Geld & Recht alle pijlers

Vergelijk hier je vaste lasten

20-09-2014 11:33 77 berichten
Vaak start iemand een topic met een vraag om budgetadvies, veel mensen willen of moeten nu bezuinigen, in deze topics wordt direct naar de vaste lasten en uitgaven gevraagd en worden er tips gegeven welke abonnement weg kunnen, wat er goedkoper kan enz.



Ik heb net de financiën voor deze maand weer op een rijtje gezet en zoals elke maand vraag ik me af 'is dit een beetje normaal?' volgens mij doen we het qua vaste lasten wel redelijk. Er kunnen dingen goedkoper of helemaal niet, maar we zitten niet in een situatie waarin het echt moet, dus prima zo. Maar toch, ik vind het leuk om te vergelijken.



Het lijkt me handig om hier met elkaar te kunnen vergelijken in grote lijnen en nuttig voor de mensen die hun vaste lasten een oprfrisbeurt willen geven. Weet niet of er animo is voor zo'n topic, maar dat zien we vanzelf wel.



Ik zal aftrappen in het eerste bericht.
Ok, dit was een grotere klus dan ik had gedacht

Onze vaste lasten per maand voor een huishouden van 2 volwassenen.



Hypotheek ¤1000 bruto/¤800 netto

VvE ¤50

Erfpacht +/- ¤25 (2x per jaar ¤150 uit mijn hoofd...zoiets)



Gemeentelijke belastingen ¤42 (volgens mij 10 termijnen)

Waterschapsbelasting ¤43 (ook iets van 10 termijnen)

Wegenbelasting 1 ¤71

Wegenbelasting 2 ¤10



Energie ¤100

Water ¤18,33 (¤55 per kwartaal)



Internet ¤35

Mobiel 1 ¤12

Mobiel 2 ¤23,50

Netflix ¤7,99



Autoverzekering 1x ¤74,83

Levensverzekering 1 ¤10,98 (gekoppeld aan hypotheek)

Levensverzekering 2 ¤15,93 (gekoppeld aan hypotheek)

Uitvaartsverzekering 1 ¤11,13 (twijfel al eeuwig of ik deze moet opzeggen)

Uitvaartsverzekering 2 ¤13,19

Overige verzekeringen ¤64,83

Zorgverzekering 1 & 2 ¤189,74



Bankkosten 1 ¤3,05

Bankkosten 2 ¤3,08



Sportschool 1 ¤38

Sportschool 2 ¤38

Vereniging ¤18



We hebben ook nog vereniging eigen huis, iets van ¤20 per jaar en de ANWB iets van ¤70 per jaar, maar bij de ANWB gaan we nu naar een goedkoper pakket.
Hoe kom je aan die hoge zorgverzekering?
Huur: 500

G/w/l: 150

gem. Belastingen 60

tv/internet/mobiele telefonie 110

Verzekeringen (zorg, wa, inboedel, uitvaart etc etc) 270

Auto 90

Doorlopend crediet 50

Boodschappen 250
Wegenbelasting 1 + verzekering is zeker voor een erg grote auto die flink benzine slurpt?



Volgens mij ben je afschrijving en onderhoud voor de auto vergeten op te noemen.
quote:strikjemetstippels schreef op 20 september 2014 @ 12:09:

Hoe kom je aan die hoge zorgverzekering?



Het is voor 2 personen, dus ¤94,87 p.p. (niet ¤189,74 p.p )

Is dat veel?
Alle reacties Link kopieren
De autoverzekering alleen al 75 euro per maand? Heb je een Aston Martin ofzo?



Energie is netjes, 100 euro... geen kinderen thuis?
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Ja, die zorgverzekering is hoog. Ik betaal met het minimale eigen risico en zonder aanvullend pakket eur 89 pm.



Heb je al je vaste lasten er wel bij staan? Je hebt twee keer wegenbelasting en maar een keer verzekering. Gezien de bedragen heb je een zwaardere prive auto en eentje met grijs kenteken?



Je bijdrage VvE vind ik laag, heb je een jong huis en dus weinig te verwachten onderhoudskosten? Is er wel voldoende reserve dat je niet straks moet bijstorten?
10 termijnen waterschapsbelasting?
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 20 september 2014 @ 12:15:

Wegenbelasting 1 + verzekering is zeker voor een erg grote auto die flink benzine slurpt?



Volgens mij ben je afschrijving en onderhoud voor de auto vergeten op te noemen.



Fijne auto die ooit semi-luxe was (veel opties), maar nu gewoon oud met veel km op de teller. Rijdt nog goed. Duurdere wegenbelasting komt (deels) door LPG. Brandstofkosten zijn dus relatief laag (rij veel km) Dure verzekering komt doordat ik hem pas 2 jaar op mijn naam heb staan (daarvoor geen autoverzekering) en door de auto. Op mijn naam is er niet zoveel goedkopers. Was blij met mijn eerste verzekeringsjaar lekker schadevrij, ging alleen meer betalen omdat de verzekeraar 'over het geheel meer aan schades uit heeft gekeerd' het jaar ervoor



Twijfel steeds, toch op naam van mijn man verzekeren? Maar dan bouw ik nooit schadevrije jaren op?



Afschrijving en onderhoud zet ik niet weg als vaste last, maar betalen we uit ons spaarpotje.
quote:erizo schreef op 20 september 2014 @ 12:19:

10 termijnen waterschapsbelasting?Ja?
Hoe oud is je auto en waarvoor heb je die verzekerd?
quote:ivankar schreef op 20 september 2014 @ 12:18:

De autoverzekering alleen al 75 euro per maand? Heb je een Aston Martin ofzo?



Energie is netjes, 100 euro... geen kinderen thuis?



Autoverzekering zie mijn uitleg/vraag hierboven.

Geen kinderen idd
Alle reacties Link kopieren
Schadevrije jaren opbouwen lijkt me wel verstandig. En even goed rekenen of de hoge vaste lasten i.c.m. lage brandstofkosten nog steeds voordeliger zijn dan een benzine-auto met lagere belasting en hogere brandstofprijs. Ik denk dat je best veel moet rijden om dan goedkoper uit te zijn met LPG.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
quote:erizo schreef op 20 september 2014 @ 12:25:

Hoe oud is je auto en waarvoor heb je die verzekerd?



Auto is 12 jaar oud.

WA beperkt casco verzekerd.

1 schadevrij jaar (ivm geen eerdere verzekering op mijn naam)



Hoofddekking

WA Beperkt casco



Aanvullende dekking(en)

Inzittendenverzekering

Bonusgarantie

Extra Accessoires dekking (tot 2.500)



Schadevrije jaren

1 jaar

Kortingspercentage

60 %

Bonus/malus-trede

9
quote:ivankar schreef op 20 september 2014 @ 12:30:

Schadevrije jaren opbouwen lijkt me wel verstandig. En even goed rekenen of de hoge vaste lasten i.c.m. lage brandstofkosten nog steeds voordeliger zijn dan een benzine-auto met lagere belasting en hogere brandstofprijs. Ik denk dat je best veel moet rijden om dan goedkoper uit te zijn met LPG.



Ik rij ongeveer 500km per week.

Voor een klein deel hiervan reiskostenvergoeding via werk 0,30 c/km

Inruilen (krijgen bijna niks meer ervoor want xxxx) voor kleine en zuinige benzine auto betekent weer aankoopkosten (toch weer enkele duizenden euro's), die we op dit moment niet willen uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
TO, in wat voor type appartement wonen jullie? (m2, galerij/portiek, wel/geen lift, bouwjaar). Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je voor 50 euro een gezonde VvE hebt. Dan zou het zo maar kunnen dat de maandbijdrage dadelijk flink gaat stijgen.
Power to the people
Ik vind dit soort dingen altijd zo lastig vergelijken zonder verdere info.



Ik betaal over de 200 euro p mnd voor mijn zorgverzekering en dat is natuurlijk heel veel geld! Maar.... daarvoor worden het onderhoud aan mijn zwakke gebit zo goed als volledig vergoed (ik zit zo'n 6x per jaar bij de tandarts en/of mondhygiëniste) en bovendien krijg ik onbeperkt fysiotherapie (wat ik minimaal 2x per week nodig heb). Zo bekeken bespaart deze dure verzekering mij dus veel geld.



De energiekosten zijn ook lastig. Of dat veel of weinig is, hangt ook af van de grote van de woning, tussen/hoek/vrijstaan, ligging (NOZW, op de wind of in de zon, enz), mate van isolatie, het aantal gezinsleden, zijn die veel thuis of vaak weg, enz.



En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik denk dat vergelijken alleen mogelijk is door de andere aanbieders en hun voorwaarden ed er naast te zetten.
quote:Galileo schreef op 20 september 2014 @ 12:33:

TO, in wat voor type appartement wonen jullie? (m2, galerij/portiek, wel/geen lift, bouwjaar). Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je voor 50 euro een gezonde VvE hebt. Dan zou het zo maar kunnen dat de maandbijdrage dadelijk flink gaat stijgen.



Hebben ook geen gezonde VvE i.v.m. eerdere en zeer langdurige problemen met 1 eigenaar voordat wij er waren (deze eigenaar was ook een groot probleem voor de gemeente). De VvE heeft er destijds daarom voor gekozen om de maandbijdrage laag te houden om niet op te draaien voor de kosten van die ene eigenaar. Als er onderhoudskosten zijn leggen we extra in p.p. Die problematische eigenaar is uit eindelijk na tientallen jaren de bak in gedraaid, en er is weer een (tot nu toe) 'normale' eigenaar, maar iedereen vindt de huidige regeling wel best zo. Afgelopen maand per woning nog ¤3000 ingelegd voor werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. Ik weet dat het geen zekere constructie is, maar we doen het er maar mee voor nu.



Verder wil ik niet zoveel kwijt over onze woning, geef hier al veel privé info, maar dit is in ieder geval de situatie.
Klopt Nummerzoveel, iedereen heeft een andere situatie. Maar net zoals bij mijn autoverzekering kunnen mensen goede tips geven of kunnen anderen bij elkaar zien of ze misschien iets goedkoper voor elkaar kunnen krijgen. Soms heeft het wat meer uitleg nodig inderdaad. Ik heb het idee dat ik mijn autoverzekering niet goedkoper krijg, maar twijfel hier wel regelmatig over. Als iemand hier wijs advies heeft neem ik dat graag aan!



Het is dus niet absoluut vergelijken, maar kan wel voor sommige mensen goede tips, ideeën of nieuwe inzichten geven. Of mensen kunnen hun vaste lasten vragen hier stellen. Er is zoveel kennis en ervaring hier op het forum en in al die andere topics komen altijd zeer bruikbare tips.
Alle reacties Link kopieren
waterschapslasten 10 termijnen???



Hier is het:

hyp 812 bruto

vve 105

verzekeringen (huis + ziektekosten + algemeen) 200

telefoon 32

water 15

gas-elektriciteit 80

internet 45

sportschool 45

gemeente ozb en zo 45 (10 termijnen)

reiskosten openbaar vervoer (krijg ik niet vergoed van mijn werk) 90

ik heb geen auto en ik woon alleen



dit jaar heb ik voor het eerst de zorgverzekering, de ozb en de sportschool in 1 keer voor een heel jaar betaald, dat scheelt heel fijn in de maandelijkse vaste lasten
Alle reacties Link kopieren
Onze vaste lasten per maand voor een huishouden van 3 volwassenen. Wij wonen in een 2 slaapkamer bungalow. Dubbelglas, alles goed geisoleerd. We hebben geen warm water uit de kraan. Wij moeten een boiler aanzetten (1 uur of 2 uur voor een bad) en dan kunnen we warm water gebruiken.

Wij wonen in Engeland.



Hypotheek £0, want afbetaald

VvE £0



Gemeentelijke belastingen ¤47 (volgens mij 10 termijnen)

Waterschapsbelasting £0 zit in de gemeente belastingen

Wegenbelasting £0 want geen auto



Elec. £42

Water £21

Gas £36



Internet +tv + telefoon £113

Mobiel 1 £0 want geen mobiel

Netflix £6.99



Autoverzekering £0 geen auto

Levensverzekering 1 £10 (schoonmoeder)

Uitvaartsverzekering 1 ¤56 per jaar voor mij.

Uitvaartsverzekering 2 £0, Scampman heeft geen verzekering. Erg dom ja!

Overige verzekeringen £90

Zorgverzekering £0, want dat bestaat hier niet.



Kijken&luister geld (BBC) £0, omdat schoonmoeder gepensioneerd is.



Bankkosten 1 £0, gratis account

Bankkosten 2 £0, gratis account



Sportschool 1 £0 hebben we niet
Wat is raar aan 10 termijnen waterschapsbelasting? Dat het in termijnen kan of dat het er 10 zijn, het bedrag? Het zijn of 10 termijnen of 12, dat weet ik zo goed als zeker en dit is wat het per maand kost. Ik ben benieuwd wat hier vreemd aan is, betaal ik heel veel?
loonstrookje is dit voor 1 persoonshuishouden? sorry, te snel gelezen.
Tip mbt verzekeren: zoek een goede assurantietussenpersoon. Die van ons kijkt elk jaar alle verzekeringen na op kosten en voorwaarden en regelt dat dat we de beste del hebben. Echt ideaal, scheelt ons een hoop werk!



En daarnaast zorgt hij er ook voor dat er echt nooit gezeik is. Als een verzekeraar onterecht moeilijk doet, dan haalt hij daar zo zonder pardon al zijn verzekerden weg. Nadat dat een keer of 2 is gebeurd, weten de verzekeraars dat inmiddels ook, dus alles wordt altijd keurig geregeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven