Geld & Recht alle pijlers

Mag je je ex toegang weigeren tot de gezamenlijke woning?

03-09-2013 14:28 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een kleine -juridische- vraag...



Ik en mijn ex zijn uit elkaar, hebben een gezamenlijk koophuis wat inmiddels verkocht is. De overdracht vind echter pas over 2 maanden plaats. Hij is meteen uit het huis vetrokken en heeft zich inmiddels uitgeschreven op dit adres. Hiermee is dus ook automatisch het samenlevingscontract beëindigd. Feitelijk zijn we dus uit elkaar en heb ik het idee dat hij als onbevoegde niet zonder mijn toestemming naar binnen mag. Dit recht vloeit toch voort uit mijn recht op privacy omdat hij de woning verlaten hebt?



Nu ga ik binnenkort op vakantie en ben ik bang dat hij ongevraagd het huis binnen gaat. Mijn vraag is dus; is hij inderdaad in de fout als hij besluit de woning te betreden zonder mijn toestemming?
Ik zou even een nieuwe cilinder aanschaffen en de oude bij oplevering weer terug plaatsen. Kan je die nieuwe in je nieuwe woning plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Uitgeschreven maakt geen donder uit, zolang hij mede eigenaar is en jij het niet gehuurd hebt(logisch) dan heeft hij alle rechten om binnen te dringen.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook zijn huis, dus hij mag in principe naar binnen.



Wat je evt kunt doen (want het is maar ter overbrugging tot de overdracht) is de sloten vervangen. Niet helemaal netjes, maar dan weet je wel dat hij niet binnen zal komen. Of niet weggaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 03 september 2013 @ 14:30:

Ik zou even een nieuwe cilinder aanschaffen en de oude bij oplevering weer terug plaatsen. Kan je die nieuwe in je nieuwe woning plaatsen.Ex is mede eigenaar van de woning. Die kan je niet zomaar de toegang ontzeggen ook al heeft hij zich uitgeschreven!
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 03 september 2013 @ 14:32:

Het is ook zijn huis, dus hij mag in principe naar binnen.



Wat je evt kunt doen (want het is maar ter overbrugging tot de overdracht) is de sloten vervangen. Niet helemaal netjes, maar dan weet je wel dat hij niet binnen zal komen. Of niet weggaan.

Dat is strafbaar en haar ex mag de deur dan laten forceren en nieuwe sloten aanbrengen op kosten ts.



Een slotenmaker rekent wel een paar honderd euri.
Alle reacties Link kopieren
De sloten vervangen heb ik idd aan gedacht, maar vind ik een beetje zonde voor die paar maandjes. En in mijn nieuwe woning kan ik ze niet gebruiken. Dat is een flatje...

En is het niet zo dat als ik de sloten vervangen heb ik hem -als mede eigenaar- niet verplicht ben een sleutel te geven?



Toch moet er iets zijn om het recht van de huidige bewoner te beschermen? Anders kan hij binnen komen wandelen waar en wanneer hij wil?! Lijkt mij toch ook niet helemaal kunnen?



Ik bedoel; een verhuurder van woningen mag toch ook niet zomaar de woningen van zijn huurders binnen wandelen wanneer hij wil?
Alle reacties Link kopieren
Als mij geflikt werd dat de sloten waren vervangen dan tikte ik wel een ruitje in. Ik liet mij niet buiten sluiten in mijn eigen huis. Kom nou.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel; een verhuurder van woningen mag toch ook niet zomaar de woningen van zijn huurders binnen wandelen wanneer hij wil?
Alle reacties Link kopieren
quote:naatb schreef op 03 september 2013 @ 14:35:

Toch moet er iets zijn om het recht van de huidige bewoner te beschermen? Anders kan hij binnen komen wandelen waar en wanneer hij wil?! Lijkt mij toch ook niet helemaal kunnen?Nee hoor je bent namelijk geen huurder van hem maar jullie zijn beide eigenaar en hebben dus beiden evenveel rechten.
Alle reacties Link kopieren
quote:naatb schreef op 03 september 2013 @ 14:36:

Ik bedoel; een verhuurder van woningen mag toch ook niet zomaar de woningen van zijn huurders binnen wandelen wanneer hij wil?Nee dat klopt voor huurders is iet iets opgenomen in de huurwet, hij is mede eigenaar en zolang jij geen huurcontract heb voor die twee maanden kun je niks.
Al die rechten die jij jezelf toebedeeld hebt, zijn niet-bestaand, TO.
Zoals eerder gezegd, hij is mede-eigenaar en dus mag jij hem de toegang tot de woning niet ontzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Dan heeft cilinders vervangen dus ook geen nut ;)
Alle reacties Link kopieren
Dat is allemaal heel prachtig juridisch geredeneerd, maar hij woont er niet meer, er zijn geen spullen van hem en er is een risico dat hij naar binnen gaat als de topicopener op vakantie is.



Op papier is hij eigenaar, in feite is het een vreemde man die binnenwandelt en gaat snuffelen in spullen van een ander. Hij zou namelijk ook prima aan kunnen bellen als TO er is, maar dat doet hij niet. Dan zal hij wel dingen willen doen die het daglicht niet kunnen verdragen. Een maas in de wet dus.



Dus nee, juridisch gezien is het niet wijs, maar ik zou het risico nemen en even de sloten tijdelijk vervangen. Of thuisblijven. Of een vriendin in het huis laten logeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 03 september 2013 @ 14:57:

Dat is allemaal heel prachtig juridisch geredeneerd, maar hij woont er niet meer, er zijn geen spullen van hem en er is een risico dat hij naar binnen gaat als de topicopener op vakantie is.



Op papier is hij eigenaar, in feite is het een vreemde man die binnenwandelt en gaat snuffelen in spullen van een ander. Hij zou namelijk ook prima aan kunnen bellen als TO er is, maar dat doet hij niet. Dan zal hij wel dingen willen doen die het daglicht niet kunnen verdragen. Een maas in de wet dus.



Dus nee, juridisch gezien is het niet wijs, maar ik zou het risico nemen en even de sloten tijdelijk vervangen. Of thuisblijven. Of een vriendin in het huis laten logeren.Wat loop je nou slap te ouwehoeren? Hij is mede-eigenaar van het huis. Dit heeft niks met een 'maas in de wet' te maken.
Alle reacties Link kopieren
Het kan wel, mede-eigenaar of niet. Dat moet je alleen wel regelen via je/een advocaat, informeer er maar eens naar.
Haal je belangrijke spullen alvast uit de woning zodat hij die niet mee kan nemen. Hij mag gewoon binnen komen, ook al laat je een vriendin op het huis passen.



Ben je bang dat ie een deel van de meubels voor zichzelf inpikt? Of staat alles goed beschreven bij de notaris wat van wie is?
Alle reacties Link kopieren
Dat kan, moet alleen via een rechter geregeld worden.



Ik heb toendertijd overigens de sloten veranderd, op advies van de advocaat.

Mag idd officieel niet, maar dan had hij daar een rechtzaak van moeten maken en dat zou een verloren zaak geweest zijn voor hem.

Wist zijn advocaat hem kennelijk ook te vertellen want het bleef bij een hoop blazen en toen bleef het stil.
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 03 september 2013 @ 15:21:

Dat kan, moet alleen via een rechter geregeld worden.



Ik heb toendertijd overigens de sloten veranderd, op advies van de advocaat.

Mag idd officieel niet, maar dan had hij daar een rechtzaak van moeten maken en dat zou een verloren zaak geweest zijn voor hem.

Wist zijn advocaat hem kennelijk ook te vertellen want het bleef bij een hoop blazen en toen bleef het stil.Deze snap ik niet helemaal. Als iets toch officieel NIET mag?
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Er zijn enkele items afgesproken die aan hem worden toebedeeld en die hij op de dag van overdracht kan ophalen (is op papier vastgelegd). Maar die wil hij nu opeens meteen hebben. En ik ga dus binnenkort op vakantie. Geen fijn gevoel...
Alle reacties Link kopieren
Waat ben je concreet bang voor? Wat zou hij bijv. kunnen doen? Spullen meenemen, spullen vernielen? Als je daar bang voor bent zou ik, zoals ook al eerder is gezegd in dit topic, belangrijke spullen uit huis halen en ergens anders opslaan en het er verder op wagen. Ik zou geen gedoe willen die het gevolg zijn van het vervangen van de sloten.
Alle reacties Link kopieren
O ik lees nu je berichtje, is het geen optie om hem die spullen nu meteen te geven? Dan is dat ook maar weer geregeld.
quote:naatb schreef op 03 september 2013 @ 15:27:

Er zijn enkele items afgesproken die aan hem worden toebedeeld en die hij op de dag van overdracht kan ophalen (is op papier vastgelegd). Maar die wil hij nu opeens meteen hebben. En ik ga dus binnenkort op vakantie. Geen fijn gevoel...En waarom laat je hem die items niet gewoon nu ophalen? Ze zijn van hem en hij heeft gewoon recht op zijn spullen. Als het zaken zijn die jij ook nodig hebt, dan zou ik alvast nieuwe aanschaffen voor jezelf en hem het zijne teruggeven. Beetje raar dit...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die spullen nog nodig totdat ik zelf vervanging heb gekocht...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven