Geld & Recht alle pijlers

Geld uitlenen

27-08-2014 10:10 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het programma Een dubbeltje op zijn kant gisteren.

Zouden jullie een familielid/vriend geld lenen als deze er zelf een zooitje van heeft gemaakt en huis ontruiming eraan zit te komen?



Ik ben echt allergisch voor mensen die geld willen lenen (aantal keer gedaan aan mensen met een grotere portemonnee dan wij, nooit geld terug krijgen op afgesproken datum en erom moeten zeuren en begint met klein bedrag en daarna grotere bedragen vragen alsof het niks is), dus ik zou dat echt nooit doen. Heb dan zoiets van je maakt het er zelf na dus los het zelf maar op, en misschien leren ze er dan eindelijk eens van om niet meer op te maken dan erin komt. Bovendien als ze geen regeling kunnen treffen, hoe kunnen ze jou dan terug betalen?



Maar merk in mijn omgeving dat niet iedereen er zo over denkt... Opmerkingen als ja dan staan ze op straat, dat wil je toch niet op je geweten hebben en ze aandoen?

Ja hoezo ik, ik maak de inhoud van hun portemonnee niet op en ik zet ze niet op straat, dus daarvoor kan je een ander toch niet aankijken?



Overigens ook 2 familie relaties hier die altijd goed waren en nu niet meer, door geld lenen dus. Zodra ik zei we lenen niks meer uit was al duidelijk te merken dat ze dat niet leuk vonden (al werd dat niet gezegd) maar ze zijn helemaal beledigd als je hun niks wil lenen maar zelf wel iets nieuws koopt.



Dus hoe zijn de meningen hier verdeeld?

Gaat dus om mensen die gerust rond kunnen komen maar zelf teveel opmaken en of niet voldoende willen werken, niet om mensen die buiten hun schuld om keer hulp nodig hebben.
Nee ik doe het niet. Slechte ervaringen mee.

Edit: wat ik minder een probleem vind is bijvoorbeeld een keer een etentje (of misschien iets anders wat iemand nodig heeft) betalen ofzo, maar lenen nee.
Alle reacties Link kopieren
Heb het gedaan van geleerd en doe het inderdaad niet meer. De problemen worden zo vaak niet opgelost iemand blijft structureel op leningen leven.
Alle reacties Link kopieren
Nope dan leen ik geen geld aan vrienden en familie

Als zij buiten hun schuld in geldnood zitten en ik heb het, dan zou mijn zusje het niet eens hoeven lenen, dan krijgt ze het van me.



Maar zo'n stel als die twee van gisteren, neuh daar zou ik geen dubbeltje aan geven
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik heb niks om uit te lenen, redden het zelf net en door goed om te gaan met ons geld. Kleintje beetje reserve is dan ook voor het huis en de kinderen later.



Ik zou als ik het wel had en iemand is niet door slecht om te gaan met hun geld in de problemen te komen (ziekte bv) misschien wel doen, maar dan eerder als gift denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik het zou doen. Mocht zij m'n zus geweest zijn, had ik haar al veel eerder eens een spiegel voorgehouden. Mocht ik de enige zijn die nog wat kan betekenen, zou ik het misschien wel doen (meer uit medelijden voor de kindjes). Maar dan wel eerst afspraken over wanneer ik het terug krijg en evt. iets tekenen.



Bij je kind doe je zoiets ook sneller denk ik. Maar het gebeurd sneller dan je denkt. Ik ken een vrouw met een koopziekte, nu ook doorgegeven aan haar dochter, nooit dat ik hun geld uit zou lenen, maar ze kloppen wel bij familieleden aan en bieden op internet dan weer op de meest achterlijke nieuwe dingen. Vreselijk hoe sommige mensen met hun geld om gaan! Gelukkig ben ik opgevoed met een spaar idee. Dat is in mijn schoonfamilie totaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Even iets voorschieten als iemand geen pinpas op zak heeft is een ander geval maar een groot bedrag aan iemand lenen? Van mijn leven niet. Bovendien help je iemand die niet met geld kan omgaan er niet mee, die maak je het alleen een stuk makkelijker om op dezelfde voet door te kunnen gaan.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet lenen aan mensen die op het randje van de afgrond staan. Maar als bijvoorbeeld en familielid een nieuwe auto gaat kopen, en ze zouden daarvoor geld willen lenen, waarom niet?

Spaargeld levert toch niks op. Als je dan afspreekt dat je het verschil deelt tussen de rente die je krijgt op je eigen spaargeld en de aangeboden rente op de lening, word je er allebei beter van.
Alle reacties Link kopieren
Voor mezelf heb ik twee regels opgesteld:

1. Ik leen alleen uit wat ik kan missen.

2. Ik ga ervan uit dat ik het volledige bedrag niet terugkrijg.



Regel nummer 2 klinkt misschien vreemd maar het voorkomt wel teleurstellingen en wrijvingen. Het helpt ook wel dat ik nooit riante bedragen zal uitlenen, simpelweg omdat ik dat mij ook niet kan veroorloven. Maar ik zal altijd proberen de mensen die me nabij staan te helpen, ook al zal het mij geld kosten. Ik zie dat als money well spent.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Ik leen nooit geld aan vrienden. Ik geef het wel als de nood echt aan de man is. Als ik dan nog iets terugkrijg vind ik het leuk, maar ik ga daar niet vanuit.



Komt eigenlijk nooit voor. Ik heb één goede vriendin die op bijstandsniveau leeft (beginnend bedrijf) maar die regelt haar zaakjes wel. Dat zit er dan meer in dat ik haar drankjes of lunch betaal als we uitgaan of een keer iets voor haar koop dat ze zelf niet kan veroorloven. Daar verwacht ik ook niks voor terug.
Nee. Ik kan heel slecht tegen mensen die het maar normaal vinden om overal hun hand op te houden in plaats van verantwoordelijkheid voor zichzelf te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het heel lang gedaan aan een klaploper van een familielid. Ben daar nu zo klaar mee, ik doe het gewoon niet meer. Als reactie kreeg ik te horen dat ik toch genoeg heb.

Nou, daar werd ik toch zo verschrikkelijk pissig om! Hij kan voortaan verrekken, kan ook heel boos worden als ik zo'n dergelijke scène zie zoals gisteren bij dubbeltje op z'n kant.



Ik besef me dan in mijn geval dat ik gewoon ontzettend boos ben op mezelf dat ik telkens maar trap in de woorden "het komt goehoed".

Dat hoop ik dan van harte want ik doe de hand op de knip voor dit soort gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik leen geen geld uit. Krijg je alleen maar gelazer van. Eventueel haal ik een (paar) keer boodschappen voor diegene. En als ik nog een oude fiets heb staan geef ik die met liefde weg. Maar ik ga geen geldbedragen uitlenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 27 augustus 2014 @ 10:23:

Nee. Ik kan heel slecht tegen mensen die het maar normaal vinden om overal hun hand op te houden in plaats van verantwoordelijkheid voor zichzelf te nemen.Ik ook! Ik ken een stel die gewoon al de afgelopen 15 jaar van de ene schuld in de ander terecht komen. Is gewoon een way of live geworden. Snap ik werkelijk niets van.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te lezen dat er dus genoeg anderen zo denken

Vind het alleen zo jammer dat de mensen die zo met geld omgaan, en je beslist niks meer uit te lenen, je er dan persoonlijk voor aankijken en je minder/niet meer aardig vinden
Alle reacties Link kopieren
quote:strawberry- schreef op 27 augustus 2014 @ 10:29:

Goed om te lezen dat er dus genoeg anderen zo denken

Vind het alleen zo jammer dat de mensen die zo met geld omgaan, en je beslist niks meer uit te lenen, je er dan persoonlijk voor aankijken en je minder/niet meer aardig vinden Omdat ze niet de verantwoording willen nemen voor hun eigen fouten. Het is veel makkelijker om jou het gezicht van hun problemen te maken, want als Strawberry ons nou gewoon dat geld geleend had zaten we niet zo diep in de schulden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel heel dubbel, zeker omdat er in dit geval kinderen in het spel waren. Ik zou dan toch overwegen om ze tijdelijk uit de brand te helpen onder voorwaarden dat het gezin in kwestie direct hulp gaat zoeken.

Mocht ik in het ergste geval mn geld kwijt zijn, dan is het zo. Ik geef mensen graag het voordeel van de twijfel.
Mensen die door eigen schuld in de problemen komen, zal ik geen geld geven of lenen.

Anderen zal ik met geld geven helpen of met producten/diensten.
quote:*Faun schreef op 27 augustus 2014 @ 10:19:

Voor mezelf heb ik twee regels opgesteld:

1. Ik leen alleen uit wat ik kan missen.

2. Ik ga ervan uit dat ik het volledige bedrag niet terugkrijg.Die regels hanteer ik ook. Ik leen alleen uit als ik eigenlijk diegene dat geld wil geven, maar die het moeilijk vindt een gift te accepteren. En nooit op verzoek, het initiatief komt van mij.
Alle reacties Link kopieren
toevallig gisteren tijdens dubbeltje op z'n kant met man over gehad.



wij zouden in dit geval wel helpen, maar dan vooral voor de kinderen zodat deze het huis niet uit hoeven.



wél zou de voorwaarde zijn dat wij het geld direct overmaken aan de woningbouw en niet aan hun geven.



het zou dan waarschijnlijk een schenking zijn. zeker als ze laten zien daarna goed aan de slag te gaan
En doooooor!
Ik wil ook niets op papier trouwens, daar geloof ik niet in.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alleen geld uitlenen aan mensen waarvan ik zeker weet dat ik het terugkrijg. Dat is echt een handjevol mensen.



Mijn zwager zit in de bijstand. Op zich geen probleem, ware het niet dat hij echt niet WIL werken. Hij heeft denk ik, bij elkaar opgeteld, nog geen jaar gewerkt.

Zijn ouders betalen erg veel voor hem, schuiven hem dingen toe.

Als wij nieuwe dingen aanschaffen wordt er tegen ons gezegd: "Als je het oude ding weg doet, denk je dan aan "Zwager"?"



Ik heb tegen mijn vriend gezegd (gelukkig deelt hij mijn mening), dat ik van alles wel gratis weg wil geven. Alleen niet aan hem. Ik ben ook niet van plan om ook maar een cent te betalen voor hem als de oudelui ooit overlijden.

Mijn geld komt ook niet voor niets op de bank. Ik moet er ook gewoon voor werken.
Ik heb geleerd nooit meer geld uit te lenen, je krijgt het niet terug en uiteindelijk help je er mensen vaak niet echt mee. Ja, voor eventjes, maar daarna maken ze er weer dezelfde rotzooi van, want iemand anders komt het toch wel weer opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Van huis uit heb ik mee gekregen "geld lenen aan iemand doe je niet". mensen zijn wat geld betreft niet te vertrouwen, zrlf je familie niet.



En stom ik heb het toch 2x gedaan en ja wel ik moet het (na jaren) nog terug krijgen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven