Welk donker bier vind jij lekker?

29-08-2016 21:39 95 berichten
Ik drink zo nu en dan graag eens een pilsje, maar meestal is dat gewoon een standaardpilsje, Jupiler, Bavaria, Brand of Hertog Jan.



Nu wil ik ook wat bruin bier/donker bier leren kennen maar wat bevelen jullie aan? Gisteren dronk ik op het terras een Brand oud bruin maar deze vond ik echt véél te zoet. Zijn alle donkere bieren zo zoet of zit daar nog veel verschil tussen?
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 29 augustus 2016 @ 21:58:

Geen bierdrinker hier, maar partner kiest voor:



[afbeelding]

[afbeelding]Sint Bernardus schijnt erg vergelijkbaar te zijn met Westvleteren (schijnbaar hebben zij ooit het gist van Westvleteren gekregen). Ik vind Rochefort 10 lekkerder dan Sint Bernardus Abt. En schijnbaar is die laatste vergelijkbaar met Westvleteren 12......
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook gewenning maar ook lichaamsgewicht etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 29 augustus 2016 @ 21:57:

[...]



Westvleteren heb ik helaas nog nooit op. Ik heb het er niet voor over om naar België te rijden....nadat ik bij Gods gratie een afspraak heb mogen maken. Maar het schijnt dat er geen beter bier is.

Maar ja.....niet bij de plaatselijke supermarkt of slijterij te vinden. Sommige slijters verkopen het stiekem toch (voor grof geld), maar eigenlijk mag dat niet...........Ik heb het slechts 2 maal gedronken, werkte destijds in een biercafe. Ben niet dol op donker bier maar wat was dat lekker!
quote:Hayek schreef op 29 augustus 2016 @ 21:57:

[...]



Westvleteren heb ik helaas nog nooit op. Ik heb het er niet voor over om naar België te rijden....nadat ik bij Gods gratie een afspraak heb mogen maken. Maar het schijnt dat er geen beter bier is.

Maar ja.....niet bij de plaatselijke supermarkt of slijterij te vinden. Sommige slijters verkopen het stiekem toch (voor grof geld), maar eigenlijk mag dat niet...........Een keer een slokje geproefd toen we met vrienden in Amsterdam waren. Bij Belgie hadden ze het geloof ik. Naar mijn mening is het meer de hype en de schaarste dan dat je de prijs eraan af proeft. Ik was eigenlijk een beetje teleurgesteld.
quote:lonelyryder schreef op 29 augustus 2016 @ 21:57:

[...]





In dat geval een Leffe blond. Van Westmalle heb je dacht ik ook varianten met een lager alcohol%

En Affligem is ook echt een van mijn favorieten.

Guinness heeft een aparte smaak. Dat vindt je lekker of niet lekker. Voordeel is dat er maar 4.2% alcohol inzit.

Wat ik met mijn man thuis wel eens doe, is dat we flesjes delen als we meerdere soorten willen drinken en niet te veel alcohol willen nuttigen.



Als het gaat om de smaakbeleving... dan gaat er een wereld voor je open.

Gefeliciteerd, je hebt er een hobby bij!



Als je in de buurt van Utrecht woont, vlakbij het station zit Olivier. Dat is een restaurant waar ze bier aanbevelen per gerecht.

En bij verschillende biercafés heb je proefbiertjes, 4 kleine glaasjes voor een 10,- bijvoorbeeld. Of, als ze het van de tap hebben, mag je eerst proeven voor je je keuze maakt. Net als met kaas.Niet meer helaas. Destijds wel af en toe bij café België gezeten maar wat ik daar toen dronk weet ik niet meer. la Chouffe in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Als je altijd alleen pils hebt gedronken is er nog zoveel ruimte om uit te kiezen.

Nu in de zomer drinken mensen graag witbieren, straks in de herst komen de herfstbokbieren er weer aan, daarna meer kerstbiertjes en in de lente de lentebok.

Biertjes die aansluiten bij het seizoen, heerlijk!



TO misschien vind je een IPA wel lekker? Zit veel krachtige smaak aan, maar het ook citrus en mango tonen.

Brand heeft oa een IPA, zelf drink ik graag lokaal gebrouwen bier. Misschien kan je daar eens naar vragen als je op een terrasje zit?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 29 augustus 2016 @ 22:00:

Ik vraag me af hoe het toch kan dat de een zoveel meer kan hebben dan de ander op alcoholgebied. Is dat puur lichamelijke aanleg of kwestie van gewenning of beide? Niet dat het nou zó van belang is verder, maar vroeg mij dat wel af.

Bedankt voor al die tips die al komen, leuk om eens het een en ander uit te kunnen proberen.Lichaamsgewicht doet veel. Iemand van 130 kg kan pak 'm beet twee keer zoveel hebben als iemand van 65 kg. En gewenning.....
Oh dear, how sad, never mind.
Volgens mij zit er in Leiden ook een Olivier. Maar daar ben ik nooit geweest. Maar er zullen wel meer Belgische restaurants zijn.

Ja, Chouffe is altijd goed. Straks weer de herfst en winterchouffe.



Sinds een paar jaar hebben we ook de kerst biertjes door. Dus soms met het kerstdiner doen we er speciaal een kerstleffe bij een gang.
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelyryder schreef op 29 augustus 2016 @ 22:03:

[...]





Een keer een slokje geproefd toen we met vrienden in Amsterdam waren. Bij Belgie hadden ze het geloof ik. Naar mijn mening is het meer de hype en de schaarste dan dat je de prijs eraan af proeft. Ik was eigenlijk een beetje teleurgesteld.Dat is ook mijn ervaring. Ik vond het tegenvallen.
Alle reacties Link kopieren
Westmalle dubbel en Leffe dubbel beiden erg lekker.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Heel af en toe een Hertog Jan, ander bier vind ik niet lekker. Ow wacht, Westmalle dronk ik ook wel eens.
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
Ach en oh ja. Brand Oud Bruin. Juk. Dat is voor mij ook eens en nooit weer. Het lijkt totaal niet op speciaal bier.
Hier bij mij in de buurt zit wel een superleuk boscafé waar ze allerlei bieren schenken, maar zoek ook gewoon de bieren die ik in de winkel kan kopen en zo af en toe eens 's avonds eentje kan nemen.
Alle reacties Link kopieren
Westvleteren 12 zwaar overrated vind ik. Qua prijs/kwaliteit. Inderdaad meer de hype. Mijn favoriet Rochefort 8.

St Bernardus 12 lijkt heel erg op Westvleteren 12.



Gulden draak witte fles. Ook lekker. Als je Westvleteren 12 wil drinken, is in Brugge volop te koop. Wel duur.
Alle reacties Link kopieren
Misschien eens naar een biercafe, vaak kunnen die mensen wel vertellen wat je lekker zal vinden op basis van andere drankjes die je lekker vindt. In delft zit ook een bierwinkel met honderden verschillende bieren (flink gegist), daar kunnen ze je ook goed advies geven.

Succes!
Guinness , heerlijk en als je het thuis wilt drinken kies dan voor de blikjes en niet voor een flesje. In het blikje zit een speciaal balletje. Guinness, a pint a day, keeps the doctor away. Zeggen de Ieren tenminste.
quote:lonelyryder schreef op 29 augustus 2016 @ 22:13:

Ach en oh ja. Brand Oud Bruin. Juk. Dat is voor mij ook eens en nooit weer. Het lijkt totaal niet op speciaal bier.



Nee, vond hem helaas ook tegenvallen. Vond hem zelfs niet eens naar bier smaken maar voor ik ga invullen dat al het bruinbier dan zo smaakt dacht ik: even hier informeren.

Maar zijn al die standaard pilsmerken die ook bruin verkopen (oa Heineken en Grolsch geloof ik) hiermee te vergelijken of heb ik nu echt de ergste juk gehad die ik kon hebben, of kan ik die andere standaardmerken ook overslaan?
quote:Festini schreef op 29 augustus 2016 @ 22:17:

Guinness , heerlijk en als je het thuis wilt drinken kies dan voor de blikjes en niet voor een flesje. In het blikje zit een speciaal balletje. Guinness, a pint a day, keeps the doctor away. Zeggen de Ieren tenminste.Ja, heb ik Ierland ook gedronken en meen mij te herinneren dat ik het wel lekker vond. Is wel 17 jaar geleden alweer. Waar is dat balletje voor? Voor het smaakbehoud? En dat gooi je dan gewoon daarna met blikje en al weg?
Dat balletje is voor het koolzuur, waardoor je bijna dezelfde smaak zou krijgen als vanaf de tap. Nu ben ik een paar maanden geleden in Dublin geweest en de nodige pubs bezocht, het komt redelijk in de buurt, maar een echte van de tap is toch wel the real deal. Maar het blikje is goed genoeg voor de zachte romige smaak. Ik zet het meteen weer op mijn boodschappen lijst voor dit weekend.



Edit, dan komen meteen de special edition glazen van pas van het WK rugby.
Alle reacties Link kopieren
Alles van Heineken zou ik sowieso over slaan. Uilenzeik noemen wij dat hier



Bij Ah heb ze tegenwoordig ook best veel buitenlands /speciaal bier.

En anders naar de slijter.
Alle reacties Link kopieren
Die standaardmerken inderdaad overslaan en voor de Belgische bieren gaan!



Bij de Mitra hebben ze volgens mij altijd al wel veel donkere bieren, en het assortiment wordt steeds uitgebreider nu speciaalbieren helemaal 'in' zijn. Zelfs de AH heeft veel keus. Bij de Gall en Gall moet je volgens mij niet zijn voor bier.
Alle reacties Link kopieren
Onze Gall en Gall heeft wel wat maar mitra heeft meer inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging een keer op zoek naar herfstbok bij de Gall en Gall, geloof dat ze er 1 of 2 soorten hadden. Bij de AH ernaast minstens 9...
Alle reacties Link kopieren
Ja Ah heeft zijn assortiment flink uitgebreid de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
Qua bierassortiment is Gall & Gall inderdaad waardeloos....
Oh dear, how sad, never mind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven