Oma gastouder, veiligheid in huis??

28-08-2009 12:06 56 berichten
Hallo allemaal,



Ik zou graag over het volgende jullie mening weten, want wij komen er niet uit!



Sinds mijn zoontje (nu 10 maanden) 3 maanden is gaat hij 1 dag in de week naar mijn schoonmoeder, oma dus (via GOB en krijgt daar ook voor betaald) en 2 dagen in de week naar het Kdv, waar we erg tevreden over waren.

Nu is het geval dat mijn schoonouders een gigantische vijver in de tuin hebben (ong. 4 meter vanaf achterdeur) die ook behoorlijk diep is! Vanaf het moment dat duidelijk werd dat oma 1 dag in de week zou oppassen, en het GOB kwam inventariseren, is beloofd dat voor de vijver een veilige oplossing gevonden zou worden (d.m.v. hek, of afdekking) voordat ons zoontje zou gaan kruipen. Ook is er een open keuken en daar zou een traphekje geplaatst worden.

Het gastouderbureau gaat uiteindelijk controleren of deze aanpassingen zijn uitgevoerd.

Nu kruipt ons ventje al 2 maanden, maar er is nog steeds niets gebeurt. Mijn man heeft dit aangekaart, en hij kreeg een boze reactie van ouders, dat oma hem goed in de gaten houdt, en dus het zo'n vaart niet loopt.. Man heeft ook aangeboden om zelf iets te maken en betalen, zodat ze niets hoeven te doen.. Weer een boze reactie, dat als deur open is, zoon in de box wordt gelegd, en anders letten ze goed op!

Wij zijn het hier niet mee eens, en vragen ons af of we met oma als oppas door moeten gaan.. In onze ogen is een vijver levensgevaarlijk, en kun je niet 24/7 alles in de gaten houden, ongelukken zitten in een klein hoekje! Mannetje is razendsnel en is binnen 2 seconden 10 meter verder..

Ook de reactie vinden wij niet leuk.. Wij zijn de ouders, en op het gebied van veiligheid voor ons kind en zaken m.b.t. opvoeding vinden we dat we het recht hebben als ouders er iets van te zeggen/ vragen, en niet afgewimpeld worden met... We hebben 2 kinderen grootgebracht, dus wij weten het beter! Ook denk ik dan, van de vergoeding die je als gastouder krijgt kun je toch ook wel een traphekje van 20 euro kopen?? Oma heeft zelf aangeboden om op te passen en zou het ook gratis doen (volgens eigen zeggen).. Iedere woensdag als we zoon gaan ophalen en vragen hoe het is gegaan is het antwoord ook altijd.. Perfect, niet gehuild alles prima.. (lijkt me echt onmogelijk, gezien temperament van zoon) Ook wordt bij elk kikje en huiltje hij opgepakt en gekroeld en geknuffeld.. Wij vinden dat hij ook zelf moet leren spelen, we hebben zelfs de opmerking van Kdv gekregen dat de donderdag (nadat hij dus bij oma is geweest) erg dwars doet en heel de dag rondgedragen wil worden..

Nu is eigenlijk de concrete vraag... Is het acceptabel om onze zoon 3 dagen achter elkaar naar Kdv te brengen (voel me zoo schuldig)?? En hoe gaan we met opa en oma om??



Sorry voor de lange tekst haha, en alvast bedankt voor de antwoorden.. (nb kan niet altijd reageren, maar ga m'n best doen!)
Ik zou opa en oma skippen als oppas. Ze nemen jullie niet serieus en dat zegt wel weer genoeg voor de komende tijd, lijkt mij. Als ze jullie HIER al niet serieus mee nemen, met wat dan wel?
quote:Draakje25 schreef op 28 augustus 2009 @ 12:06:



Nu is eigenlijk de concrete vraag... Is het acceptabel om onze zoon 3 dagen achter elkaar naar Kdv te brengen (voel me zoo schuldig)??





Waarom?



Ik zou persoonlijk niet happy zijn met het vijververhaal. Er verdrinken jaarlijks genoeg kinderen om dit als een reaal gevaar te zien. Het zou voor mij uiteindelijk genoeg reden zijn om inderdaad te kiezen voor andere opvang.



En hoe ga je met opa / oma om? Vertellen dat jullie het niet langer verantwoord vinden. Natuurlijk opa en oma nog wel gewoon opa en oma laten zijn, en normaal invullen met bezoek over en weer.
quote:Draakje25 schreef op 28 augustus 2009 @ 12:06:Nu is eigenlijk de concrete vraag... Is het acceptabel om onze zoon 3 dagen achter elkaar naar Kdv te brengen (voel me zoo schuldig)??

Volgens mij is drie dagen kdv vrij gemiddeld, dus als je zoon het er leuk vindt en de leidsters ook denken dat hij het aankan, zou ik me daar in ieder geval niet schuldig over voelen!

Ik heb geen ervaring met oppassende opa's en oma's, dus daarover geen tips.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kiezen voor 3 dagen KDV.

Met de nieuwe eisen gastouderopvang per 1-1-2010 zouden opa&oma niet meer door de risico inventarisatie van de GGD komen.

Is er plek op het KDV of is er een wachtlijst voor die extra dag?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nogmaals aanbieden de vijver te beveiligen en een traphekje te kopen (ik vind het onzin dat grootouders dat zelf zouden moeten betalen). Als ze hier niet mee akkoord gaan, zou ik zoon er niet langer heen brengen.
The time is now
Ja, dat is acceptabel. Hoe ga je met oma om? Zeggen waar het op staat. Dat kan op een vriendelijke manier. Veiligheid voor alles. Je hoeft niet alles te pikken voor de lieve vrede. Ja, je weet dat ze goed oplet, maar we vergelijken het met auto rijden. We letten goed op maar doen toch een gordel om.



De valkuil van opa en oma oppassen is dat er een zakelijk aspect ontbreekt. Achteraf is dat vaak lastig te regelen. Vooraf is het wel te doen. Voldoen ze niet aan de voorwaarden dan houdt het officieel oppassen op.
Onze kleine gaat 3 dagen achter elkaar naar het kdv en vind dat prima. Er zijn meer kinderen daar die ook 3 of 4 dagen gaan. En zelfs als je 5 dagen je kind bij het kdv zou willen brengen, who cares?

Tja, en opa's en oma's zijn in mijn optiek voor logeren en verwennerij en niet voor de opvoeding. Ik zou zeggen: WIJ hebben ervoor gekozen om zoontje 3 dagen naar het kdv te brengen want WIJ willen jullie er niet meer mee belasten.

Dat zou ik nog het moeilijkste vinden, gevoelsmatig, dat je je schoonouders moet vertellen dat je niet langer van hun zorg gebruik wenst te maken.
Ow ja inderdaad. Wel zelf betalen dat hekje
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje is verdronken in de vijver van de buren, die was ondiep en ze heeft daarvoor het hekje van hun tuin open moeten maken. Kortom, levensgevaarlijk die dingen!!! Je hoeft een kind maar een minuutje uit het oog te verliezen.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie (schoon)ouders jullie (in mijn ogen zeer reeele) wensen ten aanzien van veiligheid en opvoeding niet kunnen/willen vervullen, is het aan jullie om een knoop door te hakken en een beslissing te nemen die het beste is voor jullie zoon.



Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat het misschien wel beter voor jouw zoon is om drie dagen naar het KDV te gaan, dan twee dagen KDV en een dag oma, dus ik zie eigenlijk niet zo goed in waarom je je daarover schuldig zou moeten volgen (naar zoon toe).
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
quote:Banba schreef op 28 augustus 2009 @ 12:11:

Ik zou nogmaals aanbieden de vijver te beveiligen en een traphekje te kopen (ik vind het onzin dat grootouders dat zelf zouden moeten betalen). Als ze hier niet mee akkoord gaan, zou ik zoon er niet langer heen brengen.Tja.... Al gaan ze er wel mee akkoord, dan nog zou ik ze niet meer op laten passen. Ze nemen haar niet serieus, ik vind dat niet een héél goede basis om op te passen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook voor drie dagen kinderdagverblijf gaan, de veiligheid van je kind is belangrijker dan of je schoonouders zich al dan niet gepasseerd voelen. Ze zullen ongetwijfeld beledigd en gekwetst zijn, maar het is het een of het ander.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je liever beledigde schoon/grootouders of een dood kind? Geen beveiliging rondom een vijver is gewoon vragen om problemen met kleine kinderen. Die zien het gevaar NIET! En als opa of oma even niet oplet kan een kind er zo in liggen. Zijn opa en oma ook nog fief genoeg om erachteraan te rennen?



Ik vind het veel te gevaarlijk om kinderen rondom een vijver te hebben al is het maar voor een seconde.
Je hebt er duidelijk geen vertrouwen in en de meerdere pogingen die je hebt ondernomen om dingen te veranderen zijn niet serieus genomen.

Waarom heb je ons er voor nodig om te bevestigen wat je zelf al weet? Breng je kind nog een dag extra naar het KDV!
Alle reacties Link kopieren
quote:fleurtje schreef op 28 augustus 2009 @ 12:15:

[...]





Tja.... Al gaan ze er wel mee akkoord, dan nog zou ik ze niet meer op laten passen. Ze nemen haar niet serieus, ik vind dat niet een héél goede basis om op te passen.Daar heb je gelijk in.
The time is now
quote:fleurtje schreef op 28 augustus 2009 @ 12:15:

[...]





Tja.... Al gaan ze er wel mee akkoord, dan nog zou ik ze niet meer op laten passen. Ze nemen haar niet serieus, ik vind dat niet een héél goede basis om op te passen.Eens!
quote:Draakje25 schreef op 28 augustus 2009 @ 12:06:



Wij zijn het hier niet mee eens, en vragen ons af of we met oma als oppas door moeten gaan..Ik snap deze vraag eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Ze krijgen er voor betaald, dus het is deels een zakelijke overeenkomst en de veiligheid van je huis moet aangepast worden, dat zijn ook de regels van GOB, dus ik vind het raar dat opa en oma niet mee willen werken.



Mijn schoonouders passen ook op mijn neefjes, en moesten ook dingen in huis aanpassen van het GOB en dat is ook gedaan.



Nadeel van oppas opa's en oma's is dat ze ook opvoeder moeten zijn, en er altijd dingen voorbij kunnen komen, wat tussen jullie in kan komen te staan. Bij het kdv is dat heel anders.



Ik z ou voor het kdv gaan.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Alle reacties Link kopieren
Aanbieden het te betalen en als ze het niet willen dan pech, dan de kleine naar de creche. Je kan noooit 100% van de tijd de kleine in de gaten houden, never. En net dat ene moment kan hij ineens bij gasfornuis of bij vijver staan.



Mijn zoontje gaat ook naar oma en opa op 1 dag. Maar die hebben netjes traphekken, stopcontact beveiligers. Ze hebben weliswaar een open keuken, maar hebben een slot op kookplaat en ook een beveiliging op de oven en ovendeur. En mochten ze een keer moeten koken terwijl hij er is, dan gaat hij in zijn stoel lekker tekenen. En mijn vader heeft bij het eerste kleinkind (toen ze nog niet eens oppaste) de vijver gedempt.
Wat ontzettend raar dat ze zelf niet inzien dat dit gevaarlijk is en dat ze zo aangevallen reageren als jullie zelfs aanbieden om het zelf kosteloos te doen voor ze.

Mijn kinderen zijn misschien twee keer per jaar bij mijn ouders (wij wonen niet in NL) maar zelfs zij hebben een hekje in de tuin gezet om de vijver af te schermen. Het iis toch ook voor hun eigen gemoedsrust?



Lijkt mij een prima idee om je zoon drie dagen per week naar de creche te doen. Waar voel je je schuldig over, over het niet meer naar oma brengen of over je kind drie dagen naar de creche doen?
quote:gizz schreef op 28 augustus 2009 @ 12:23:

Aanbieden het te betalen en als ze het niet willen dan pech, dan de kleine naar de creche. Zou jij ze nog vertrouwen, ook al is dat hekje er eindelijk? Het gaat toch helemaal niet om dat hekje...
Alle reacties Link kopieren
Als opa en oma jullie niet serieus nemen, is het einde oppas lijkt me. Er zijn afspraken gemaakt en zij houden zich er niet aan. Dat lijkt me voor hen niet lastig te begrijpen als je het zo vertelt.



Er is niks mis met 3 dagen kdv. Als hij al twee dagen gaat en sowieso drie dagen wordt opgevangen, kan hij ook gewoon drie dagen naar het kdv, wat een vertrouwde omgeving is voor hem. Ik zou er zelfs de voorkeur aan geven om drie dagen dezelfde opvang te hebben vanwege de regelmaat.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
quote:fleurtje schreef op 28 augustus 2009 @ 12:25:

[...]



Zou jij ze nog vertrouwen, ook al is dat hekje er eindelijk? Het gaat toch helemaal niet om dat hekje...Inderdaad, zelfs met hekje zou ik er geen goed gevoel meer bij hebben denk ik.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn kind ook niet meer naar opa en oma brengen. Als opa en oma oppassen hebben ze gewoon de opvoedrol die dag. En als je kind onhandelbaar is de dag erna, omdat oma hem de hele dag kroelt, draagt en knuffelt en bij elke kik oppakt, dan is daar m.i geen sprake van. Oma is blijkbaar op haar oppasdag dus gewoon oma, en niet opvoeder.

Nog buiten het verhaal van het hekje....



Het KDV is vertrouwd voor je kind, dus ik zou kind lekker een dag extra naar kv doen. HIj is tien maanden dus het zal hem nu nog worst zijn of ie bij oma is, of op het kdv. (als ie eenmaal niet meer opgevangen wordt door Draag-Oma natuurlijk )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven