Gevoelens voor man met autisme. Wederzijds?

01-09-2014 15:08 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zal maar meteen met de deur in huis vallen:

Ik ben verliefd op een man die een vorm van autisme heeft.

Ken hem al een poosje, altijd gedacht dat hij "gewoon" verlegen was en veel waarde hecht aan regelmaat, want hij lijkt verder geen hinder te ondervinden van zijn autisme. Inmiddels weet ik dat hij deze regelmaat nodig heeft en dat hij even tijd nodig heeft om te wennen aan "nieuwe" situaties, maar dat neemt niet weg dat ik hem erg leuk vind. We hebben regelmatig contact (vooral via chat) en ik zie hem af en toe (2 a 3 x per jaar) bij wederzijdse vrienden.

De gesprekjes via de chat zijn soms kort/bondig/oppervlakkig, maar soms chatten we urenlang/persoonlijk/beetje flirterig (niet zoals met de vroegere buurjongen, zeg maar).

Heb wel eens subtiel laten doorschemeren dat ik hem leuk vind, maar daar reageert hij niet echt op.

Weet niet goed wat ik hier mee moet. Pikt hij de hint niet op vanwege zijn autisme? Heeft hij geen interesse? Moet hij ook aan dit idee wennen (hij is al een poos vrijgezel)?

Ben bang dat hij "dicht slaat" bij een hele directe benadering, maar een subtiele hint lijkt niet aan te komen.

Weet iemand hoe hier mee om te gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Noerie schreef op 01 september 2014 @ 20:43:

Ik vind het moeilijk om je te adviseren TO. Ik zou er allereerst wel mee doorgaan, maar als het echt wat lijkt te worden dan zou ik me wel heel erg verdiepen in zijn vorm van autisme. Probeer autisme echt te begrijpen. En wat het inhoudt. Zodat je bij hem dan ook dingen herkent. En dan kom je er zelf wel achter of je zo'n relatie kunt of wil hebben.



Mar voordat dat überhaupt aan de orde komt. Duidelijk zijn. Dingen zeggen zoals ze zijn, geen spelletjes spelen.



Weet niet precies welke vorm van autisme hij heeft, maar ik probeer in elk geval al wat algemene informatie te vergaren, zodat ik een beetje snap hoe hij reageert, of juist niet reageert. Dat ik vooral duidelijk moet zijn, heb ik in elk geval al opgestoken van deze post.

Ik heb tijd/geduld....
Alle reacties Link kopieren
quote:Noerie schreef op 01 september 2014 @ 20:29:

[...]





Ik erger me juist aan mensen die denken te weten waar ze het over hebben maar duidelijk geen idee hebben.



Mijn zoon gedraagt zich alleen thuis heel erg 'autistisch'. Buitenshuis (ook school) past hij zich aan. E dat doet hij goed. Al gaat niet alles altijd even goed en slaat hij regelmatig de plank mis. Thuis kan hij zichzelf zijn en komt alles eruit.



Dus een collega van iemand met autisme zijn, of de partner, kan heel erg anders zijn.



Ik ben het met jou eens. Mijn broer (25) is autistisch en voor de buitenwereld komt hij soms wat 'apart' over, maar meestal vooral als een hele lieve, rustige en behulpzame jongen. Thuis is hij regelmatig héél moeilijk, dan komt inderdaad alles eruit waardoor mijn moeder soms gillend gek wordt en ik zsm het huis uit gegaan ben zodra ik de kans kreeg. Andere mensen zeggen dan ook wel eens tegen hem 'Jij, autistisch? Nee joh, je bent gewoon jezelf, iemand met veel passie! (voor zijn hobby's ja)'. Waardoor hij wéér in zijn hoofd haalt dat iedereen autistisch is behalve hij zelf en een grote discussie aan gaat met mijn vader of moeder; 'Ik ben niet autistisch, mensen merken niks aan mij, júllie zijn autistisch!'. Andere mensen begrijpen het niet, totdat je ermee samenwoont. Mijn moeder heeft ook meerdere malen gezegd (tegen mij natuurlijk, niet tegen hem) dat het beter is dat hij nooit een relatie krijgt en wanneer die dat wel krijgt dat hij dan beter kan gaan latten, maar samenwonen? Beter van niet..



Ik weet dat ik heel cru klink nu en natuuuuurlijk zijn er veel verschillende vormen, mijn broer heeft dan ook hoog 'gescoord' en heeft dus een zware vorm. En echt hij is best een goede jongen hoor, en ik weet dat dit mij persoonlijk gewoon hoog zit. Maar het onbegrip van anderen (;'het zijn vaak juist leuke mensen, mijn collega heeft het ook merk je niks aan etc) kan me heel erg irriteren. Want aan mijn broer merk je het ook niet meteen, komt juist heel vriendelijk, leuk, behulpzaam over. En dat is die ook, ik waardeer de dingen die hij wel doet. Maar roep alsjeblieft niet zomaar dat het juist leuke mensen zijn want dat wéét je niet, totdat je ermee leeft.



En nogmaals (voor de duidelijkheid) ik zeg écht niet dat dit voor iedereen geldt, natuurlijk niet! Maar ik wil hiermee wel zeggen dat (sommige?) mensen met een autistische stoornis aan de buitenkant vaak heel normaal over komen.



En TO wil ik dus wel aanraden om ook hierover goed na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles teruggelezen maar wilde wel aangeven dat autisme niet altijd erfelijk is. Er zijn veel verschillende vormen, kan ook voorkomen dat het is ontstaan door een hersenbeschadiging, bijv door hersenvliesontsteking. Dit heeft iemand zeer dicht in mijn omgeving. Daarnaast is het belangrijk, zoals al eerder gezegd, dat je duidelijk bent. Geen hints.

Mocht het tot een relatie komen, geef hem tijd! Kan veel moeite kosten voor autisten om aan nieuwe situaties te wennen, zo ook een relatie. Hoe leuk hij je wellicht ook vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rader5 schreef op 01 september 2014 @ 15:19:

Subtiele hints komen niet altijd aan bij autistische mensen..

Als je hem wilt moet je duidelijker zijn tegen hem.

Eens. Daarbij komt het ook nog dat hij een man is. Die snappen subtiele hints niet snel, wel sneller als een autistische man.



Als hij niet reageert, zijn de hints te subtiel. Je moet dan wat duidelijker zijn.



Ik heb ook een vorm van autisme, en snap de hints ook vaak niet. Als ik ze wel zie, twijfel ik aan mijzelf: "Vergis ik mij niet? Zie ik dingen die er eigenlijk niet zijn?" Ik hoor altijd veel te laat dat sommige vrouwen mij leuk vinden, maar zij interpreteren mijn gedrag als een afwijzing.



Ik weet ook niet of je aan de andere kant een autist (of een man) kunt aanleren op welke gedragingen van een vrouw hij moet letten, zodat hij weet dat zij hem leuk vindt. En dan nog zijn er veel misstappen van mensen met autisme: dus een bepaald gedrag van een vrouw ten onrechte zien als interesse, terwijl de vrouw dat niet bedoelde, bijv. omdat zij vriendelijk en/of sociaal wil zijn, maar feitelijk geen seksuele interesse heeft.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 01 september 2014 @ 16:39:

Ik zou schrijven: 'het kunnen lieve, eerlijke, zorgzame en betrouwbare mensen met een enorm leuk gevoel voor humor

zijn.



Ik wil echt niet alle autisten gelijk afbranden, maar er zijn er ook die al die eigenschappen die jij zojuist opnoemt niet hebben!Ik kan met sommige andere autisten ook niet goed door één deur. Ik ken iemand met autisme die een puinhoop maakt met tijdsafspraken. En daar ben ik dan weer heel precies in. Als ik het niet red bel ik de persoon ruim van te voren op. Het geeft mij een vervelend gevoel als ik die afspraken schend en de ander staat voor jan-met-de-korte-achternaam op mij te wachten.
World of Warcraft: Legion
quote:salsa-girl schreef op 01 september 2014 @ 19:08:

[...]





Lijkt me duidelijk maar toch subtiel, bedankt voor de tip!



Graag gedaan hoor. Mijn vriend heeft ook autisme en ik merk dat als ik dingen zo tegen hem zeg dat hij minder druk ervaart om meteen te moeten reageren maar zoals andere al schrijven de ene persoon met autisme is de ander niet.



Haha je hint vind ik leuk gevonden maar idd. veel te vaag voor vrijwel iedere man.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 september 2014 @ 17:22:

[...]





Ongeveer tien tot vijftien procent van de criminelen in een tbs-kliniek is autistisch terwijl autisme bij 0,58% van de bevolking voorkomt. Een groot deel van de mensen met een autistische aandoening belandt dus in de criminaliteit.

Dat verbaast mij enigszins, omdat autisten gemiddeld loyaler zijn aan de wet en aan rechtvaardigheid. Percentueel zijn er wel meer autisten te vinden bij brandstichting en zedenmisdrijven.



quote:De denkwijze van iemand met een autistische afwijking

Iemand met een afwijking in het autistisch spectrum denkt anders dan een gemiddeld mens. Hij zal een misdaad tot in de details kunnen voorbereiden en deze ook zeer gedetailleerd kunnen uitvoeren, zonder dat hij nadenkt over het gevolg. Hij overziet niet wat er daarna gebeurt. Het verband tussen oorzaak en gevolg is voor iemand met een afwijking in het autistisch spectrum onduidelijk. Ze zijn vaak niet bij machte om dit te begrijpen, dat moet ze worden aangeleerd.

Dat zal bij sommige autisten zo zijn, niet bij alle. Ikzelf vind het plegen van misdrijven moreel verkeerd en in zekere mate (afhankelijk van de ernst van het misdrijf) ook gewetenloos. En ik word gearresteerd en ik raak mijn vrijheid kwijt. Maar het gaat mij er in eerste instantie om waarom iets strafbaar is.



quote:Daarnaast schieten mensen met een afwijking in het autistisch spectrum sneller in de stress. Hierdoor voelen ze zich onmachtig en dit kan resulteren in felle woede-uitbarstingen. Veel oefening en visualisatie van de woede-thermometer kan ze leren met hun emotie om te gaan en deze onder controle te houden.

Ik raak inderdaad sneller in de stress en ik maak me sneller zorgen over iets. Maar die frustratie leidt niet gauw tot woede. In 20 jaar heb ik ongeveer 5 woede-uitbarstingen gehad. Een aantal werden veroorzaakt door asociaal gedrag door anderen, overigens. Maar ik ben ook vaak ontspannen en relaxed. Ik loop dan ook niet de godganselijke dag gefrustreerd rond.



quote:Mensen met een label

Geen twee autisten zijn hetzelfde, net zoals geen twee mensen hetzelfde zijn. Het plakken van labeltjes heeft het gevaar van stigmatisatie in zich. Van de mensen die een afwijking hebben in het autistisch spectrum belandt een groot deel in het criminele milieu. Dit is niet de schuld van de persoon die onze grijze maatschappij niet begrijpt, maar de schuld van onze grijze maatschappij die zijn regeltjes niet duidelijk maakt aan een persoon die zwart-wit denkt. Een autist functioneert het beste in een harmonische omgeving. Om goed te kunnen functioneren is voor een autist transparantie en eerlijkheid noodzakelijk. Hij zal dus nooit bewust kiezen voor een disharmonische omgeving in de criminaliteit.De meeste autisten kunnen gefrustreerd raken, maar ik denk dat ze eerder in een depressie komen dan in de criminaliteit. Ik ken enkele autisten die daarom Risperdal en antidepressiva gebruiken.
World of Warcraft: Legion
Nu hangt alles onder de paraplu van autisme maar je hebt ook verschillende gradaties. Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen want veel mensen met asperger kunnen sociaal gewenst gedrag vertonen maar als het er op aan komt dan kunnen ze niet ad hoc empathisch reageren.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 01 september 2014 @ 17:27:

Een persoon met een storing in het auti spectrum is niet per definitie zonder empathie hoor. Zat autisten waar een aantal hier op het forum nog een voorbeeld aan kunnen nemen kwa empathie.Bepaalde ideeën over autisme zijn achterhaald. Dat de mensen zich niet willen verdiepen in nieuwe dingen die bekend worden over autisme, vind ik soms stigmatiseren, en daarom irritant. Dat autisten geen empathie hebben is ook een voorbeeld. Lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen niet kunnen lezen wordt ook weleens gezegd over mensen met autisme. Zwart-wit-denken komt dus ook voor bij niet-autisten.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 01 september 2014 @ 17:33:

Wat een onzin stuk dat eerste gedeelte.

Ik vind dat stuk ook storend en stigmatiserend. "Pas op, een autist! Hij zou weleens crimineel kunnen zijn." Ik heb soms last van rare denkbeelden die mensen over autisme hebben, en als het kan verberg ik het.



quote:Een aantal autisten komt idd in aanraking met criminaliteit maar niet door het "plannen" maar omdat ze goed van vertrouwen zijn en anderen daar graag misbruik van maken.

Ze belanden volgens mij daar niet alleen sneller in de criminaliteit. Ze kunnen ook sneller slachtoffer zijn van anderen met kwade bedoelingen.



quote:"Daarnaast schieten mensen met een afwijking in het autistisch spectrum sneller in de stress" Tuurlijk joh, alle autisten schieten supersnel in de stress, écht allemaal. In zekere zin klopt dat wel, maar als ik bijvoorbeeld in de stress schiet, is de kans nog geen 1 % dat ik de criminaliteit in ga. Ik kan wel op de vingers natellen dat het verkeerd af kan lopen. Als ik een bekeuring krijg omdat ik fietste waar dat verboden is, is die bekeuring terecht want ik deed dat willens en wetens. Dan moet ik daarvoor ook de verantwoordelijkheid dragen, c.q. dat ik de bekeuring moet betalen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:moonpoppy schreef op 01 september 2014 @ 17:39:

Er zijn ook wetenschappelijke stukken te vinden die zeggen dat er geen aantoonbaar verband is tussen autisme en criminaliteit,google bv maar eens op "misdaad en autisme,een flinterdun verband".De "pure autist"dus zonder andere stoornis ernaast,is zelden crimineel.



Dit is een leuk stukje om te lezen, vooral voor Blijfgewoonbianca:



http://kleinehans.nl/wp-c ... rtikel-De-Boze-Autist.pdf



Als iemand met autisme een bloedbad aanricht worden vaak hele groepen autisten daarvoor aangekeken.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 01 september 2014 @ 19:01:

Infonu.nl is niet echt een betrouwbare bron, BGB. Daar kun je de grootste lulkoek vinden.Waarschijnlijk hangt zij haar mening daaraan op.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:godelinde schreef op 01 september 2014 @ 21:17:

Niet alles teruggelezen maar wilde wel aangeven dat autisme niet altijd erfelijk is.In de hele familie heb ik gekeken of er nog meer mensen die autistisch zijn. Tot nog toe ben ik de enige met autisme.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 01 september 2014 @ 22:02:

Nu hangt alles onder de paraplu van autisme maar je hebt ook verschillende gradaties. Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen want veel mensen met asperger kunnen sociaal gewenst gedrag vertonen maar als het er op aan komt dan kunnen ze niet ad hoc empathisch reageren.



Ik heb zelf Asperger,en ik kan je vertellen dat een gebrek aan empathie niet enkel bij autisme aanwezig is.

Als we een wedstrijtje empathie zouden kunnen houden zou ik trouwens nog wel kunnen winnen ook,ik leef erg met mensen mee,en kan dit ook naar de ander op gepaste wijze uiten,en nee,dat is niet gefaked.We zijn geen robots,en ook niet allemaal hetzelfde,net echte mensen dus!
Ik snap dat je het hoog op neemt omdat het je zelf betreft en je hierbij het idee krijgt dat je af geserveerd wordt op iets waar jij prima mee kunt leven.



Maar , autisme is wel degelijk erfelijk en daar is gewoon geen ontkennen aan. Daarnaast is er behoorlijk verschil tussen Asperger en autisme.



Ik denk dat jij heel goed empathie kan voelen maar je zou de eerste zijn die goed kan inspelen op de emoties van een ander. Als je dit kenmerk mist heb je waarschijnlijk ook geen Asperger.
Alle reacties Link kopieren
quote:keke91 schreef op 01 september 2014 @ 21:11:

[...]





Ik ben het met jou eens. Mijn broer (25) is autistisch en voor de buitenwereld komt hij soms wat 'apart' over, maar meestal vooral als een hele lieve, rustige en behulpzame jongen. Thuis is hij regelmatig héél moeilijk, dan komt inderdaad alles eruit waardoor mijn moeder soms gillend gek wordt en ik zsm het huis uit gegaan ben zodra ik de kans kreeg. Andere mensen zeggen dan ook wel eens tegen hem 'Jij, autistisch? Nee joh, je bent gewoon jezelf, iemand met veel passie! (voor zijn hobby's ja)'. Waardoor hij wéér in zijn hoofd haalt dat iedereen autistisch is behalve hij zelf en een grote discussie aan gaat met mijn vader of moeder; 'Ik ben niet autistisch, mensen merken niks aan mij, júllie zijn autistisch!'. Andere mensen begrijpen het niet, totdat je ermee samenwoont. Mijn moeder heeft ook meerdere malen gezegd (tegen mij natuurlijk, niet tegen hem) dat het beter is dat hij nooit een relatie krijgt en wanneer die dat wel krijgt dat hij dan beter kan gaan latten, maar samenwonen? Beter van niet..



Ik weet dat ik heel cru klink nu en natuuuuurlijk zijn er veel verschillende vormen, mijn broer heeft dan ook hoog 'gescoord' en heeft dus een zware vorm. En echt hij is best een goede jongen hoor, en ik weet dat dit mij persoonlijk gewoon hoog zit. Maar het onbegrip van anderen (;'het zijn vaak juist leuke mensen, mijn collega heeft het ook merk je niks aan etc) kan me heel erg irriteren. Want aan mijn broer merk je het ook niet meteen, komt juist heel vriendelijk, leuk, behulpzaam over. En dat is die ook, ik waardeer de dingen die hij wel doet. Maar roep alsjeblieft niet zomaar dat het juist leuke mensen zijn want dat wéét je niet, totdat je ermee leeft.



En nogmaals (voor de duidelijkheid) ik zeg écht niet dat dit voor iedereen geldt, natuurlijk niet! Maar ik wil hiermee wel zeggen dat (sommige?) mensen met een autistische stoornis aan de buitenkant vaak heel normaal over komen.



En TO wil ik dus wel aanraden om ook hierover goed na te denken.





Het lijkt me niet gemakkelijk om met je broer onder een dak te wonen,ook al houd je natuurlijk wel van hem,dat voorop gesteld.

Maar je weet natuurlijk bij niemand of je er fijn mee kunt samenwonen,ook niet bij mensen zonder autisme,tot je het een tijdje geprobeerd hebt.

Ik kan ook erg overgeprikkeld raken als ik buitenshuis ben,maar zal dat niet op mijn huisgenoten afreageren(heb Asperger),ik zal me even terugtrekken tot ik weer rustig ben,en dat ook comuniceren.



We zijn net zo verschillend als andere mensen,en het kennen van een mens met autisme leert je wat dat betreft niet zo veel over andere mensen met autisme,de verschillen zijn enorm,net als bij mensen zonder autisme.
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 01 september 2014 @ 22:41:

Ik snap dat je het hoog op neemt omdat het je zelf betreft en je hierbij het idee krijgt dat je af geserveerd wordt op iets waar jij prima mee kunt leven.



Maar , autisme is wel degelijk erfelijk en daar is gewoon geen ontkennen aan. Daarnaast is er behoorlijk verschil tussen Asperger en autisme.



Ik denk dat jij heel goed empathie kan voelen maar je zou de eerste zijn die goed kan inspelen op de emoties van een ander. Als je dit kenmerk mist heb je waarschijnlijk ook geen Asperger.





Ik zeg helemaal niets over erfelijkheid,ik weet dat het erfelijk is,heb het (helaas) aan mijn zoon doorgegeven.



Ik heb wel degelijk Asperger,en kan adequaat reageren op emoties vanuit gevoel,zolang het een 1 op 1 gesprek is,en een rustige omgeving,in een groep word het moeilijk.

Ik vind het niet prettig dat je suggereert dat ik misschien dan geen Asperger heb,je kent me niet,en hebt geen idee van mijn leven.
Alle reacties Link kopieren
En,Asperger valt tegenwoording gewoon onder het autisme spectrum,de diagnose word nu niet eens meer apart gegeven,is dus wel degelijk een vorm van autisme.
Ik wil er even aan toevoegen dat er op de wereld veel horken lopen die zich niet kunnen verschuilen achter het labeltje autisme maar zich wel als een klassiek autist gedragen, daar heb je gelijk in maar als ik die op voorhand kan herkennen zou ik daar ook niet voor kiezen.



Zie het als een persoonlijk standpunt. Het kiezen van een partner is meer dan alleen of hij/zij wel of geen autisme heeft. Misschien ben ik wel overkritisch maar ik zou bijvoorbeeld ook niet vallen op iemand die een IQ heeft van 76 zoals ene Kelly. Kan zij/hij niets aan doen en er zullen zat mensen zijn die daar geen problemen mee hebben maar ik vind het ook prettig als iemand aansluit bij mijn behoeftes.



Waarschijnlijk zegt dat heel veel over mij en heel eerlijk gezegd kan ik nog wel wat eigenschappen opnoemen die ik liever niet terug zie in een relatie. Ik vind dat namelijk iets heel anders dan een vriendschap,collega of familielid.
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 01 september 2014 @ 22:41:

Maar , autisme is wel degelijk erfelijk en daar is gewoon geen ontkennen aan. Daarnaast is er behoorlijk verschil tussen Asperger en autisme. De DSM wil daar trouwens van af. Ik heb PDD/NOS (of beter gezegd: had) maar veel kenmerken van Asperger zijn heel herkenbaar. Ik noem mijzelf Asperger-achtig. De DSM zegt: vanaf nu spreken we over autismespectrumstoornis, en termen als klassiek autisme, PDD/NOS, Asperger worden afgeschaft. Zij die die diagnoses hadden, hebben nu autismespectrumstoornis of autism spectrum disorder.
World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 01 september 2014 @ 22:12:

[...]



Waarschijnlijk hangt zij haar mening daaraan op.Welnee, daar is ze veel te slim voor.
quote:moonpoppy schreef op 01 september 2014 @ 22:49:

En,Asperger valt tegenwoording gewoon onder het autisme spectrum,de diagnose word nu niet eens meer apart gegeven,is dus wel degelijk een vorm van autisme.



Tjemig, je hoeft me niet volledig af te branden hier. Ik reageerde ook op Hans die dat veronderstelde en als je iets verder terug kijkt dan geef ik zelf al aan dat alles nu onder de paraplu autisme valt maar dat er vroeger meer onder hing en dat het afhankelijk kan zijn om welke vorm van autisme het gaat.



Jij zal absoluut behoren tot de uitzonderingen en ik wil je absoluut niet kwetsen maar mijn ervaringen zijn anders en net zoals ik niet in jou leven kan kijken kun jij ook niet in de mijne kijken. Waarschijnlijk hebben we alle twee heel andere ervaringen hiermee.
quote:hans66 schreef op 01 september 2014 @ 22:53:

[...]



De DSM wil daar trouwens van af. Ik heb PDD/NOS (of beter gezegd: had) maar veel kenmerken van Asperger zijn heel herkenbaar. Ik noem mijzelf Asperger-achtig. De DSM zegt: vanaf nu spreken we over autismespectrumstoornis, en termen als klassiek autisme, PDD/NOS, Asperger worden afgeschaft. Zij die die diagnoses hadden, hebben nu autismespectrumstoornis of autism spectrum disorder.



Klopt maar van Asperger en klassiek autisme is bekend dat ze erfelijk zijn en met name van vader op zoon. Bij vrouwen komt het veel minder voor.



Ik vraag me ook af hoe verstandig dat is geweest want het is er alleen maar verwarrender door geworden voor mensen die er niet tot weinig mee te maken hebben.



Op een gegeven moment was ook iedereen depressief, van mensen die een goeie dip hadden na een scheiding tot mensen die in een gesloten inrichting zitten. Uiteindelijk wordt het een term die volledig uitgehold wordt. Heeft niemand wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Je suggereert dat ik misschien geen Asperger heb als ik empathie kan tonen,en dat doet pijn.

Ten eerste omdat het vreselijk naar is als dat over je gezegd word terwijl het niet klopt.

En ten tweede omdat ik een heel moeilijk leven gehad heb voor mijn diagnose,daarom voelt dat voor mij als een aanval.

En ik geloof ook helemaal niet dat ik een uitzondering ben,ik communiceer veel met andere autisten,en zie dit onbegrip veel terugkomen.
quote:waterplant schreef op 01 september 2014 @ 22:41:

Ik snap dat je het hoog op neemt omdat het je zelf betreft en je hierbij het idee krijgt dat je af geserveerd wordt op iets waar jij prima mee kunt leven.



Maar , autisme is wel degelijk erfelijk en daar is gewoon geen ontkennen aan. Daarnaast is er behoorlijk verschil tussen Asperger en autisme.



Ik denk dat jij heel goed empathie kan voelen maar je zou de eerste zijn die goed kan inspelen op de emoties van een ander. Als je dit kenmerk mist heb je waarschijnlijk ook geen Asperger.Asperger is autisme. Binnen het autisme spectrum vallen klassiek autisme (Kanner), asperger en PDD-NOS (pervasieve ontwikkelingsstoornis, niet gespecificeerd). Iedere vorm heeft zijn eigen kenmerken en door die te 'turven' komt kom je tot een diagnose. Ik denk persoonlijk dat het ontbreken van empathie niet het probleem is, maar dat het adequaat reageren op emoties van anderen niet altijd lukt. Een volwassen persoon met autisme (en een behoorlijke intelligentie) heeft vaak heel veel trucjes geleerd en heeft pasklare antwoorden voor iedere situatie. Het enige verschil is dat hij het niet van nature aanvoelt, denk ik. Tenminste, dat is hoe het bij mij werkt (en dan heb ik waarschijnlijk niet eens 'echt' autisme, alleen wat trekjes).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven