Makkelijk, snel en uit de diepvries

21-02-2017 22:03 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal! Ik zoek makkelijke en lekkere recepten om maaltijden op voorhand te maken en dan in te vriezen. Aangezien wij een gezin zijn met pubers en rare werktijden is er niet altijd tijd om te koken. Nu wil ik dus een of twee gerechten maken en deze dan in porties invriezen zodat er altijd "vers" eten voor handen is, wanneer we weer van die hectische dagen hebben waarop iedereen op een ander tijdstip dient te eten. Spagetti en macaroni hebben we al genoeg gegeten... ook nasi zou nog kunnen, maar veel verder komt mijn inspiratie niet. Wie heeft lekkere recepten die ook na t ontdooien nog lekker zijn? Ik ben vol verwachting:-)
Alle reacties Link kopieren
Ik eet ook bijna altijd van de magnetron.



Vandaag had ik zuurkool stampot.

Soms maak ik rijst met pindasaus boontjes en wat gehakt. En dan alles in porties invriezen.



Je kan ook quiche maken. Met ham prei, of ham broccoli. Kip sate jammmm



Of een ovenschotel bloemkool met aardappel



Lasagne in porties in de vriezer.

Andijvie stamppot

Spaghetti macaroni maar daar vroeg je niet om.



Wat ik soms ook meeneem is koude salade of koude wraps die maak ik dan in de ochtend en eet ik in de avond op. Dat zou ook nog kunnen.



Succes iig ik lees ook even mee,

Ik eet namelijk altijd op werk met enkel een magnetron
Alle reacties Link kopieren
Sorry, geen ervaring met diepvries maar ik kook op maandagmorgen voor maandag dinsdag en woensdag. En op donderdag voor donderdag, vrijdag en zaterdag en op zondag eten we extra lekker maar kook ik op de dag zelf.



Ik zet het in de koelkast en daarna 'PING', heel snel klaar als ik uit het werk kom



Laatst zelfgemaakte erwtensoep uit de vriezer. Zo zeg, wat duurde dat láng om te ontdooien. Doe ik nooit meer. Je moet bij de vriezer dus de dag ervoor het al eruit halen. Zal wel logisch zijn maar had ik nog nooit bedacht

We hebben normaal alleen brood in het vriezerlaatje liggen, of gewoon leeg.



Wat ik maak is nu trouwens vooral verse groenten voor de kookdag (deze week waren dat boontjes) stamppot voor de dag erna (spruitjesstamp met spekjes en kaas) en stoofpotje ofzo voor dag drie met rijst. (was hachee)

Donderdag bak ik dan aardappels op als die van maandag nog over zijn en weer verse groente (in roomboter met honing geroerbakte witlof met tartaartje) voor vrijdag couscous (vind het lekker als die groenten heel lang gestoofd zijn, bak ook de typische dunne worstjes erbij al) de couscous zelf is écht geen werk, gewoon water overheen doen) en voor zaterdag ovenschotel (lasagne)



Zondag kijken we waar we zin in hebben.

Ik eet dus niet altijd lasagne op zaterdag maar wel bijna altijd een ovenschotel
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 februari 2017 @ 23:10:

[...]



Kook jij je aardappels maar 15 minuten ?Eén aardappeltje maar hè
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 22 februari 2017 @ 00:16:

[...]



Eén aardappeltje maar hèAls je 'm in 10 stukjes snijdt, lukt dat idd wel.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Loempia's maken en invriezen.

Perfect voor de diepvries.
Boeuf Bourguignon

Stamppot



Dat zijn de enige maaltijden die wij in grote hoeveelheden koken en invriezen. Bij BB moet je dan nog wel rijst of aardappelen koken/bakken. Maar ik vind het uit de diepvries bijna nog lekkerder dan vers bereid. Stamppot dan weer niet.
Je kunt nog soep met ciabatta's doen, quiche, tortillavulling, Shepherd's pie, of pom.
Misschien ook eens kijken naar een slowcooker? Ik ben redelijk fan.

Op het internet zijn veel recepten te vinden waarbij je wellicht wat preptijd kwijt bent (deze schema's zitten zo in elkaar dat je redelijk in bulk boodschappen doet en voorbereidingen) maar het resultaat is wel dat je voor je het weet voor een halve of maand aan maaltijden in de diepvries hebt zitten.

Voordeel is dat je alles gewoon samen in kunt vriezen in een bak of diepvrieszak en je kunt het bevroren in de slowcooker doen. S'ochtends om 8u erin en om 5u s'avonds is het klaar om te eten



Ik heb bovenstaand nog niet geprobeerd maar wij zijn ook maar met zn 2-en, het is meer voor gezinnen geloof ik Wel gooi ik bv vaak bevroren kipfilet in mijn slowcooker met bv een lekkere saus en als ik terug uit het werk kom hoef ik daar alleen nog even groenten bij te maken wat misschien 8min duurt.
quote:pejeka schreef op 21 februari 2017 @ 22:22:

[...]

Echt niet. Om het smakelijk te maken en smakelijk op te warmen, ben je ook al snel een kwartier verder. Dus de tijdwinst met gewoon in 20 minuten even wat vers op tafel zetten is miniem.

Gewoon iets vers in elkaar flansen in twintig minuten betekent dat ik twintig minuten heel druk ben in de keuken.

Iets in de oven of magnetron opwarmen in 20 minuten betekent dat ik ondertussen iets anders kan doen. Tafel dekken, omkleden, nog even een salade erbij maken. Etc.
quote:kimkim78 schreef op 21 februari 2017 @ 22:25:

Ik snap dat een aardappeltje koken of stukje vlees bakken idd de tijd niet is. Maar ik werk avonden en wil dan daar ook warm eten met alleen magnetron tot beschikking. Kids zijn pubers, werken ook hun bijbaantje, half 7 thuis en ik wil niet dat ze alleen koken. Man draait wisselende diensten, moet vaak ook s'avonds nog weg, dus hup, bakje in de micro en door!! Tips van enkel pastasaus en pasta later koken zijn dus geen optie...Waarom niet? Ze zijn dus minstens vijftien anders hadden ze geen bijbaan. Hier maken de zoons (14 en 17) twee of drie dingen zo klaar. Dochter (19) kan bijna alles wel maken.
Alle reacties Link kopieren
Grappig, TO heeft gewoon een gerichte vraag maar niet iedereen is het ermee eens. Typisch Viva...
Alle reacties Link kopieren
google eens op mealprep(ping) veel leuke recepten die je vooraf kunt maken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Zebra123 schreef op 22 februari 2017 @ 07:47:

Grappig, TO heeft gewoon een gerichte vraag maar niet iedereen is het ermee eens. Typisch Viva...Dat maakt Viva nou zo leuk. Je vraagt recepten om een probleem op te lossen. Door de info die je geeft over dat probleem zien anderen ook heel andere oplossingen en die krijg je er dan gratis bij. Leuk toch?
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de tips! De pilav vind ik een super idee en heel veel andere bruikbare tips:-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven