Wat serveren de viva dames met kerst?

08-12-2015 13:04 283 berichten
Hallo dames hebben jullie al een idee wat jullie met kerst klaar maken? Is het simpel of ga je voor luxe? Leuk als jullie je verhalen delen.
quote:paleviolet schreef op 09 december 2015 @ 17:45:

[...]



Dat is ook zo, sommige mensen kunnen slecht koken.

Mijn ex af en toe zo'n bui dat hij ineens heel erg zijn best ging doen (vooral ook rond de kerst,om mij te "ontzien"), en dan zaten we met lijmerige aardappelpuree, iets wat zo erg verbrand was dat ik niet meer durfde te vragen wat het was, en nog wat andere dingen die altijd standaard te rauw of te gaar waren, of precies gaar maar dan ineens bremzout.

Alles overgoten met een sausje uit een pakje, dat zelden gebonden was omdat hij vergat dat je het nog even aan de kook moet brengen (hij mengde het poeder met water uit de waterkoker en gooide het spul dan zo over het bord)



Eigenlijk heb ik ook wel eens gedacht dat hij het er om deed, zodat ik de rest van het jaar zou koken



Zo kookt mijn man ook ongeveer .Ik heb hem in die vijftien jaar intussen wel kunnen leren hoe je saus uit een pakje bereidt, en dat je af en toe in de aardappels moet prikken om te zien of ze gaar zijn.De Conimex marinademix bereidt hij niet meer als saus. En kant-en-klaar vlees bereiden kan hij inmiddels ook, hij vergeet tenminste niet meer de speklappen te kruiden en de zwarte stukjes roet die door moesten gaan voor rul gebakken gehakt zijn ook verleden tijd.



Maar als het iets ingewikkelder wordt neem ik toch liever het stokje maar over, al ben ik dan ook echt geen Jonnie Boer hoor (of hoe die kerel ook heten moge). En eerlijk is eerlijk: mijn man kan wel heel mooi snijden. Bij mij wordt het altijd een ongestructureerd zooitje, als het maar kapot is zeg maar, terwijl hij alles zowat juliënne snijdt en nog precies even groot ook. Hij kan ook prachtige gehaktballetjes maken, terwijl die van mij in grootte altijd variëren tussen tennisballen en miniknikkertjes en qua vorm van alles kunnen zijn behalve bolvormig.
quote:paleviolet schreef op 09 december 2015 @ 17:58:

[...]



Neuh, maar het zou in mij echt niet opkomen dat het zó belangrijk is, er zit toch geen crack in?
quote:paleviolet schreef op 09 december 2015 @ 17:58:

[...]



Neuh, maar het zou in mij echt niet opkomen dat het zó belangrijk is, er zit toch geen crack in?

Ach er is ook zoveel wat ik niet te pruimen vind bijvoorbeeld garnalen maar als ik weet dat ik een gast krijg die het heerlijk vind is het een kleine moeite om op tafel te zetten.

Als ik het maar niet hoef te eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 09 december 2015 @ 18:01:

[...]



Ach er is ook zoveel wat ik niet te pruimen vind bijvoorbeeld garnalen maar als ik weet dat ik een gast krijg die het heerlijk vind is het een kleine moeite om op tafel te zetten.

Als ik het maar niet hoef te eten.

Ik ken eigenlijk geen mensen die zo kieskeurig zijn gelukkig, en zelf vind het idee van één specifiek lievelingsgerecht en dat je dan vooral dat wilt eten ook vrij bizar voor een volwassene,er zijn toch altijd wel meer dingen die je heel lekker vind?

En dat die persoon niet schijtziek word van die garnalen, als iedereen altijd dat maar haalt
Alle reacties Link kopieren
quote:Isa_Bela schreef op 09 december 2015 @ 09:27:

[...]





Ik zou er zeker niet voor thuisblijven, maar ik zou wel even vreemd opkijken. Elisabeth vraagt zich af of de familie het überhaupt op zal merken dat er geen vlees is. Ja natuurlijk merk je dat.Ik nodig zo vaak mensen uit voor een etentje en maak dan iets vegetarisch, niemand die daar over zeurt hoor. En dat kan met kerst ook gebeuren. Er is genoeg lekkers toch?
quote:paleviolet schreef op 09 december 2015 @ 17:58:

[...]



Neuh, maar het zou in mij echt niet opkomen dat het zó belangrijk is, er zit toch geen crack in?



En als ik met iemand zou samenwonen zou het weer anders zijn, want dan word het lastig als je altijd samen wilt eten, maar dat iemand die af en toe bij je komt eten precies zijn/haar lievelings eten verwacht, dat vind ik echt verwend prinsessengedrag.Wat een gezeur. Ik ben echt heel erg die-hard vegetariër geweest, tot boekweit en gierst aan toe. Maar als ik iemand te eten kreeg die graag vlees lustte gooide ik met liefde een dood beest in de pan hoor. En nee, dan gooide ik mijn pan daarna niet weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fenrir-Greyback schreef op 09 december 2015 @ 18:06:

[...]





Wat een gezeur. Ik ben echt heel erg die-hard vegetariër geweest, tot boekweit en gierst aan toe. Maar als ik iemand te eten kreeg die graag vlees lustte gooide ik met liefde een dood beest in de pan hoor. En nee, dan gooide ik mijn pan daarna niet weg.

Als ik met iemand samenwoon doe ik het ook wel hoor, en als iemand erom vraagt zou ik het ook wel doen (gebeurt eigenlijk nooit) maar standaard kook ik niet met vlees nee.

Maar ik begrijp nu dat het heel onbeschoft en raar is om niet even te vragen of iemand vlees blieft, omdat het serveren van vlees blijkbaar het toppunt van gastvrijheid is?
Alle reacties Link kopieren
De kwaliteit van de gourmetpakketten van de Nederlandse supermarkten laat te wensen over, blijkt uit een steekproef van Wakker Dier. In drie van de zeven onderzochte pakketten zat vlees dat al duidelijk aan het bederven was. In één van de schotels troffen de onderzoekers zelfs de gevaarlijke salmonellabacterie aan.



Consumenten werken bij het gourmetten niet altijd even hygiënisch. Ze zetten het vlees vaak een tijd buiten de koelkast, gebruiken dezelfde vork voor rauw en gebakken vlees en verhitten het vlees niet altijd goed

Wakker Dier

Van dit laatste heeft de dierenwelzijnsorganisatie de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de betreffende supermarkt inmiddels op de hoogte gebracht.



De onsmakelijke E.coli bacterie, beter bekend als de 'poepbacterie', werd vijf keer aangetroffen in de gourmetpakketten. Ook werd er een zogeheten listeriabesmetting ontdekt in een van de schotels. Deze bacteriën kunnen leiden tot een voedselinfectie. Vooral bij zwangere vrouwen is dit gevaarlijk omdat het kan leiden tot een miskraam of vroeggeboorte.



27 monsters

Milieu-organisatie Wakker Dier wil geen namen van supermarkten bekendmaken omdat het om een steekproef van slechts zeven vleespakketten gaat. De organisatie liet vleespakketten onderzoeken die in de aanbieding waren bij zeven verschillende supers. Daarvan werden 27 monsters genomen, van verschillend gourmetvlees.



Wakker Dier vindt dat extra hygiëne van supermarkten juist bij gourmetschotels mag worden verwacht. ,,Consumenten werken bij het gourmetten niet altijd even hygiënisch. Ze zetten het vlees vaak een tijd buiten de koelkast, gebruiken dezelfde vork voor rauw en gebakken vlees en verhitten het vlees niet altijd goed'', stelt de organisatie.
Al een account? Log dan hier in.
quote:paleviolet schreef op 09 december 2015 @ 18:10:

[...]



Als ik met iemand samenwoon doe ik het ook wel hoor, en als iemand erom vraagt zou ik het ook wel doen (gebeurt eigenlijk nooit) maar standaard kook ik niet met vlees nee.

Maar ik begrijp nu dat het heel onbeschoft en raar is om niet even te vragen of iemand vlees blieft, omdat het serveren van vlees blijkbaar het toppunt van gastvrijheid is?



Met kerst zou ik het wel vragen, want dat schijnt een heel bijzonder culinair moment te moeten zijn en voor sommige mensen is een maaltijd zonder vlees nou eenmaal geen maaltijd. Maar meestal ken je je pappenheimers toch wel, lijkt me.



Voor een gewoon tussendoor etentje zou ik niet zo moeilijk doen inderdaad. Ik doe het hier nu juist andersom: als ik vegetarische vrienden te eten krijg kook ik dus vegetarisch. Ja, ook mijn carnivore man eet dan vegetarisch zonder te zeuren . Nou kan ik ook best leuk vegetarisch koken, dat scheelt.
quote:paleviolet schreef op 09 december 2015 @ 18:05:

[...]



Ik ken eigenlijk geen mensen die zo kieskeurig zijn gelukkig, en zelf vind het idee van één specifiek lievelingsgerecht en dat je dan vooral dat wilt eten ook vrij bizar voor een volwassene,er zijn toch altijd wel meer dingen die je heel lekker vind?

En dat die persoon niet schijtziek word van die garnalen, als iedereen altijd dat maar haalt

Och van de meeste mensen die komen eten weet ik wat ze lekker vind dus ja dan haal ik dat ook als ik het zelf niet lekker vind.!

Maar goed het komt er dus op neer dat mensen bij jou moeten eten wat de pot schaft maar als jij bij hen eet moeten ze zich ook aan jouw vegetarische pot aanpassen..
quote:yasmijn schreef op 09 december 2015 @ 18:14:

De kwaliteit van de gourmetpakketten van de Nederlandse supermarkten laat te wensen over, blijkt uit een steekproef van Wakker Dier. In drie van de zeven onderzochte pakketten zat vlees dat al duidelijk aan het bederven was. In één van de schotels troffen de onderzoekers zelfs de gevaarlijke salmonellabacterie aan.



Consumenten werken bij het gourmetten niet altijd even hygiënisch. Ze zetten het vlees vaak een tijd buiten de koelkast, gebruiken dezelfde vork voor rauw en gebakken vlees en verhitten het vlees niet altijd goed

Wakker Dier

Van dit laatste heeft de dierenwelzijnsorganisatie de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de betreffende supermarkt inmiddels op de hoogte gebracht.



De onsmakelijke E.coli bacterie, beter bekend als de 'poepbacterie', werd vijf keer aangetroffen in de gourmetpakketten. Ook werd er een zogeheten listeriabesmetting ontdekt in een van de schotels. Deze bacteriën kunnen leiden tot een voedselinfectie. Vooral bij zwangere vrouwen is dit gevaarlijk omdat het kan leiden tot een miskraam of vroeggeboorte.



27 monsters

Milieu-organisatie Wakker Dier wil geen namen van supermarkten bekendmaken omdat het om een steekproef van slechts zeven vleespakketten gaat. De organisatie liet vleespakketten onderzoeken die in de aanbieding waren bij zeven verschillende supers. Daarvan werden 27 monsters genomen, van verschillend gourmetvlees.



Wakker Dier vindt dat extra hygiëne van supermarkten juist bij gourmetschotels mag worden verwacht. ,,Consumenten werken bij het gourmetten niet altijd even hygiënisch. Ze zetten het vlees vaak een tijd buiten de koelkast, gebruiken dezelfde vork voor rauw en gebakken vlees en verhitten het vlees niet altijd goed'', stelt de organisatie.



Fijn, en nu?



Ik koop trouwens nooit gourmetschotels. Die stop ik in mijn holle kies.



En Wakker Dier zou wel wat beters aan zijn hoofd moeten hebben dan de keukenhygiëne van vleeseters. Hoe meer mensen er ziek worden van vlees hoe beter toch.
Ik denk trouwens ook niet dat mensen dagelijks garnalen eten hoor daar zou je idd schijtziek van worden net als elke dag boerenkool met worst.
Dat soort berichten doet wakkerdier expres voor de feestdagen, en het is niet iets nieuws.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 09 december 2015 @ 18:01:

Ach er is ook zoveel wat ik niet te pruimen vind bijvoorbeeld garnalen maar als ik weet dat ik een gast krijg die het heerlijk vind is het een kleine moeite om op tafel te zetten.

Als ik het maar niet hoef te eten.Er zit nogal een verschil tussen iets 'niet lusten' of iets 'uit principe niet eten'. Dat kun je toch niet serieus vergelijken? Als vegetariër wil ik niet meewerken aan de bio-industrie en het doden van levende wezens. Dat is mijn principe, mijn levenswijze. En dat principe gooi ik echt niet overboord omdat een verwende Miep of Truus perse vlees bij elke maaltijd blieft. Dat staat in geen verhouding met 'lussiknie, maar ik zet het wel op tafel'.
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen hebben niet gegeten als er geen vlees bij zit.

Zit tussen de oren natuurlijk, ik begrijp het zelf niet zo goed.

Vlees is slechts een vorm van voedsel, niet perse nodig om een goede maaltijd neer te zetten.



Maar ach, vleeseters krijgen bij mij ook gewoon vlees.

Moet wel zeggen dat andersom je als vegetarier het een stuk slechter hebt als gast. Weinig mensen die ietsje meer moeite voor je doen.

Prima verder, ik leef mij thuis wel uit. Tenslotte kom ik voor de gezelligheid.
quote:prik schreef op 09 december 2015 @ 18:25:

[...]



Er zit nogal een verschil tussen iets 'niet lusten' of iets 'uit principe niet eten'. Dat kun je toch niet serieus vergelijken? Als vegetariër wil ik niet meewerken aan de bio-industrie en het doden van levende wezens. Dat is mijn principe, mijn levenswijze. En dat principe gooi ik echt niet overboord omdat een verwende Miep of Truus perse vlees bij elke maaltijd blieft. Dat staat in geen verhouding met 'lussiknie, maar ik zet het wel op tafel'.En als je bij iemand anders eet mogen ze dan wel vlees op hun bord kwakken of verwacht je dan ook dat ze dat laten omdat jij het niet wil eten?
quote:paleviolet schreef op 09 december 2015 @ 18:10:

[...]



Maar ik begrijp nu dat het heel onbeschoft en raar is om niet even te vragen of iemand vlees blieft, omdat het serveren van vlees blijkbaar het toppunt van gastvrijheid is?Nou inderdaad. Ik heb het even in de groepsapp gegooid om te checken of er iemand dood neervalt als ie z'n portie vlees niet krijgt, of overweegt om dan maar niet te komen. Blijkbaar is een vleesloze kerst echt enorm controversieel....wat een schande om op een feestdag aan het milieu of aan dieren te denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 09 december 2015 @ 18:30:

En als je bij iemand anders eet mogen ze dan wel vlees op hun bord kwakken of verwacht je dan ook dat ze dat laten omdat jij het niet wil eten?Op hun eigen bord? Natuurlijk! Als ze het vlees bij mij maar weglaten.
quote:Elisawabeth1988 schreef op 09 december 2015 @ 18:32:

[...]





Nou inderdaad. Ik heb het even in de groepsapp gegooid om te checken of er iemand dood neervalt als ie z'n portie vlees niet krijgt, of overweegt om dan maar niet te komen. Blijkbaar is een vleesloze kerst echt enorm controversieel.... een schande om op een feestdag aan het milieu of aan dieren te denken.Och ik vind dat vooral erg hypocriet als die gedachte zich slechts tot de kerstdagen beperkt.
Alle reacties Link kopieren
Beschuit met muisjes
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poltergeist2016 schreef op 09 december 2015 @ 18:43:

Oh, ja, weet je, het gaat mij niet om jou alleen.

Als wij familie te eten vragen vragen we eerst wat ze wel en niet lekker vinden, of er vegetarisch tussen zit, en of er speciale wensen zijn voor de kinderen met eten.

Zo moeilijk is dat toch niet? Rekening houden met elkaar.?Ik heb nog nooit iemand te eten gehad die op die vraag antwoordde dat hij of zij vlees móest. Je geeft dan toch aan wat je absoluut niet lust of niet mag/wil/kunt eten, geen wensenlijstje wat je allemaal perse wél op tafel verwacht?
Nou in een aantal opmerkingen lijkt het juist of je het vreselijk vindt dat je de hele tijd met vegetariers rekening moet houden...



Ik vier al 27 jaar kerst met die familie, er zullen er nog vele volgen, een keertje een met vegetarisch thema omdat ik dat nu eenmaal op waarde schat en die manier van leven graag een keer met ze deel, wat is daar nou precies zo erg aan? Volgend jaar is iemand anders aan de beurt, dan zal er wel weer vlees bij komen en dat is ook prima.



Met wat mensen niet lusten hou ik altijd enorm rekening. Alles wat mensen echt niet lusten of waar ze allergisch voor zijn vermijd ik altijd in het gehele menu. Dat vind ik heel belangrijk, dus ben het zeker met je eens dat je rekening moet houden met dat soort dingen.



We hebben in de familie 1 iemand met garnalenallergie en 1 iemand die bijna geen vis lust (alleen gerookte zalm, gerookte makreel, soms een beetje garnalen maar dan houdt t op) dus over het algemeen valt dat af. Een paar jaar geleden waren andere mensen in het gezin aan de beurt, en hadden twee grote schalen met vis en vissalades besteld. Met brood. Geen vlees, geen vegetarische opties, niks met groenten. Oh ja, en er stond een flinke kaasplank, maar dat lust de helft van de familie helemaal niet. Dat vond ik wel een beetje vreemd.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 09 december 2015 @ 18:19:

[...]



Och van de meeste mensen die komen eten weet ik wat ze lekker vind dus ja dan haal ik dat ook als ik het zelf niet lekker vind.!

Maar goed het komt er dus op neer dat mensen bij jou moeten eten wat de pot schaft maar als jij bij hen eet moeten ze zich ook aan jouw vegetarische pot aanpassen..

Ik pas mij best aan, dat is nou ook precis waar ik zo pissig van word, het idee dat ik niet lekker zou kunnen koken of geen rekening houd met mijn gasten omdat ik geen vlees serveer.

Dus als ik weet dat mijn vader niet van pittig houd dan maak ik dat niet, als een vriendin graag lasagne eet maak ik het wel, maar ik ga niet vragen of iemand er vlees bij wil, want daar kook ik in principe nooit mee, dus dat staat eigenlijk nooit op het menu.

Als een gast er specifiek om zou vragen zou ik desnoods iets kant-en-klaars halen, maar eigenlijk zou ik niet snappen waarom ze dat nou per se bij mij willen eten (er zijn tenslotte genoeg plekken waar je een goed stuk vlees kunt krijgen, waarom moet dat nou juist bij iemand die dat nog nooit heeft gemaakt,en het eigenlijk niet wil klaarmaken?)



Andersom gebeurt het mij zo vaak dat mensen niet echt rekening met me houden, of niet echt lekker vegetarisch kunnen koken.

En dat vind ik niet erg, het gaat om het gezelschap,en je kunt niet verwachten dat anderen zich voor jou in bochten wringen.

Maar waarom er dan wel van mij verwacht zou worden dat ik biefstukken ga bakken, sja, dat gaat mij boven de pet hoor.
quote:paleviolet schreef op 09 december 2015 @ 19:00:

[...]





Andersom gebeurt het mij zo vaak dat mensen niet echt rekening met me houden, of niet echt lekker vegetarisch kunnen koken.

En dat vind ik niet erg, het gaat om het gezelschap,en je kunt niet verwachten dat anderen zich voor jou in bochten wringen.

Maar waarom er dan wel van mij verwacht zou worden dat ik biefstukken ga bakken, sja, dat gaat mij boven de pet hoor.Je zou bij mij gewoon een vegetarisch maaltijd krijgen, al zou je de enige zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven