Snel huilen

22-07-2014 12:47 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb volgende vervelend probleem - ik heb een leuke relatie met mijn vriend (iets langer dan een jaar) maar elke keer dat er me iets dwars zit of we hebben een discussie, begin ik onmiddellijk te huilen.

Ik snap zelf niet waarom want meestal gaat het om iets redelijk banaal (vb ik vind dat hij nors doet, of dat hij te laat thuis was gisteren)

Maar toch krijg ik het niet gezegd zonder tranen...



Dacht dat het misschien hormonaal zou zijn, maar stoppen met de pil heeft niets geholpen.



Wat scheelt er met me? Iemand die kan helpen?



Alvast bedankt!
Hoe reageert je vriend op je tranen? Zeg je hem dat je niet weet waarom je moet huilen?
Aangeleerd gedrag. Meisjes gaan huilen omdat ze dan dingen sneller voor elkaar krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg inderdaad dat ik niet weet waarom ik moet huilen. Hij troost me dan wel natuurlijk en we praten, maar door dat huilen denkt hij ook soms dat ik niet gelukkig ben. Wat echt niet zo is.
Alle reacties Link kopieren
Zo herkenbaar, en ik ben al ruim 30 jaar getrouwd, nu is er bij ons bijna nooit iets en kleine irritaties kunnen al snel iets heel groots lijken omdat je huilen moet.

Onlangs eens een discussie met mijn man en hij werd zowaar pissig omdat ik huilen moest, ik had eindelijk eens het lef na al die jaren te zeggen "jemig man, ik wil het niet erger maken dan het is met mijn tranen, maar je weet nu zo onderhand toch wel eens een keer dat ik janken moet, ik weet zelf ook wel dat het om niks is". Nu accepteert hij dat gewoon, "hoort" bij onze sporadische onenigheden. Maar ligt er ook aan hoe je partner erop reageert.
die ik wilde bestaat al...
Het levert je iets op en daarom doe je het. Ik noem het emotionele chantage. Van een volwassen vrouw mag je verwachten dat ze feedback kan geven en ruzie kan maken zonder de waterlanders in te zetten
quote:attribuutje schreef op 22 juli 2014 @ 13:00:

Zo herkenbaar, en ik ben al ruim 30 jaar getrouwd, nu is er bij ons bijna nooit iets en kleine irritaties kunnen al snel iets heel groots lijken omdat je huilen moet.

Onlangs eens een discussie met mijn man en hij werd zowaar pissig omdat ik huilen moest, ik had eindelijk eens het lef na al die jaren te zeggen "jemig man, ik wil het niet erger maken dan het is met mijn tranen, maar je weet nu zo onderhand toch wel eens een keer dat ik janken moet, ik weet zelf ook wel dat het om niks is". Nu accepteert hij dat gewoon, "hoort" bij onze sporadische onenigheden. Maar ligt er ook aan hoe je partner erop reageert.Je maakt het wel erger met je tranen. En iedereen kan zijn tranen in houden hoor. Door te gaan janken geef je aan dat je niet meer kan verdragen en daarmee dwing je de ander zich gewonnen te geven. Jij bepaalt dus wanneer een discussie eindigt door je tranen.
Het is kindergedrag
Alle reacties Link kopieren
Ik zet ze niet in hoor smeds, ik moet gewoon huilen, kan er ook niks aan doen, en mijn partner weet ook dat het niet is om iets erger te maken, iets is ook niet erger voor mij omdat ik huilen moet.

Ik jank nog alle keren als ik toevallig eens "het kleine huis op de prairie" zie, en daar hoef ik ook niks van.
die ik wilde bestaat al...
quote:attribuutje schreef op 22 juli 2014 @ 13:03:

Ik zet ze niet in hoor smeds, ik moet gewoon huilen, kan er ook niks aan doen, en mijn partner weet ook dat het niet is om iets erger te maken, iets is ook niet erger voor mij omdat ik huilen moet.

Ik jank nog alle keren als ik toevallig eens "het kleine huis op de prairie" zie, en daar hoef ik ook niks van.Natuurlijk zet je ze wel in. Je kan leren om je te beheersen. Jij weet heel goed dat mensen anders reageren op iemand die zit te grienen dan op iemand die dat niet doet. Vooral mannen. Het is zielig doen.
Ik kan het echt niet ophouden hoor. Als ik ruzie of een moeilijk gesprek heb, ga ik huilen. En ik vind dat echt verrot irritant. Ik wil het niet, maar kan het ook niet stoppen.

Dan kan je zeggen kindergedrag: maar het ligt buiten mijn controle,
Alle reacties Link kopieren
Goh Starshine gelukkig nog eentje pfff, ik zeg het er zelfs altijd bij, prik/kijk maar door de tranen heen, die heb ik nu eenmaal snel.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Emoties reguleren ligt niet buiten je eigen controle. Je reguleert ze namelijk zelf. Het vergt hooguit oefening. Heel veel oefening als je jezelf huilen hebt aangeleerd in situaties waarbij het een buitenproportionele reactie is.



En ik ben het zeker eens met sabbaticalmeds dat het een discussie doodslaat. De gesprekspartner zal 'schrikken' en daarom geen nieuwe input geven, want logisch gevolg is dat je dan nog meer gaat huilen. En niemand wil een ander bewust pijn doen. Het ironische is dat die ander jou niet pijn doet, maar jij jezelf tekort doet waarvan je pijn ervaart. Relativeren is sleutelwoord hierin.
Inderdaad relativeren en analyseren. Het begint met te begrijpen dat het een vorm van manipuleren is. Daarnaast is het een kwestie van je eigen signalen herkennen en analyseren wat er gebeurt als je begint te janken. Ademhalen, een time-out, relativeren, andere gedachten voorrang geven etc. Je hebt altijd controle.



Als je geen controle hebt over je gedrag dan is er iets niet in orde.
Eens met Sabaticalmeds en Saran. Het lijkt nu alsof je er niets aan kunt doen maar dat kun je wel. Ik kon het ook.



Je huilt doordat je je onmachtig voelt. Door op andere, handigere, manieren met je emoties om te gaan zul je merken dat je die gevoelens van onmacht niet meer te pas en te onpas hebt en dus ook niet meer telkens daarom huilt.



De een leert dat gaandeweg door gewoon ouder en volwassener te worden, anderen hebben wat meer hulp nodig. Lees eens een boek over emotionele intelligentie.



Jij bent verantwoordelijk voor je eigen emoties, daar komt het eigenlijk allemaal op neer.
Alle reacties Link kopieren
Geloof niet dat ik het er mee eens ben, zo zal de één naar "the colour purple" kijken met droge ogen, mijn man en ik janken bijna de gehele film. En het is zeker niet mijn intentie om ermee te manipuleren.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 juli 2014 @ 13:05:

[...]



Natuurlijk zet je ze wel in. Je kan leren om je te beheersen. Jij weet heel goed dat mensen anders reageren op iemand die zit te grienen dan op iemand die dat niet doet. Vooral mannen. Het is zielig doen.Lekker kortzichtig ben jij zeg...
Ik lees alleen maar de gevolgen voor een partner na een huilbui. Niet de oorzaak. Niet elke vrouw wil de boel manipuleren met tranen. Het kan zoveel oorzaken hebben; opvoeding,hormonen,jeugdtrauma. ..niet alleen manipulatie dus.als to het niet weet,weet ze het niet.klaar.
Alle reacties Link kopieren
Door trouwens te stellen: "dat heb ik nu eenmaal", ontbeert het je aan op jezelf durven c.q. willen reflecteren, want je plaatst je gedrag buiten jezelf. Ik lees nergens dat je psyche dusdanig disfunctioneert, dat je niet in staat bent tot zelfreflectie. Het is alleen niet altijd even prettig om kritisch je eigen gedrag onder de loep te nemen, te bevragen, vervolgens te analyseren en te relativeren om uiteindelijk in te zien dat je geen willoos slachtoffer bent van je eigen bestaan.



Het is ongepast gedrag in een bepaalde situatie. Ongepast omdat het buitenproportioneel is. Heel simpel gesteld: je weet ook heel goed dat het ongepast is om in een volle tram heel hard te gaan gillen van blijdschap als je een goed bericht ontvangt op je telefoon (bij wijze van spreken). Dat reguleer je, door te glimlachen naar je scherm. Jezelf compleet laten gaan van blijdschap met gillen, gek doen en een onbekende passagier om de nek vliegen, doe je domweg niet. En waarom niet? Precies -----> ongepast gedrag c.q. buitenproportioneel gezien de situatie. We zijn er. Emoties zijn te reguleren. Het zijn niet louter impulsen, zoals je ziet. :-)
Alle reacties Link kopieren
Wow niet iedereen beheerst zijn emotie´s zomaar op die manier, En het heeft lang niet altijd iets te maken met manipulatie en onmacht.



Spanning, liefde, plezier, geluk, boosheid, frustratie, pijn, onrecht (naar jouw toe of andere mensen) etc alles kan voor tranen zorgen, ligt aan het persoon.



en wat attribuutje zegt
The best way to get along with people is to expect them not to like you
quote:sweetmadness schreef op 22 juli 2014 @ 13:31:

Wow niet iedereen beheerst zijn emotie´s zomaar op die manier, En het heeft lang niet altijd iets te maken met manipulatie en onmacht.



Spanning, liefde, plezier, geluk, boosheid, frustratie, pijn, onrecht (naar jouw toe of andere mensen) etc alles kan voor tranen zorgen, ligt aan het persoon.



en wat attribuutje zegt



Het gaat er ook niet om dat je je tranen zelf aanpakt, het gaat er om dat je je emoties bij een ruzie of kritiek leert te beheersen en dat zijn meestal gevoelens van onmacht. Dat staat helemaal los van huilen bij situaties waarbij je geen last van je tranen hebt, zoals bij situaties die je echt ontroeren of verdriet.



Misschien handig om eerst onderscheid te leren maken tussen verschillende emoties.
Mooie woorden saran. ..maar das ook alles.."ongepast gedrag"??? Werkelijk...?
Alle reacties Link kopieren
Tegen mijn kinderen zeg ik altijd; alleen huilen als er écht iets ergs is.....
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Alle reacties Link kopieren
Vind de vergelijking niet helemaal opgaan saran, er zullen mensen zijn die op zo een manier "schijt" aan de wereld hebben dat ze wel op dusdanige manier uit hun plaat gaan op een bericht in de bus/tram whatever. Ik zou dat niet doen, maar ik jank wel. Het zijn in de regel ook altijd die discussies waarin je een vervelende eigenschap van een ander benoemt, het zal ook veel in "ja maar" gesprekken voorkomen, dan zijn mijn tranen nog steeds niet manipulatief bedoeld, ik jank gewoon.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of het ermee te maken heeft, maar als ik moe ben huil ik onmiddelijk bij alles. Alles wat me ook maar enigszins machteloos / boos / verdrietig / ontroert maakt. Inclusief reclames . Eigenlijk gewoon praktisch alles wat ik tegenkom. "Normaal" gesproken hoef ik niet zo snel te huilen. Misschien maak je sneller 's avonds ruzie? Want dat gebeurt bij mij en dan ben ik dus vermoeider dan op een ander moment en moet ik praktisch altijd huilen bij ruzies, terwijl het 's middags niet gebeurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven