Broers en zussen gedonder

21-04-2014 12:17 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Broers en zussen gedonder. Voor veel mensen waarschijnlijk bekend terrein, maar voor mij (uit een gezin met twee kinderen) een nieuw fenomeen. Maar nu krijg ik er ook mee te maken.



Mijn vriend heeft 2 zussen. Nummer één hebben we een goed contact mee. Nummer 2 is echter ontzettend verwend, gedraagt zich als een pure diva als dingen niet bevallen, tot en met schreeuwen aan toe. Daar doen we niet al te veel dingen mee, want dat is gewoon niet leuk.



Maar ook jammer. Want die andere zus is wel leuk. Daar mag je dan dus ook niet te dik mee worden. Want als je vaker met de ene om gaat sluit je de ander natuurlijk buiten. Had ik zelf kunnen bedenken, maar had er met 1 broer nog nooit bij stil gestaan.



Laats zijn we met de oudste zus, na een verjaardag nog even de kroeg in geweest. De rest was al naar huis, en het leek ons wel gezellig. Zo vaak zien we die leuke zus nou ook niet.



Foute boel natuurlijk. We werden er de volgende dag door mijn schoonouders op aan gesproken. Dat de jongste daar ook graag bij had willen zijn, en of we wel wisten dat we haar buiten sloten? En dat ze de laatste tijd heus wel in de gaten hadden dat we veel vaker met de ene op trokken dan de ander! En eerlijk gezegd hadden ze daar gelijk in, dat doen we ook



Pfffff had geen idee dat dat met meerdere kinderen zo'n gedoe geeft. Wat ben ik blij dat ik 1 broer heb, dat ik het met hem zo laat en vaak kan maken als ik wil, zonder dat meteen verplicht te moeten compenseren met een andere broer. Zucht.



Hebben jullie tips om op dit op een leuke manier te compenseren? Of moet ik me er maar gewoon bij neerleggen dat een spontane naborrel of hapje stad bij die leuke zus gewoon not done is omdat we het bij die ander ook niet doen?
quote:saartjuhzes schreef op 23 april 2014 @ 17:15:



(op het gevaar af om ook als een negatieveling te klinken) Heb na 3 weekends daar nergens zin in, terwijl ik altijd naar de weekends toe leef.



Maar dat is dus heel menselijk en absoluut niet gek. Dat schijn jij wel te denken, maar dat is dus niet zo.



Veel plezier met de DSM-V
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 23 april 2014 @ 17:17:



Veel plezier met de DSM-V Dank!
Alle reacties Link kopieren
Weet je, er zit mij dan toch iets dwars.



Mij schoonma wordt nu een beetje afgeschilderd als schoonloeder, maar dat beeld klopt absoluut niet! Ze is juist heel erg zorgzaam. Ze offert zich graag op voor de kinderen, óók voor ons. (tenzij onze belangen lijnrecht op die van zus staan)



Altijd staat de koffie en het eten klaar. We hoeven niet eens te vragen, ze heeft altijd al voor ons gekookt. En nooit een opwarm hap, nee altijd een 3 gangen maaltijd. Er ligt nooit één prulletje in de papiermand in onze kamer, die ruimt ze meteen op. Constant vraagt ze je of je nog iets wil eten, drinken, of je kleren gewassen wilt hebben ed. Een tig sterren hotel is er niks bij.



Kom daar bij mijn eigen moeder maar eens om. Bij mijn ouders zijn we altijd welkom maar mijn moeder gaat gemaakte afspraken niet af zeggen als ze hoort dat wij komen (tenzij er iets heftigs aan de hand is). Dan pakken we maar iets uit de kast en mogen we zelf koken. Mijn schoonmoeder zit áltijd klaar voor ons.



Dat is de andere kant van het verhaal..
Alle reacties Link kopieren
Saartjuh, elk mens heeft en een verloederende en een verzorgende kant.

Jouw schoonmoeder schiet alleen in ongezonde mate door in dat verzorgende.

Ook zij cijfert zichzelf op die manier weg.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 23 april 2014 @ 19:46:

Saartjuh, elk mens heeft en een verloederende en een verzorgende kant.

Jouw schoonmoeder schiet alleen in ongezonde mate door in dat verzorgende.

Ook zij cijfert zichzelf op die manier weg.

Mooi om het zo te zien. 2 kanten aan ieder mens. Toch denk ik dat ze het verzorgen niet zo heel erg vind, ze haalt er juist kracht uit. Alleen het gezeur met zusje put haar uit.



Maar dat geeft ook moed, dat betekent dat zij ook wellicht klaar is met dat afhankelijke.
Alle reacties Link kopieren
Hoi saartjuh om nog even op je vraag terug te komen:



Mijn schoonbroer bleek uiteindelijk een of andere stoornis te hebben met een moeilijke naam die ik eerlijk gezegd vergeten ben. Maar er is veel gebeurd voor dit duidelijk werd. Mijn schoonmoeder moest er eerst voor overlijden. Dat klinkt raar, maar zij heeft er ook nooit van willen weten om hem te laten onderzoeken. Toen ze er plotseling niet meer was (schoonvader was al een paar jaar eerder overleden) ontstond een crisissituatie. Een andere broer van mijn vriend heeft hem toen een tijd noodgedwongen in huis genomen en daar zijn we allemaal bijna aan onderdoor gegaan. Er moest iets gebeuren.

Een zware tijd wat ons ook bijna onze relatie gekost heeft. Ik heb zelf asperger en draaide helemaal door van het eeuwige geschreeuw. Ze woonden niet ver van ons vandaan en broer stond mij iedere dag na het werk op te wachten om zelf zijn klaagzang over me uit te storten. Hij hield ook in de gaten of hij onze auto zag langsrijden en dan kregen we 's avonds een kruisverhoor over waar we geweest waren en waarom zonder hem. Hij woont nu begeleid en dat ging niet zonder slag of stoot, maar het is gelukt. Gelukkig maar, want als mijn vriend op het idee was gekomen om hem zelf in huis te nemen had ik mijn koffers gepakt.



Verder ben ik eens met highlander dat het verschil maakt hoe je met zo iemand omgaat als je meer weet over hoe het gedrag ontstaat. Als het echt prinsessengedrag is en er verder niks aan de hand is zou ik er zoooooo vreselijk klaar mee zijn. Besef ook dat het wat schoonmoeder betreft nooit genoeg zal zijn, geef je een hand wil ze waarschijnlijk een arm. En ik zou ervoor waken dat je vanwege je autisme niet te soepel wordt onder het mom van 'ik zal dan wel niet zien hoe erg het allemaal is door mijn eigen stoornis'.



Hopelijk vinden jullie een manier om ermee om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 23 april 2014 @ 22:04:Mooi om het zo te zien. 2 kanten aan ieder mens. Toch denk ik dat ze het verzorgen niet zo heel erg vind, ze haalt er juist kracht uit. Alleen het gezeur met zusje put haar uit

Ja, jouw schoonmoeder put zichzelf uit met het zorgen voor iemand die allang voor zichzelf had kunnen leren zorgen en daarbij vergeet jouw schoonmoeder voor zichzelf te zorgen.



Je zou nog gaan wensen dat jouw schoonmoeder de familiesituatie kòn laten verloederen en haar dochter aan haar eigen lot overlaten. Om ruimte voor zichzelf en haar eigen leven los van het moederschap te nemen.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
quote:brenne schreef op 24 april 2014 @ 07:12:

Hoi saartjuh om nog even op je vraag terug te komen:

.

Dank voor je antwoord! Ik ben soms best wel bang voor een situatie zoals bij jouw zwager, ook omdat in dit geval schoonmoeder alles tegen houdt. Als zij weg valt, en er is wel wat aan de hand, en dan zou er ook zo'n crisis situatie kunnen komen.



Vriend schat het vooralsnog in als prinsessengedrag, en denkt dat het allemaal wel goed komt. Ik hoop het maar! Ook zonder zelf een stoornis te hebben, kun je soms heel moeilijk in schatten hoe 'echt' de problemen van de ander zijn. quote:highlander schreef op 24 april 2014 @ 07:19:

Je zou nog gaan wensen dat jouw schoonmoeder de familiesituatie kòn laten verloederen en haar dochter aan haar eigen lot overlaten. Om ruimte voor zichzelf en haar eigen leven los van het moederschap te nemen.Ik heb wel het idee dat schoonmoeder dat steeds meer doet. Al blijft het een hele klus. Iedere keer dat schoonmoeder haar kind 'nee' verkoopt zit ze de hele avond zélf in het geschreeuw, live of aan de telefoon. De hoorn erop leggen met de woorden 'bel me maar als je weer redelijk kan doen' is voorlopig nog een stap te ver.
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 24 april 2014 @ 10:28:Iedere keer dat schoonmoeder haar kind 'nee' verkoopt zit ze de hele avond zélf in het geschreeuw, live of aan de telefoon.Herkenbaar, die onredelijke buien had onze dochter ook toen ze 5 was.



Wellicht zijn we 'ontaarde' ouders geweest in de ogen van jouw schoonmoeder.

Wat een opluchting elke keer dat we die schreeuwlelijk haar eigen persoonlijke ruimte in konden duwden.

Zowel haar moeder als ik weigerden te luisteren naar iemand die ons doof probeerde te gillen.

Ondertussen is onze dochter (nu 19) eraan gewend dat ze op pijnloze toonhoogte kan discussiëren en overleggen zonder blind te zijn voor de behoeftes van degene met wie ze in gesprek is.



Is het nu wellicht zo dat doordat jouw schoonmoeder nog geen-weinig rekening houd met zichzelf (en haar eigen behoeftes) zij haar dochter geleerd heeft ook nog geen-weinig rekening te houden met haar moeder of wie dan ook?



Het is natuurlijk irrealistisch dat jullie incl zijzelf allemaal willen geloven dat jouw schoonmoeder kracht put uit het zorgen terwijl ook jouw schoonmoeder leeggezogen raakt.



Echt uitgebalanceerd in haar eigen kracht stáan lijkt jouw schoonmoeder nog niet-weinig te doen.

Eigenlijk zou je háar eens een dag uit cadeau kunnen doen.

Naar een beautysalon oid, zodat ze herontdekt dat er onder al dat stoffige moederschap ook nog een vrouw zit.



Is jouw schoonmoeder nog wel een vrouw voor jouw schoonvader?

Of moet hij zich behelpen met zijn linkerhand?
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 24 april 2014 @ 11:08:



Eigenlijk zou je háar eens een dag uit cadeau kunnen doen.

Naar een beautysalon oid, zodat ze herontdekt dat er onder al dat stoffige moederschap ook nog een vrouw zit.

Op het gevaar vervelend of negatief te klinken:



Schoonmoeder er een dagje uit laten zijn hebben we ook wel eens geprobeerd, maar dat slaat ze steeds af omdat haar dochter iets heeft of de cavia niet wil eten.



Maar misschien binnenkort maar eens weer proberen, nu ze schoondochter wat losser wil laten (tenminste dat meen ik te zien dat ze dat wil) .
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 23 april 2014 @ 15:45:

Er is bij jouw schoonzusje nog niet eens een aandoening vast gesteld.



.............. .Ik geloof zeker dat een moeder van drie kinderen heus wel eens gelijk kan hebben als er 'iets' is met haar derde kind terwijl artsen/of RIAGG-hulpverleners het NIET zien.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 24 april 2014 @ 11:08:

[...]

......................

Naar een beautysalon oid, zodat ze herontdekt dat er onder al dat stoffige moederschap ook nog een vrouw zit.



Is jouw schoonmoeder nog wel een vrouw voor jouw schoonvader?

Of moet hij zich behelpen met zijn linkerhand?Ik vind jouw reactie's echt zo beneden-peil, zo kleinerend en beledigend....volgens mij ben jij vele malen erger dan de schoonmoeder van Saartuhzes.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 23 april 2014 @ 18:40:

Weet je, er zit mij dan toch iets dwars.



Mij schoonma wordt nu een beetje afgeschilderd als schoonloeder, maar dat beeld klopt absoluut niet! Ze is juist heel erg zorgzaam. Ze offert zich graag op voor de kinderen, óók voor ons. (tenzij onze belangen lijnrecht op die van zus staan)



Altijd staat de koffie en het eten klaar. We hoeven niet eens te vragen, ze heeft altijd al voor ons gekookt. En nooit een opwarm hap, nee altijd een 3 gangen maaltijd. Er ligt nooit één prulletje in de papiermand in onze kamer, die ruimt ze meteen op. Constant vraagt ze je of je nog iets wil eten, drinken, of je kleren gewassen wilt hebben ed. Een tig sterren hotel is er niks bij.



Kom daar bij mijn eigen moeder maar eens om. Bij mijn ouders zijn we altijd welkom maar mijn moeder gaat gemaakte afspraken niet af zeggen als ze hoort dat wij komen (tenzij er iets heftigs aan de hand is). Dan pakken we maar iets uit de kast en mogen we zelf koken. Mijn schoonmoeder zit áltijd klaar voor ons.



Dat is de andere kant van het verhaal..Eindelijk eens een goed woordje over een vrouw die doorschiet in het zorgen maar lang niet de kwaadste is.



Menig kind zou al blij zijn als ze de helft v.d. aandacht zou krijgen van haar moeder.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Missie_m, je weet dat de weg naar de hel geplaveid is met goede bedoelingen?

De toekomstige hel die Saartjuh voorziet (en Brenne al heeft doorlopen) als schoonmoeder doorgaat met zichzelf wegcijferen om maar voor anderen en met name haar jongste kind te zorgen?

Iemand dusdanig verzorgen dat diegene zichzelf op meerderjarige leeftijd nog als een kind gedraagt is niet kleinerend?
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 24 april 2014 @ 17:01:

Missie_m, je weet dat de weg naar de hel geplaveid is met goede bedoelingen?

De toekomstige hel die Saartjuh voorziet (en Brenne al heeft doorlopen) als schoonmoeder doorgaat met zichzelf wegcijferen om maar voor anderen en met name haar jongste kind te zorgen?

Iemand dusdanig verzorgen dat diegene zichzelf op meerderjarige leeftijd nog als een kind gedraagt is niet kleinerend?Nee dat weet ik niet. Ik ben nooit op een geplaveid pad naar de hel geweest. Ik zou eerder denken dat een pad naar de hel geplaveid is met kwade bedoelingen.



Ik praat het niet goed dat schoonma doordraaft met zorgen-om, maar zal het niet beter helpen als iemand haar er op wijst dat het niet goed is om de zelfredzaamheid van dochter in gevaar te brengen. Dochter moet met vallen en opstaan leren op eigen benen te staan. Maarrrrr is moeders terecht een mantelzorger van haar jongste? (de anderen zijn oké lijkt me) Ik heb de indruk dat die dochter iets mankeerd. Dat ze wel begeleiding nodig heeft



Anyway, als ik het openingsstukje lees dan lees ik één probleem van Saartjuhzes, en dat gaat over het feit dat zij sinds kort met meer dan één persoon rekening moet houden. Zij heeft zelf maar één broer en heeft nooit met een derde rekening hoeven houden.(? is dat alles?) Ik heb nog wel meer broers en zussen. ps. Met anderen rekening houden kan ook vallen-en-opstaan zijn, en kan ook goed zijn voor een goed geplaveid pad.



Haar schoonouders (dus ma én pa) hadden hen verteld dat ze het jammer vonden dat ze jongste zus links lieten liggen. Oké daar kun je iets mee of je doet er niets mee. Dat is aan Saartjuhzes en haar vriend. Wat boeit dat? Een goed contact met familie is toch wel belangrijk vind ik, maar je hoeft niet alles te doen wat ze je vragen.



maarrrrr....Nu gaat het over het probleem-schoonmoe en schoonzus.



@Saartjuhzes je zegt autistisch te zijn omdat je niet tegen geschreeuw kan en daarna leeg bent. Ik raak ook geregeld "leeg" van mensen die energie afpakken.

Saartjuhzes, leer jezelf te aarden dmv reiki. Echt het helpt, maar je moet het goed doen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Of het terecht is weet niemand zeker zolang er geen diagnose is.

Het is jammer dat schoonmoeder niet alleen de zelfredzaamheid en ook dat onderzoek belemmert
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
Alleen de eerste pagina gelezen, maar jongste zus is een jaar of twaalf ofzo dat ouders zo reageren?
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 24 april 2014 @ 22:43:

[...]







Ik praat het niet goed dat schoonma doordraaft met zorgen-om, maar zal het niet beter helpen als iemand haar er op wijst dat het niet goed is om de zelfredzaamheid van dochter in gevaar te brengen. Dat hebben we meerdere malen ter sprake gebracht. Ook meerdere malen voorgesteld er eens een professional naar te laten kijken. Zowel voorgesteld tegen moeder als dochter. Maar dat willen ze niet. Altijd komen er tegen argumenten. Nee, want..



Maar gezond en normaal is het allemaal niet, dat ben ik met je eens!

quote:missie_m schreef op 24 april 2014 @ 22:43:

[...]







Haar schoonouders (dus ma én pa) hadden hen verteld dat ze het jammer vonden dat ze jongste zus links lieten liggen. Oké daar kun je iets mee of je doet er niets mee.

Soms maak ik me ook zorgen om de andere dochter. Die baalt dat alles om de jongste draait. Met de jongste gaan we best vaak alleen weg om haar te stimuleren.



Oudste vond het ook heel leuk om een keer met ons alleen te zijn.. Maar jongste voelt dan weer aan dat we haar buiten sluiten, en dat doet pijn, dus dat kunnen we dan ook niet maken.



Ik word ondertussen vrij psychiatrisch van al dat gedoe, zeker omdat we nu kort achter elkaar 4 weekends bij de ouders zitten.



Ik heb zo mijn eigen manieren om op te laden, maar als het ieder weekend weer negativiteit is (en in de week gewoon werken) .. daar helpt geen mindfulness/reiki of wat dan ook tegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beauke schreef op 25 april 2014 @ 06:30:

Alleen de eerste pagina gelezen, maar jongste zus is een jaar of twaalf ofzo dat ouders zo reageren?Is 23

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven