Mijn jongste zoon is homo

27-10-2013 15:17 321 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even mijn ei kwijt, omdat ik dit nieuws niet had zien aankomen. Van kleins af aan is hij de stoerste die ik erbij heb. Een echte knul die met pistooltjes speelde, spellen op de computer speelt waarbij je blij bent dat het bloed niet uit je beeldscherm spat en gek is op alles dat eng en gevaarlijk is. En waarvan ik ook al heel wat vrouwelijk naakt over zijn beeldscherm heb zien komen. Hij heeft ook al eens wat met een meisje gehad. Dus denk je dat hij binnenkort weleens een meisje meeneemt naar huis. Daarbij is het de grootste clown die je je kunt voorstellen, dus moet je op je hoede zijn of iets echt is of dat hij je glashard in de maling neemt.



Maar dan, eergisteravond, komt hij, na even met een van zijn broers gepraat te hebben, de kamer in en gaat even zitten. "Mam, pap, jullie hebben het weleens over meisjes enzo. Ik wil even zeggen dat ik homo ben."

Aan zijn gezicht was geen spanning of onderdrukte lach af te lezen. En ik kon niet anders dan in de lach schieten. "Kom op joh, doe ff normaal." Hij had het al wel aan wat schoolvrienden en vriendinnen verteld. Na samen wat lacherig te hebben gedaan is hij weer naar zijn kamer gegaan. Mij vertwijfeld achterlatend. Zou het, heb ik iets gemist, neemt hij me in de maling?



Gister was hij jarig. Vijftien! Zijn zus met wie hij vier handen op een buik is vroeg ik of zij het al wist. Als hij ergens mee zit of zij delen ze dat altijd met elkaar. Zij reageerde in eerste instantie zoals ik. Hij neemt ons in de maling. Toen vroeg ze hem haar te overtuigen. "Laat dan maar eens wat gesprekken zien op je laptop, maar wel van langer dan een week geleden." Hij was er duidelijk al langer over bezig.



Vandaag heb ik hem nog eens gevraagd of het echt waar is. En ja, het is waar. Hij vindt jongens leuker dan meisjes. Heeft er met vrienden en vriendinnen die hij vertrouwt over gepraat. Hij is niet bang gepest te worden. Hij begrijpt dat we er om moesten lachen.

Ik heb hem gezegd dat ik aan het idee moet wennen. Maar dat hij voor mij blijft wie hij is. Dat ik achter hem sta.

Hij wil graag dat we gewoon blijven doen zoals we deden. Geen probleem. Hij blijft in mijn ogen mijn leuke knul, tikkeltje lijp en lui zoals elke puber betaamt.

Toen hij de kamer uit was moest ik even huilen. Waarom heb ik dit niet gezien? En nu, nu denk ik dat we gewoon verder gaan zoals we bezig waren. Ik kan me druk maken om zijn toekomst, maar dat deed ik toch al. En komt er geen meisje maar een jongen met hem op de bank zitten dan is dat prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamayun schreef op 27 oktober 2013 @ 17:23:

Met een zoon die continu over van alles grapjes maakt kan ik me best voorstellen dat je eerst even in de lach schiet. Jullie hebben erover gepraat, prima toch?



Quinten, alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Fijn dat het je vrienden en familie niet uitmaakt of je op mannen of vrouwen valt. Zo zou het altijd en overal moeten zijn!ja de situatie is minder dramatisch dan je die zelf in je hoofd kan maken , en met vrienden en familie zit het voorlopig nog wel goed
Alle reacties Link kopieren
quote:quintend schreef op 27 oktober 2013 @ 17:23:

[...]



ik denk dat dat nog wel goed komt hoor ;)Huishouden is niet zijn sterkste kant. Je zou zijn kamer moeten zien. Maar koken dat hij kan! Heeft hij niet van zijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
Welke kamer van een 15-jarige is wél spic en span? Ik kan me mijn eigen kamer nog goed herinneren... Oh wacht, ik ben nog steeds geen huishoudelijk wonder...
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Nouja, ik doelde niet alleen op koken en opruimen, maar ook op de prangende vragen als; Heb ik een nieuwe wasmachine nodig? Welke stofzuiger zal ik kopen? Wel of geen droger aanschaffen? Hoe krijg ik een chloorvlek uit mijn nieuwe jeans? Hoe verwijder ik schimmel uit de badkamer? Hoe voed ik mijn kat op?



Echt, het viva-forum geeft antwoord op al je vragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:_isis_ schreef op 27 oktober 2013 @ 16:33:

[...]



Lolotte is een ouwe garde forummerT

netals jij Ik ben inderdaad oude garde. We staan nog net niet in de geschiedenisboeken, maar dat komt nog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 27 oktober 2013 @ 17:41:

Nouja, ik doelde niet alleen op koken en opruimen, maar ook op de prangende vragen als; Heb ik een nieuwe wasmachine nodig? Welke stofzuiger zal ik kopen? Wel of geen droger aanschaffen? Hoe krijg ik een chloorvlek uit mijn nieuwe jeans? Hoe verwijder ik schimmel uit de badkamer? Hoe voed ik mijn kat op?



Echt, het viva-forum geeft antwoord op al je vragen.Zou het forum ooit op magische wijze het inroepen van Maaahaaam kunnen overnemen? Lijkt me zalig. Ik heb vanmiddag al 2x dochter aan de lijn gehad over een boormachine. Oudste komt vanavond thuis met een zak vuile was, middelste slaat een dagje over en ohh er moet zo ook nog eten op tafel.
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 27 oktober 2013 @ 16:26:

[...]



Keihard uitgelachen.....oh jij was er bij....* sarcasme modus aan*Ja joh, keihard lachen en vingerwijzen. Hem compleet afzeiken.Dat voelt namelijk goed als ouder. *sarcasme modus uit*
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 27 oktober 2013 @ 16:24:

[...]





Lolotte is een hele oude bekende en zij stond bekend als slipperqueen. Hahaha, ik was die bijnaam even vergeten. Maar heb weer direct de foto voor me waar je op doelt. De slipperqueen kwam en komt nog altijd onder hare majesteit Yasmijn. Ik ken mijn plaats.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 27 oktober 2013 @ 16:22:

Wat erg, dat je je kind keihard uitgelachen hebt omdat hij met zoiets op de proppen kwam.



Het is vast al 100 keer gezegd en ik ben mosterd enzo, maar ik vind dat echt in- en intriest. Alsof het niet moeilijk genoeg voor dat kind is om te vertellen dat hij homo is.Vooral keihard uitgelachen! Jammer joh, dat is wat jij er van maakt. Als je mijn OP op begrijpend niveau gelezen had was misschien doorgedrongen dat het anders lag. Maar begrijpend lezen is moeilijk.
Nah Quinten jij komt er wel, alles in één zin, duidelijker kan je niet zijn.

Hou nu al van je.
Alle reacties Link kopieren
Niet van toepassing.
fbjewel wijzigde dit bericht op 27-10-2013 22:36
Reden: ongepast.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 27 oktober 2013 @ 16:08:

[...]





Dus jij zou niet nadenken over eventuele consequenties die het hand in hand lopen op straat met zijn partner zou hebben? Hoe dat ooit moet gaan met een eventuele kinderwens? Of dat ze misschien het onzalige idee krijgen dat ze ooit in de arabische emiraten gaan werken?

Bij wijze?



Beetje naief om te denken dat iemand alleen maar blij kan zijn.Met mijn jongste zal het op het gebied van een vriendje krijgen niet anders zijn dan met zijn broers en zus. Ik ben blij als het een leuke is, maar bezorgd als ik onheil bespeur. Niet alle vriendinnen van zijn broers waren even leuk en de vriendjes van dochter evenmin. Dan werd daar wel over gesproken. Zo van dat ze wel op zichzelf moesten letten en waar ik me zorgen over maakte. Verder is het altijd aan hun gebleven er mee te doen wat zij wilden. Meer kun je als ouder niet doen. En ja, liefst ben ik alleen maar blij met alles dat gebeurd. Dat dit een utopie is weet ik maar al te goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:fbjewel schreef op 27 oktober 2013 @ 18:06:

[...]





Sorry maar moest weer even inloggen... Voor jou is begrijpend lezen dus ook heel moeilijk want als je een paar post had doorgelezen dan had je ook gezien dat ze haar excuses heeft aangeboden voor de te snelle reactie!!!Beste troll, als je gelezen had wist je dat ik nog niet alles bijgelezen had. Ga nu maar fijn verder spelen en zoeken naar aandacht. Groetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 27 oktober 2013 @ 16:05:

[...]





Zeg maar tegen hem dat ik hem een toffe gozer vind Hij leest nog zo af en toe mee. Maar ik zal het overbrengen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Hee! Lolotte is cool jah!!! En met je zoon komt t wel goed....
Alle reacties Link kopieren
Niet van toepassing.
fbjewel wijzigde dit bericht op 27-10-2013 22:37
Reden: o
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet van toepassing.
fbjewel wijzigde dit bericht op 27-10-2013 22:37
Reden: ongepast.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Nicky_L schreef op 27 oktober 2013 @ 15:59:

Toen mijn zoon 11 of 12 was, hadden we een gesprek over puberteit en meisjes. Het was 's avonds laat, we waren onderweg van ons vakantieadres naar huis. Ik reed. Mijn man en dochter lagen te slapen.

We hadden zeker een uur gepraat, toen hij opeens bloedserieus zei: "Mam, ik moet je iets vertellen. Eigenlijk val ik meer op jongens."

Ik schrok me rot, en stuurde de auto zowat de berm in. Er schoot op dat moment van alles door mijn hoofd, maar vooral 'had je dat niet eerder kunnen zeggen, we hebben het al een uur over meisjes', en 'arme jongen, je moet nog naar de middelbare school, als je daar maar niet mee gepest wordt'.



Wie mij een beetje kent, weet dat ik geen enkel probleem heb met homoseksualiteit. Ik heb mijn kinderen in de opvoeding ook altijd voorgehouden dat het een optie is ("als je later een vriendin hebt, of een vriend..."), en dat meen ik ook oprecht.

Maar toen ik het zo te horen kreeg, reageerde ik dus echt anders dan ik van mezelf had verwacht.

Zo'n mededeling kan als een schok komen. Omdat je bang bent dat je kind het moeilijk krijgt. Omdat je van jezelf vindt dat je dit had moeten weten. Omdat je een bepaald verwachtingspatroon hebt, wat je nu om moet gooien. Om een heleboel andere redenen. Er hoeft beslist geen afkeuring aan ten grondslag te liggen.



O ja, nadat ik me hersteld had, voegde mijn zoon er triomfantelijk aan toe: "Geintje." Hij heeft nu al weer een hele tijd een vriendin.



Ik vind het niet zo raar dat TO niet geheel politiek correct reageerde op de mededeling van haar zoon. Waarschijnlijk heeft haar zoon dat ook niet verwacht. Zo'n eerste reactie zegt niet zo veel.



Belangrijker is het, hoe zij en haar man zich hierna opstellen. Wordt een toekomstige schoonzoon net zo hartelijk ontvangen als een schoondochter? Als ik lees wat TO hier schrijft, denk ik dat dàt wel goed zit.Kinderen kunnen je soms zo in de maling nemen. En je eigen reactie is niet altijd voorspelbaar. Thx voor je verhaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 15:56:

[...]



Ik val niet zozeer om het feit dat je moest lachen, maar meer om de hele issue die je ervan maakt. Ok, je zoon is homo. So what?



Ik kan me voorstellen dat je er 's avonds met je man nog even over praat maar waarom is het zo'n issue? Waarom vol ongeloof dochter uithoren? Waarom chats van langer dan een week opvragen? Neem het voor kennisgeving aan, die knul valt op mannen.



Je hoeft je verder niet te schamen dat je nooit iets gemerkt hebt...wat zou je moeten merken dan? Niet alle homo's speelden eerst met poppen en llippenstift Er met mijn man over praten heeft even geen zin. Hij heeft altijd wat tijd nodig om na te denken. Dat zijn we van hem gewend en weten dat hij uiteindelijk altijd achter ons staat, ondanks dat hij soms een andere mening heeft. Voor kennisgeving aannemen vind ik te gemakkelijk gedacht. Daar komen geen emoties bij kijken en ja, deze mededeling brengt emoties met zich mee. In ieder geval wel bij mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 oktober 2013 @ 17:06:

[...]





Ik wilde hem gewoon een vivawaardig welkom heten.
quote:fbjewel schreef op 27 oktober 2013 @ 18:25:

[...]





Dan zou ik je adviseren om eerst te lezen en dan te reageren. Ik ben aan het spelen... En een lol dat ik heb. Ik krijg me aandacht hier dus hoef ook niet verder te zoeken Daar is een naam voor, voor mensen die op een forum maar wat in het rond roeptoeteren om liefst zo fel mogelijke reacties uit te lokken. Ik vind het best hoor, jouw feestje. Maar open dan liever een eigen topic.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vrouwen akelige wezens, zo veroordelend naar andere vrouwen, alsof ze zelf zo perfect zijn.



Ik vind dat de Lolotte het goed gedaan heeft en haar zoon zal zelf ook wel weten dat ze zo reageerde omdat hij de boel wel eens vaker voor de gek houdt. En hij zal zijn moeder ook kennen en anders reageren op haar zenuwachtige lachen dan een buitenstaander dat zal doen.





Deze wereld is niet ideaal. En homoseksualiteit wordt niet zo vanzelfsprekend geaccepteerd als zou moeten.

En ouders weten dat, iedereen weet dat. En ouders maken zich een beetje zorgen om hun kind. Want ze willen dat hun kind gelukkig wordt. Een homoseksueel kind is daarom niet zo ideaal. Inderdaad, bang zijn voor pesters op school, aangevallen worden in grote steden met hun intolerante culturen.



Mijn ouders is ook op een dag verteld door mijn zus dat ze homoseksueel was. Ik spreek nu over 1988. Mijn zus was toen 28, ik 18. Mijn pa vertelde ze het maanden eerder en hij vond het heel erg dat ze het er zo moeilijk mee had. Mijn zus voldeed niet meer aan haar eigen verwachtingspatroon en moest dat bij stellen. Het heeft maanden geduurd voordat ze het mij durfde te vertellen en het beledigde me eigenlijk een beetje dat ze mij zo bekrompen ingeschat had, alsof ik haar daarom zou veroordeeld hebben. Er veranderde niets voor mij.



Mijn moeder had het er stukken moeilijker mee. Maar mijn moeder is een echte moeder en die kan haar kind niet ongelukkig zien en ze heeft haar uiteindelijk gesteund.



Het is allemaal niet zo gemakkelijk en eenvoudig als dat sommigen hier in het topic doen voorkomen. Ik vind dat de ts het er goed van af heeft gebracht.



En mensen maken wel eens fouten. Maar ja, een moeder mag dat natuurlijk niet want dan springt de moedermaffia er bovenop met hun veroordelende verrotte wijsvingertjes in de lucht!
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 27 oktober 2013 @ 15:51:

Wat fijn Lolotte dat je zoon het jullie vertelt heeft. Dat je in de lach bent geschoten geeft niks, als hij zn grapjas is, dan had dit ook net zo goed een grapje kunnen zijn. In mijn ogen heb je heel relaxed gereageerd. Ik zou, als het kan, er nog wel eens een gesprek met hem over hebben. Hoe heeft hij alles tot nu toe beleeft. Hoe is hij er achter gekomen, hoever in de acceptatie is hij zelf al.



Mijn eigen commingout gesprek met mijn ouders had ik pas 2 jaar nadat ik voor mezelf er achter was gekomen dat ik lesbisch ben. Ik had het mijn vrienden al verteld, maar mijn ouders, dat durfde ik echt niet. Ik was 21 toen ik ook bij hun pas uit de kast kwam. Mijn broers reageerden heel cool, zo van leuk, nu kunnen we samen naar leuke vrouwen kijken. Mijn moeder had het er wat moeilijker mee, dat begreep ik volkomen. We hebben samen nadien er nog lang over gepraat. Natuurlijk begrijp ik dat ze geschrokken waren en dat ze hun beeld over mij even moesten bijstellen.



En ja, hét commingout gesprek heeft denk ik 80% van alle homosexuele mensen. Dat zegt niks over of je uit een warm nest komt of dat er bij je thuis open over van alles gepraat kan worden. Ik vind dat TO heel lief heeft gereageerd in deze. Ik ken ook verhalen waarbij het anders is gegaan.Jammer dat je het niet durfde te vertellen aan je ouders. Maar ik begrijp het wel. Hoe lief en ruimdenkend je ouders zijn je bent altijd bang ze teleur te stellen. En het beeld dat zij van je hebben, mede door jezelf neergezet, te veranderen. Het kan altijd zowel positief als negatief uitpakken en dat weet je pas op het moment van zo'n gesprek.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolotte schreef op 27 oktober 2013 @ 17:59:

[...]



Hahaha, ik was die bijnaam even vergeten. Maar heb weer direct de foto voor me waar je op doelt. De slipperqueen kwam en komt nog altijd onder hare majesteit Yasmijn. Ik ken mijn plaats.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Murdoch schreef op 27 oktober 2013 @ 15:46:

[...]



Laat me raden: omdat ze zich niet voort kunnen planten? Nou ja, hij zal niet zoals zijn zus ineens komen melden dat hij onverwacht zwanger is. Scheelt enorm.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven