Bakfiets op steile helling?

16-04-2012 21:16 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag een bakfiets (3 wielen) willen kopen om mijn kleinkinderen in te vervoeren, maar twijfel omdat vlak bij mijn huis een lange en steile helling is waar ik altijd over heen moet. Als ik hem met een gewone fiets op moet (met veel bagage) gebruik ik altijd mijn laagste versnelling (van de 8).

Iemand ervaringen met het fietsen met een bakfiets over een lange, steile helling?
Alle reacties Link kopieren
O, jij fietst veel? Goed zeg!
Alle reacties Link kopieren
Qwertu, als je de fiets te snel vind gaat, kun je met 1 vinger de ondersteunign uitzetten en ook dan vind ik het nog prima fietsen op vlakke stukken. Als de gewone ondersteuning aan staat vind ik het persoonlijk niet te snel gaan, want zodra je stopt met trappen, stopt de ondersteuning ook. Alleen met de boost ga je inderdaad behoorlijk snel. TO ik zou gewoon eens gaan proefrijden. In den haag heb je bijvoorbeeld een winkel die diverse modellen heeft,. En ik weet dat Babboe regelmatig proefdagen heeft door heel het land.
Alle reacties Link kopieren
@qwertu, ja jij beschrijft een uitzondering, dat je in slechte conditie bent en bang bent met een gewone fiets.



Eigenlijk beschrijft TO ook een beetje een uitzondering, dat de kinderen met zes nog niet naast haar kunnen fietsen én geen auto vor langere stukken.



Dus ik geloof meteen dat een bakfiets dan uitkomst kan bieden.

Denk echter ook dat de gemiddelde bakfietsbezittter gezond en gewoon door de stad fietst. En dan is een gewone fiets met twee zitjes, of nog fijner, een zelf fietsend kind, echt zoveel handiger. (Paar fietstassen erbij en je kunt trouwens ook nog alle meenemen).



En met een fietsje van de kringgloop of markplaats en verstellend zadel kun je zo twee jaar vooruit, per kind. Voor 15 fietsjes heb je één bakfiets
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 16 april 2012 @ 21:44:

Babboe big met trapondersteuning heeft maar één snelheid, eentje die ik in het centrum op drukke stukken te hard vind. Babboe city heeft meerdere snelheden, waarvan de laagste een rustig fietstempo is.



In de stad met een fietskar zou ik absoluut niet doen. Jij woont in een (grote) stad toch, Reiger?



Inderdaad! Huh, hoe weet je dat??? In een eerdere post al eens verklapt misschien?



Op veel plaatsen vind ik de verkeerssituatie veel te onoverzichtelijk voor een fietskar. Als ik zie hoe dicht de taxi's vaak achter fietsers langs rijden om over te steken bijvoorbeeld... nee, zou ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Even aan de trapondersteuning fietsers vragen: scheeld het heel erg veel? Ik wil de mijne nl inruilen ervoor. (dat kan!) maar moet wel best bij betalen.
quote:Reiger100 schreef op 16 april 2012 @ 21:44:

[...]





Nee, ik heb geen kinderzitjes. Ik ben wel gewend om te fietsen, ga geregeld op fietsvakantie in heuvelachtige streken met tentje en andere bagage achterop. Is toch ook al gauw een kilo of vijftig.



Dan zou een helling met een bakfiets ook moeten lukken. Als je geen trapondersteuning wil, dan zou ik wel een goede nemen, met lichte versnellingen.



Al kun je qua prijs dan ook even naar de babboe city mét trapondersteuning kijken. Zeker bij de grote modellen van bakfiets.nl ontloopt dat elkaar niet zo veel.



Je zou ook gewoon eens een proefrit kunnen maken. In Amsterdam kun je bijvoorbeeld bij Joolz proeffietsen op zowel de babboe city als de babboe big (met elektrische trapondersteuning, maar die kan ook uit; dan kun je goed vergelijken). Op de fietsen van bakfiets.nl kun je vast ook wel ergens proeffietsen (of misschien ken je iemand die er een heeft, zo heb ik het geregeld). Dan kun je zelf eens vergelijken. Voor mij was toen bijvoorbeeld de keuze tussen tweewieler en driewieler meteen duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:missy_acy schreef op 16 april 2012 @ 21:38:

Met 2 kinderen en boodschappen is het zwaarder. Maarrrrr. Ik had eerst zo een kidcar ding, die je aan je fiets hangt. En dat ishelemaal but op n helling. Dan trekt de kar je steeds terug. Dan liever de bakfiets.

Maar een 3 wieler trapt inderdaad vrij zwaar.Oneens. Ik heb er een van 2,5 en een van 4 (die nog niet durft te fietsen) en kan een gewone fiets met beide erop niet meer goed in bedwang houden, doodeng vond ik het. Ik heb een driewieler en dat bevalt prima. Geen trapondersteunig, dus een helling (fietstunnel) is wel flink aanpoten, maar het is te doen.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Rococo, dat ik een voorkeur voor een bakfiets heb, komt ook omdat ik die meteen kan gebruiken als ik veel bagage moet vervoeren, of grote stukken (ikea-pakketten bijv.) aangezien ik geen auto heb. Hoe vaak ik al niet gedacht heb: als ik nu maar een bakfiets had...
quote:Reiger100 schreef op 16 april 2012 @ 21:45:

[...]





Hier ben ik het intuïtief helemaal mee eens. Heb je een twee of driewieler?Tweewieler
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 16 april 2012 @ 21:53:

[...]





TweewielerKlopt het wat ze bij Kassa zeggen, dat het moeilijk is om af te stappen zonder dat ie omvalt en dat ie bij lage snelheden ook al onstabiel is?
quote:rococo schreef op 16 april 2012 @ 21:47:

@qwertu, ja jij beschrijft een uitzondering, dat je in slechte conditie bent en bang bent met een gewone fiets.





Een paar keer bijna gevallen en geen zin om te wachten tot het echt gebeurt recht voor een taxi die haast heeft nee. Zonder kind achterop lukt het me prima op een gewone fiets. Maar ik ken er ook die in goede conditie alsnog met twee kinderen op de fiets omgevallen zijn. Feit blijft dat een bakfiets de veiligste manier is om kinderen op de fiets te vervoeren (weet niet meer wie het getest heeft, maar is getest dus).



@Gizz: rechte stukken zijn voor mij helaas de meeste dagen ook niet te doen zonder trapondersteuning.



@Reiger, ik ken je uit andere topics inderdaad. We hebben het wel eens gehad over de verkrijgbaarheid van een bepaald soort brood.
quote:Reiger100 schreef op 16 april 2012 @ 21:56:

[...]





Klopt het wat ze bij Kassa zeggen, dat het moeilijk is om af te stappen zonder dat ie omvalt en dat ie bij lage snelheden ook al onstabiel is?





Vind ik niet. Zoals gezegd: mijn fiets hield ik met mijn ene kind erop niet recht, bakfiets houd ik met twee kinderen van >20 kg erin wel recht. Alleen bij een krappe draaicirkel moet er wel eens een voetje op de grond.



Je mag anders gerust eens met de mijne proeffietsen, gewoon om eens te voelen hoe het fietst.
Alle reacties Link kopieren
Ja, zonder auto kan ik me voorstellen dat een bakfiets in de ouderwetse zin handig kan zijn om grote dingen in te vervoeren.

Heb je geen rijbewijs of alleen maar geen auto? Wel een rijbewijs: dan is soms een green-wheel auto heel handig, kan ik uit ervaring aanraden. Had -vroeger met kleine kinderen- geen auto ( en geen bakfiets ) en maakte daar wel eens gebruik van, om meubels te vervoeren ofzo of ergens heen te gaan waar OV echt niet kwam en te ver voor fiets of lopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 16 april 2012 @ 21:57:

[...]





Een paar keer bijna gevallen en geen zin om te wachten tot het echt gebeurt recht voor een taxi die haast heeft nee. Zonder kind achterop lukt het me prima op een gewone fiets. Maar ik ken er ook die in goede conditie alsnog met twee kinderen op de fiets omgevallen zijn.

Precies, toen ik jong was en heel fit ben ik zelf ook eens omgevallen met maar 1 kind achterop!



Feit blijft dat een bakfiets de veiligste manier is om kinderen op de fiets te vervoeren (weet niet meer wie het getest heeft, maar is getest dus).



Zo, dan staat mijn besluit vaster dan ooit en wordt het zeker een bakfiets.



@Gizz: rechte stukken zijn voor mij helaas de meeste dagen ook niet te doen zonder trapondersteuning.



@Reiger, ik ken je uit andere topics inderdaad. We hebben het wel eens gehad over de verkrijgbaarheid van een bepaald soort brood.

Ik ken jouw naam ook wel, maar kan me dat brood niet meer herinneren...
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 16 april 2012 @ 22:00:

[...]





Vind ik niet. Zoals gezegd: mijn fiets hield ik met mijn ene kind erop niet recht, bakfiets houd ik met twee kinderen van >20 kg erin wel recht. Alleen bij een krappe draaicirkel moet er wel eens een voetje op de grond.



Je mag anders gerust eens met de mijne proeffietsen, gewoon om eens te voelen hoe het fietst.Waar woon je dan? Kun je me een privé-berichtje sturen?
Alle reacties Link kopieren
quote:rococo schreef op 16 april 2012 @ 22:00:

Ja, zonder auto kan ik me voorstellen dat een bakfiets in de ouderwetse zin handig kan zijn om grote dingen in te vervoeren.

Heb je geen rijbewijs of alleen maar geen auto? Wel een rijbewijs: dan is soms een green-wheel auto heel handig, kan ik uit ervaring aanraden. Had -vroeger met kleine kinderen- geen auto ( en geen bakfiets ) en maakte daar wel eens gebruik van, om meubels te vervoeren ofzo of ergens heen te gaan waar OV echt niet kwam en te ver voor fiets of lopen.



Ik heb een rijbewijs maar heb intussen al bijna 10 jaar niet meer autogereden. Heb hem in een groene bui van de hand gedaan en vind het eigenlijk wel goed zo.

Bovendien, op sommige plekken waar ik met de kleinkinderen heen wil mogen geen auto's komen, of er is geen parkeerplek. En dan moet ik alsnog én met kinderen én met bagage (tentje, spulletjes, eten,...) gaan slepen.
Werkt dat dan intussen?
Alle reacties Link kopieren
[quote]qwerttu schreef op 16 april 2012 @ 22:08:

Werkt dat dan intussen?





Ik moet nu even afsluiten, moet dringend iets anders doen, ik zal erover nadenken en als ik er niet uit raak, mail ik je, bedankt!



Iedereen bedankt voor de nuttige tips! (Ik kijk morgen nog wel even of er nog reacties zijn.)
Prima, het hoeft niet hoor, maar het is misschien net wat laagdrempeliger dan een winkel.



Zou je mijn mailadres nog uit de quote willen verwijderen? Dank je.
Alle reacties Link kopieren
Missy, ik vind de trapondersteuning bij de babboe heel fijn. Net of je altijd wind mee hebt, en bij helling op kun je even een dot extra geven. Je moet blijven trappen, maar het is allemaal makkelijker. Zeker als je zoals ons de fiets dagelijks intensief gebruiken (2 kids + boodschappen en of buggy, vriendjes die meegaan etc) is het gewoon heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Fiets dagelijks een heel steile fietsbrug op en af met zwaarbeladen tweewieler bakfiets. Ik kom met gemak boven dankzij de versnellingen en ga keihard naar beneden met onderaan ook nog eens een scherpe bocht en een paaltje. No problemo! Met een driewieler zou dat niet kunnen.

Sta verder met 1 voetje aan de grond prima stabiel stil bij een stoplicht.

Nooit gevoel van instabiliteit gehad.



Blijf het een van onze allerbeste aankopen vinden, zo blij mee!



(we hebben de lange uitvoering van bakfiets.nl)
Alle reacties Link kopieren
Nog iets om op te letten: waar ga je hem stallen? Bij ons past een 3wieler niet door de tuinpoort en garage-loopdeur. Een tweewieler wel.



Wij hebben een tweewieler. Geweldig ding en wil hem voorlopig nog niet kwijt!

We hebben die bakfiets.nl cargo, met een extra bankje. Fietst prima, al vind ik (=lui )het wel eens jammer dat ik ik geen trapondersteuning heb.

Normaal vervoer ik er 6-5-1 in. Dat gaat prima. Een tijd terug heb ik er 6-4-4-1 en een 6 achterop mee vervoerd en dat was niet handig meer. Fietsen ging pirma, maar draaien, opstappen, remmen bij kruispunt was echt teveel.



Oh, en een dakje is leuk maar kun ke bij 3 kinderen met de cargo niet gebruiken, Omdat het afloopt en de voorste er niet onder past.



Succes met je keuze! En veel plezier ermee. Wij hebben hem nu 5 jaar en genieten er nog veel van! (na 5 jaar nu

Voor het eerst naar de fietsenmaker gebracht voor 'controle'. Nooit wat aan gehad!!)
Ik heb uitgebreid proefgefietst met zowel driewielers en tweewielers. De driewielers vond ik zwaar en lastig wendbaar en eng in de bochten. Geef mij maar de tweewieler! Die heb ik dan ook gekocht.



Ik fiets er mee als was het een gewone fiets zonder bak. Hij is alleen wat langer dan een gewone fiets en daar moet je met scherpe bochten even om denken. Heb 8 versnellingen, met hellingen gebruik ik ze allemaal en kom dan zonder veel gedoe een helling op. In de eerste instantie vond ik de helling af juist wat enger, omdat je zwaarder bent. Maar dat heb ik helemaal onder controle nu



Een tweewieler is ook helemaal niet instabiel zoals mensen vaak denken. Het zwaartepunt van de fiets met bak is juist heel goed uitgekient. Ik voelde me op een gewone fiets met kind achterop en kind voorop juist uitermate instabiel.



Het is mijn allerbestefijnstegeweldigste aankoop ooit. Heb ook geen auto en dit is echt voor mij de beste oplossing. Ik doe 'm niet weg ook als de kinderen er niet meer inpassen. Ik hou van die fiets.
Goed dat je de versnellingen noemt, Norahdubois. Wat mij opgevallen is bij het zoeken op Marktplaats, is dat veel van de aangeboden tweedehands bakfietsen van bakfiets.nl maar drie versnellingen hebben. Het is echt fijner om er meer te hebben, zeker als je hellingen op moet fietsen e.d. Als je tweedehands kijkt, dan is dat wel iets om op te letten!
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 16 april 2012 @ 22:18:

Prima, het hoeft niet hoor, maar het is misschien net wat laagdrempeliger dan een winkel.



Zou je mijn mailadres nog uit de quote willen verwijderen? Dank je. Oeps, ik zag nu pas je verzoek, sorry, is gebeurd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven