Mijn vriend wil kinderen maar ik niet

07-10-2013 10:49 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Gisteren kwam het hoge woord eruit waarom mijn vriend al twee weken zichzelf niet is: hij wil kinderen. Hij is 31 ik ben 26 en we zijn 5 jaar samen. Vanaf het begin van onze relatie heb ik duidelijk gemaakt dat ik geen kinderwens heb. Toen zei hij dat hij ook geen kinderwens heeft. Vrienden om ons heen hebben wel een kinderwens en daar maakten wij altijd grapjes over. Maar nu is het helemaal niet grappig meer maar om te huilen.



Zijn zus heeft na 4 IVF pogingen een gezonde tweeling van 10 maanden en zijn broer heeft een dochtertje van een jaar. Nu zijn onze buren zwanger, onze beste vrienden zijn zwanger en andere goede vrienden van ons hebben ons zojuist verteld dat ze bezig zijn met zwanger worden. Oftewel, het is een grote babyboom om ons heen. Mijn gevoel is hierdoor niet veranderd maar blijkbaar het gevoel van mijn vriend wel.



Al jaren zeg ik dat ik geen kinderen wil. Ik vind kinderen vervelend en zou er niet aan moeten denken om mijn heerlijke vrije leventje op te geven voor een kind. Mijn vriend en ik werken beiden erg hard en verdienen een aardig zakcentje waar we allemaal leuke dingen van doen, waar wij zin in hebben.. met een kind erbij gaat dat niet meer. Ik weet niet of ik ooit kinderen wil. Het is geen definitieve nee maar ook zeker geen ja. Misschien veranderd mijn gevoel wel over 5 jaar. Hierbij komt kijken dat ik mezelf nog veel te jong vind voor kinderen. Ik vroeg gisteren aan mijn vriend hoe oud hij wil zijn wanneer er een kindje komt en zijn antwoord was 35. Houdt dit dan in dat ik "nog maar 4 jaar bedenktijd heb"?



Ik zou nooit verlangen van mijn partner kinderloos bij me te blijven terwijl hij wel een kinderwens heeft. Maar is het egoistisch van mij om te denken dat ik het ondenkbaar vind dat je als persoon in een relatie degene verlaat waar je het meest van houdt in deze wereld, om iemand anders te zoeken die wel een kind met je wilt? Ik kan me daar niet in vinden, waarschijnlijk omdat ik geen kinderwens heb. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde, een kind nemen voor je partner omdat hij/zij je anders verlaat?



Het is een grote warboel in mijn hoofd en ik ben enorm verdrietig.. In mijn hoofd blijft het spoken, is dit misschien een fase van mijn vriend omdat iedereen kinderen krijgt? Hij zegt dat hij er pas twee weken mee bezig is. Een aantal weken geleden zijn we nog een week op vakantie geweest met zijn familie en op de derde dag zeiden we nog tegen elkaar "echt geen kinderen, ben er nu wel weer klaar mee".



Ik ben dankbaar dat mijn vriend zo eerlijk is tegen me maar het doet me wel pijn om te weten dat we wellicht in de toekomt onze relatie moeten verbreken omdat we alletwee een ander toekomstbeeld hebben. Ik heb hem ook gezegd dat ik het echt niet weet. Gelukkig heeft hij veel geduld en zal hij niet van me verlangen dat ik binnen nu en twee jaar een antwoord heb. Maar dit vreet me op van binnen. Straks komt mijn moedergevoel echt nooit, dan raak ik wellicht mijn vriend, beste maatje kwijt...



Hebben jullie dit meegemaakt? Ik ben erg benieuwd hoe anderen hier mee om (zijn) (ge) gaan.



Groetjes ik.
"Maar is het egoistisch van mij om te denken dat ik het ondenkbaar vind dat je als persoon in een relatie degene verlaat waar je het meest van houdt in deze wereld, om iemand anders te zoeken die wel een kind met je wilt?"



Niet egoistisch, wel onrealistisch. Vaak (niet altijd, maar vaak) is de kinderwens toch sterker dan de liefde. Dat komt ook omdat een relatie gebaat is bij een gezamenlijk toekomstbeeld. Wanneer er een verschil is in kinderwens is je beeld van en je wensen voor de toekomst zo radicaal verschillend dat het vaak (als de (niet)kinderwens echt heel sterk is) de relatie nekt.



Jij kunt er niks aan doen dat je geen kind wilt, hij kan er ook niks aan doen dat hij ze nu wel wil. Geef elkaar hierin de tijd. Jullie hebben nog genoeg tijd, wie weet verandert 1 van jullie van gedachte.



Wees je wel heel bewust dat hier geen middenweg in te vinden is en er kan geen water bij de wijn gedaan worden. het is echt het 1 of het ander en het is zo'n groot ding dat je niet van 1 van jullie moet verwachten zich er overheen te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft even veel gelijk als jij. Als je geen kind wil moet je er absoluut ook niet aan beginnen. Hij moet een beslissing maken of hij bij jou kan blijven als jij echt geen kinderen wil.
Probeer samen een afspraak te maken: heb het er eens een half jaar niet over. Dit is vers nieuws. Geef jezelf een kans om aan het idee te wennen.

Kan maar zo dat je niet van mening verandert maar dan heb je iig wel een mening op basis van de huidige omstandigheden.
quote:Molly_Bolt schreef op 07 oktober 2013 @ 11:13:

Hij heeft even veel gelijk als jij. Als je geen kind wil moet je er absoluut ook niet aan beginnen. Hij moet een beslissing maken of hij bij jou kan blijven als jij echt geen kinderen wil.Eens! Op dit punt moet je niet gaan toegeven, hoeveel je ook van elkaar houdt. Sterkte, kan mij heel goed voorstellen dat je leven even op de kop staat.
Zo hebben mijn ex en ik het uitgemaakt na een half jaar. Ik wilde 'later' wel kinderen. Hij wilde pertinent niet (oudste zus gehandicapt en dat riscio wil hij gewoon niet lopen)



Het was heel erg verdrietig voor beide, omdat we wisten dat dit probleem niet over zou gaan. We zijn als vrienden uit elkaar gegaan. Hij is nu met een hele lieve vriendin die ook geen kinderen wil en ik ben getrouwd en zwanger. Dus het is goed gekomen met ons beide, maar het heel zwaar geweest. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Je bent 26. Hoe kun je nu in hemelsnaam al zeker weten dat je nooit kinderen zult willen.



Verder heeft je vriend groot gelijk. Als hij echt een kinderwens heeft dan kan hij niet verder met iemand die dat per se niet wil.

Dat zou hem ongelukkig maken en uiteindelijk gaat de relatie er dan toch aan kapot.
Alle reacties Link kopieren
Het is voor jou geen definitieve nee, maar ook geen ja.

Dat lijkt me voor hem wel erg lastig, als hij het graag wil dan kan ik me voorstellen dat hij geen jaren wilt wachten om vervolgens erachter te komen dat jij toch niet wilt.



Maarrr, als je er zelf niet voor de volle 1000% achter staat doe het dan niet! !!
quote:markovic schreef op 07 oktober 2013 @ 11:26:

Je bent 26. Hoe kun je nu in hemelsnaam al zeker weten dat je nooit kinderen zult willen.



Verder heeft je vriend groot gelijk. Als hij echt een kinderwens heeft dan kan hij niet verder met iemand die dat per se niet wil.

Dat zou hem ongelukkig maken en uiteindelijk gaat de relatie er dan toch aan kapot.TO is nu 26. Dat betekent dat er nog een jaar of 14 over is om een kind te krijgen...moeten ze dan maar al die 14 jaar gaan wachten of het misschien ooit wel komt? En dan als TO 35 is en TOvriend 40 besluit TO alsnog definitief niet voor een kind te willen gaan en dan kan TOvriend helemaal opnieuw beginnen...
Alle reacties Link kopieren
Oh wat lijkt me dat moeilijk!

Ik zou niet te rigoureus zijn: gewoon nog even afwachten of er nog iets verandert. Hij heeft nog veel meer tijd om vader te worden dan tot zn 35e. De keuze is vooral aan hem: hoe graag wil hij kinderen?
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 07 oktober 2013 @ 11:29:

[...]



TO is nu 26. Dat betekent dat er nog een jaar of 14 over is om een kind te krijgen...moeten ze dan maar al die 14 jaar gaan wachten of het misschien ooit wel komt? En dan als TO 35 is en TOvriend 40 besluit TO alsnog definitief niet voor een kind te willen gaan en dan kan TOvriend helemaal opnieuw beginnen...





Helemaal niet. Ik vind het alleen erg overdreven om op je 26ste zo stellig te zeggen dat je nooit kinderen zult willen.



Ik denk dat deze relatie op zijn laatste benen loopt. Vriend van TO heeft kennelijk nu al een kinderwens en TO in de verste verte nog niet.

Vriend van TO zou er waarschijnlijk goed aan doen om zijn conclusies te trekken en op zoek te gaan naar een vrouw met wie hij wel zijn toekomstplannen deelt.
Alle reacties Link kopieren
markovic, 5 minuten geleden



Je bent 26. Hoe kun je nu in hemelsnaam al zeker weten dat je nooit kinderen zult willen.Verder heeft je vriend groot gelijk. Als hij echt een kinderwens heeft dan kan hij niet verder met iemand die dat per se niet wil.Dat zou hem ongelukkig maken en uiteindelijk gaat de relatie er dan toch aan kapot.





Natuurlijk kan ze dat nu al weten. Ik wist in mijn pubertijd al dat ik nooit kinderen wilde en dat is nooit veranderd.

Vandaar dat het bij mij gegaan is zoals bij Doreia. Meerdere relaties.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 07 oktober 2013 @ 11:34:

markovic, 5 minuten geleden



Je bent 26. Hoe kun je nu in hemelsnaam al zeker weten dat je nooit kinderen zult willen.Verder heeft je vriend groot gelijk. Als hij echt een kinderwens heeft dan kan hij niet verder met iemand die dat per se niet wil.Dat zou hem ongelukkig maken en uiteindelijk gaat de relatie er dan toch aan kapot.





Natuurlijk kan ze dat nu al weten. Ik wist in mijn pubertijd al dat ik nooit kinderen wilde en dat is nooit veranderd.

Vandaar dat het bij mij gegaan is zoals bij Doreia. Meerdere relaties.Ach, ik wist als puber ook zoveel dingen heel zeker en meende dat dat nooit zou veranderen. Toch met sommige dingen gebeurd. Dat jij nooit van mening veranderd bent wil niet zeggen dat dat een zekerheid was. Misschien gewoon meer toeval.
quote:BellatrixVanDetta schreef op 07 oktober 2013 @ 11:34:

markovic, 5 minuten geleden



Je bent 26. Hoe kun je nu in hemelsnaam al zeker weten dat je nooit kinderen zult willen.Verder heeft je vriend groot gelijk. Als hij echt een kinderwens heeft dan kan hij niet verder met iemand die dat per se niet wil.Dat zou hem ongelukkig maken en uiteindelijk gaat de relatie er dan toch aan kapot.





Natuurlijk kan ze dat nu al weten. Ik wist in mijn pubertijd al dat ik nooit kinderen wilde en dat is nooit veranderd.

Vandaar dat het bij mij gegaan is zoals bij Doreia. Meerdere relaties.Markovic heeft wel een punt. Volgens mij gebeurt het best vaak dat mensen op een gegeven moment opeens toch wel kinderen willen terwijl ze dat heel lang helemaal niet wilden.
Tja, ik wilde ze ook nooit. Tot ik de juiste man kreeg...
Maar waarom zou de vriend van TO moeten wachten daarop? Dan is het toch het uitstellen van het onvermijdelijke? En dan heb je samen een lange relatie en dan gaat het alsnog over.
Maar nu direct beslissen de relatie te eindigen is ook niet echt eerlijk. Ik zou een half jaar nemen en dan verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Nope. Geen toeval aan maar absolute zekerheid. Ik heb mezelf nooit zwanger gezien. Ben nu 40 en nooit getwijfeld of spijt gehad.



Dat heeft me meerdere relaties gekost. Dus hoe zeker kun je zijn.



Dat wil niet zeggen dat het voor alle vrouwen zo werkt. TO zal daarover moeten blijven communiceren met vriend. Persoonlijk vind ik alleen dat ze bij haar standpunt moet blijven als het eenmaal echt besloten is van nee.

Ik ben om een relatie te redden eens gestopt met de pil. Werkt niet.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft pas een kinderwens sinds 2 weken, lijkt me dat dat half jaartje bedenktijd voor beiden een heel goed idee is. Maak nu geen rigoreuze stappen vanwege iets waar jullie beiden niet zeker over kúnnen zijn.... Ook To kan nog van gedachten veranderen namelijk. (ja TO, dat denk ik echt!)
Lorem Ipsum
quote:markovic schreef op 07 oktober 2013 @ 11:38:

[...]





Ach, ik wist als puber ook zoveel dingen heel zeker en meende dat dat nooit zou veranderen. Toch met sommige dingen gebeurd. Dat jij nooit van mening veranderd bent wil niet zeggen dat dat een zekserheid was. Misschien gewoon meer toeval.Het stikt in het bewust kinderlozen topic van de vrouwen die al vroeg wisten geen kinderen te willen. Zo toevallig is het dus niet.
quote:BellatrixVanDetta schreef op 07 oktober 2013 @ 11:34:

markovic, 5 minuten geleden



Je bent 26. Hoe kun je nu in hemelsnaam al zeker weten dat je nooit kinderen zult willen.Verder heeft je vriend groot gelijk. Als hij echt een kinderwens heeft dan kan hij niet verder met iemand die dat per se niet wil.Dat zou hem ongelukkig maken en uiteindelijk gaat de relatie er dan toch aan kapot.

Dit is echt geklets, sorry voor mijn directheid. Dat kan iemand anders niet bepalen over TO. Het is namelijk haar gevoel. Dat kun je gevoelsmatig dan echt wel weten hoor. Dat heel veel nederlanders vinden dat kinderen pas na je 30e komen is iets heel anders dan wat het gevoel zegt. (pas vanaf je 30e eens aan kinderen gaan denken, en het dan gek vinden dat we mensen massaal aan de IVF moeten. vanaf je 30e word je nou eenmaal minder vruchtbaar. Je kan wel denken 'dat komt na mn 35e wel', helaas pindakaas werkt moeder natuur niet erg mee...)



TO: ik heb dezelfde discussie gehad. (inmiddels accepteert mijn vriend het dat ik geen kinderen wil en vindt hij het wel best....)

Een kind is een behoorlijke 'dreun' op je relatie, als de 1 het wel wil en de andere niet is het mijns inziens zeer onverstandig om er aan te beginnen. Je moet zoiets echt 100 % zeker weten.



Je kan je vriend niet dwingen. Ik heb altijd gezegd dat ik zeker weet (ik ben nu 31, ik wist vanaf mn 18e al dat ik het niet wilde...) dat IK geen kinderen wil maar dat ik hem niet kan dwingen daarin mee te gaan.

Ik heb altijd gezegd dat ik liever mn hele leven single blijf als dat ik iets zou doen waar ik niet achter sta.



Nogmaals inmiddels hebben we die discussie niet meer en vindt vriend het allemaal wel best...
Verder eens met het voorstel beide een half jaar bedenktijd te nemen en er dan nog eens over te praten.



Over een kind is geen compromis mogelijk. Je kunt geen half kind nemen.
He wat rot zeg! Op een gegeven houdt de babyboom wel op omdat iedereen compleet is, wie weet bij hem de kriebels ook wel?



Maar zeg idd nooit nooit. Vriendin van mij was al zeker 10 jaar heel zeker: géén kinderen. Nu is ze 34 en na 2 jaar twijfelen zijn ze nu pril zwanger, gepland en gewenst.



Ik hoop dat jullie eruit komen.
Alle reacties Link kopieren
Het is naïef te denken dat je vriend je niet zal verlaten, hoeveel hij ook van je houdt.



Het is ook naïef te roepen dat TO te jong is om te weten wel of geen kinderen te willen hebben. Iedereen roept hier altijd dat een kinderwens een oerdrang is waar niets tegenin te brengen is;

de wetenschap geen kinderen te willen hebben is werkelijk even groot, of je nou 15, 26 of 39 jaar oud bent.



Als je geen kinderwens hebt maar je partner wel is het heel reëel dat je diep bij jezelf te rade gaat, het is niet niks als je grote liefde je hierom verlaat en jij over 5 jaar alsnog van mening veranderd.



Kortom, erg lastig. Het enige advies dat ik zou willen geven is; Bij twijfel niet doen!!!!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Een kinderwens hebben of niet hebben staat los van de liefde voor elkaar. Het is een wens van hoe je je leven voor je ziet en door dat niet of wel te willen, zegt dat niks over genoeg houden van iemand.



Je kunt het iemand niet maken om een kind te krijgen als ze dat niet willen. Maar je kunt ook niet van iemand verlangen om geen vader of moeder te worden, als dat een diep verlangen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven