Winterkost! Stamppotten, draadjesvlees, erwtensoep, jammie!

15-10-2007 20:21 404 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel van de winter is dat er weer allemaal lekkers op tafel komt. Ik kon me niet inhouden en heb net een enorme pan erwtensoep gemaakt. Omdat ik dit keer ook kook voor mijn ouders, heb ik een ouderwetse pan gemaakt, boordevol vlees (van een hamschijf natuurlijk) rookspek en wat rookworsten. En natuurlijk een knolselderij mét groen, lekker, lekker, lekker.

En ik heb ook al draadjesvlees met rode kool op afgelopen week en spruitjesstampot.

Wat is jouw favoriete winterkost?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Up! De zuurkool was heerlijk! Wat eten we vanavond?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gister bij iemand voor het eerst Hete Bliksem gegeten. Oh wat was dat heerlijk. Ik hoop het recept te krijgen. Dan zal ik het hier posten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Heb voor 't eerst rucolastamppot gemaakt:

zak kookaardappelen 800 gram koken

scheutje melk en schepje roomboter er door prakken

zak rucola (75 gram) in stukjes snijden en erdoor prakken

dan 100 gram ontbijtspek knapperig bakken en versnipperen en samen met het bakvet er doorheen stampen



Is erg lekker!
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 03 februari 2012 @ 14:23:

Heb voor 't eerst rucolastamppot gemaakt:

zak kookaardappelen 800 gram koken

scheutje melk en schepje roomboter er door prakken

zak rucola (75 gram) in stukjes snijden en erdoor prakken

dan 100 gram ontbijtspek knapperig bakken en versnipperen en samen met het bakvet er doorheen stampen



Is erg lekker!Mooi dat ik hier nog even kijken voor ik boodschappen ga doen Dat wordt rucolastamppot dit weekend. Maar 800 gram aardappels op 75 gram rucola? Die verhouding lijkt niet te kloppen?
Kan idd wel ietsje meer rucola in hoor. Zou bij nader inzien 1,5 zak doen, max 2 zakken. Maar zo is ie ook heerlijk, door de spekjes smaakt ie goed af. Groentesmaak moet voor mij nooit overheersen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 03 februari 2012 @ 13:37:

Ik heb gister bij iemand voor het eerst Hete Bliksem gegeten. Oh wat was dat heerlijk. Ik hoop het recept te krijgen. Dan zal ik het hier posten.Hete bliksem is inderdaad heel lekker en super simpel om te maken. Ik maak hem met de verhouding aardappel op appel 1:1 en dan vooral zure appels zoals Goudrenetten. Een klein beetje stroop erdoor op het einde. Een tijd terug heb ik ook een keer Blauwe bliksem gemaakt. Iets meer werk, maar ook heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:bunnerbobbelien schreef op 03 februari 2012 @ 14:45:

[...]





Hete bliksem is inderdaad heel lekker en super simpel om te maken. Ik maak hem met de verhouding aardappel op appel 1:1 en dan vooral zure appels zoals Goudrenetten. Een klein beetje stroop erdoor op het einde. Een tijd terug heb ik ook een keer Blauwe bliksem gemaakt. Iets meer werk, maar ook heerlijk!Ik kreeg een email dat ik het recept snel krijg. Wat ik gister heb gegeten was met aardappels en appels uit de moestuin. Denk de ui ook. Geruld gehakt erbij. Zo lekker, ik moet zo nog even wat drinken halen bij de supermarkt maar denk dat ik appels ga halen. Aardappels heb ik uit hun moestuin gekregen dus als ik het recept heb dan maak ik het lekker van het weekend. Laat voor eventuele geinteresseerde het recept hier nog na.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Spitskoolstamppot is ook lekker. Vooral met kerry-kruiden.

Karbonaatje erbij.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Hete bliksem hoort officieel met ouderwetse zoete appeltjes. Die zijn helaas zeldzaam geworden. Bij sommige boeren kun je ze soms in het najaar nog krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blackdress schreef op 03 februari 2012 @ 19:55:

Hete bliksem hoort officieel met ouderwetse zoete appeltjes. Die zijn helaas zeldzaam geworden. Bij sommige boeren kun je ze soms in het najaar nog krijgen.



Hier in het midden van het land zijn ze ook bij de groentenboer te koop. Je kunt zoete appels heel goed invriezen. Schillen, in stukken snijden en de vriezer in.

Ik laat ze niet ontdooien voor gebruik.



Marin
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren
Wat een goed idee een rucola-stamppot. Ik vind dat ZO lekker. Maar dan zou ik er idd meer dan 75 gram in doen.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik al elders schreet aten wij hete bliksem met zoete appels en zoete peren en ik vind het bagger.

Mijn moeder ging vandaag boerenkookstamppot maken en ik denk dat ik dat morgen of zondag ga doen.

En binnenkort weer flinke voorraad snert en/of br bonensoep. Jammie!
Heb die combinatie nooit gesnapt: stamppot met fruit. Ik vind zoet en hartig geen lekkere combinatie.



Voor mij moet 'n warme maaltijd echt hartig zijn. Een ons ontbijtspekjes uitbakken en door de stamppot prakken geeft de hele stamppot een lekkere bite.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 04 februari 2012 @ 08:11:

Heb die combinatie nooit gesnapt: stamppot met fruit. Ik vind zoet en hartig geen lekkere combinatie.



Voor mij moet 'n warme maaltijd echt hartig zijn. Een ons ontbijtspekjes uitbakken en door de stamppot prakken geeft de hele stamppot een lekkere bite.



Ik vind sommig fruit lekker in gerechten. Zo heb ik een lekkere stamppot met spruitjes en appel.



(wat geen stamppot is maar lekker, Caribische gehaktschotel met gebakken banaan, Mexicaanse kip waar ananas in zit. En wat ik zeker nog een keer snel wil maken, een recept van Eleanora een quiche waar ook perzik in zit, volgens vele forummers erg lekker)
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
mag ik even een vraagje stellen?



Ik ben bezig om erwtensoep te maken. Hamschijf, karbonade, mergpijpje, krabbetjes staan nu te trekken met wortel, prei, ui en bouillonblokjes. Dit is de eerste keer dat ik er hamschijf bij doe. Maar ik vind die hamschijf zo ruiken. Het ruikt niet bedorven maar het is niet echt aangenaam om te ruiken. Dat je denkt, hmmm er staat een lekker pan met vlees op zeg maar. Terwijl de hamschijf echt goed was toen ik deze in de pan deed. Is het normaal dat je de hamschijf t.o.v.het andere vlees zo ruikt?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of hamschijf per definitie erger stinkt.

Pas heb ik erwtensoep gemaakt en ik had alleen karbonade en krabbetjes en ik vond dat al een vreselijke lucht.

Ik heb eerder wel eens hamschijf gebruikt, maar dat stonk niet erger geloof ik.



Als hij niet stonk toen je hem uit de koelkast haalde, lijkt me dat hij gewoon goed is.

Hoe weet je dat het de hamschijf is die zo stinkt?
Alle reacties Link kopieren
ik heb aan alle 3 de vleessoorten afzonderlijk geroken en het was echt de hamschijf die het ergste rook.



Gezien jouw reaktie ga ik er maar van uit dat het normaal is en dat het eindresultaat lekker zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik hier even een basisvraag over andijviestamppot stellen=



Ik heb daarvoor nu alle ingredienten in huis; andijvie, aardappels, spekjes, beetje melk en rookworst. Maar nu heb ik in de koelkast ook nog zongedroogde tomaatjes liggen en ik heb nog pijnboompitten. Kan ik die zo toevoegen en wat is dan het lekkerst? Alleen de tomaatjes en de pijnboompitten of samen met de spekjes of is dat dan weer teveel? Graag advies, ik ben nog niet zo thuis in de winterkeuken!
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Ik ben ook gék op winters eten!



Dignity, ik zou het persoonlijk allebei niet doen
Alle reacties Link kopieren
Fijn gesneden gedroogde tomaten vind ik juist wel erg lekker erdoorheen, een beetje als vleesvervanger.

De pijnboompitjes zou ik op tafel erbij zetten (wel even roosteren) kan je proberen of het lekker is.
Alle reacties Link kopieren
quote:dignity schreef op 04 februari 2012 @ 17:30:

Mag ik hier even een basisvraag over andijviestamppot stellen=



Ik heb daarvoor nu alle ingredienten in huis; andijvie, aardappels, spekjes, beetje melk en rookworst. Maar nu heb ik in de koelkast ook nog zongedroogde tomaatjes liggen en ik heb nog pijnboompitten. Kan ik die zo toevoegen en wat is dan het lekkerst? Alleen de tomaatjes en de pijnboompitten of samen met de spekjes of is dat dan weer teveel? Graag advies, ik ben nog niet zo thuis in de winterkeuken!



Zongedroogde tomaatjes kunnen wel maar dan moet je echt weten dat je die smaak lekker vindt. Zelf zou ik zeggen, niet doen, en die gedr. tomaatjes apart in een bakje doen en een klein stukje proeven bij je stamppot. Zonde anders als je de hele stamppot niet meer lekker vindt.



Pijnboompitten vind ik zelf niet lekker maar dat is ook persoonlijk.



Ik had laatst `robuuste` andijvie stamppot gemaakt, met wat vlees erdoor, die gedr. tomaatjes er apart bij en erop een beetje gedroogde uitjes om uit te proberen.

met rauwe andijvie;





Gewoon met rookworst;

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Stamppot prei, spekjes, mosterd en gekookt ei

Aardappels schillen, wassen en koken met een beetje zout. Eieren hard koken, laten schrikken en pellen. Spekblokjes uitbakken. Prei in dunnen ringen snijden en wassen. Prei met flinke eetlepel grove mosterd bij de spekjes doen en laten slinken op hoog vuur (blijven roeren). Aardappels afgieten en stampen met wat warme melk en roomboter. Prei/spek-mengsel er goed doorheen roeren. Op het bord een gekookt eitje erop (even in plakjes gesneden met een ei snijder). Voor de liefhebber staat hier de pot mosterd nog op tafel.



Staat hier vanavond op het menu met nog een pan kleine rundergehaktballetjes en jus. Mijn kinderen en logeergrut liggen hier nu even te "ontdooien" op de bank van het sneeuwballen gooien buiten. Het is echt weer voor stamppotjes.



Vanochtend boerenkool gekregen van de buren. Hell of a job om dat te wassen, snijden en koken. Maar wel lekkerder dan kant en klaar vind ik. Omdat je dan alleen de bladeren gebruikt en niet al die harde stukken die er in de fabriek doorheen gesneden worden.
Rauwe spinazie stamppot vind ik wel lekker met gedroogde tomaatjes en feta er doorheen. Andijvie weet ik niet, zou ze ook even apart houden en eerst een hapje proberen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, preistamppot maak ik ook vaak, heerlijk leentjedb!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak weleens pittige preistamppot.



Voor 2 personen ongeveer 700 Gr aardappels en een flinke prei/2 dunne preitjes.



- 2 Speklapjes kleinsnijden en kruiden met Laos, gemberpoeder en wat zout.

- aardappels opzetten

- prei snijden en de laatste 10 min mee laten koken met de aardappelen

- uitje snipperen

- spekstukjes bakken. Laatse 5 min de ui erbij en een flinke lepel sambal.

-aardappelen met prei afgieten en stampen. Beetje melk en zout toevoegen. Op het laatst de spekblokjes en ui met schuimspaan uit de pan

halen en toevoegen.

- bij het bakvet nog wat water en ketjap toevoegen voor een lekkere jus.





Ik bak hier meestal ook nog wat speklappen bij als 'vlees' erbij, maar zonder kan ook.



Heel erg lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven