Broers en zussen gedonder

21-04-2014 12:17 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Broers en zussen gedonder. Voor veel mensen waarschijnlijk bekend terrein, maar voor mij (uit een gezin met twee kinderen) een nieuw fenomeen. Maar nu krijg ik er ook mee te maken.



Mijn vriend heeft 2 zussen. Nummer één hebben we een goed contact mee. Nummer 2 is echter ontzettend verwend, gedraagt zich als een pure diva als dingen niet bevallen, tot en met schreeuwen aan toe. Daar doen we niet al te veel dingen mee, want dat is gewoon niet leuk.



Maar ook jammer. Want die andere zus is wel leuk. Daar mag je dan dus ook niet te dik mee worden. Want als je vaker met de ene om gaat sluit je de ander natuurlijk buiten. Had ik zelf kunnen bedenken, maar had er met 1 broer nog nooit bij stil gestaan.



Laats zijn we met de oudste zus, na een verjaardag nog even de kroeg in geweest. De rest was al naar huis, en het leek ons wel gezellig. Zo vaak zien we die leuke zus nou ook niet.



Foute boel natuurlijk. We werden er de volgende dag door mijn schoonouders op aan gesproken. Dat de jongste daar ook graag bij had willen zijn, en of we wel wisten dat we haar buiten sloten? En dat ze de laatste tijd heus wel in de gaten hadden dat we veel vaker met de ene op trokken dan de ander! En eerlijk gezegd hadden ze daar gelijk in, dat doen we ook



Pfffff had geen idee dat dat met meerdere kinderen zo'n gedoe geeft. Wat ben ik blij dat ik 1 broer heb, dat ik het met hem zo laat en vaak kan maken als ik wil, zonder dat meteen verplicht te moeten compenseren met een andere broer. Zucht.



Hebben jullie tips om op dit op een leuke manier te compenseren? Of moet ik me er maar gewoon bij neerleggen dat een spontane naborrel of hapje stad bij die leuke zus gewoon not done is omdat we het bij die ander ook niet doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 21 april 2014 @ 15:14:

[...]





Oh, zo lees ik het echt niet. Ik lees zusje was al naar huis (rest van de visite ook trouwens!) en ze hebben besloten om wat te gaan drinken. Hadden ze dan zus (en de rest van de visite?) moeten bellen zodat die alsnog meekonden?

To en vriend+zus hebben netzolang gewacht tot zich een situatie voordeed waarin ze zonder het kleine kreng uit konden. Als het kleine kreng zo graag een keer wil stappen, dan organiseert ze dat zelf toch.



Kijk, ik weet natuurlijk niet hoe die familiedynamiek in elkaar zit. Ik kan wel zeggen hoe ik zou reageren, maar ik ga uit van mijn eigen familie en die zijn best redelijk. Maar als mijn kleine zusje met mij en mijn grote broer mee had uitgewild, had ze me dat zelf verteld. En dan had ik gezegd: 'Joh, het was een spontane actie, ga je de volgende keer toch mee?' En als ze de volgende keer laat blijft, mag ze dan zélf bedenken om ons mee uit te nodigen naar de kroeg. Want als volwassenen, neemt degene die daar behoefte aan heeft, het initiatief. En als ze dan in de kroeg als een speenvarken gaat gillen omdat wij haar drankjes niet betalen (zoiets stel ik me voor in het leven van TO's schoonzusje), dan zeg ik: 'luister schat, als je het niet kunt betalen, moet je óf een bijbaan zoeken, óf minder drinken, óf helemaal niet uitgaan, maar als je zo blijft schreeuwen, is dit de laatste keer dat wij met zn allen zijn uitgeweest.' En als moeders dan vervolgens huilend aan de telefoon hangt dat wij kleine zus niet gefêteerd hebben, herhaal ik dit verhaal en zeg ik dat ik daar verder niet over in discussie ga, want kleine zus is met haar 23 jaar al hartstikke volwassen en mama moet eens stoppen haar te beschouwen en te betuttelen als een prepuberaal kind, want dat gaat vroeg of laat een enorm probleem opleveren in het leven van mijn zusje. En als mama dan blijft huilen, dan zeg ik: 'Ik hoop dat je beseft dat je MIJN zusje uit egoïstische motieven klein houdt. Als je het beste met haar voor hebt, laat je haar los en geef je haar de kans om haar eigen problemen op te lossen en een volwassen positie in te nemen in deze maatschappij. Als je alleen aan jezelf wilt denken, dan ga je door op deze weg.'



Maar ja, zoals ik zei: in mijn familie kunnen dat soort dingen gezegd worden (en in mijn familie komen dit soort, mijns inziens, enge verhoudingen niet voor). En als ik zie dat mijn moeder mijn kleine zusje op deze wijze langzaam kapot maakt, dan zou ik ook niet zo'n behoefte hebben de familiebanden aan te houden met een dergelijke hysterische wervelwind.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 21 april 2014 @ 15:24:

[...]





Ik lees net:





____________________________________________________

"sandt schreef op 21 april 2014 @ 12:29:

Ging ze toevallig niet mee, of hebben jullie het heel bewust zo gemikt en bekokstoofd dat ze zich zo voelt?

_____________________________________________________

Dat laatste.

Nouja, het idee om naar de kroeg te gaan ontstond spontaan, maar we hadden het niet gedaan als zij er nog geweest was.



Dus wat dat betreft had schoonmoeder wel een punt.
Alle reacties Link kopieren
Oh en als zusje graag mee wil betekent dat niet janken en schreeuwen en dat schoonmoe zich erbuiten houdt. Lukt dat niet : Helaas pindakaas. Zal je toch even verantwoordelijk worden gehouden voor een achterlijk opgebouwd systeem van een gezin zeg. Ik zou vriendelijk bedanken en wat zal jouw vriend blij zijn dat hij het huis uit is. Lekker vrouwbeeld zal hij hebben.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 21 april 2014 @ 15:18:

[...]







Wat een mafklappers! Snel met de leuke schwester gaan rennen en een terrasje pakken.
Het eigenlijke probleem is zakelijk. Als dat er niet was had je de boel allang laten klappen denk ik zo. Of niet, Saartje?
quote:Susan schreef op 21 april 2014 @ 15:24:

[...]





Ik lees net:





____________________________________________________

"sandt schreef op 21 april 2014 @ 12:29:

Ging ze toevallig niet mee, of hebben jullie het heel bewust zo gemikt en bekokstoofd dat ze zich zo voelt?

_____________________________________________________

Dat laatste.

Oh, daar had ik overheen gelezen, dat is iets minder charmant.



Alsnog geen reden om te gaan schreeuwen en gillen als zusje overigens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Debora schreef op 21 april 2014 @ 15:27:

[...]

. En als mama dan blijft huilen, dan zeg ik: 'Ik hoop dat je beseft dat je MIJN zusje uit egoïstische motieven klein houdt. Als je het beste met haar voor hebt, laat je haar los en geef je haar de kans om haar eigen problemen op te lossen en een volwassen positie in te nemen in deze maatschappij. Als je alleen aan jezelf wilt denken, dan ga je door op deze weg.'

.

Geloof me, dat hebben we al 123234332 keer gezegd op verschillende manieren.



Tijdens een goed gesprek, tijdens een ruzie, als het ter sprake kwam op een borrel en zelfs een keer interventie-style.



Maar wat dat betreft zal een ultrarechtse joodse kolonist nog eerder van denkbeelden veranderen dan zij.
Of je gaat daar zelf een keertje zitten gillen, schreeuwen en blèren. Gewoon, voor de lol.
Alle reacties Link kopieren
Dat zusje word op haar 23e nog als papkind behandeld door haar moeder.

Word het niet eens tijd dat zij de navelstreng doorknippen?



Laat jezelf niet emotioneel chanteren door dat stel.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 21 april 2014 @ 15:18:

[...]



Ik ben bang dat ik als een jamaar persoon over kom, maar ik vrees dat dat alleen maar ontploft en eindigt in nog meer geschreeuw,. Schoonzus kan erg onredelijk zijn. Ook zonder moeder. Het moet altijd op haar manier. Dus als we met haar op pad zijn is het eieren lopen.



Wat dat betreft is de reactie van Enn nog het beste, gewoon negeren. Ik vind het erg ongezond soms..

Ja, als het kind al volledig verpest is, dan houdt het op.

Je kunt ook kijken of je vriend eens alleen met haar af kan spreken om eens een goed gesprek te voeren, waarin hij uitlegt dat hij van haar houdt en haar er graag bij wil hebben, maar dat haar woedeuitbarstingen ervoor zorgen dat de bijeenkomsten verpest worden. En dan heel begripvol vragen hoe zij denkt dat het komt dat ze zo reageert. Wat vindt zij er nou van dat andere mensen zich zo onprettig voelen bij haar gedrag? Zou ze dat niet willen veranderen? Hoe zou ze dat kunnen gaan veranderen?

Als zus bij zoveel begrip alsnog mega onredelijk blijft, zou hij kunnen zeggen: 'Maar voor mij ligt hier een grens. Ik kan alleen met jou op stap als je je naar volwassen maatstaven gedraagd. Als jij niet de behoefte hebt je gedrag aan te passen, dan wil ik ook niet meer met jou op stap. Mocht je van gedachten veranderen, dan ben je natuurlijk altijd welkom'.



Jullie zijn namelijk niet het probleem, ZIJ is het probleem. Het kan best zijn dat haar moeder haar probeert te doen geloven dat JULLIE het probleem zijn en voor haar is het makkelijker om te accepteren dat zij er inderdaad niks aan kan doen. Per slot van rekening kunnen mensen tot ver in de adolescentie (en daarna) het idee hebben dat papa en mama altijd gelijk hebben. Maar iemand zal haar moeten vertellen dat haar gedrag (het schreeuwen, anderen niet laten uitpraten, ik noem maar wat) consequenties heeft en wat die consequenties precies zijn.



Zo zou ik het tenminste aanpakken. En dus niet zelf dit gaan oplossen, dat is iets voor je vriend. Bovendien denk ik dat dat sowieso niet makkelijk is als je autisme hebt.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:Dickens schreef op 21 april 2014 @ 15:30:

Het eigenlijke probleem is zakelijk. Als dat er niet was had je de boel allang laten klappen denk ik zo. Of niet, Saartje?

Inderdaad, het is ook praktisch van aard.



Was dat niet het geval dan had ik niet zozeer de boel laten klappen, maar ik had ze dan gewoon genegeerd.



Af en toe met een verjaardag naar ze toe (en een beetje ergeren/verwonderen hoe het er daar aan toe gaat) en verder in hun sop laten gaar koken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dickens schreef op 21 april 2014 @ 15:34:

Of je gaat daar zelf een keertje zitten gillen, schreeuwen en blèren. Gewoon, voor de lol.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dickens schreef op 21 april 2014 @ 15:34:

Of je gaat daar zelf een keertje zitten gillen, schreeuwen en blèren. Gewoon, voor de lol.

O heerlijk!



Kleine zusje: 'Waarom krijg IK geen groter stuk taart mama, IEDEREEN heeft een groot stuk!'

Vriend van TO: 'MIJN stuk is NOG kleiner, ik wil OOOOOK een groter stuk!'

Oudere schoonzus: 'Moet IK verhongeren ofzo, dit durf ik niet eens meer een STUK taart te noemen, dit is hooguit een SNEETJE'



Komt u maar op met de popcorn :-)
Occam's razor
het helpt ook niet dat je volgens mij wat jaloers bent op de verwende zus...zoals ik het lees zit ze vol met stress en reageert heftig om dat niets loopt zoals ze had gewild, en haar moeder helpt ook niet mee met haar regelen. Of de zus echt verwend is om dat ze vindt dat ze overal recht op heeft of om dat de ouders nu eenmaal alles geven is ook een verschil. geschreeuw en manipulatie moet je nooit pikken natuurlijk, maar een beetje begrip is niet weg, zeker niet om dat je dat voor jouw situatie van autisme ook wel verwacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 21 april 2014 @ 15:32:

[...]



Geloof me, dat hebben we al 123234332 keer gezegd op verschillende manieren.



Tijdens een goed gesprek, tijdens een ruzie, als het ter sprake kwam op een borrel en zelfs een keer interventie-style.



Maar wat dat betreft zal een ultrarechtse joodse kolonist nog eerder van denkbeelden veranderen dan zij.

Hahaha, daar moest ik heel erg om lachen, die laatste zin :-D



Dan zit er maar één ding op en dat is consequent zijn. Komt dit ter sprake: 'Deze discussie hebben we gehad ma, we gaan hier niet opnieuw over beginnen.' Gaat ze door: 'Ma, laatste keer: ik ga hier niet meer over praten'. Gaat ze weer door, dan pak je je jas en ga je weg.



Idem voor kleine zusje. Begint ze een schreeuw- en scheldpartij, dan negeer je dat volledig en loop je eventueel weg uit de kamer. Desnoods ga je naar huis: 'Nou, wij gaan een gezelliger plek opzoeken.' Neem je de oudere schoonzus mee.

Leert kleine zus het hopelijk ook snel af.



Het gaat er uiteindelijk om wat je vriend wil: Wil hij contact met íedereen houden, ook al kost dat veel energie en vergeefse moeite? Of wil hij alleen contact houden met de familieleden die ook iets positiefs in zijn leven brengen? Niet dat hij de band met de eerste moet doorsnijden, maar die mag je best op een laag pitje zetten als ze gruwelijk onredelijk zijn. Dat hoort ook bij volwassen zijn en volwassen beslissingen nemen.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 21 april 2014 @ 15:40:

het helpt ook niet dat je volgens mij wat jaloers bent op de verwende zus...zoals ik het lees zit ze vol met stress en reageert heftig om dat niets loopt zoals ze had gewild, en haar moeder helpt ook niet mee met haar regelen. Of de zus echt verwend is om dat ze vindt dat ze overal recht op heeft of om dat de ouders nu eenmaal alles geven is ook een verschil. geschreeuw en manipulatie moet je nooit pikken natuurlijk, maar een beetje begrip is niet weg, zeker niet om dat je dat voor jouw situatie van autisme ook wel verwacht.

Dit klinkt heel redelijk, maar is eigenlijk verschrikkelijk denigrerend naar mensen met autisme toe. Alsof die altijd maar begrip en aanpassing van anderen eisen. Autisme komt in vele vormen en aangezien TO een vriend heeft en goed contact met haar schoonzus, denk ik dat je volledig onterecht dat aspect van haar leven erbij haalt.

Dit is gewoon onder de gordel...
Occam's razor
quote:Debora schreef op 21 april 2014 @ 15:47:

[...]



Dit klinkt heel redelijk, maar is eigenlijk verschrikkelijk denigrerend naar mensen met autisme toe. Alsof die altijd maar begrip en aanpassing van anderen eisen. Autisme komt in vele vormen en aangezien TO een vriend heeft en goed contact met haar schoonzus, denk ik dat je volledig onterecht dat aspect van haar leven erbij haalt.

Dit is gewoon onder de gordel...neehoor dat bedoel ik totaal niet onder de gordel...maar het valt mij op dat het werd genoemd en ook de familie met stoornissen, en heb al eerder saartjezes gelezen, en wie weet heeft die zus ook wel 'iets', dat kan toch? dat is nog geen excuus voor haar gedrag en al helemaal niet van die schoonmoeder, maar ik heb het idee dat die zus zo wanhopig zaken wil dat ze het compleet verkeerd aan pakt. als je tot een oplossing wil komen zonder contact te verbreken moet er toch weer gepraat worden...vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Nou, poot stijf houden mbt eigen (uitgaans)leven, vertrekken bij hysterisch gedoe en een andere slaapplaats zoeken.



Als je jouw vriend niet had, zou je toch ook een overnachting in die stad moeten regelen voor werk?



Of lekker logeren bij de leuke schoonzus
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Als mijn schoonzusje voor de zoveelste keer zou schreeuwen dan ging ik mee doen. En dan wel een tandje erger uiteraard. Wat denkt ze wel niet. Ze komt er iedere keer mee weg dus waarom zou ze ophouden. Hetzelfde met schoonmoeder. Emotionele chantage, lekker is dat. Ik zou zeggen welkom in de echte wereld en even de deur uitgaan. Want ook al ben je daar een weekend dan nog kan je een eindje wandelen een filmpje pakken enzo.... Zie het als een klein kind zolang hij denkt dat jengelen helpt om zijn zin door te drijven, zal hij dat blijven doen.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben allemaal wat.

Die schoonmoeder heeft last van moederkloeksyndroom.

Het zusje gedraagt zich als een papkind.

De vriend zit in de wajong.

Saartjuh heeft autisme.



Ik snap dus niet waarom er zo de nadruk word gelegd op het 'zware leven' van dat zusje en iedereen altijd maar klaar moet staan om haar te 'redden'.



Voor een sociaal leven heeft zij haar broer en schoonzus niet nodig.

Als zij vrienden van zichzelf wil zal zij die zelf moeten maken.
volg je verstand, gebruik je gevoel
quote:saartjuhzes schreef op 21 april 2014 @ 14:29:

[...]



Schoonmoeder gaat huilen als wij 'egoïstisch' zijn.



Zusje gaat schreeuwen en een enorme scéne schoppen die je 3 straten verder nog kan horen.En die meid is 23? Word tijd dat ze volwassen word, maar dat gaat met zo'n moeder never niet lukken
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 21 april 2014 @ 12:17:

....................................... Want als je vaker met de ene om gaat sluit je de ander natuurlijk buiten. Had ik zelf kunnen bedenken, maar had er met 1 broer nog nooit bij stil gestaan.

............................



Foute boel natuurlijk. We werden er de volgende dag door mijn schoonouders op aan gesproken........................



Pfffff had geen idee dat dat met meerdere kinderen zo'n gedoe geeft. Wat ben ik blij dat ik 1 broer heb, dat ik het met hem zo laat en vaak kan maken als ik wil, zonder dat meteen verplicht te moeten compenseren met een andere broer. Zucht.



Hebben jullie tips om op dit op een leuke manier te compenseren? Of moet ik me er maar gewoon bij neerleggen dat een spontane naborrel of hapje stad bij die leuke zus gewoon not done is omdat we het bij die ander ook niet doen?Wat een schoonzus-gedonder toch.



Ik zie het probleem niet. Omdat jouw schoonouders er iets van zeiden dat jullie een zus negeren heb je moeite met broers-zussen-gedonder? Misschien zou het veel uitmaken als je meer broers en zussen had gehad zodat je leerde omgaan met anderen.



Als jij met je broer ruzie zou krijgen....of met zijn partner dan heb je ook gedonder...



als je met je buren gedonder krijgt heb je ook gedonder...



Je laat extra merken dat de ene zus leuk is en de ander absoluut niet. Dan versterk je het anti-gevoel.



Maar last but not least: als de twee zussen van je partner veel met mekaar zouden optrekken, een zussen-uitje zouden maken, en jouw niet zouden mee vragen....dan heb jij gedonder. En dan zou je het fijn vinden als jouw schoonouders tegen hun dochters zouden zeggen "jammer dat jullie Saarjuhzes niet mee namen, dat had ze vast heel leuk gevonden".
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Nou Missie, dat zou voor mij niemand hoeven zeggen hoor, geen (schoon)ouders noch een ander. Ik kan heel goed zelf voor m'n sociale contacten zorgen.



Twee mensen die heel dicht bij mij staan zijn nu ook samen weg. Zonder mij mee te vragen. Zullen ze wel een reden voor hebben en ik gun het ze van harte.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 21 april 2014 @ 16:05:als de twee zussen van je partner veel met mekaar zouden optrekken, een zussen-uitje zouden maken, en jouw niet zouden mee vragen....dan heb jij gedonder. En dan zou je het fijn vinden als jouw schoonouders tegen hun dochters zouden zeggen "jammer dat jullie Saarjuhzes niet mee namen, dat had ze vast heel leuk gevonden".[/fgcolor]Waarom zou Saartjhuh mee moeten op een zussen-uitje?

Het is geen verplichting om alles samen te doen.

Het is alleen gedonder daar doordat schoonmoe het leven van zusje probeert te regisseren.



Ik heb geen klik met mijn zusje en dat is wederzijds.

Als zij en ik elkaar 3 keer per jaar zien is dat veel.

Onze broer gaat vaak met ons allebei om.

Zonder gedonder.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet verplicht om om te gaan met iemand die je niet leuk vind. Ik zou dat ook heel duidelijk maken aan schoonouders en iedere discussie hierover afkappen. Je bent hen geen verantwoording schuldig met wie je je tijd doorbrengt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven