Vers koken en bakken!

25-08-2015 10:16 2707 berichten
De laatste tijd staat het mij meer en meer tegen: Knorr pakketten, koekjes die niet meer zo lekker zijn, die nare nasmaak van suiker in mijn mond, al die conserveringsmiddelen en zout...



Ik ben een beetje (understatement) een chaotisch mens en neem dus de tijd niet voor het koken. Bakken zonder Koopmans pak heb ik al heel lang niet meer gedaan. Terwijl ik echt kan genieten van een zelfgemaakte havermout koek of een maaltijd waar ik een uur (of uren) op staan heb zwoegen. Dus, wil ik meer goede maaltijden koken zonder pakjes en zakjes, met meer verse ingrediënten. Omdat ik weet dat het beter voor ons is, als gezin, maar ook dat ik er gelukkiger van word. Ik heb het nooit toe willen geven, maar het kook - gen wat mijn moeder bezit, heb ik ook gekregen. En ik merk dat ik daar toch wat mee wil doen.



Maar goed, ik presteer beter onder een goede druk, dus zoek ik mensen die eigenlijk hetzelfde willen doen. Recepten delen, schop onder de kont geven, tips en adviezen uitwisselen. En doorgeven wat je gaat maken vandaag!



Dus, welke pakjes - en zakjeskoker die het roer wil omgooien, doet met mij mee?



Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze nog nooit op! Maar zag hier wel lekkere dingen tussen staan!
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie bekend met de kookboeken van 'Koken zonder pakjes en zakjes' van Karin Luiten? Zit eraan te denken eentje voor mijn verjaardag te vragen.
Estranged met een hoofdletter D
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 15 augustus 2016 @ 09:15:

Ik ben niet zo van de papaya maar het ziet er wel leuk uit idd.



Iemand nog een goed recept voor mn rapenstelen die op moeten vanavond? Niet met aardappelen want ik heb gister al krieltjes gegeten en straks bij de lunch alweer.

Ze zijn trouwens best stug waardoor ze ook minder geschikt zijn om rauw te verwerken...Misschien gewoon lekker simpel roerbakken? Beetje sojasaus, misschien een tomaatje meebakken, wat gember en knoflook. Dan kun je het met rijst eten en evt een omeletje? Je kunt ook omelet maken met de raapstelen erin.
Estranged met een hoofdletter D
quote:simone789 schreef op 14 augustus 2016 @ 11:14:

vndg artisjok en rijstkaaskoek. ben dol op beiden. rijstkaaskoek maak je door rijst te koken, eitje er doorheen, met wat geraspte kaas. zout en peper. en dan in de koekenpan als een platte koek uitsmeren. en iets vn 15 minuten aan beide kanten bakken. totdat gaar is en knapperige korst heeft. beetje op gevoel dit. heerlijk! ook heel lekker met tomatensalade.





Klinkt lekker, die rijstkaaskoek! En ook erg simpel. Die gaat op mijn lijstje om eens uit te proberen Ik houd van rijst haha.



Gisteravond heeft vriend een stoofschotel met ribrunderlappen gemaakt, was erg lekker! Beetje winters maar had ik wel behoefte aan. Hij had het opgezet met een blikje gepelde tomaten, tomatenpuree en pompoen. Daarbij verwarmende kruiden zoals kruidnagel, speculaaskruiden, gember en beetje rode peper. Laatste halfuur nog groenten erbij gegooid. Vriend at er zoete aardappel bij en ik witte rijst.
Alle reacties Link kopieren
ik ga deze week voor het eerst rendang maken, eet al heel vaak rijst, ben er ook gek op, maar misschien is een combi met zoete aardappel hierbij ook een goed idee? weet eigenlijk niet of kokossaus met zoete aardappel kan. vast wel.
Oh ja dat is heel lekker hoor Simone! Ik maak ook weleens een curry en dan eet ik er zoete aardappel bij. Vriend en ik vinden dat juist goed erbij passen Vooral lekker als je het in het prutje mee laat koken, maar je kan het er achteraf ook makkelijk overheen gieten.
Alle reacties Link kopieren
thnx! ik heb het gelijk op het boodschappenlijstje gezet
Ik ben heel benieuwd naar je rendang, lijkt me zo lekker! Wel echt een gedoe, met zo veel kruiden.



Vanavond maak ik gewone en zoete aardappels uit de oven. Eerst kook ik de met schil in stukjes voor, ongeveer 5 minuutjes. Daarna gaan ze nog zo'n 30/40 minuten in de oven.

Daarbij maak ik ook kippenvleugels uit de oven, in soyasaus (tamari) en honing. Kan ik dat gewoon tegelijk in de oven maken? Het moet wel op aparte platen.
quote:Zharon09 schreef op 15 augustus 2016 @ 15:51:

Ik ben heel benieuwd naar je rendang, lijkt me zo lekker! Wel echt een gedoe, met zo veel kruiden.



Vanavond maak ik gewone en zoete aardappels uit de oven. Eerst kook ik de met schil in stukjes voor, ongeveer 5 minuutjes. Daarna gaan ze nog zo'n 30/40 minuten in de oven.

Daarbij maak ik ook kippenvleugels uit de oven, in soyasaus (tamari) en honing. Kan ik dat gewoon tegelijk in de oven maken? Het moet wel op aparte platen.Ja dat kan wel op zich. Zoete aardappels moeten op zo'n 200 graden. Voor kip vind ik dat wel een hoge temperatuur (blijft gewoon lekkerder als je het wat langer op een lage temperatuur doet) dus het kan zijn dat het wat droog wordt. Kip moet ongeveer 40 minuten per kilo dus wel even uitrekenen dat het er niet te lang of te kort in zit.
@zharon, geen probleem, zo doe ik het ook altijd (alleen kook ik de aardappeltjes nooit voor)
Ik doe alles op 180 graden, dan doe ik de aardappeltjes wel wat langer
quote:Zharon09 schreef op 15 augustus 2016 @ 16:54:

Ik doe alles op 180 graden, dan doe ik de aardappeltjes wel wat langer



wordt vast superlekker!



ik loop nu inspiratieloos door de supermarkt
quote:Elisabeth1988 schreef op 15 augustus 2016 @ 17:03:

[...]





wordt vast superlekker!



ik loop nu inspiratieloos door de supermarktHaha, ik ken het. Zo vaak dat ik echt eeuwen door de supermarkt loop, dingen in mijn mandje gooi en vervolgens weer terug leg.
quote:Elisabeth1988 schreef op 15 augustus 2016 @ 17:03:

[...]





wordt vast superlekker!



ik loop nu inspiratieloos door de supermarkt



En wat is het geworden? Ik ken het kookboek "zonder pakjes en zakjes" trouwens niet.



Ik ben een stuk later thuis dan gepland en ben nu al hongerig (net wel een haring gesnoept) dus ik houd het makkelijk vanavond met wat ik in huis heb. Rundergehakt met wortel, ui, raapstelen en tomaatjes uit de wok op een wrap. Even kijken of ik er een tomatensausje bij maak of iets ga proberen met kerrie/kokos wat me iets spannender lijkt.
Gepaneerde bloemkool met honing/knoflooksaus

Ik had nog een artisjok en geroosterde aardappelen in de koelkast dus vind t wel goed zo
Wow dames, dat klinkt eigenlijk allemaal wel lekker voor een inspiratieloze dag!



Zharon, ben echt jaloers op jou, met je goed kokende vriend. Mijn man heeft twee linkerhanden met koken... Zijn moeder heeft hem en zijn drie broers, heel traditioneel, niets bijgebracht over koken en het huishouden. Hij probeert het wel, maar je merkt gewoon dat hij daar veertig jaar te laat mee is begonnen. Beetje bij beetje komt er handigheid in.



Wij hebben gisteren ravioli gehaald, verse van de supermarkt. Maar toch, lang houdbaar hoor. Wil het toch eens proberen zelf te maken. De rest van de week leven we een beetje op ons laatste beetje loon, dus de diepvries wordt aangesproken en we gaan pannenkoeken bakken deze week. Niet veel bijzonders dus.
Ik heb nog nooit artisjok gegeten eigenlijk, is dat lekker?



@Fleet, hahaha arme jij. Het is al heel wat dat hij het probeert toch, dat is ook wat waard Vriend heeft 4 jaar op kamers gewoond, dus die moest toen altijd wel koken. Echter altijd met pakjes en zakjes natuurlijk. Ik woonde nog thuis en kookte daar nooit, dus ik heb de basics eigenlijk van hem geleerd (aka, dingen snijden en in de wok gooien). Toen we samen gingen wonen ging ik altijd koken, want hij werkt fulltime en ik studeer. Ik was ook steeds meer bezig met voeding en gezondheid dus al snel werd dat vers koken. Ik kook nu nog altijd doordeweeks en hij kookt vaak in het weekend. Ik ''help'' dan wel mee (of eerder, geef allerlei instructies/opmerkingen), maar eigenlijk moet ik dat niet doen want meestal vindt hij dat ik alleen maar in de weg loop of me er te veel mee bemoei Hij kan wel prima koken, maar hij kookt op een andere manier dan ik.



Het eten gisteravond was super lekker trouwens! De aardappeltjes uit de oven waren goed gelukt, lekker krokant geworden. De kip smaakte ook goed en was mals.
Ik ben ook jaloers op zo'n man! Die van mij eet zelf geen groenten behalve een paar slappe varianten uit een potje (ja echt) dus we koken best vaak apart van elkaar. Prima nu we met zn twee zijn maar als er straks ook een kleine bij is gaat dat nog wel lastig worden...



M'n eten was trouwens verrassend goed geslaagd gister, ik had er uiteindelijk tomatensaus met garam masala bij gedaan. Heb voor de lunch nog wat vulling gemixt met volkoren pasta, spinazie, feta en extra tomaatjes.



Ik heb ook een heerlijke combi op brood ontdekt vanmorgen, plakjes peer, paranoten, brie en spinazie. Mmmm
Alle reacties Link kopieren
@ zharon - artisjok is echt een aanrader, een vn mn favo groenten en het bevat veel anti-oxidanten. heel gezond!
Alle reacties Link kopieren
mijn eerste rendang staat op het vuur, met de kruiden viel het reuze mee, en de pasta ervan maak je in de blender/keukenmachine dus geen eindeloos gedoe met de vijzel.



ben benieuwd hoe het gaat worden / smaakt!



dit is een vn de gerechten die al lange tijd op mn lijst stond om ns te maken, net als scones en .....
Alle reacties Link kopieren
Vraagje tussendoor: in hoeverre maken jullie gebruik van bv. bonen uit blik, tomatenstukjes uit blik? Ik vind dit zulke handige producten en bv. kikkererwten zelf koken is erg veel werk (qua wachttijd bedoel ik dan vooral).
Estranged met een hoofdletter D
Alle reacties Link kopieren
kikkererwten soms uit pot, afhankelijk vn het gerecht / de bereiding.



bonen altijd uit pot. ik vind dat weken en koken veel teveel gedoe. en kost ook veel energie dus zo duurzaam is dat niet. hoewel ik op groen gas kook.



tomaten nooit uit blik, ik maak echt altijd zelf tomatensaus. zóveel lekkerder.
@yevpraksiya die gebruik ik gewoon hoor, veel te makkelijk soms. Tomaten ontvel ik ook zelf regelmatig maar kikkererwten haal ik altijd uit blik.



Vandaag weer eens zelf een recept bedacht from scratch en dat is erg goed uitgepakt. Ben er trots op hartige cake op basis van spelt bloem en Turkse yoghurt met feta, oude kaas, noten, ui, olie, zongedroogde tomaten, oregano en spinazie.

Ik heb dit keer wel bijgehouden wat en hoeveel ik er van alles heb ingestopt zodat ik t recept kan uitschrijven.



Ideaal om ook weer wat plakjes in de vriezer te leggen als voorraad.



Voor vanavond nog geen idee en gister was ik te moe om nog iets te doen en heb toen een zelfgekochte pizza in de oven gedaan
Artisjok is heel lekker! In een salade of pastagerecht echt helemaal geslaagd.



Marloes, ben eens benieuwd hoe dat gaat lopen straks! Klinkt nu best handig, voor straks wat minder. Ik weet nu wel dat ik dan wel bof met een man die gewoon alles eet wat ik hem voorzet.



Simone, hoe is de rendang uiteindelijk nog geworden?



Yev (als je het niet erg vindt als ik even inkort ), ik maak er veel gebruik van. Voornamelijk tomaat. Handig bij pastasaus, chili, stoofpotten en soepen. Heb sinds ik vers kook zeker vier blikken per week in huis.



Ik weet nog niet wat ik na morgen ga koken. Heb me in ieder geval voorgenomen één nieuw recept uit te proberen deze week. Ik dacht aan zondag, aangezien het dan maar 19 graden wordt en gaat regenen. Dat nodigt wel uit om lang in de keuken te staan, en ik dacht zelfs aan een herfstachtig gerecht. Een stamppot, of een stoofgerecht. Ik houd gewoon van de herfst.



Deze week ga ik een ongezond baksel maken, het wordt een chocolade fudge taart met zeezout en een bastogne bodem. Mijn beste vriendin komt op bezoek, dus leek me wel een goed moment.
Alle reacties Link kopieren
Ja, tomaten wissel ik mee af. Ik ontvel ze ook vaak zelf want zoveel werk is het niet maar soms vind ik het handig om een blikje met sap erin te hebben voor bepaalde gerechten. Goed om te lezen dat ik niet de enige ben met bonen uit blik haha. Ben weleens aan de gang geweest hoor met zelf weken en koken, maar wat een werk zeg.
Estranged met een hoofdletter D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven