Partner hypersensitiviteit

25-11-2010 09:32 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner is hypersensitief. Zij voelt alles aan wat er in haar omgeving is. En ze wil het ook oplossen omdat ze er zo veel last van heeft.

Ik ben een chaoot en nogal een gevoelsmens. Dat betekent dat ik veel onrust veroorzaak waar zij op resoneert. Daarmee loopt haar hoofd/tankje vol en neemt afstand van mij zodat ze weer kan opladen. Ondanks dat we heel veel van elkaar houden drijgt onze realtie hierop stuk te lopen. En ik?.....ik weet het niet. Heeft er iemand ervaring in een volwassen relatie hiermee? Heeft er iemand tips wat we moeten doen om toch bij elkaar te kunnen blijven?



Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Accepteren!

Dat wat je nu omschrijft is toch niet zo heel vreemd binnen een relatie? Niet iets waar het nu meteen op fout loopt, als je elkaar in je waarde laat. Of is dit dagelijks terugkerend?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat ze wel normaal kan gaan doen. Dat geklets over hypersensitiviteit altijd. Iedereen ervaart weleens dat soort gevoelens. Hoort er gewoon bij.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik ben niet heel erg bekend op het gebied van hypersensitiviteit maar ik zie het om me heen welleens. wat mijn ervaring is is dat die mensen behoefte hebben aan seriniteit en rust. je zou kunnen proberen met haar te mediteren. ZEN oefeningen, of iets wat ontspannend is.

(Sauna, puzzelen, boeken lezen, etc)

En misschien moet jij er meer rekingen mee proberen te houden en niet te chaotisch in haar omgeving.
Make it Happen everyday
Alle reacties Link kopieren
quote:hanZie schreef op 25 november 2010 @ 09:47:

Ik vind dat ze wel normaal kan gaan doen. Dat geklets over hypersensitiviteit altijd. Iedereen ervaart weleens dat soort gevoelens. Hoort er gewoon bij.



Nou idd ik wilde het niet zeggen..

Hypersensitief,sterrenkind alsjeblieft zeg...
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof jij al erg rekening met haar houdt, klopt dat? En als ze zich terugtrekt komt ze vanzelf weer uit haar schulp hoor, kan me voorstellen dat het moeilijk is als je zelf wel kunt praten maar laat haar dan maar even.

Ik geloof persoonlijk niet in hypersensitiviteit. Wel in (over) gevoeligheid voor prikkels, sfeer/gedrag van mensen etc. Heb wel eens gelezen dat het soms kan komen door een niet altijd veilige jeugd/altijd alert moeten zijn als jong kind. Herken het wel wat maar ik zoek zelf af en toe wel echt de drukte/gezelligheid op.
Alle reacties Link kopieren
kijk eens naar haptotherapie. misschien hebben jullie daar wat aan
Alle reacties Link kopieren
* Pakt de klapstoel erbij*



Het is nog geen vrijmibo, maar gezien de meningen hier op 't forum bereid je maar vast voor.



En ja, ik deel die meningen. Eens dus met hanZie.

Als je vriendin gewoon zorgt voor tijd voor zichzelf af en toe hoeft zij het helemaal niet zo op de spits te drijven.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Hypersensitief? Gewoon een zeur dus
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij Hanzie en Superstar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
*klapt stoeltje ook uit en zet 'm naast die van Bellatrix*
Alle reacties Link kopieren
-Popcorn haalt-
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 25 november 2010 @ 09:54:

Hypersensitief? Gewoon een zeur dus





Alle reacties Link kopieren
Ook eens met Hanzie, Superstar, Bellatrix, Nessemeisje en Nouschi.
Alle reacties Link kopieren
Als je hypersensitief vervangt door het woord overgevoelig is het dan minder zweverig?

Ik heb nl een hekel aan zweverigheid en van het woord sterrenkind of nieuwetijdskinderen ga ik spontaan braken.

Maar ik ben er na een lange zoektocht van wat er in godsnaam met mijn kind aan de hand is er wel van overtuigd dat hypersensitief of ik zeg liever ; overgevoeligheid wel degelijk bestaat.

Maar voor de TO heb ik niet veel advies danwel het advies dat hier al gegeven wordt.

Laat haar zich dus af en toe opladen en de rust nemen.

geef haar die ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dit is constant aanwezig. Ze probeert het wel weg te drukken, maar verliest zichzelf daarmee. Niet zeuren, niet zeiken en negeren is geen optie. Natuurlijk heb ik het geaccepteerd. Het is mijn lief! En eefje: ja ik hou rekening met haar. Maar heb daar ook mijn grenzen liggen. Ik wil zeker mezelf niet verliezen.
Alle reacties Link kopieren
Als TO een ADHD-er is, kan ik me nog voorstellen dat het wat teveel is voor iemand die overgevoelig is. Maar anders zie ik niet hoe TO's partner kan functioneren in haar dagelijkse leven, bijvoorbeeld haar baan. Of werkt ze in een mortuarium?

En als je binnen je relatie constant op je tenen moet lopen omdat anders de ander haar 'tankje' overloopt, zou ik er snel klaar mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik braak zelf ook van zweefgedoe. Dit is de term die ik ken. een andere sofar nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe doet ze dat dan op haar werk,studie met familie,vrienden etc?
Alle reacties Link kopieren
Heb jij last van je eigen chaoticiteit? Zo ja, dan kun je kijken wat je daaraan voor jezelf kunt doen, hoe je jezelf kunt structureren. Dat zal dan jullie beiden ten goede komen dan.



Je partner zal moeten accepteren dat je anderen niet kunt controleren en niet alles op kunt lossen. Het is constructiever voor haar eigen energieniveau en welbevinden om te leren wanneer je je terug moet trekken als alles je teveel wordt en wat je moet doen om je weer op te laden. Daar kan dan inderdaad bijhoren dat je even fysiek of mentaal afstand neemt van je partner en je op jezelf concentreert. Alles om je heen willen controleren en oplossen is onmogelijk, dus ik raad haar sterk aan het over een andere boeg te gooien. Als bijkomend voordeel zit ze daarmee denk ik ook minder jou in de weg.



Mijn eigen ervaring met iemand die zichzelf hooggevoelig noemde was dat hij vooral continu alles onder controle wilde houden. Ik ga even niet in op oorzaak en gevolg. Wel op het gevolg voor mij als partner: ik vond het onleefbaar, omdat ik me sterk gereguleerd voelde en er helemaal geen ruimte was voor spontaniteit mijnerzijds. Bovendien bepaalde hij alles. Of dat allemaal aan de vermeende hooggevoeligheid lag durf ik niet te zeggen. Ik heb die relatie niet lang volgehouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mooiarjan schreef op 25 november 2010 @ 10:02:

- Maar heb daar ook mijn grenzen liggen. Ik wil zeker mezelf niet verliezen.



Ja , dat snpa ik.

En die grenzen moet je ook goed inde gaten houden.

Dus ook goed voor jezelf zorgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:eefjewentelteefje schreef op 25 november 2010 @ 10:10:

[...]





Ja , dat snpa ik.

En die grenzen moet je ook goed inde gaten houden.

Dus ook goed voor jezelf zorgen.Absoluut!!!
Alle reacties Link kopieren
Alleen is het voor jou uit te vinden hoe dat te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:aikidoka schreef op 25 november 2010 @ 10:10:

Heb jij last van je eigen chaoticiteit? Zo ja, dan kun je kijken wat je daaraan voor jezelf kunt doen, hoe je jezelf kunt structureren. Dat zal dan jullie beiden ten goede komen dan.



Je partner zal moeten accepteren dat je anderen niet kunt controleren en niet alles op kunt lossen. Het is constructiever voor haar eigen energieniveau en welbevinden om te leren wanneer je je terug moet trekken als alles je teveel wordt en wat je moet doen om je weer op te laden. Daar kan dan inderdaad bijhoren dat je even fysiek of mentaal afstand neemt van je partner en je op jezelf concentreert. Alles om je heen willen controleren en oplossen is onmogelijk, dus ik raad haar sterk aan het over een andere boeg te gooien. Als bijkomend voordeel zit ze daarmee denk ik ook minder jou in de weg.



Mijn eigen ervaring met iemand die zichzelf hooggevoelig noemde was dat hij vooral continu alles onder controle wilde houden. Ik ga even niet in op oorzaak en gevolg. Wel op het gevolg voor mij als partner: ik vond het onleefbaar, omdat ik me sterk gereguleerd voelde en er helemaal geen ruimte was voor spontaniteit mijnerzijds. Bovendien bepaalde hij alles. Of dat allemaal aan de vermeende hooggevoeligheid lag durf ik niet te zeggen. Ik heb die relatie niet lang volgehouden.Ja, die controle heeft zij sterk Het is ook een hele sterke vrouw die weet wat ze wil. Ze bekleed een hoge verantwoordelijke functie. Dit geeft haar veel plezier, maar ik denk dat zij ook hier in leegloopt. Zij vraagt dat zich af. Weet dat niet. En het is voor een partner erg goed om bij jezelf te blijven. Ik heb dat al eens gezegd, Want "overgevoelige" personen doen een groot appèl op hun omgeving. Namelijk dat zij het leefbaar voor hun houden
Alle reacties Link kopieren
Ik denk, gezien de reacties, dat je hier niet op de juiste plaats bent met je vraag. Helaas bestaat er nogal veel vijandigheid over dit onderwerp. Ik ben het wel eens met mensen die zeggen: de term hypersensitiviteit/hoogsensitiviteit/HSP is te zweverig. Denk ook dat het niet zo zwart/wit is en hou niet van hokjesdenken, dus in mijn optiek is de één gewoon veel gevoeliger dan de ander.



Mocht je er meer over lezen, dan zijn de boeken van Elaine Aron een aanrader. Zij heeft ook speciaal een boek geschreven voor partners van HSP's (zij noemt het dus wel zo, helaas).
anoniem_86956 wijzigde dit bericht op 25-11-2010 10:17
Reden: toevoeging
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven