Hoe uit adhd zich bij jullie kinderen

20-08-2014 14:31 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo



ik ben al een hele tijd aan het uitzoeken wat er met onze zoon juist aan de hand kan zijn. Hij heeft nu diagnose ADHD en ook ASS maar ik kan me toch niet zo vinden in autisme bij hem om een aantal redenen.

Er zijn een aantal moeilijkheden waarvan ik niet weet of ze al dan niet aan ADHD te relateren zijn. Ik heb nog nooit een ander kind met ADHD gezien (met ass ook niet).

Het heel erg drukke is wat naar buiten toe het meest opvalt , nu is druk zijn typerend voor adhd maar hoe druk is druk? op welke manieren zijn andere kinderen druk?

Hij kan ook niet slapen, tegenwoordig omdat hij naar eigen zeggen de hele tijd aan rollercoasters ligt te denken (iets waar hij meer dan normaal geïnteresseerd in is).



Ik zou graag eens een verhaal van iemand anders horen met een vergelijkbare diagnose.



Hij wordt in december 9.
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 8 jaar en heeft ook adhd.

hij is druk maar niet hyper. Hij heeft vooral veel last van concentratieverlies. Zonder medicatie kan hij bv zijn werk niet afmaken. Soms zit hij in een vervelende cirkel. Hij pest zijn zussen dan erg en kan daar niet zelf mee stoppen. Je moet hem er echt 'uit' halen. Dus of in de gang zetten of onder de douche of op een andere manier radicaal afleiden. Daarna zit hij weer goed in zijn vel.



nu dat de school weer begonnen is heeft hij er vooral in de avond last van. Hij borrelt dan van de energie. Dus na het eten gaat hij nog even een rondje rennen ;)



hij slaapt prima en ook zijn eetlust is er niet.minder om. Hij is altijd een goede slaper en eter geweest.
Mijne slaapt al sinds baby af aan ruk, snel afgeleid, kent en weet de regels wel, maar vindt het toepassen moeilijk (als we er haar op wijzen is het: 'o ja!'), heel impulsief, woedeaanvallen die overgaan in heel erg verdrietig, hoofdpijn, negatief over zichzelf of juist denken dat de hele wereld om haar draait, overal over in discussie, als het haar te druk wordt ergens wordt ze ziek (hoofdpijn, koorts) en wil ze naar ergens heen waar het stil en rustig is.
Impulsief,concentratiestoornis,moeilijk te stoppen,snel boos en altijd in beweging.



Wij zijn sinds kort met medicatie gestart.

Met name omdat hij op sociaal vlak steeds meer onenigheid kreeg door zijn gedrag. Plus zijn concentratie op school was echt frut.

Tot nu toe gaat dat super.

Hij is zoveel beter aanspreekbaar nu waardoor hij beter luistert. Het komt nu echt binnen zeg maar.

En hij is nog steeds heel actief,maar stuitert niet meer.
Alle reacties Link kopieren
ADHD en ASS liggen wat dat betreft heel dicht bij elkaar. Een aantal symptomen zijn op beide van toepassing.

Het stukje van de 'overdreven' interesse is weer goed te matchen met ASS. Hoe is het kind in zijn contact met leeftijdsgenoten?
Mijn zoontje heeft ook overdreven interesses wat hun naast adhd ev ook pdd-nos deed vermoeden.

Maar echt overtuigd waren ze ook niet.

Ze adviseerde medicatie voor de adhd,kijken hoe dat gaat en over een paar maanden een evaluatie of er ev verder onderzoek nodig is. Want blijkbaar kan medicatie ook juist die symptomen versterken. Wat bij ons niet het geval is tot nu toe.



Ik kan mezelf in tegenstelling tot de adhd niet direct daar in vinden. Heb me in de loop der jaren wat ingelezen. Ik ben uiteraard geen psycholoog maar volg wel echt mijn eigen gevoel. Heeft hij symptomen.. Ja. Maar voor mijn gevoel niet zo overtuigend om die stempel pdd-nos er op te drukken.
Motorisch is mijn ADHD'er nog niet eens zo verschrikkelijk druk, hij loopt echt niet de hele dag te stuiteren en hij breekt de tent niet af of zo. Wel komt er de hele dag geluid uit. Als hij niet praat zingt hij, of hij loeit, of hij beatboxt, of hij zit ergens op te rammen .

Hij kan ook flinke driftbuien hebben, waar hij gelukkig niet meer zo lang in blijft hangen als voorheen. Over het algemeen luistert hij wel, maar ik moet hem soms wel drie keer iets vragen voordat het landt.

Op school laat zijn concentratie te wensen over, behalve als iets hem interesseert (bijvoorbeeld rekenen), dan schiet hij juist in de hyperfocus en hij kan dan ook behoorlijk boos worden als de juf aangeeft dat het tijd is voor de volgende les. Zoon heeft veel interesses die niet allemaal even gebruikelijk zijn voor kinderen van zijn leeftijd, maar obsessief zijn die interesses niet te noemen. Hij is ook behoorlijk slim, met een grote belangstelling voor wat er in de wereld te koop is, en ik ga ervan uit dat die interesses daar meer mee samenhangen dan met die ADHD of een andere stoornis.

Zoon volgt speciaal onderwijs, maar krijgt geen medicatie. Een gestructureerde omgeving bleek voor hem voldoende om zijn gedrag werkbaar te houden, zowel voor hemzelf als voor ons (juffen en ouders).



Wat ASS betreft: dat is maar heel even in beeld geweest, toen het op zijn eerste school echt heel erg slecht met hem ging. Hij vertoonde toen in de klas ook zeker autistiform gedrag, maar toen hij uit die omgeving weg was was het autistiforme gedrag ook meteen verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo



tot mijn zoon 5 was hebben we eigenlijk weinig vreemde dingen aan hem gezien. Het enige wat altijd opviel was het vele praten , hij is verbaal ook altijd sterk geweest en op een bepaald moment begon het friemelen, wiebelen, vragen stellen waarop hij het antwoord al lang wist. In het eerste leerjaar begonnen de problemen op school omdat hij te veel aandacht eiste van de juf, bleef vergeten zijn hand op te steken, ...

dat hand op steken is nog steeds een probleem, hij roept alles wat in zijn hoofd opkomt, onderbreekt de juf tijdens uitleg ...

Wat er intussen bij is gekomen zijn de obsessies:

- angst voor vergif - giftige stoffen, planten - zeker een jaar geduurd

- lava, vulkanen , vuur (in bed vragen zoals "mama gaat de deur in brand vliegen)

- veel geluiden wanneer hij geen rilatine neemt. zingen in de klas, gekke geluidjes, nénénéné, mmmmmm , snorken (is een erg opvallende tic), rochelen



Mijn zoon kan geen moment stil zitten, is altijd aan het wiebelen of geluiden aan het maken maar is niet hyper in de zin dat hij bv gaat lopen of zo, dat helpt ook helemaal niet overigens, sport kalmeert hem helemaal niet. Hij speelt doorgaans ook liever binnen dan buiten.

Met rilatine kan hij zich enigszins "normaal" gedragen in een winkel maar in een klas blijft hij te vermoeiend. de keerzijde is nu dat hij er moeilijker van lijkt te slapen, al is het moeilijk te achterhalen of het daarvan is want ook zonder medicatie ligt hij soms lang wakker.



Hij is verder echt oversociaal, heeft grenzeloos veel fantasie, wil altijd dingen gaan doen en als ik hem zou laten doen zou hij een hele dag opgaan in computergames (mag hij niet).



Hij heeft nooit veel vriendjes gehad maar wil dat wel. Vroeger was er geen probleem maar tegenwoordig weet ik niet of iedereen nog mee kan in die fantasie verhalen.



waarom ik zo twijfel aan ASS is omdat ik de "kern" ervan niet zie bij hem :

geen letterlijk nemen van taal

veel fantasie

legt heel snel contact (wel té snel)

voelt snel dingen aan. Bv mijn man was van thuis aan het werken en hij was nogal aan het mopperen. J: "papa, wat scheelt er, lukt het niet met je werk? kom ik zal je gaan knuffelen"



Het boos worden , driftige heeft hij niet , hij heeft denk ik in zijn hele leven nog nooit een kindje gepest of ruzie gezocht (zus daarentegen ...) - gelukkig maar , maar aan de andere kant vind ik dat toch ook wel bijzonder.



Ik heb een hele tijd aan NLD gedacht, zie ook mijn ander topic, maar ik weet het niet . Ik vind het erg moeilijk omdat ik geen enkel herkenbaar boek kan vinden , we zouden een oudertraining willen volgen en ondersteuning willen zoeken maar voor wat hé?
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Hallo.



Je hebt hier al eerder een topic over geopend,en toen heb ik ook gereageerd.

Je geeft daarin ook aan dat je geen autisme herkent bij je zoon,vanwege teveel fantasie,snel contact maken en dingen aanvoelen.

Ik en andere autistische forummers hebben toen al verteld over de dingen die we herkenden van je zoontje.

Dat waren onze eigen ervaringen,en die kloppen inderdaad niet altijd met het "standaard"plaatje.

Velen van ons maken snel contact,maar dat gaat op een apparte manier,dit noemt men "active but odd".Velen van ons hebben een teveel aan fantasie,wat ons angstig en geobsedeerd kan maken.En ik ben ook erg gevoelig voor de stemmingen van een ander,zoals ik de vorige keer ook al uitgelegd heb.

Nogmaals,ik denk dat je zoon best een ASS kan hebben,maar dat jouw beeld van ASS niet helemaal klopt,en dat bedoel ik niet vervelend.
Alle reacties Link kopieren
hallo



ja ik weet het, sorry ... heb het erg moeilijk de laatste tijd , eigenlijk sinds we de diagnose hebben want die hadden we niet hadden verwacht - hebben het nooit in hem gezien, was een heel gemakkelijke baby , peuter en kleuter ...



Nu op dit moment begint alles zoveel moeilijker te lopen en kunnen we nergens een verklaring vinden. Bv over hoe we hem kunnen helpen met die angsten en obsessies, het niet kunnen slapen.

Ik heb vorig jaar zo veel negatieve info te verwerken gekregen en probeer nu herkenning te zoeken.

volgend jaar gaat hij over naar buitengewoon onderwijs.



Het is niet zo dat ik niet kan of wil aanvaarden dat hij anders is, het is ook niet dat het geen ass kan of mag zijn.



soms ben ik zelf ook best obsessief moet ik toegeven ik kan zelf ook erg moeilijk dingen lossen.
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy, ik zie nu een reactie van jou op mijn topic die ik nog niet gezien had. Lijkt er inderdaad erg op ... het is zo moeilijk om als ouder de weg te moeten gaan zoeken in de massa informatie die dan nog vooral over de "zuivere " vormen van autisme en adhd gaan.



ik denk overigens dat er met mijn dochter ook iets aan de hand is , maar dat is dan weer een heel ander verhaal ...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met ASS, wel 2 ADHD-ers (11 en 12). De een stuitert echt in het rond zonder zijn pillen. Met pillen is het te doen, maar er komt wel constant geluid uit. Beiden hebben ernstige concentratieproblemen zonder medicatie. Ook: zeer impulsief, niet echt nadenken voor ze iets doen, allebei een redelijk kort lontje, en heel veel struktuur nodig. Jongste wordt ook agressief zonder medicatie.

Meer lichamelijke activiteit helpt voor geen meter. Heb ze deze zomer behoorlijk uitgewoond in de bergen maar ze werden alleen maar meer hyper. Enige effect wat ik zag was dat ze beiden 's ochtends langer doorsliepen. Dat was wel fijn.

Beide kinderen hebben absoluut geen obsessies.



Over het slapen. De hyperactieve van het stel heeft nooit veel geslapen. Ook niet toen hij geen pillen kreeg. Hij mag 's avonds nog gewoon spelen of lezen zolang hij maar op zijn kamer blijft. 's Ochtends hetzelfde: pas uit z'n kamer als ik dat aangeef, anders gaat ie meteen z'n zus (die wel veel slaap nodig heeft) wakker maken. Zolang hij overdag niet moe is maak ik me geen zorgen over zijn korte nachten.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Minionette.



Ik snap je wel hoor,ik heb zelf ook een zoon met Asperger,en dat is ook iets waar ik me soms zorgen over maak,het is makkelijker als je kind "gewoon"is.En er zijn ook vele uitingsvormen,ieder mens met autisme is weer anders,het is moeilijk er wijs uit te worden als je er niet bekend mee bent.Ik vind het ook wel goed dat je naar ervaringen vraagt van andere mensen,als dat je helpt het beeld wat duidelijker te krijgen
Alle reacties Link kopieren
bedankt al voor jullie reacties!



ik maak me wel zorgen over het slapen. Vandaag was het weer zo'n dag dat hij er echt niet uit zag, blauwe kringen onder zijn ogen, bleek...

Hij zei dat hij niet kan slapen omdat hij de hele tijd aan rollercoasters ligt te denken...



's morgens ook altijd vroeg wakker - denken we- maar hij blijft wel in zijn kamer.



Voor zo'n jong kind kan dat toch niet goed zijn ... hij is al de kleinste van de klas , is aan de magere kant...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Melatonine doet bij ons echt wonderen wat slapen betreft.
quote:minionette schreef op 20 augustus 2014 @ 18:27:



waarom ik zo twijfel aan ASS is omdat ik de "kern" ervan niet zie bij hem :

geen letterlijk nemen van taal

veel fantasie

legt heel snel contact (wel té snel)

voelt snel dingen aan. Bv mijn man was van thuis aan het werken en hij was nogal aan het mopperen. J: "papa, wat scheelt er, lukt het niet met je werk? kom ik zal je gaan knuffelen"



Ik heb een hele tijd aan NLD gedacht, zie ook mijn ander topic, maar ik weet het niet . Ik vind het erg moeilijk omdat ik geen enkel herkenbaar boek kan vinden , we zouden een oudertraining willen volgen en ondersteuning willen zoeken maar voor wat hé?



Heeft mijn dochter ook, toch kwam er ook PDD-NOS (nu ASS) uit.



Wij gaan volgende week met deze training beginnen:

http://www.trainingremweg.nl/
quote:minionette schreef op 20 augustus 2014 @ 20:09:

bedankt al voor jullie reacties!



ik maak me wel zorgen over het slapen. Vandaag was het weer zo'n dag dat hij er echt niet uit zag, blauwe kringen onder zijn ogen, bleek...

Hij zei dat hij niet kan slapen omdat hij de hele tijd aan rollercoasters ligt te denken...



's morgens ook altijd vroeg wakker - denken we- maar hij blijft wel in zijn kamer.



Voor zo'n jong kind kan dat toch niet goed zijn ... hij is al de kleinste van de klas , is aan de magere kant...Oh ja, dat was ik even vergeten: mijn zoon slaapt ook heel slecht in. Nou kan hij ook wel met weinig slaap toe hoor, maar als het de spuigaten uit loopt krijgt hij net als Stars dochter melatonine. Werkt als een tiet .
Alle reacties Link kopieren
Is ook niet niks allemaal TO. Hier een zoon van 10. Het vermoeden van ASS werd voor het eerst geuit toen hij ruim 6 jaar was. Ik ben er toen van alles over gaan lezen en herkende zoveel niet.



Maar nu, een paar jaar verder, merk ik dat mijn zoon taal wel vrij letterlijk neemt. Hij is slim, en weet veel te omzeilen, maar nu hij ouder wordt komt het toch wat meer naar boven.



Zoon kon al heel snel, heel goed praten. Na een test bleek zijn woordbegrip wel achter te liggen op zijn leeftijdsgenootjes. Maar er bleek ook dat hij toch vaak wel wist in welke context hij een moeilijk woord moest gebruiken waardoor het leek of hij precies wist waar hij het over had :-).



En zoon heeft wel veel fantasie, maar in een spel met andere kinderen controleert hij wel. Hij heeft dus niet de fantasie om mee te gaan in het spel van een ander.



Wat ik wil zeggen; is dat je de kenmerken van ASS op meerdere manieren kunt bekijken. Veel dingen die ik het begin niet herkende, herkende ik later wel, maar dan net op een andere manier.



Toen we net de diagnose hadden kreeg ik de tip om het boek ; Geef me de 5 te lezen. Gedaan. Ik snapte niet waarom dit boek mij aangeraden werd. Later werd het mijn bijbel.



Geef jezelf de tijd. Mijn tip; lees veel op fora, 'praat' met andere ouders. Elke autist is anders. Zoek herkenning. Dat heeft mij geholpen bij mijn begrip. Ik snap mijn zoon nu zoveel beter en dus kunnen we hem nu zoveel beter ondersteunen waardoor er zoveel dingen beter gaan.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Melatonine deed hier niks. Veel regelmaat bij het naar bed gaan ritueel helpt hier. Geen te spannende boeken voor het slapengaan. En niet te veel inhoudelijke gesprekken voeren voordat hij moet gaan slapen. Anders gaat hij malen. Zoveel mogelijk rust brengen.



En soms doe je er ook niks aan. Soms slaapt zoon hier ook heel slecht. Nu weet ik alleen meestal wel waardoor dat komt. En dat kan ik lang niet altijd wegnemen en dan is het maar even zo....
Alle reacties Link kopieren
To, hier een zoon (11)met adhd. Veel emotionele problemen in de zin van uitbarstingen, huilbuien, agressie, vervelend doen tegen broertje en zusje. Gedrag wordt ook verergerd door adhd van vader, die zo nu en dan medicatie inneemt, welke dan ook niet echt helpt.

Op school zijn er grote concentratieproblemen. Maar hij is niet hyper aktief of zo. Soms kan hij gewoon echt stil zitten. Zijn sociale pmgang met vrienden laat ook te wensen over. Maakt snel vrienden en is die ook snel weer kwijt.

Ook heeft hij veel angsten.

Binnenkort start medicatie, waar we nu niet meer omheen kunnen. Ik ben wel ongerust over hoe en wat, maar ik denk dat je als ouder van een adhd kind altijd wel ongerust blijft.
Alle reacties Link kopieren
Melatonine werkt goed hier.

Noerie mijn zoon moet veel lezen om ws en technisch lezen te bevorderen. En hij kiest altijd een spannend boek. Ik merk wel dat hij voor het slapen vaak behoefte heeft in een gesprek, die vaak gaan over zijn angsten. Ik probeer dat nu ook een af te kappen.
Alle reacties Link kopieren
Star er zijn zoveel trainingen, cursussen, therapien dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Hoe ben je daar terecht gekomen? Via kinderarts?
quote:Noerie schreef op 20 augustus 2014 @ 21:17:

Melatonine deed hier niks. Veel regelmaat bij het naar bed gaan ritueel helpt hier. Geen te spannende boeken voor het slapengaan. En niet te veel inhoudelijke gesprekken voeren voordat hij moet gaan slapen. Anders gaat hij malen. Zoveel mogelijk rust brengen.



En soms doe je er ook niks aan. Soms slaapt zoon hier ook heel slecht. Nu weet ik alleen meestal wel waardoor dat komt. En dat kan ik lang niet altijd wegnemen en dan is het maar even zo....



Ik laat het ook wel eens zo. Als zoon gewoon boven blijft en daar een boek leest of rustig speelt maak ik er niet zo'n probleem van als hij laat slaapt. Hij staat buiten de vakantie ook iedere morgen fris en fruitig om kwart over zes naast zijn bed, dat scheelt ook. Maar als hij meerdere dagen achter elkaar tot twaalf uur blijft spoken en herrie maken gaat er bij mij toch een knop om en dan gaat hij voorlopig aan de melatonine, tot de zaak weer een beetje genormaliseerd is.

Bij zoon hangen die spookperiodes trouwens ook samen met verveling op school. Zijn hoofd heeft uitdaging nodig en als hij die op school niet krijgt maakt hij hem na school zelf wel en dan blijft hij maar nadenken, wat het slapen natuurlijk ook niet ten goede komt. Die melatonine gaat dan ook altijd samen met een gesprekje met de juf .
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 20 augustus 2014 @ 21:25:

Melatonine werkt goed hier.

Noerie mijn zoon moet veel lezen om ws en technisch lezen te bevorderen. En hij kiest altijd een spannend boek. Ik merk wel dat hij voor het slapen vaak behoefte heeft in een gesprek, die vaak gaan over zijn angsten. Ik probeer dat nu ook een af te kappen.Geen idee of dat voor jou kind ook werkt. Maar hier werkt het afkappen goed. Daarmee lijk ik zijn gedachtestroom ook wat af te kappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 20 augustus 2014 @ 21:28:

Star er zijn zoveel trainingen, cursussen, therapien dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Hoe ben je daar terecht gekomen? Via kinderarts?Hoe kom je aan de diagnose? Welke regio woon je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven