Misan3

05-03-2013 19:11 1158 berichten
Alle reacties Link kopieren
U kent de onderwerpen. U kent de spelers. Voor acuut geheugenverlies: hier.
quote:Aeolus schreef op 07 maart 2013 @ 18:32:

Een gentleman zijn heeft alles te maken met innerlijke beschaving. En: A gentleman always feels at home. Of het nou bij de Rotaryclub is, de Hells Angels of op het Viva froum.



Wat je beschrijft is een man die zich kan veroorloven een gentleman te zijn.



Je kunt in je eigen gedachten wel een gentleman zijn, maar wanneer je accepteert dat je in een doos moet slapen omdat je geld afgepakt wordt, sterft omdat je je in gezelschap begaf waar niet woorden maar geweld de norm zijn of lijdt onder gedemoniseerd worden omdat je zegt wat je denkt, ben je geen gentleman maar iemand die dom is en opgeeft.



Een gentleman heeft geld en macht. Zonder die zaken verbleekt het gentleman-schap erg snel.
Alle reacties Link kopieren
quote:tijgermeisje schreef op 07 maart 2013 @ 18:22:

[...]





Ik vermoed dat BGB doelt op het gebruik maken van de negeer optie, waardoor je op het forum alle posts van de forummers die onder die negeerknop geplaatst zijn niet te zien krijgt.Dat maakt het niet minder genegeerd, hooguit lakser genegeerd.
quote:tijgermeisje schreef op 07 maart 2013 @ 18:31:

[...]





Ik begin me inmiddels af te vragen in hoeverre het nog over uitzonderingen gaat.



Niet dat ik nu 1000 mannen met vrouwelijke eigenschappen en 1000 mannen met vrouwelijke eigenschappen uit mn mouw kan schudden, maar het de lijn tussen mannelijk en vrouwelijk is geen scherp getrokken grens tussen de geslachten, wat dat betreft denk ik dat karakter en geslachtsdeel correlatie een beetje te vaak wordt gezien als een wet van meden en perzen.



Dat denk ik niet, want daar is reeds te veel onderzocht. En dingen als een vrouwenbrein en een mannenbrein zijn volgens mij ondertussen wel voldoende bewezen.



Maar dit is mijn persoonlijk indruk van het maatschappelijk fenomeen mensen die samenleven, en daarvan zijn de meeste heteroman of heterovrouw. En ook dat heb je weer in gradaties, geaardheid is ook lang niet zo zwart wit volgens mij.



Overigens heb ik bij populair wetenschappelijke tijdschriften altijd het idee dat ze met name die dingen publiceren die goed voor de verkoop zijn. Ik vind het iig vaak vrij eenzijdige human interest info.



Ja de ene is wat commercieler dan de andere, maar bijv. de Quest is echt een wetenschappelijk onderlegd blad, dat niet inspringt op de laatste modegril.
Alle reacties Link kopieren
In mijn optiek is een gentleman pas daadwerkelijk een gentleman als hij dat ook weet te blijven/zijn zonder geld en macht.



Dat onderscheidt de echte gentleman van de wannabee, dat hij een gentleman was, is en zal blijven, op karakter en uit overtuiging.
quote:PinaColada schreef op 07 maart 2013 @ 18:38:

[...]





Haha dit is grappig, onbedoeld en onwetend en dan zo'n rake typering .Wie zegt dat het onbedoeld was?
quote:Chartreuse schreef op 07 maart 2013 @ 18:51:

In mijn optiek is een gentleman pas daadwerkelijk een gentleman als hij dat ook weet te blijven/zijn zonder geld en macht.



Dat onderscheidt de echte gentleman van de wannabee, dat hij een gentleman was, is en zal blijven, op karakter en uit overtuiging.Precies, en ook Hell's Angels hebben respect voor woorden. Gemeenschappen waarin geweld de norm is bestaan slechts in de fantasie van bange burgermannetjes.
quote:Amand schreef op 07 maart 2013 @ 18:42:

[...]





Wat je beschrijft is een man die zich kan veroorloven een gentleman te zijn.



Je kunt in je eigen gedachten wel een gentleman zijn, maar wanneer je accepteert dat je in een doos moet slapen omdat je geld afgepakt wordt, sterft omdat je je in gezelschap begaf waar niet woorden maar geweld de norm zijn of lijdt onder gedemoniseerd worden omdat je zegt wat je denkt, ben je geen gentleman maar iemand die dom is en opgeeft.



Een gentleman heeft geld en macht. Zonder die zaken verbleekt het gentleman-schap erg snel.Ja je moet het je wel kunnen veroorloven een gentleman te zijn, want bijv. op een vuilnisbelt in India is het vaak erg lastig om er normen en waarden en innerlijke beschaving op na te houden. Dat kun je je dan niet veroorloven tijdens de survival of the fittest. En dit zie je ook terug bij oorlogen, waarbij mensen vaak snel hun uiterlijke randje beschaving verliezen.
Ik voel zelf geen behoefte ten onder te gaan in de zekerheid dat ik een gentleman ben gebleven.



Maar zo ben ik dan weer.
quote:Aeolus schreef op 07 maart 2013 @ 18:53:

[...]





Precies, en ook Hell's Angels hebben respect voor woorden. Gemeenschappen waarin geweld de norm is bestaan slechts in de fantasie van bange burgermannetjes.

Zoals ik al schreef is innerlijke beschaving vaak snel vertrokken in tijden van oorlogen of hongersnood, dus het is wel iets van de hoogste treden van Maslov.



En gemeenschappen waar geweld de norm is kunnen niet lang bestaan in een vredessituatie, want dan komt het voortbestaan van de soort in het geding. Dat is dus meer iets voor actiefilms.
Gedrag dat een gentleman waardig is, wordt namelijk alleen erkend in een omgeving waarin...



gedrag dat een gentleman waardig is, erkend wordt.



Overal anders is gewoon de wet van jungle van toepassing.
quote:iris1969 schreef op 07 maart 2013 @ 18:54:

[...]



Ja je moet het je wel kunnen veroorloven een gentleman te zijn, want bijv. op een vuilnisbelt in India is het vaak erg lastig om er normen en waarden en innelijke beschaving op na te houden. Dat kun je je dan niet veroorloven tijdens de survival of the fittest. En dit zie je ook terug bij oorlogen, waarbij mensen vaak snel hun uiterlijke randje beschaving verliezen.Ook die kindertjes op de vuilnisbelt vormen een gemeenschap, met normen en waarden.
quote:Aeolus schreef op 07 maart 2013 @ 19:01:

[...]





Ook die kindertjes op de vuilnisbelt vormen een gemeenschap, met normen en waarden.

Zeker, maar als de nood aan de man is denkt iedereen helaas toch vooral het eerst aan zichzelf. Wellicht een wat cynische gedachte, maar ik vrees dat dat bij de overlevingsdrift van de mens hoort. Wellicht dat een ouder zich voor zijn/haar kind wil opofferen, maar verder is het toch meer een kwestie van het recht van de sterkste.



Overigens tonen documentaires over dit soort vuilnisbelten en films als Slumdog millionaire ook aan dat je de rauwe werkelijkheid van dit soort situaties niet moet onderschatten.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-03-2013 20:16
Reden: provocerend
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onder sommige omstandigheden is je eer, zelfrespect en de weigering mee te doen aan wreedheid en kleinering alles wat je rest. Anders ga je als mens ten onder.



Ik spreek (helaas) uit eigen ervaring.
quote:iris1969 schreef op 07 maart 2013 @ 19:03:

[...]



Zeker, maar als de nood aan de man is denkt iedereen helaas toch vooral het eerst aan zichzelf. Wellicht een wat cynische gedachte, maar ik vrees dat dat bij de overlevingsdrift van de mens hoort. Wellicht dat een ouder zich voor zijn/haar kind wil opofferen, maar verder is het toch meer een kwestie van het recht van de sterkste.Nou ben ik het niet helemaal mee eens...de sterkste deelt rechten toe aan zichzelf en aan de minder sterken, en als dat niet rechtvaardig genoeg gebeurt in de ogen van de minder sterken is hij/zij al snel sterkste af...en zo gaat het ook in de jungle.
quote:pastiche schreef op 07 maart 2013 @ 19:06:

Onder sommige omstandigheden is je eer, zelfrespect en de weigering mee te doen aan wreedheid en kleinering alles wat je rest. Anders ga je als mens ten onder.



Ik spreek (helaas) uit eigen ervaring.Sommige sterke mensen hebben inderdaad het vermogen innerlijk overeind te blijven, maar dat is vrees ik niet voor het gros weggelegd.
quote:pastiche schreef op 07 maart 2013 @ 19:06:

Onder sommige omstandigheden is je eer, zelfrespect en de weigering mee te doen aan wreedheid en kleinering alles wat je rest. Anders ga je als mens ten onder.



Ik spreek (helaas) uit eigen ervaring.Ik denk dat veel mensen dat wel herkennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pastiche schreef op 07 maart 2013 @ 19:06:

Onder sommige omstandigheden is je eer, zelfrespect en de weigering mee te doen aan wreedheid en kleinering alles wat je rest. Anders ga je als mens ten onder.



Ik spreek (helaas) uit eigen ervaring.Wat ik zo lees van jou hier heb jij heel wat op je bordje gehad
quote:Aeolus schreef op 07 maart 2013 @ 19:07:

[...]





Nou ben ik het niet helemaal mee eens...de sterkste deelt rechten toe aan zichzelf en aan de minder sterken, en als dat niet rechtvaardig genoeg gebeurt in de ogen van de minder sterken is hij/zij al snel sterkste af...en zo gaat het ook in de jungle.Dan ga je uit van het alfamannetje-principe. Dat werkt inderdaad heel goed in de natuur, maar dan hebben we het wel over een vredessituatie of een situatie met voldoende voedsel. Anders zijn ook intelligente dieren heel goed in staat tot wreedheden. Dat zag ik eens in een documentaire over chimpansees (onze genetische evenknie)
quote:iris1969 schreef op 07 maart 2013 @ 19:11:

[...]



Dan ga je uit van het alfamannetje-principe. Dat werkt inderdaad heel goed in de natuur, maar dan hebben we het wel over een vredessituatie of een situatie met voldoende voedsel. Anders zijn ook intelligente dieren heel goed in staat tot wreedheden. Dat zag ik eens in een documentaire over chimpansees (onze genetische evenknie)Volgens mij hebben wij meer van bonobo's weg dan van chimpansees. Overigens wist ik niet dat hongersnood leidt tot chaos bij chimpansees.
Alle reacties Link kopieren
Een gentleman is ook wel in staat wreedheden te begaan maar kiest er voor, al dan niet bewust, ze niet te begaan. De kern is niet het "niet kunnen" maar het "niet doen".
quote:Aeolus schreef op 07 maart 2013 @ 19:16:

[...]





Volgens mij hebben wij meer van bonobo's weg dan van chimpansees. Overigens wist ik niet dat hongersnood leidt tot chaos bij chimpansees.

Bonobo's en chimpansees lijken sterk op elkaar (ze werden vroeger zelfs dwergchimpanseees genoemd) en van alle mensapen die er zijn lijken zij beiden genetisch gezien het meeste op mensen.



Chaos en daaruit voortkomende wreedheden bij chimpansees kunnen vele oorzaken hebben, bijv. ook vetes met nabij wonende andere chimpanseegroepen. Ze gaan dan verder in hun moordzucht of vernielzucht dan strikt noodzakelijk is het voortbestaan van hun groep en men vermoedt dan ze er zelfs een sadistisch soort van genoegen aan kunnen beleven, net als mensen dat kunnen.



Bonobo's lossen hun conflicten binnen hun groep vaak op met sexuele handelingen en dan is dat niet alleen door penetratie tussen verschillende geslachten, maar echt iedereen met iedereen, dus ook mannetjes met mannetjes en vrouwtjes met vrouwtjes. Niet alleen voor hun sexuele genot, maar ook om harmonie binnen de groep te bewaren of te herstellen. Zo ver gaan mensen dan weer niet.
quote:iris1969 schreef op 07 maart 2013 @ 19:54:

[...]



Bonobo's en chimpansees lijken sterk op elkaar (ze werden vroeger zelfs dwergchimpanseees genoemd) en van alle mensapen die er zijn lijken zij beiden genetisch gezien het meeste op mensen.



Chaos en daaruit voortkomende wreedheden bij chimpansees kunnen vele oorzaken hebben, bijv. ook vetes met nabij wonende andere chimpanseegroepen. Ze gaan dan verder in hun moordzucht of vernielzucht dan strikt noodzakelijk is het voortbestaan van hun groep en men vermoedt dan ze er zelfs een sadistisch soort van genoegen aan kunnen beleven, net als mensen dat kunnen.



Bonobo's lossen hun conflicten binnen hun groep vaak op met sexuele handelingen en dan is dat niet alleen door penetratie tussen verschillende geslachten, maar echt iedereen met iedereen, dus ook mannetjes met mannetjes en vrouwtjes met vrouwtjes. Niet alleen voor hun sexuele genot, maar ook om harmonie binnen de groep te bewaren of te herstellen. Zo ver gaan mensen dan weer niet.TUSSEN de groepen weet ik, dat zie je ook bij mensengroepen uiteraard, maar ik had het over BINNEN de groep.
quote:Aeolus schreef op 07 maart 2013 @ 19:57:

[...]





TUSSEN de groepen weet ik, dat zie je ook bij mensengroepen uiteraard, maar ik had het over BINNEN de groep.Sorry, dan was ik niet zo duidelijk, maar beiden is dus mogelijk.
Dit boek lijkt me in dat kader heel interessant:



De derde chimpansee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven