Geld & Recht alle pijlers

Geld uitlenen

27-08-2014 10:10 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het programma Een dubbeltje op zijn kant gisteren.

Zouden jullie een familielid/vriend geld lenen als deze er zelf een zooitje van heeft gemaakt en huis ontruiming eraan zit te komen?



Ik ben echt allergisch voor mensen die geld willen lenen (aantal keer gedaan aan mensen met een grotere portemonnee dan wij, nooit geld terug krijgen op afgesproken datum en erom moeten zeuren en begint met klein bedrag en daarna grotere bedragen vragen alsof het niks is), dus ik zou dat echt nooit doen. Heb dan zoiets van je maakt het er zelf na dus los het zelf maar op, en misschien leren ze er dan eindelijk eens van om niet meer op te maken dan erin komt. Bovendien als ze geen regeling kunnen treffen, hoe kunnen ze jou dan terug betalen?



Maar merk in mijn omgeving dat niet iedereen er zo over denkt... Opmerkingen als ja dan staan ze op straat, dat wil je toch niet op je geweten hebben en ze aandoen?

Ja hoezo ik, ik maak de inhoud van hun portemonnee niet op en ik zet ze niet op straat, dus daarvoor kan je een ander toch niet aankijken?



Overigens ook 2 familie relaties hier die altijd goed waren en nu niet meer, door geld lenen dus. Zodra ik zei we lenen niks meer uit was al duidelijk te merken dat ze dat niet leuk vonden (al werd dat niet gezegd) maar ze zijn helemaal beledigd als je hun niks wil lenen maar zelf wel iets nieuws koopt.



Dus hoe zijn de meningen hier verdeeld?

Gaat dus om mensen die gerust rond kunnen komen maar zelf teveel opmaken en of niet voldoende willen werken, niet om mensen die buiten hun schuld om keer hulp nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand in mijn familie in geldnood komt door iets waar hij zelf niets aan kan doen dan geef ik wel een tas boodschappen of iets anders dat hij nodig heeft, maar geld uitlenen doe ik niet.
ik leen liever geen geld meer uit. Ik heb gemerkt dat mensen óf het geld niet uit zichzelf teruggeven en dat ik er zowat om moet gaan bedelen óf dat ze het teruggeven in zulke kleine bedragen en in zoveel onregelmatige termijnen (de ene maand wel, de andere maand niet) dat ik er zelf een hele administratie op na moet houden om bij te houden hoeveel er al is terugbetaald. Daar heb ik geen zin in.



Ik geef wel geld, maar alleen kleine bedragen, bv. 50 euro of zo voor boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 27 augustus 2014 @ 10:23:

Nee. Ik kan heel slecht tegen mensen die het maar normaal vinden om overal hun hand op te houden in plaats van verantwoordelijkheid voor zichzelf te nemen.

+1

Wij werken er hard voor en sparen voor dingen wat we graag willen hebben.Hebben we het geld er niet voor dan houd het gewoon op en we sparen er langer voor.Wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven.

Ik heb hier in de familie ook zo eentje belt nooit alleen als ze wat nodig hebben of ze hebben weer een schuld en kunnen de huur niet meer betalen.Ik ben ermee opgehouden.Wij werken er ook hard voor en kunnen ook niet alles kopen.Soms is het goed dat zulke mensen een keer op hun bek gaan.Ik ben niet voor een ander aan het werk.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
In eht geval wat jij noemt: geld geven om een dreigende huisuitzetting te voorkomen, kun je fluiten naar je geld. Als het al zover is gekomen dat ook de huur/hypotheek niet meer wordt betaald, het laatste wat mensen zullen blijven betalen, dan weet je dat er al heel erg veel betalingen niet zijn gedaan. En dus al heel veel achterstanden en schulden zijn.



Dus nee, in die gevallen kun je beter verwijzen naar de gemeente en een moratorium aan laten vragen als dit nog zin heeft en daarbij budgetbeheer en schuldsanering. Maar geld uitlenen in die gevallen is hetzelfde als het geld in de fik steken.
Alle reacties Link kopieren
Als mensen buiten hun schuld (tijdelijk) in de problemen zitten, zal ik ze met liefde af en toe een tas boodschappen of iets anders wat ze nodig hebben, toestoppen. Maar ik ga geen geld uitlenen. Aan niemand. Heb te vaak gezien dat dat in misère eindigt. Eindeloos zeuren om je geld terug te krijgen, mensen die je zelfs hardvochtig vinden omdát je vraagt om de overeengekomen aflossing ("ja, maar jij hebt het goed, waarom zeur je dan zo om die 100 euro die ze deze maand moeten betalen?").



Sorry. Ik heb ook geen geldboompje in de tuin.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb er geen enkel probleem mee geld uit te lenen, of geld te investeren, als risico en rendementsverwachting in evenwicht zijn en mij voordeel opleveren. Als ik daarmee een ander een plezier doe: mooi.



Maar mensen die op het punt staan uit hun huis gegooid te worden hebben grosso modo een risicoprofiel dat zwaar negatief is, en een rendementsverwachting van nihil. Dus daar geef ik geld aan, of ik doe niets. Maar lenen is dan zinloos.
quote:geordie schreef op 27 augustus 2014 @ 10:33:

Ik vind het wel heel dubbel, zeker omdat er in dit geval kinderen in het spel waren. Ik zou dan toch overwegen om ze tijdelijk uit de brand te helpen onder voorwaarden dat het gezin in kwestie direct hulp gaat zoeken.

Mocht ik in het ergste geval mn geld kwijt zijn, dan is het zo. Ik geef mensen graag het voordeel van de twijfel.Eens. Ik vind het in dit geval ook lastig. Als je geen geld zou uitlenen, zou dat kind op straat staan. Hij kan er niets aan doen. In dit geval zou ik het wel doen, denk ik. Maar ik ken ook een geval dat er net een nieuwe auto was gekocht en toen moest er geld worden geleend om te trouwen (want oma lag slecht en ze wilden dat zij het huwelijk nog zou kunnen meemaken). Die hoeven bij mij niet aan te kloppen.
Overigens, "mensen die uit zichzelf hun aflossingsverplichting niet nakomen" betekent dat je op het moment van uitlenen je zaken niet goed geregeld hebt. Als je geld uitleent zonder een zekerheid te vestigen, neem je zelf (bewust, mag ik hopen) het nogal forse risico van wanbetaling. Dan moet je niet gek opkijken dat wanbetaling volgt.
quote:nerdopviva schreef op 27 augustus 2014 @ 11:55:

[...]





Eens. Ik vind het in dit geval ook lastig. Als je geen geld zou uitlenen, zou dat kind op straat staan. Hij kan er niets aan doen. In dit geval zou ik het wel doen, denk ik. Maar ik ken ook een geval dat er net een nieuwe auto was gekocht en toen moest er geld worden geleend om te trouwen (want oma lag slecht en ze wilden dat zij het huwelijk nog zou kunnen meemaken). Die hoeven bij mij niet aan te kloppen.Stuur ze maar naar mij door. Pandrecht op de auto, 12% rente op de lening. Ik financier met alle plezier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 27 augustus 2014 @ 11:48:

Maar geld uitlenen in die gevallen is hetzelfde als het geld in de fik steken.



Helemaal eens. Mensen zoals in dat programma van gister zouden nog geen eurocent van me krijgen.



Als ik al geld geef aan iemand die het echt niet breed heeft is dat sowieso nooit een lening maar een gift. Het zijn dan nooit hele grote bedragen, meer een extraatje, maximaal 25 euro per keer (bij mij groeit het geld ook al niet aan de bomen). Ik ga er bij voorbaat al niet vanuit dat ik het terug krijg, wil diegene ook niet met stress opzadelen van terugbetalen en degene over wie ik het heb verdient ook dubbel en dwars een extraatje. En zodra ik het geld overmaak/geef is het niet meer van mij maar van diegene en bepaalt diegene er zelf mee wat te doen. Ook al is het iets compleet nutteloos, gewoon omdat het een keertje kan (maar dat gebeurt nooit, het is gewoon echt nodig). Verantwoording afleggen hoeft absoluut niet.



Ook spullen waar ik niets meer mee doe en die nog goed zijn gaan naar diegene. En soms leg ik diegene even goed in de watten. Ik doe wat boodschappen voor diegene of betaal een lunch etc. Of neem iets mee waarvan ik weet dat diegene dat heel erg lekker vindt. Verjaardag vind ik ook een ultieme kans diegene in de watten te leggen en te verwennen, ook al kan diegene zelf bijna niets missen. Ik ben niet zo'n flauwerd die dan zegt 'ik geef enkel terug de waarde die jij me geeft' Juist dan wil ik graag een beetje verwennen.



Ik geef wat ik kan missen en dat doe ik voor diegene met heel veel liefde.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex heb ik geld geleend voor de restschuld van zijn huis, een behoorlijk bedrag. Op die manier konden we wel uit dat zo goed als onverkoopbare peperdure appartement weg dus op zich heb ik er geen spijt van.



Stom, geen goede afspraken over gemaakt en nu moest ik om opnieuw te beginnen zelf geld bij mijn ouders lenen want ik heb van mijn ex één afbetaling gehad. Daarna werd hij boos als ik geld terug vroeg Tja, nu zie ik dat hij koopverslaafd is en dat hij nooit zal veranderen.



Dat stel gisteren ook, een hele bus tabak hadden ze staan, wat kost dat wel niet? En ze smeten met geld, het kopen in de supermarkt zag er bekend uit.... hebben-hebben-hebben. Ik zag ook alleen maar dure merken staan, ook zoiets. Ja dan wil het er wel uitvliegen!
Ik ben vrijgezel, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen
Ja, grappig is dat he? Hoe het gebrek aan zakelijkheid bij uitleners vaak volledig op het bordje van de leners wordt gelegd.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n situatie als gisteren in dat programma, ik denk dat ik dan die 560 zou betalen. Omdat ik waarschijnlijk zou denken: met alle toeters en bellen van het op tv zijn erbij, wie weet is dit het keerpunt. En van uit huis gezet worden (al je spullen kwijt daarbij) raak je alleen maar dieper in de shit, dat is echt wel heel erg. Dus ja ik denk dat ik het zou doen. Die hele 2000 achterstand bij de woningbouw zou wel weer een heel ander verhaal doen want zo'n bedrag doet bij mij weer veel meer 'pijn'. Maar 560 zou ik best kunnen missen en dan zou ik het waarschijnlijk niet over mijn hart kunnen verkrijgen om het niet te doen.



Diegenen die zeggen dat ze wel een tas boodschappen langs zouden brengen, hoe zou je dat dan doen? Want aansluitend op diezelfde uitzending: zou je dan bij de jumbo gaan staan pinnen voor de kar vol aardappel anders, merk-cola, dure wasverzachter, chips, shag en pizza? Of zou je zelf een pak rijst, een zak aardappels, wat seizoensgroenten en een pak melk langsbrengen, met het risico dat dat niet eens op gaat omdat ze eenvoudigweg nog nooit gekookt hebben en dat allemaal 'niet lekker' is?
Zeg maar Spijker.
Uitlenen niet, mijn broer had het bedrag gekregen (had het zelf direct overgemaakt naar de woningbouw ). Je weet van te voren dat ze het bedrag niet kunnen terugbetalen omdat er al zoveel schuldeisers en schulden zijn. Tja had mijn broer maar niet zo'n mooi lief nichtje moeten produceren met zijn vriendin. Die laat ik echt niet in het Leger des Heils oid slapen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie er de humor niet van in... iemand kaal plukken en dan nog meer geld eisen in plaats van aflossen. De lener had in mijn geval geen greintje respect of verantwoordeijkheidsgevoel.
Ik ben vrijgezel, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 27 augustus 2014 @ 12:10:

Diegenen die zeggen dat ze wel een tas boodschappen langs zouden brengen, hoe zou je dat dan doen? Want aansluitend op diezelfde uitzending: zou je dan bij de jumbo gaan staan pinnen voor de kar vol aardappel anders, merk-cola, dure wasverzachter, chips, shag en pizza? Of zou je zelf een pak rijst, een zak aardappels, wat seizoensgroenten en een pak melk langsbrengen, met het risico dat dat niet eens op gaat omdat ze eenvoudigweg nog nooit gekookt hebben en dat allemaal 'niet lekker' is?



Diegene over wie ik het heb gaat al standaard naar de Lidl. Ik doe mijn eigen boodschappen grotendeels daar en als ik een pakket maak voor diegene doe ik dat ook daar. Met basisdingen, aangevuld met dingen waarvan ik weet dat diegene ze graag heeft.



En soms verwen ik diegene inderdaad een beetje extra. Ik haal niet alles bij de Lidl en kom zelf ook gewoon bij de AH/Plus/Jumbo voor wat kleine dingen en dan neem ik daar ook wel eens wat dingen voor diegene mee. Ook basisdingen maar er zit altijd wel iets lekkers of makkelijks bij. En ja, een pakje sigaretten schuif ik soms ook wel eens toe. Ik weet hoe diegene zich letterlijk kapot werkt en zich gigantisch inspant om alles zoveel mogelijk in goede banen te leiden, ik doe het met liefde voor diegene.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn ouders wel geld lenen en andersom ook.

Alleen is het niet nodig, maar mocht het nodig zijn dan wel ja.
quote:luprisaf schreef op 27 augustus 2014 @ 12:13:

Ik zie er de humor niet van in... iemand kaal plukken en dan nog meer geld eisen in plaats van aflossen. De lener had in mijn geval geen greintje respect of verantwoordeijkheidsgevoel.Kaal plukken? Dus je bent zelf totaal onzakelijk, neemt vrijwillig een zakelijk gezien erg onverstandig risico, maar je legt alle verantwoordelijkheid bij die ander? Meen je dat?
Alle reacties Link kopieren
Dat was mijn zus gisteren.

Ik heb die 560 betaald voor mijn neefje omdat ik niet wil dat hij een uit huis zetting mee hoeft te maken.

Als ze geen kinderen hadden had ik het niet gedaan.

het was overigens direct naar de woningstichting overgemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 27 augustus 2014 @ 12:10:

Zo'n situatie als gisteren in dat programma, ik denk dat ik dan die 560 zou betalen. Omdat ik waarschijnlijk zou denken: met alle toeters en bellen van het op tv zijn erbij, wie weet is dit het keerpunt. En van uit huis gezet worden (al je spullen kwijt daarbij) raak je alleen maar dieper in de shit, dat is echt wel heel erg. Dus ja ik denk dat ik het zou doen. Die hele 2000 achterstand bij de woningbouw zou wel weer een heel ander verhaal doen want zo'n bedrag doet bij mij weer veel meer 'pijn'. Maar 560 zou ik best kunnen missen en dan zou ik het waarschijnlijk niet over mijn hart kunnen verkrijgen om het niet te doen.



Diegenen die zeggen dat ze wel een tas boodschappen langs zouden brengen, hoe zou je dat dan doen? Want aansluitend op diezelfde uitzending: zou je dan bij de jumbo gaan staan pinnen voor de kar vol aardappel anders, merk-cola, dure wasverzachter, chips, shag en pizza? Of zou je zelf een pak rijst, een zak aardappels, wat seizoensgroenten en een pak melk langsbrengen, met het risico dat dat niet eens op gaat omdat ze eenvoudigweg nog nooit gekookt hebben en dat allemaal 'niet lekker' is?Nee, ik zou geen tassen met sigaretten, bier, chips en pizza aandragen. Maar een tas gewone levensmiddelen kunnen mensen met plezier van me krijgen (en daar mogen dan ook best een paar "lekkere" dingen bij zitten, zoals een koekje voor bij de koffie of een zakje snoepjes voor de kinderen). En is een pond boontjes of een pond gehakt "te min" voor ze, dan hebben ze de hulp blijkbaar niet nodig.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:cmc schreef op 27 augustus 2014 @ 12:19:

Dat was mijn zus gisteren.

Ik heb die 560 betaald voor mijn neefje omdat ik niet wil dat hij een uit huis zetting mee hoeft te maken.

Als ze geen kinderen hadden had ik het niet gedaan.

het was overigens direct naar de woningstichting overgemaakt.Dat zou voor mij ook de enige reden zijn, in dit geval mijn nichtje. Maar wil je het bedrag ook terug en heb je daar afspraken over gemaakt? Lief van je dat je dit hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het heb en iemand (familie of beste vriendin) heeft geld nodig geef ik het met de gedachte dat ik het niet perse terug hoef, Mits ik het kan missen. Als ik het wel terug Krijg is dat mooi, dit doe ik natuurlijk wel Alleen bij bepaalde Mensen. Daarnaast leen ik dus niet uit en bij deZe Mensen weet ik Zeker dat ze het zelfde terug zouden doen en 9 van de 10x krijg ik het ook daadwerkelijk terug
Alle reacties Link kopieren
Nee dat zeg ik niet. Zoals Johan Cruijff zei "je gaat het pas zien als je het door hebt" oftewel achteraf is alles makkelijk praten.

En ja dit is kaal plukken: als de geldgever geld terug vraagt gaan zitten miepen en boos worden omdat je dan iets niet kunt kopen. Iets heel duurs kopen en vervolgens klagen bij de geldgever dat er geen geld is voor het treinabonnement. En het brutaalste vond ik wel dat er werd gezegd dat wat ik wilde kopen (van mijn eigen geld!) best wel even kon wachten, hij had geld nodig!
Ik ben vrijgezel, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er verder geen afspraken over gemaakt.

Ik zou natuurlijk het bedrag graag een keer terug willen, maar ik denk niet dat dat er voorlopig in zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik had huur ook overgemaakt, hoefde het dan niet eens terug te hebben, op 1 voorwaarde: dat zij een bewindvoerder in de arm nemen. Anders niet.

Verder zijn dat echt bodemloze putten inderdaad waar je geen geld aan hoeft uit te lenen wil je het nog terug krijgen.



Verder nog nooit het verzoek gehad om geld te lenen aan iemand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven