bonen al geprobeerd?



Wel duur, maar ik vind het erg lekkere koffie
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
Algra- koffie! http://www.algramoccador.nl/

Sinds we deze hebben gaat er niets anders meer in het apparaat!
Alle reacties Link kopieren
Illy, echt de aller aller lekkerste koffie, maar helaas ook vreselijk duur.
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier in de stad zit ook een mocca d'or winkeltje MDK!

Ga er altijd binnen en dan mag je in de koffie bussen ruiken enzo.. heeeeerlijk!!



Denk dat ik die espresso arabica ga proberen de volgende keer!
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Alle reacties Link kopieren
Schoonmoeder had deze vraag ook, en heeft allerlei soorten koffie geprobeerd van Illy t/m DE etc. Nu koopt ze kilozakken espressobonen bij het Kruidvat (voor maar 4,95 geloof ik) en die is echt heel goed ! Zeker het proberen waard !!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een blik Illy gemalen koffie staan, maar da's zo'n gedoe in dat apparaat.

Ik betaal trouwens voor die mokka do'r koffie ook 4 euro per pond. Illy is tegen de 6 toch?

Heb t nog nooit "vers" gehad.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Alle reacties Link kopieren
Heb laatst een kilo zak espresso bij de Aldi gekocht. schijnen ook heel goed te zijn. Ik ga t proeven, heb ze er vanochtend in gedaan.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Alle reacties Link kopieren
En doen jullie wel eens koffie siroop in de koffie?

ik vind het na het eten wel lekker.

Zag die van DE staan maar geen idee of die lekker zijn.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Alle reacties Link kopieren
Simon Levelt heeft lekkere koffiebonen!



en ook hele lekkere bonbons
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo'n inbouwkoffiegeval in mijn keuken waar bonen in moeten.

Nu drinken wij zelf geen koffie (vraag mij niet waarom ik dan ook zo'n ding heb) en krijg ik vaak klachten dat de koffie niet lekker is (bitter ofzo)



Ik heb verschillende bonen van de ah gehad.

Ligt het echt alleen aan de bonen als de koffie niet smaakt?

Of kan het ook andere oorzaken hebben.



Mijn moeder neemt zelfs haar thermoskan met koffie mee naar mij .



Ik wil gewoon lekkere koffie kunnen schenken,maar kan zelf dus niet testen.
Alle reacties Link kopieren
Bonen van Illy en als je het goedkoper wil, bonen van DE.

Teminste, die vind ik het lekkerst!

En die siropen zijn aan mij niet zo besteed, vind ik te zoet. Maar als je van zoet houd is het het proberen waard.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is ook een echte liefhebber van goede espresso, en altijd op zoek naar nóg beter... hij heeft nu ook net een professionele bonenmaler gekocht van Macap



Na lang zoeken en proberen heeft hij nu eindelijk een winkel gevonden waar ze perfecte bonen verkopen: koffiebonen van het merk Bocca, te koop bij Marqt in Amsterdam en Haarlem. De bonen van Brandmeesters zijn oké maar helaas is de kwaliteit niet constant, zelfde koffie is de ene keer donkerder gebrand als de andere keer. Met de bonen van Simon Lévelt hebben wij zelf slechte ervaringen, niet vers en dus niet lekker!
Iry, mijn koffie was ook niet te zuipen, terwijl ik een prof apparaat heb met hele dure bonen. Bij mij ligt het aan de waterleidingen hier. Die zijn gruwelijk oud en geven een bepaalde smaak mee aan het water. Ik lust hier bijv geen water uit de kraan ( 1 km verderop bij mijn vriend weer wel ) en de koffie vind ik pas lekker sinds ik een waterfilter tussen mijn apparaat en de leiding heb laten plaatsen....
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb ik geen oude leidingen pruttel(18 jaar?).

En er zit wel al een filter in het apparaat zelf.

De thee smaakt wel goed namelijk.

Wat voor een filter zit er bij jou nog tussen dan?



Ik davht altijd dat koffie van versgemalen bonen heel lekker zou zijn.

Maar zoals ik nu lees is dat een hele zoektocht.
Alle reacties Link kopieren
Iry, de oorzaak van bittere koffie is vrijwel altijd kalk. Bij espressoapparaten moet je echt om de paar weken ontkalken, anders zijn in no-time de leidingen dichtgeslibd. Bij een volautomatisch apparaat ( eentje die ook de bonen maalt) moet je ook nog eens 1 keer per jaar een servicebeurt laten uitvoeren. Dure grap, maar als je het niet doet dan is de koffie niet lekker en/of je apparaat snel kapot.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoefie schreef op 02 maart 2009 @ 17:50:

Iry, de oorzaak van bittere koffie is vrijwel altijd kalk. Bij espressoapparaten moet je echt om de paar weken ontkalken, anders zijn in no-time de leidingen dichtgeslibd. Bij een volautomatisch apparaat ( eentje die ook de bonen maalt) moet je ook nog eens 1 keer per jaar een servicebeurt laten uitvoeren. Dure grap, maar als je het niet doet dan is de koffie niet lekker en/of je apparaat snel kapot.



Mijn apparaat geeft zelf aan wanneer ik moet ontkalken of reinigen.

Zijn speciale ontkalkings- en reinigingstabletten voor.



Blijft een lampje knipperen, dus je wordt er steeds aan herinnerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:elleinspe schreef op 02 maart 2009 @ 17:55:

[...]





Mijn apparaat geeft zelf aan wanneer ik moet ontkalken of reinigen.

Zijn speciale ontkalkings- en reinigingstabletten voor.



Blijft een lampje knipperen, dus je wordt er steeds aan herinnerd.



Bij ons staat het gewoon in het beeldschermpje, 'Apparaat ontkalken'.

Ik heb 'm nog nooit voor een service beurt weg gedaan, koffie is lekker (ligt wel aan de bonen) en goed heet.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Alle reacties Link kopieren
Illy is lekker, vind ik. Ga anders 's naar een Simon levelt, hebben ze veel, hebben ze er ook verstand van en je kan ook een onsje krijgen om 's te proberen.



Verder staat me bij dat je aangebroken bonen in de vriezer moet bewaren.
Alle reacties Link kopieren
quote:wijnands schreef op 02 maart 2009 @ 22:28:



Verder staat me bij dat je aangebroken bonen in de vriezer moet bewaren.



Je kunt espressobonen het beste bewaren in een droge afsluitbare bus. Als je koffiebonen in de vriezer stopt is dat niet goed voor de vetten die in de bonen zitten, de kwaliteit gaat hierdoor achteruit.

Het beste is om niet te grote hoeveelheden bonen te kopen en deze maximaal een week te bewaren. En dan *hup* naar de winkel voor een nieuwe zak versgebrande bonen...



Ik verwonder me er trouwens wel over dat zoveel mensen enthousiast zijn over Simon Lévelt, wij hebben verschillende soorten bonen geprobeerd, maar de bonen waren vaak allesbehalve vers...
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik moet eerlijk bekennen, ben er ook een jaar of 6 niet geweest.
Alle reacties Link kopieren
Probeer Culinair-Espresso eens via internet, je krijgt bij een proef KG.. 25% korting. deze koffie wordt nooit bitter!
Alle reacties Link kopieren
Mijn mooie Saeco machine was laatst kapotgegaan. Bij het service centrum werd me verteld dat dat kwam door het gebruik van de verkeerde bonen. Ik gebruikte ook altijd goedkope koffiebonen (minder dan €10 per kilo). Het bleek dat daaraan conserveermiddelen worden toegevoegd, en de binnenkant van mijn apparaat was er helemaal zwart van uitgeslagen. Het grappige is dat vooral DE een slechte naam schijnt te hebben in de espressomachinewereld. De tip die ik kreeg was dus GEEN goedkope bonen meer kopen, en die heb ik maar opgevolgd. ik bestel nu via het internet Cafés Pont El Si-Señor.(weet niet of ik hier de website mag noemen?) Kost wat, maar het is heeeeerlijk. En m'n machine blijft schoon. De man van het service centre vertelde me ook nog dat als de bonen glimmen het foute boel is. Ze moeten er mat uitzien.
Alle reacties Link kopieren
Alle koffie uitgeprobeerd ongeveer, maar wij kopen steeds toch weer Bruno Uno van The Coffeefactory (ook online te bestellen trouwens).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven