Bakfiets op steile helling?

16-04-2012 21:16 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag een bakfiets (3 wielen) willen kopen om mijn kleinkinderen in te vervoeren, maar twijfel omdat vlak bij mijn huis een lange en steile helling is waar ik altijd over heen moet. Als ik hem met een gewone fiets op moet (met veel bagage) gebruik ik altijd mijn laagste versnelling (van de 8).

Iemand ervaringen met het fietsen met een bakfiets over een lange, steile helling?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vind een hele steile helling but. Afstappen dus. Ook in de laagste versnelling.

Maar kan ook door mijn bekken komen hoor. (instabiliteit)
Bakfiets met trapondersteuning?
Met twee wielen is stabieler dan met drie wielen. (Zie de radar bakfietsen test). En een hellinkje op valt best te doen, liefst neem je een 'aanloopje' en daarna in de 1 goed doortrappen. Het ligt ook een beetje aan je conditie, hoe lang houd je het vol om flink door te trappen versus hoe lang het duurt om tegen de helling op te rijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 16 april 2012 @ 21:19:

Bakfiets met trapondersteuning?Dat wordt me te duur denk ik! Ik wou de bakfiets sowieso tweedehands kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mieomij schreef op 16 april 2012 @ 21:22:

Met twee wielen is stabieler dan met drie wielen. (Zie de radar bakfietsen test). En een hellinkje op valt best te doen, liefst neem je een 'aanloopje' en daarna in de 1 goed doortrappen. Het ligt ook een beetje aan je conditie, hoe lang houd je het vol om flink door te trappen versus hoe lang het duurt om tegen de helling op te rijden.



Is dat echt zo? Mij lijkt het best eng en onstabiel, zo'n lang ding op 2 wielen. Ik heb steeds het idee dat die dingen zo omvallen als je eraf stapt...

Waar kan ik die radar bakfietsentest vinden?
Sorry, het was de Kassa bakfietsen test.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mieomij schreef op 16 april 2012 @ 21:25:

Sorry, het was de Kassa bakfietsen test.Dank je, ik heb hem gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zo'n lang ding met twee wielen, die fietst fijn hoor. Hij fietst als een normale fiets.



Ik vond juist zo'n driewieler raar: bij de keer trappen het linkerwiel en dan nog een keer trappen voor het rechterwiel voelde het. Maar dat is natuurlijk ook maar een kwestie van wennen.



Met een stabielere driewieler kun je wel gemakkelijker een helling oplopen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de kassa bakfietsentest zijn de driewielers stabieler dan de tweewielers, vooral bij lage snelheden en stilstaan, maar zijn de tweewielers stabieler als je met hoge snelheid een bocht neem.

Dat laatste kun je vermijden, dus denk ik dat ik toch voor een driewieler ga.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel kinderen gaat het om?

Want twee kinderen zijn eigenlijk het makkelijkst te vervoeren op een goede fiets met twee zitjes. Flexibeler, lichter, etc.

En als ze te groot worden voor een achterzitje kunnen ze wel naast je fietsen.



Als het er drie zijn: als ze alle drie onder de vijf, zesjaar zijn zou het makkelijk kunnen zijn, (vooropgesteld dat je zo vaak per dag met ze op pad gaat dat wandelen te vermoeiend en de auto asociaal is) maar dat is zeldzaam toch?



Die dure logge onhandige bakfietsen, tot vijf jaar geleden kon iedereen zonder en nu.. (ook, natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
quote:missy_acy schreef op 16 april 2012 @ 21:19:

Ja, ik vind een hele steile helling but. Afstappen dus. Ook in de laagste versnelling.

Maar kan ook door mijn bekken komen hoor. (instabiliteit)Is het veel zwaarder dan met een gewone fiets maar met veel bagage?
Twee wielen fietst fijner en stabieler dan drie wielen, vind ik. Doodeng vond ik die driewieler.



Ik zou 'm ook met elektrische trapondersteuning nemen, dat is de handigste oplossing. Maar fiets je met je kleinkinderen op een gewone fiets de helling ook al? Op zich fietst de fiets van bakfiets.nl vrij licht en over de gazelle cabby hoor ik ook goede verhalen. Ik heb een baboe city, die trapt net wat zwaarder (maar nog steeds heel erg okay). Van mensen die een driewieler hebben, hoor ik trouwens vaak dat 'ie juist zwaarder trapt. Nog een reden om een tweewieler te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Rococo heeft ook wel een erg goed punt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Reiger100 schreef op 16 april 2012 @ 21:33:

[...]





Is het veel zwaarder dan met een gewone fiets maar met veel bagage?Ligt er natuurlijk aan hoeveel de kinderen wegen, maar in principe niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:rococo schreef op 16 april 2012 @ 21:32:

Hoeveel kinderen gaat het om?

Want twee kinderen zijn eigenlijk het makkelijkst te vervoeren op een goede fiets met twee zitjes. Flexibeler, lichter, etc.

En als ze te groot worden voor een achterzitje kunnen ze wel naast je fietsen.



Het gaat soms om 1, soms om 2, soms om 3 kinderen. Maar met 2 zitjes kun je geen bagage meer meenemen én het lijkt me ook niet stabiel, zeker niet als de kinderen al ouder zijn (6 en 4). Omdat het een lang en lastig traject is, zullen ze al heel wat ouder zijn voor ze het zelf kunnen fietsen (en zou ik ook voortdurend nieuwe fietsjes moeten kopen voor al die verschillende kinderen).



Als het er drie zijn: als ze alle drie onder de vijf, zesjaar zijn zou het makkelijk kunnen zijn, (vooropgesteld dat je zo vaak per dag met ze op pad gaat dat wandelen te vermoeiend en de auto asociaal is) maar dat is zeldzaam toch?



Voor wandelen is het veel te ver (15 à 20 km) en een auto heb ik niet!



Die dure logge onhandige bakfietsen, tot vijf jaar geleden kon iedereen zonder en nu.. (ook, natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
Met 2 kinderen en boodschappen is het zwaarder. Maarrrrr. Ik had eerst zo een kidcar ding, die je aan je fiets hangt. En dat ishelemaal but op n helling. Dan trekt de kar je steeds terug. Dan liever de bakfiets.

Maar een 3 wieler trapt inderdaad vrij zwaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 16 april 2012 @ 21:33:

Twee wielen fietst fijner en stabieler dan drie wielen, vind ik. Doodeng vond ik die driewieler.



Ik zou 'm ook met elektrische trapondersteuning nemen, dat is de handigste oplossing. Maar fiets je met je kleinkinderen op een gewone fiets de helling ook al?



Wat bedoel je? Ik begrijp je vraag niet helemaal.



p zich fietst de fiets van bakfiets.nl vrij licht en over de gazelle cabby hoor ik ook goede verhalen. Ik heb een baboe city, die trapt net wat zwaarder (maar nog steeds heel erg okay). Van mensen die een driewieler hebben, hoor ik trouwens vaak dat 'ie juist zwaarder trapt. Nog een reden om een tweewieler te nemen.
quote:rococo schreef op 16 april 2012 @ 21:32:

Hoeveel kinderen gaat het om?

Want twee kinderen zijn eigenlijk het makkelijkst te vervoeren op een goede fiets met twee zitjes. Flexibeler, lichter, etc.







Absoluut oneens. Ik (slechte conditie, weinig kracht) kon mijn normale fiets met kind achterop niet meer overeind houden. Fietsend was ik bang om te vallen, stoepje op kiepte ik naar achteren. Met mijn bakfiets neem ik zonder problemen twee kinderen mee in mijn bak. Ik heb er een met trapondersteuning, maar zonder red ik het ook. Op een normale fiets zou ik dat 100% zeker weten niet redden.



Op een bakfiets zitten de kinderen lager, waardoor het zwaartepunt lager ligt: stabieler dus. Bovendien zitten ze door de constructie van de fiets tussen de wielen, wat ook stabieler is (de fiets in z'n geheel is stabieler), maar waardoor je ook niet meer om kunt kiepen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb zelf een babboe big met trapondersteuning. Ideaal, volgens mij zijn er ook wel al tweedehands te koop. Deze is met 3 wielen, vind ik zelf fijner. Heb zelf twee kids, regelmatig vriendjes die meemoeten, boodschappen of een buggy er in.erzit ook een boost knop op, zodat je helling op harder gaat. Ik zou niet meer zonder kunnen. Net of je altijd wind mee hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:missy_acy schreef op 16 april 2012 @ 21:38:

Met 2 kinderen en boodschappen is het zwaarder. Maarrrrr. Ik had eerst zo een kidcar ding, die je aan je fiets hangt. En dat ishelemaal but op n helling. Dan trekt de kar je steeds terug. Dan liever de bakfiets.

Maar een 3 wieler trapt inderdaad vrij zwaar.



Goed om te weten!

Nu heb ik nog een ander argument tegen de fietskar

Mijn man denkt namelijk dat een fietskar minder zwaar is op een helling. Maar ik hou niet van fietskarren, vind het eng dat de kinderen zo uit mijn zicht zijn en het lijkt me nogal onbeschermd.
Mijn vraag was of je nu ook al kinderzitjes op je fiets had en of je de helling überhaupt kunt nemen met je kleinkinderen op de fiets.
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 16 april 2012 @ 21:41:

Mijn vraag was of je nu ook al kinderzitjes op je fiets had en of je de helling überhaupt kunt nemen met je kleinkinderen op de fiets.Nee, ik heb geen kinderzitjes. Ik ben wel gewend om te fietsen, ga geregeld op fietsvakantie in heuvelachtige streken met tentje en andere bagage achterop. Is toch ook al gauw een kilo of vijftig.
Babboe big met trapondersteuning heeft maar één snelheid, eentje die ik in het centrum op drukke stukken te hard vind. Babboe city heeft meerdere snelheden, waarvan de laagste een rustig fietstempo is.



In de stad met een fietskar zou ik absoluut niet doen. Jij woont in een (grote) stad toch, Reiger? Op veel plaatsen vind ik de verkeerssituatie veel te onoverzichtelijk voor een fietskar. Als ik zie hoe dicht de taxi's vaak achter fietsers langs rijden om over te steken bijvoorbeeld... nee, zou ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 16 april 2012 @ 21:39:

[...]





Absoluut oneens. Ik (slechte conditie, weinig kracht) kon mijn normale fiets met kind achterop niet meer overeind houden. Fietsend was ik bang om te vallen, stoepje op kiepte ik naar achteren. Met mijn bakfiets neem ik zonder problemen twee kinderen mee in mijn bak. Ik heb er een met trapondersteuning, maar zonder red ik het ook. Op een normale fiets zou ik dat 100% zeker weten niet redden.



Op een bakfiets zitten de kinderen lager, waardoor het zwaartepunt lager ligt: stabieler dus. Bovendien zitten ze door de constructie van de fiets tussen de wielen, wat ook stabieler is (de fiets in z'n geheel is stabieler), maar waardoor je ook niet meer om kunt kiepen.Hier ben ik het intuïtief helemaal mee eens. Heb je een twee of driewieler?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven